Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-06-22, 00:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Såklart kan det handla om två olika personer som har likheter med varann....

Det märkliga är väl att Engström verkar vilja ha fler likheter med GM så han ville också springa i gränden !

Även gå på utsidan av trottoaren

Men Engström ville inte kunna vara vid Grand kring 21 tiden...Han insåg att där går gränsen så det ville han undvika !

Efterspelsvittnet SE vill inte ens vara på mordplatsen när ambulanspersonalen är på plats eftersom han sitter inne på Bohemia just då.

Varför skulle Efterspelsvittnet SE ljuga om att han var utanför Grand?
Citera
2025-06-22, 00:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja LJ pratade bara om Engström i detta fall och 32år senare...

YN tyckte också när hon fick se bilder på Engström att mkt stämmer men det var redan i april 1986

Vi måste väl ändå våga slå fast att mannen YN och LJ ser springa har likheter med Engström!

Sen får du såklart tycka att det inte betyder något !

Även Engström tar ju själv upp förväxling

YN har pekat ut andra än SE.

Du får ta med MP också, han har pekat ut ett halvt fotbollslag som mannen han såg utanför Grand.

Hur ska man veta att det är just SE som är den rätta när de pekar ut så många olika personer?

Gäller det att "baklåsa" hjärnan och intala sig "att det bästa vore om gubbfan [SE] gjorde det"?
Senast redigerad av ursprungligen 2025-06-22 kl. 01:01.
Citera
2025-06-22, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Efterspelsvittnet SE vill inte ens vara på mordplatsen när ambulanspersonalen är på plats eftersom han sitter inne på Bohemia just då.

Varför skulle Efterspelsvittnet SE ljuga om att han var utanför Grand?

Varför vittnet Engström skulle ljuga om att vara utanför Grand vid 21 ?

Tja han skulle ju kunna vilja vara märkvärdig , han var ju trots allt ute på Sveavägen under kvällen så varför inte säga att han såg något mystiskt ?
Citera
2025-06-22, 01:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Varför vittnet Engström skulle ljuga om att vara utanför Grand vid 21 ?

Tja han skulle ju kunna vilja vara märkvärdig , han var ju trots allt ute på Sveavägen under kvällen så varför inte säga att han såg något mystiskt ?

Ja det vore faktiskt lite spännande om SE hade sett Grandmannen och kunde peka ut honom på bild. PU behövde bara visa en bild på "GM i ropet för tillfället" och fråga SE om det var rätt?

Det gör inget om SE pekar ut flera olika män som Grandmannen över tid, bara han pekar ut den som har strålkastarljuset på sig just för dagen.

Rationellt och enkelt och alltid "ett bevis" för att den för tillfället haussade teorin alltid är den rätta!
Citera
2025-06-22, 02:06
Medlem
Det är sent och det är lite «note to self» över det här, men jag ser nu att stället Morelius satt/stod parkerad faktiskt låg en bra bit söder om mordplatsen. Har liksom alltid tänkt att han satt mitt emot, såg det rakt från sidan, men det gjorde han altså inte. Han måste ha sett det här lite framifrån, faktiskt.

Just saying, just saying.

Edit

Bör ha det här i minnet när man läser IM’s vittnesmål tycker jag.
Och det här stärker på nåt sätt teorin om att det var Björkman som var Dekorimamannen. Blir svårare att uppfatta vinklar och exacta lägen därifrån. Bland annat.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-06-22 kl. 02:38.
Citera
2025-06-22, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja det vore faktiskt lite spännande om SE hade sett Grandmannen och kunde peka ut honom på bild. PU behövde bara visa en bild på "GM i ropet för tillfället" och fråga SE om det var rätt?

Det gör inget om SE pekar ut flera olika män som Grandmannen över tid, bara han pekar ut den som har strålkastarljuset på sig just för dagen.

Rationellt och enkelt och alltid "ett bevis" för att den för tillfället haussade teorin alltid är den rätta!

Fast han ljög ju om att vara ute så i detta fall så ville plötsligt Engström vara mindre märkvärdig !?

Hade han varit ärlig så hade han ju varit troligen ett bättre vittne

Han sprang väl inte på Sveavägen på kvällen med en bindel för ögonen ?

Varför vill han inte säga något om hur han upplevde Sveavägen innan mordet?

Du menar ju ständigt att han vill spela så märkvärdig och vara viktig men att säga ens att han varit ute innan mordet det vill han inte !

Kan det vara så att Engström inte vill ge chansen att polisen ska börja tänka att om han ser Palme innan mordet .så finns möjligheten att hinna skaffa vapen och dessutom veta när Palme kommer ut igen !
Citera
2025-06-22, 08:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Fast han ljög ju om att vara ute så i detta fall så ville plötsligt Engström vara mindre märkvärdig !?

