2025-05-11, 21:17
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent
Filmbarn? Rebecka Hemse (som spelar Becks dotter Inger) lever fortfarande mig veterligen.

Micke. Becks barn.
Linda. Wallanders barn.
Citera
2025-05-11, 21:19
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Micke. Becks barn.
Linda. Wallanders barn.

Just ja, Ingers halvbror. Honom hade jag helt glömt.
Citera
2025-05-21, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
För övrigt hade det varit jättekul med en cross-over; Beck och Wallander.
Där man ändå koncentrerade utredningen till Ystad för bäst känsla. Stockholm är urtråkigt som skådeplats.

Säg att Beck får ett mystiskt mord på sitt bord. Alla spår leder till Ystad, och till Kurt Wallander...

En gedigen tv-film på fyra timmar uppdelat på två längre avsnitt. Men viktigaste av alla: med inga gäng och sådant inblandat över huvud taget.
Utan en deckarhistoria med djupare konturer.

God idé, men: Njaa..

Svenska och framgångsrika filmserier inom samma territorium har/hade nog ingen lust att göra gemensam produktion.

Bägge sidor var framgångsrika på sitt sätt, efter folks tycke och smak.

Och dessutom smulades rötterna (böckerna) till dessa två huvud-karaktärer (Martin Beck och Kurt Wallander) sönder från sitt ursprung när respektive - lite galna - film-serier drog igång...
Citera
2025-06-17, 18:14
Medlem
-GGs avatar
De äldre Beck är ju de bästa. De nya är så otroligt kassa att jag såg två innan jag helt lade av med Beck. De nya finns inte för mig.

Men att Gunvald kan varenda språk som Becks grupp kommer i kontakt med, det är så töntigt upplagt.
Citera
2025-06-21, 08:30
Medlem
Moobs avatar
Jag tycker alla med Gösta Ekman är bäst. Mannen på taket är rätt överskattad.
Och att fråga vilken Haber-Beck som är bäst, är som fråga vilket Bingolottoavsnitt som är bäst.

Gösta Ekman filmerna har lite av Snoken-känslan, vilket jag tycker om. Snälla och fina filmer.
Citera
2025-06-21, 11:38
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Jag tycker alla med Gösta Ekman är bäst. Mannen på taket är rätt överskattad.
Och att fråga vilken Haber-Beck som är bäst, är som fråga vilket Bingolottoavsnitt som är bäst.

Gösta Ekman filmerna har lite av Snoken-känslan, vilket jag tycker om. Snälla och fina filmer.
Jag håller med dig, jag älskar filmerna med Ekman!
Jag tycker Lassgård gör en så bra Gunvald, han är underbar. Sen gillar jag Bergqvist också, ja de har fått med flera skådisar i de filmerna som jag uppskattar väldigt mycket.

Sen som du säger så är det mer Snoken över det, en serie jag också gillar väldigt mycket. Jag uttryckte det i någon annan tråd att Beck-filmerna med Ekman är lite mer "Midsumer Murders" än "Johan Falk", men jag hade lika gärna kunnat sagt Snoken, som sagt. Det är lite mer lugn deckare över det hela. Jag gillar det.

Sen kan jag väl uppskatta några av de tidigare Haber-filmerna också i viss mån, men inte kommer de i närheten av de med Ekman och gänget, inte en chans.
Citera
2025-06-21, 18:20
Medlem
liten.igelkotts avatar
Gösta Ekman är det bästa Bäck och Rolf Lassgård är helt klart den bästa Gunvald Larsson!
Citera
2025-06-22, 14:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Gösta Ekman är det bästa Bäck och Rolf Lassgård är helt klart den bästa Gunvald Larsson!

Kanske bästa »Bäck«, men Carl-Gustaf Lindstedt var överlägsen som Martin Beck. Skådespelarinsatserna i »Mannen på taket« överträffar alla andra inspelningar med råge.
Citera
2025-06-22, 14:56
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kanske bästa »Bäck«, men Carl-Gustaf Lindstedt var överlägsen som Martin Beck. Skådespelarinsatserna i »Mannen på taket« överträffar alla andra inspelningar med råge.

Haha oj pinsamt felskrivning.
Ja den är riktigt bra måste jag hålla med om.
Citera
2025-06-22, 18:51
Medlem
Nu kanske jag svär i kyrkan och pissar i det blå skåpet.
Visst Mannen på taket är den bästa Beckfilmen.
Men jag förstår inte riktigt denna fäbless till Car Gustav i filmen.
Det är ju Kolberg och Guvald som gör allt och är med i "alla" scener.
När Beck väl med i bild så blir han skjuten på grund av sin klantighet och fethet.
Citera
2025-06-23, 21:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Nu kanske jag svär i kyrkan och pissar i det blå skåpet.
Visst Mannen på taket är den bästa Beckfilmen.
Men jag förstår inte riktigt denna fäbless till Car Gustav i filmen.
Det är ju Kolberg och Guvald som gör allt och är med i "alla" scener.
När Beck väl med i bild så blir han skjuten på grund av sin klantighet och fethet.

Det var ju meningen. Martin Beck är strateg och taktiker inte operativ attacksoldat. Du måste läsa eller läsa om böckerna så att du förstår storheten i Lindstedts tolkning. Hur många eldstrider vann Gösta Ekman eller Peter Haber?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in