Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-25, 00:20
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Hypotetiskt för att känna av hur du själv tycker...

Om du fått reda på att Engström är GM inatt.....

3 frågor enligt dig ..

Hur fick han info från brottsplatsen ?

Hur fick han vapnet ?

Såg Engström LOP innan 23:21 ?

Tre relativt bra frågor för att kolla vad du själv tänker ang logiska förklaringar och se om vi gissar lika
1. Från media och en stor mängd tur
2. Oklart, det är nog troligtvis något han har haft en tid isåfall. Han verkar ju ha haft hölster till och med, så att bära det på stan verkar vara något han tänkt göra, och det flertalet gånger.
3. Nej, troligtvis inte. all info vi har om det tyder på att det inte finns någon tidsmäsig möjlighet för det.
Citera
2025-07-25, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nja, bra och bra. Beror på hur man ser det.

De är ju bra på så sätt att det ofta är det troligaste sättet det gått till om SE är gm.

Men samtidigt är ju förklaringarna dåliga på det sättet att de är orealistiska, osannolika och saknar saker som tyder på att det är så.

Och du har missförstått vad jag menar med bestämd utgång. Det blir automatisk en bestämd utgång om man börjar med "Hur har SE fått tag på informationen som gm". Då är den bestämda utgången att han har fått informationen som gm.

Det är inget fel med det i sig. Men problematiken som jag tidigare förklarade uppstår ju när man börjar med en sådan utgång, som vi inte vet om den stämmer eller inte, och jobbar sig bakåt.

Den problematiken måste man vara införstådd och öppen med.

Sen gissar jag fritt nu

Jag gissar att du anser till 99% att Engström inte är skyldig

Men den 1% som du känner en tveksamhet till är du nyfiken på

En annan sak är att många av er i tråden faktiskt är rätt kunniga ang Engström, ibland faktiskt otroligt kunniga så om det skulle visa sig att Engström är GM så har ni rätt bra koll på hur det isåfall gått till....Alltså även om det skulle förvåna dig att han är GM så hade du troligen ändå inte blivit helt tagen på sängen !
Citera
2025-07-25, 00:27
Medlem
Citat:
1. Från media och en stor mängd tur
2. Oklart, det är nog troligtvis något han har haft en tid isåfall. Han verkar ju ha haft hölster till och med, så att bära det på stan verkar vara något han tänkt göra, och det flertalet gånger.
3. Nej, troligtvis inte. all info vi har om det tyder på att det inte finns någon tidsmäsig möjlighet för det.

Jag tycker att mordet är svårare att förklara om han ser LOP först vid 23:21

Även om jag måste tvinga Engström till Grand vid 21 tiden och sen 23:05 så blir mordet och vapnet mer logiskt !
Citera
2025-07-25, 00:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Sen gissar jag fritt nu

Jag gissar att du anser till 99% att Engström inte är skyldig

Men den 1% som du känner en tveksamhet till är du nyfiken på

En annan sak är att många av er i tråden faktiskt är rätt kunniga ang Engström, ibland faktiskt otroligt kunniga så om det skulle visa sig att Engström är GM så har ni rätt bra koll på hur det isåfall gått till....Alltså även om det skulle förvåna dig att han är GM så hade du troligen ändå inte blivit helt tagen på sängen !
Jag hade blivit tagen på sängen.

Jag är nyfiken på den procenten av den anledningen att han är utpekad som den slutgiltiga lösningen av svenska staten, helt utan bevis och utan att ens en halvseriös utredning har gjorts.

Jag vill visa på att det är en rättskandal och att det kan tyda på en större problematik inom något eller flera av de statliga instanserna.

Då vill man hitta det där som gör det definitivt och tydligt till 100% att det inte var han(om jag istället råkade finna bevis på att han var gm skulle jag erkänna det direkt. Rättskandalen är bara ett sekundärt intresse. Att lösa gåtan är det primära)

Men det är tyvärr väldigt svårt att motbevisa spekulationer till 100%. Jag kan inte motbevisa något av spåren på det sättet och med den säkerheten. Men SE-spåret är där man är absolut närmast.
Citera
2025-07-25, 00:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Även om jag måste tvinga Engström till Grand vid 21 tiden och sen 23:05 så blir mordet och vapnet mer logiskt !
Det är det. Det är ju då en svaghet i spåret att det inte verkar som att han har möjlighet till det.

