Citat:
Jag kan ha lite svårt att rangordna filmer sådär när jag i stort uppskattar en filmserie, som jag gör med denna.
Om jag ska göra ett försök att rangordna "Gösta Beck´s" sex filmer faller det nog ut såhär:
(Enligt mig/mitt minne; någon därute vänder säkert helt på steken! ; )
1. Roseanna ( 8/10 i betyg.).
2. Mannen På Balkongen (7).
3. Brandbilen Som Försvann (7).
4. Polis, Polis, Potatismos (4).
5. Polismördaren (3).
6. Stockholm Marathon (2).
Tre hyfsat starka kort, tre svaga kort ger ca 5 av 10 i snitt, vilket jag tycker - personligen - speglar hela paketets värde, alltså: "Meh..".
Prispallen för mig helt given; rustika filmer som följer förlagan ganska bra.
Bra uppdateringar från 60- och 70-tal, till (dåtidens) 90-tal.
Den sega utredningen/jakten på gärningsman i 1. för att fånga denne "med byxorna nere" återspeglas riktigt bra.
2.-filmen lika obehaglig som boken, men lite sämre slut vilket drar ned betyget med en pinne.
3. är Polis-professor GW:s favvo-bok i hela sviten. (Filmen var han nog säkerligen besviken på, men WTF..)
4-5-6 blekare, klart blekare.
I sista rullen (6:an) - och den sista de bandade - plockar manusförfattarna in den årliga löpar-festen
i receptet, i stället för ett annalkande terror-hot mot Sweden. (Sista boken, "Terroristerna" från 1975.)
En utländsk pop-stjärna ska PR-kuta loppet för att vinna mark i Norden; har dock synder i bagaget såsom
grupp-våldtäckt m m, så någon vill se honom avdagatagen...
Skitfånigt, men jag tror - och vet säkert - att denna är storfavoriten hos många i hela Gösta-sviten.
(Enligt mig/mitt minne; någon därute vänder säkert helt på steken! ; )
1. Roseanna ( 8/10 i betyg.).
2. Mannen På Balkongen (7).
3. Brandbilen Som Försvann (7).
4. Polis, Polis, Potatismos (4).
5. Polismördaren (3).
6. Stockholm Marathon (2).
Tre hyfsat starka kort, tre svaga kort ger ca 5 av 10 i snitt, vilket jag tycker - personligen - speglar hela paketets värde, alltså: "Meh..".
Prispallen för mig helt given; rustika filmer som följer förlagan ganska bra.
Bra uppdateringar från 60- och 70-tal, till (dåtidens) 90-tal.
Den sega utredningen/jakten på gärningsman i 1. för att fånga denne "med byxorna nere" återspeglas riktigt bra.
2.-filmen lika obehaglig som boken, men lite sämre slut vilket drar ned betyget med en pinne.
3. är Polis-professor GW:s favvo-bok i hela sviten. (Filmen var han nog säkerligen besviken på, men WTF..)
4-5-6 blekare, klart blekare.
I sista rullen (6:an) - och den sista de bandade - plockar manusförfattarna in den årliga löpar-festen
i receptet, i stället för ett annalkande terror-hot mot Sweden. (Sista boken, "Terroristerna" från 1975.)
En utländsk pop-stjärna ska PR-kuta loppet för att vinna mark i Norden; har dock synder i bagaget såsom
grupp-våldtäckt m m, så någon vill se honom avdagatagen...
Skitfånigt, men jag tror - och vet säkert - att denna är storfavoriten hos många i hela Gösta-sviten.
Så en rangordning 1-6 ger jag mig inte på. Men däremot kan jag hålla med dig om att den sämsta är Stockholm Marathon. Den sticker ut på så sätt. Resten vill jag väl minnas är ganska jämnbra i mitt tycke. Bortsett kanske Roseanna, som också hamnar lite lägre för mig. Men resten är väldigt jämnbra i mitt tycke.
Då tycker jag väl nästan Roseanna från 1967 är bättre än den med Ekman. Fast ah... som sagt.. det är svårt att rangordna tycker jag. Konst är fyllt av fler dimensioner och mer abstrakt än att jag ska kunna säga helt rakt upp och ner en rankning.
Förlåt ett kanske lite halvrörigt inlägg, jag är trött i mössan ikväll.
).