Hade han varit ärlig så hade han ju varit troligen ett bättre vittne

Han sprang väl inte på Sveavägen på kvällen med en bindel för ögonen ?

Varför vill han inte säga något om hur han upplevde Sveavägen innan mordet?

Du menar ju ständigt att han vill spela så märkvärdig och vara viktig men att säga ens att han varit ute innan mordet det vill han inte !

Kan det vara så att Engström inte vill ge chansen att polisen ska börja tänka att om han ser Palme innan mordet .så finns möjligheten att hinna skaffa vapen och dessutom veta när Palme kommer ut igen !
Ja det var ett slingrande utan dess like angående frågan om han hade varit utanför huset. Inte minst här i tråden har man vänt ut och in på sig själva för att bortförklara hur Engström möjligen kan ha tolkat frågan. Han kunde väl bara sagt , "jo jag var ute vid 8-tiden" om det nu var då han var ute.

Men kanske ville han göra sig lite märkvärdig genom att inte nämna utflykten överhuvudtaget?
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-06-22 kl. 08:46.
Citera
2025-06-22, 08:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det är sent och det är lite «note to self» över det här, men jag ser nu att stället Morelius satt/stod parkerad faktiskt låg en bra bit söder om mordplatsen. Har liksom alltid tänkt att han satt mitt emot, såg det rakt från sidan, men det gjorde han altså inte. Han måste ha sett det här lite framifrån, faktiskt.

Just saying, just saying.

Edit

Bör ha det här i minnet när man läser IM’s vittnesmål tycker jag.
Och det här stärker på nåt sätt teorin om att det var Björkman som var Dekorimamannen. Blir svårare att uppfatta vinklar och exacta lägen därifrån. Bland annat.

Tror du måste ha kollat fel. (Apelbergsgatan?)
Det är i princip mitt över gatan. Men möjligen någon meter längre söder ut.
Citera
2025-06-22, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tror du måste ha kollat fel. (Apelbergsgatan?)
Det är i princip mitt över gatan. Men möjligen någon meter längre söder ut.

He jo, måste ha gjort det, ser faktiskt inte så illa ut idag. Får skylla på spriten. 🤷🏿‍♂️

Lite är det dock fortfaranda.
Citera
2025-06-22, 09:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
He jo, måste ha gjort det, ser faktiskt inte så illa ut idag. Får skylla på spriten. 🤷🏿‍♂️

Lite är det dock fortfaranda.

Gott! Du har ju även bilder från IM's rekonstruktion. Där kan man också se nivåskillnaden då IM står i en backe upp mot Sveavägen.

Längst bak i denna PDF.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMdGUwbjJ1WVNuOXc/view?resourcekey=0-624mCNY2hk32ZQ2NpHMW_Q
Citera
2025-06-22, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Gott! Du har ju även bilder från IM's rekonstruktion. Där kan man också se nivåskillnaden då IM står i en backe upp mot Sveavägen.

Längst bak i denna PDF.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMdGUwbjJ1WVNuOXc/view?resourcekey=0-624mCNY2hk32ZQ2NpHMW_Q

Haha äntligen tillbaka i verkligheten, fan va dum man blir när man dricker.

Jag kommer åka över för att kolla på det här själv, gå alla gator. Men mitt liv påminner om Askungens, det är något som måste göras/händer hela tiden. Åtminstone nu på sommaren.
Citera
2025-06-22, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det var ett slingrande utan dess like angående frågan om han hade varit utanför huset. Inte minst här i tråden har man vänt ut och in på sig själva för att bortförklara hur Engström möjligen kan ha tolkat frågan. Han kunde väl bara sagt , "jo jag var ute vid 8-tiden" om det nu var då han var ute.

Men kanske ville han göra sig lite märkvärdig genom att inte nämna utflykten överhuvudtaget?

Jag skulle påstå att denna lögn av Engström är viktigare än vad man tror !

Det är ju uppenbart att han verkligen vill dölja att han varit på Sveavägen innan mordet!

Han är ju inte dummare än att han begriper att han inte vill ge polisen ett samband med vapen i hand eller möjligt motiv

En av polisgåtan är ju hur GM kände till Palmes varandes på Sveavägen innan 23:21

Även i spåret CA så spekulerar man såklart att CA måste varit ute på Sveavägen ca 21 tiden av exakt samma anledning

Skillnaden mellan CA och Engström är att vi VET att Engström befann sig på Sveavägen både innan mordet och stämplar ut 23:19 medans CA bara är gissningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in