Jo, men då blir det ju återigen baklängestänk utan bevis. Man kan såklart tvinga SE dit oavsett vad vi har för information och vad det står i materialet. Men det gör det inte mer troligt att det var så.
Citera
2025-07-25, 00:48
Medlem
Citat:
Det är det. Det är ju då en svaghet i spåret att det inte verkar som att han har möjlighet till det.

Jo, men då blir det ju återigen baklängestänk utan bevis. Man kan såklart tvinga SE dit oavsett vad vi har för information och vad det står i materialet. Men det gör det inte mer troligt att det var så.

Jag skrev ju det för att jag finner det mer logiskt..

Att få Engström till Grand vid 21 tiden är väl inte så svårt ?

Eller vad syftade du på ?
Citera
2025-07-25, 01:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag skrev ju det för att jag finner det mer logiskt..

Att få Engström till Grand vid 21 tiden är väl inte så svårt ?

Eller vad syftade du på ?
Jo, det är svårt. Vittnesuppgifterna och väktarnas loggar visar på att SE troligtvis inte var ute vid den tiden.

Han ser ut att ha varit ute tidigare om ens alls den kvällen.
Citera
2025-07-25, 01:06
Medlem
Citat:
Jo, det är svårt. Vittnesuppgifterna och väktarnas loggar visar på att SE troligtvis inte var ute vid den tiden.

Han ser ut att ha varit ute tidigare om ens alls den kvällen.

Nej inget bevisar att Engström var vid Grand vid 21 tiden men vapnet och motivet vid 23:21 blir lättare att förklara om han ser LOP innan

Därav så tror jag mer på det

Inget bevisar heller att någon annan GM ser LOP vid 21 tiden men Engström befinner sig trots allt kring Sveavägen då !
Citera
2025-07-25, 01:16
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej inget bevisar att Engström var vid Grand vid 21 tiden men vapnet och motivet vid 23:21 blir lättare att förklara om han ser LOP innan

Därav så tror jag mer på det

Inget bevisar heller att någon annan GM ser LOP vid 21 tiden men Engström befinner sig trots allt kring Sveavägen då !
Så du tror på det trots att materialuppgifterna motsäger det?

Bara för att "det är lättare att förklara (något som vi inte vet om det har hänt) om det var så".

Då har du ju verkligen inte tagit in den problematik vi diskuterar hela kvällen. Det där är spekulationer baserat på ett baklängestänk där det inte bara saknas bevis utan där allt motsäger det.

Fråga dig istället vad du kan dra för slutsatser av den kunskap vi har. Och jobba dig framåt.

Och att det saknas bevis för andra gm gör det varken mer eller mindre troligt att SE har varit där. De sakerna saknar korrelation.
Citera
2025-07-25, 01:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Det är ju en snubbe med handledsväska som siktats i närheten av LOP:s bostad i 20-tiden också.

Den som såg det reagerade eftersom han tyckte att handledsväskor var "ute" som mode.

Men i så fall, om detta vore SE, så måste det nästan vara en konspiration.

Individen kan dock vara vem som helst som väntade på någon. Tyvärr är signalementet maskerat.

Vad var det GM grävde efter i väskan egentligen? Nycklar? Glasögon? En lugnande cigarett?
Citera
2025-07-25, 01:24
Medlem
Citat:
Så du tror på det trots att materialuppgifterna motsäger det?

Bara för att "det är lättare att förklara (något som vi inte vet om det har hänt) om det var så".

Då har du ju verkligen inte tagit in den problematik vi diskuterar hela kvällen. Det där är spekulationer baserat på ett baklängestänk där det inte bara saknas bevis utan där allt motsäger det.

Fråga dig istället vad du kan dra för slutsatser av den kunskap vi har. Och jobba dig framåt.

Och att det saknas bevis för andra gm gör det varken mer eller mindre troligt att SE har varit där. De sakerna saknar korrelation.

Vart kan man läsa i materialet vart Engström befann sig kl 21 ?

Du menar väl att det finns bevis på att Engström befann sig på Skandia kl 21 och därför inte kan vara vid Grand?

Det är väl det du säger va ?
Citera
2025-07-25, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är ju en snubbe med handledsväska som siktats i närheten av LOP:s bostad i 20-tiden också.

Den som såg det reagerade eftersom han tyckte att handledsväskor var "ute" som mode.

Men i så fall, om detta vore SE, så måste det nästan vara en konspiration.

Individen kan dock vara vem som helst som väntade på någon. Tyvärr är signalementet maskerat.

Vad var det GM grävde efter i väskan egentligen? Nycklar? Glasögon? En lugnande cigarett?

När kom denna grej fram ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in