2025-03-20, 20:37
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97
Om jag ska göra ett försök att rangordna "Gösta Beck´s" sex filmer faller det nog ut såhär:

(Enligt mig/mitt minne; någon därute vänder säkert helt på steken! ; )

1. Roseanna ( 8/10 i betyg.).
2. Mannen På Balkongen (7).
3. Brandbilen Som Försvann (7).
4. Polis, Polis, Potatismos (4).
5. Polismördaren (3).
6. Stockholm Marathon (2).

Tre hyfsat starka kort, tre svaga kort ger ca 5 av 10 i snitt, vilket jag tycker - personligen - speglar hela paketets värde, alltså: "Meh..".

Prispallen för mig helt given; rustika filmer som följer förlagan ganska bra.
Bra uppdateringar från 60- och 70-tal, till (dåtidens) 90-tal.

Den sega utredningen/jakten på gärningsman i 1. för att fånga denne "med byxorna nere" återspeglas riktigt bra.
2.-filmen lika obehaglig som boken, men lite sämre slut vilket drar ned betyget med en pinne.
3. är Polis-professor GW:s favvo-bok i hela sviten. (Filmen var han nog säkerligen besviken på, men WTF..)

4-5-6 blekare, klart blekare.

I sista rullen (6:an) - och den sista de bandade - plockar manusförfattarna in den årliga löpar-festen
i receptet, i stället för ett annalkande terror-hot mot Sweden. (Sista boken, "Terroristerna" från 1975.)

En utländsk pop-stjärna ska PR-kuta loppet för att vinna mark i Norden; har dock synder i bagaget såsom
grupp-våldtäckt m m, så någon vill se honom avdagatagen...

Skitfånigt, men jag tror - och vet säkert - att denna är storfavoriten hos många i hela Gösta-sviten.
Jag kan ha lite svårt att rangordna filmer sådär när jag i stort uppskattar en filmserie, som jag gör med denna.
Så en rangordning 1-6 ger jag mig inte på. Men däremot kan jag hålla med dig om att den sämsta är Stockholm Marathon. Den sticker ut på så sätt. Resten vill jag väl minnas är ganska jämnbra i mitt tycke. Bortsett kanske Roseanna, som också hamnar lite lägre för mig. Men resten är väldigt jämnbra i mitt tycke.

Då tycker jag väl nästan Roseanna från 1967 är bättre än den med Ekman. Fast ah... som sagt.. det är svårt att rangordna tycker jag. Konst är fyllt av fler dimensioner och mer abstrakt än att jag ska kunna säga helt rakt upp och ner en rankning.

Förlåt ett kanske lite halvrörigt inlägg, jag är trött i mössan ikväll.
Citera
2025-03-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag kan ha lite svårt att rangordna filmer sådär när jag i stort uppskattar en filmserie, som jag gör med denna.
Så en rangordning 1-6 ger jag mig inte på. Men däremot kan jag hålla med dig om att den sämsta är Stockholm Marathon. Den sticker ut på så sätt. Resten vill jag väl minnas är ganska jämnbra i mitt tycke. Bortsett kanske Roseanna, som också hamnar lite lägre för mig. Men resten är väldigt jämnbra i mitt tycke.

Då tycker jag väl nästan Roseanna från 1967 är bättre än den med Ekman. Fast ah... som sagt.. det är svårt att rangordna tycker jag. Konst är fyllt av fler dimensioner och mer abstrakt än att jag ska kunna säga helt rakt upp och ner en rankning.

Förlåt ett kanske lite halvrörigt inlägg, jag är trött i mössan ikväll.

Ingen fara, Bartman!

Mina intryck/åsikter är ju mina, liksom dina är dina.

Det är det som gör en tråd så trivsam, och ger en skön feeling.

Jag skriver lite "strunt" ibland för att fylla fritid mellan jobb och träning, för att koppla av.

Försöker att aldrig att ha en aggressiv och frontande åsikt; alla är välkomna med sitt!
Citera
2025-03-20, 21:21
Medlem
pn222jws avatar
Hämndens Pris tycker jag om... Gunvald är machohård, och chefsskurken (Roney) riktigt skrämmande psykopatisk.
Citera
2025-03-20, 21:32
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Hämndens Pris tycker jag om... Gunvald är machohård, och chefsskurken (Roney) riktigt skrämmande psykopatisk.
Ja, den filmen tillhör en av mina favoriter med Peter Haber som Beck faktiskt. Även Spår i mörker tyckte jag var väldigt bra. Det är väl dom två som sticker ut i minnet för mig som två jag tagit till mig lite extra.
Citera
2025-03-29, 15:05
Medlem
När man krockar med nån gammal "Haber-Beck" på TV:n - från de tio första åren - märker man
att de verkligen är färgade av tiden just före och efter millenie-skiftet.

De första åtta filmerna (från 1997-8) tror jag faktiskt är de som jag helst skulle se om
några regniga dagar, om inget annat fanns att tillgå...

Vad jag minns, är:

Allra första "BECK" ganska schysst avstamp. (Dämpat, lite smått obehagligt. Bra upplösning!)
Filmen gavs undertiteln "Lockpojken" i efterhand.

2-8 etablerar ensemblen; sista filmen i denna första runda - "Spår I Mörker" har jag för mig
var riktigt bra - DÅ. (Såg den på bio, faktiskt...)

(Ska väl som på klassiska DVD-skivor, för den rätta känslan! ).
Citera
2025-05-11, 16:37
Medlem
akutaccents avatar
[quote=Mastercheif97|91479556]
När man krockar med nån gammal "Haber-Beck" på TV:n - från de tio första åren - märker man

De första åtta filmerna (från 1997-8) tror jag faktiskt är de som jag helst skulle se om

Vad jag minns, är:

Allra första "BECK" ganska schysst avstamp. (Dämpat, lite smått obehagligt. Bra upplösning!)

2-8 etablerar ensemblen; sista filmen i denna första runda - "Spår I Mörker" har jag för mig

[/QUOTE

Ja, första säsongen var perfektion (lite kuriosa är att typ endast två utomhusscener i Lockpojken är utan ösregn). Säsong 2 och 3 håller också måttet men nu när man är uppe i Beck 99 så har kvaliteten störtdykt.
Citera
2025-05-11, 16:40
Medlem
Retsinas avatar
Bäst: mannen på taket
Sämst: vita nätter
Citera
2025-05-11, 18:41
Medlem
Vitiss avatar
[quote=akutaccent|91861195]
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97

Vad jag minns, är:

[/QUOTE

Ja, första säsongen var perfektion (lite kuriosa är att typ endast två utomhusscener i Lockpojken är utan ösregn). Säsong 2 och 3 håller också måttet men nu när man är uppe i Beck 99 så har kvaliteten störtdykt.

Kan man streama någon av dem någonstans?
På vilket filmbolag gavs de ut?
Citera
2025-05-11, 18:59
Medlem
-GGs avatar
Hämndens Pris blir så larvig med Gunvald-bögen i slutet. Den börjar bra men avslutningen är otroligt svag. Jag såg den på bio...

Lockpojken är helt okej. Dock har jag aldrig uppskattat jargongen på polisstationen. Manusförfattarna försöker att föra in krystade meningsskiljaktigheter på ett intellektuellt plan som då ska bli en passande Beck-humor, men som inte alls passar in.

Vita Nätter gillar jag. Förutom bruden från Skåne som skorrar på värsta skånskan. Även om jag själv är från Skåne.

Spår I Mörker är en av de absolut sämsta. Handlingen är så dum och så fånig att jag alltid skippar den om jag vill se en äldre Beck.

Öga För Öga är nog den bästa av de äldre. Den och Mannen Med Ikonerna.

Pensionat Pärlan, Money Man och Monstret, de funkar men de når inga större höjder. Beck är ju en B-produktion. Enkla och tittarvänliga historier med snarstuckna karaktärer som man då tror ska göra de mer komplexa och mer intressanta.

Kuriosa, att både Becks och Wallanders film-barn tog livet av sig på riktigt.
Senast redigerad av -GG 2025-05-11 kl. 19:07.
Citera
2025-05-11, 19:09
Medlem
[quote=Vitis|91862380]
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent

Kan man streama någon av dem någonstans?
På vilket filmbolag gavs de ut?

Vet faktiskt inte om de allra äldsta Beck-filmerna med Haber finns ute på stream-tjänster...

Tror att det var många produktionsbolag delaktiga, dels inblandning från Tyskland (som i omgången med Gösta Ekman tidigare på 90-talet) där Beck var stort sedan roman-sviten 65-75.

TV4 var nog med på tåget i början, och jag tror också Norska sidan (NRK) var med som finansiärer tidigt.

12:an (TV4-kanalen) "råkade" visa allra första Haber-Beck häromkvällen; det var så jag fick lite Aha-upplevelse angående
denna nu evigt långa filmseries rötter.
Citera
2025-05-11, 19:15
Medlem
-GGs avatar
För övrigt hade det varit jättekul med en cross-over; Beck och Wallander.
Där man ändå koncentrerade utredningen till Ystad för bäst känsla. Stockholm är urtråkigt som skådeplats.

Säg att Beck får ett mystiskt mord på sitt bord. Alla spår leder till Ystad, och till Kurt Wallander...

En gedigen tv-film på fyra timmar uppdelat på två längre avsnitt. Men viktigaste av alla: med inga gäng och sådant inblandat över huvud taget.
Utan en deckarhistoria med djupare konturer.
Senast redigerad av -GG 2025-05-11 kl. 19:20.
Citera
2025-05-11, 21:15
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Hämndens Pris blir så larvig med Gunvald-bögen i slutet. Den börjar bra men avslutningen är otroligt svag. Jag såg den på bio...

Lockpojken är helt okej. Dock har jag aldrig uppskattat jargongen på polisstationen. Manusförfattarna försöker att föra in krystade meningsskiljaktigheter på ett intellektuellt plan som då ska bli en passande Beck-humor, men som inte alls passar in.

Vita Nätter gillar jag. Förutom bruden från Skåne som skorrar på värsta skånskan. Även om jag själv är från Skåne.

Spår I Mörker är en av de absolut sämsta. Handlingen är så dum och så fånig att jag alltid skippar den om jag vill se en äldre Beck.

Öga För Öga är nog den bästa av de äldre. Den och Mannen Med Ikonerna.

Pensionat Pärlan, Money Man och Monstret, de funkar men de når inga större höjder. Beck är ju en B-produktion. Enkla och tittarvänliga historier med snarstuckna karaktärer som man då tror ska göra de mer komplexa och mer intressanta.

Kuriosa, att både Becks och Wallanders film-barn tog livet av sig på riktigt.

Filmbarn? Rebecka Hemse (som spelar Becks dotter Inger) lever fortfarande mig veterligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in