2025-06-21, 16:15
Medlem
Om någon fryser/ligger still under sexakten är det väl något som är fel?
Jag skulle inte pumpa på någon som bara ligger stilla utan att försäkra mig om att det är så den vill ha det.

Tror att många av de som blir nervösa inför samtycke är våldtäktsmongon som måste supa ner tjejer för att kunna sticka in kuken någonstans.

Förövrigt inte ovanligt att tjejer kommer under våldtäkter. Finns till och med överfallsvåldtäktsmän som specialicerar sig på det.
Citera
2025-06-21, 16:22
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Om någon fryser/ligger still under sexakten är det väl något som är fel?
Jag skulle inte pumpa på någon som bara ligger stilla utan att försäkra mig om att det är så den vill ha det.

Tror att många av de som blir nervösa inför samtycke är våldtäktsmongon som måste supa ner tjejer för att kunna sticka in kuken någonstans.

Förövrigt inte ovanligt att tjejer kommer under våldtäkter. Finns till och med överfallsvåldtäktsmän som specialicerar sig på det.

Jag tror inte det är vanligt att kvinnor kommer under våldtäkt. Däremot reagerar troligen kroppen rent biologiskt på friktionen med att lubrikera. Vilket inte är detsamma som att komma. Men bara att bli våt under våldtäkten blir nog ännu en förvirrande aspekt av våldtäkten för offret. Speciellt när kvinnor ständigt och jämt blir misstrodda och får höra olika teorier om hur kvinnor är "skapta för att bli våldtagna".
Citera
2025-06-21, 20:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Jag tror att hjärnan hos män och kvinnor som får frysreaktioner inför att vara utsatta för våldtäkt har kalkylerat fram att det säkraste är att vara så passiv som möjligt eftersom en våldtäkt kan vara scenariet innan mordet.

För att behöva fly, sätta sig i motvärn, eller säga ifrån en inledd våldtäkt så har ju redan våldtäkten inletts, annars hade det inte funnits behov av att fly, sätta sig i motvärn eller säga ifrån.

Offer i en inledd våldtäkt som inte säger något alls eller inte ens visar något alls på kroppsspråket låter märkligt, men om det hänt kan det väl innebära att den vet att den inte kommer undan fysiskt om den säger något och att det är bättre att spela som att det vore vanligt sex, för annars är det ju en verbalt bekräftad våldtäkt mellan dom båda och det gör nog händelsen värre för offret.

Kanske kalkylerar den som har frysreaktion att gärningspersonen kommer använda mer våld ju mer avvisad den blivit av offret, gärningspersonen duger inte åt offret och känner sig kränkt.

Människor speglar ju varann och om offret redan kalkylerat att den inte kan fly, så vill den ju skapa en så lugn, passiv gärningsperson som möjligt som inte känner ilska mot den och då är det rimligt att offret själv är så lugn som möjligt eftersom en våldtäkt kan eskalera till mord och bara ett ord eller en blick kan reta upp gärningspersonen och det går från våldtäkt till mera våld och eventuellt mord.

Om frysreaktionen vid våldtäkt existerar skulle den vara en evolutionärt betingad ofrivillig respons och inte en beräknad och kalkylerad reaktion där individen överväger vad som är lämpligast.

Att människan instinktiv och reflexmässigt skulle likställa tvång av det slaget som föreligger vid våldtäkt med dödligt våld förefaller inte sannolikt. Om någon gör det är det genom en intellektuell process där offret tänker igenom situationen.
Citera
2025-06-21, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, de har inte fått någon frysreaktion och jag har noga förklarat varför. Studien som hänvisas till beskriver ett antal personers upplevelse och jag har inga skäl på att tvivla på dessa. Men de visar inte att de drabbats av någon ofrivillig reaktion som gör att de blir paralyserade och fryser till is.

Ja, människan delar biologiska reaktioner med övriga djur och dessa instinkter innebär att de vid hot flyr eller kämpar emot, de fryser inte direkt till is så att de blir lättare att jaga för tigern. Detta är vad övriga vetenskapliga studier som hänvisats till i tråden säger, vilket du verkar ha svårt att ta åt dig.

Men ge dig nu. Du är ingen expert på dessa saker. Och när man googlar så svämmar det över med studier, statistik och expertutlåtanden om saken som alltså motsäger dina påståenden om att denna reaction itne skulle finnas hos människan.

Sen fryser ingen till is. och tigrar m.fl rovdjur gillar att jaga och äta levande föda, så där har du svaret på varför denna reflex revolutionärt har överlevt. Och tydligen så även hos människa.
Citera
2025-06-21, 21:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Men ge dig nu. Du är ingen expert på dessa saker. Och när man googlar så svämmar det över med studier, statistik och expertutlåtanden om saken som alltså motsäger dina påståenden om att denna reaction itne skulle finnas hos människan.
Sen fryser ingen till is. och tigrar m.fl rovdjur gillar att jaga och äta levande föda, så där har du svaret på varför denna reflex revolutionärt har överlevt. Och tydligen så även hos människa.

Nej, det ”svämmar inte över” av vetenskapliga studier om frysreaktionen om våldtäkt. Du har missförstått forskningsläget, liksom andra som har fört fram dessa spekulationer som något slags vetenskaplig sanning.

Anna Tiihoben Möller och de andra bakom studien tillhör dem som offrar vetenskaplig stringens för att kämpa för den goda saken och låter sig medvetet missförstås.
Citera
2025-06-21, 22:07
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Troligen är det manliga och kvinnliga våldtäktsoffer som själva berättat hur de reagerat på den starka stressen och hotet som en våldtäkt innebär. Sen om det är en biologisk eller psykisk reaktion eller båda har ingen större betydelse.

Människor är inte jämförbara med pungråttor.

Nä men likväl "frös" de.

Liksom forskningen är spekulativ som överför reaktioner från pungråttor direkt till människor.

Ja forskningen verkar peka åt det hållet ja. Och det behöver inte vara en extremt våldsam våldtäkt för att de ska reagera med total immobilitet.

Ingen någonsin har påstått att det skulle vara en slags standardreaktion vid sexuellt våld. Till och med vissa av Hagamannens offer försökte slå sig fria, osv.

Det har en avgörande betydelse vad som är sant och vad som inte är sant. Jag är anhängare av ett vetenskapligt synsätt på världen där det har ett värde i sig. Du framstår som en typisk anhängare av åsikten att sanningen istället bör vara avhängig av vad du anser befrämjar det du anser är gott och bekämpar det du anser är dåligt. Det spelar ingen roll om frysreaktionen existerar eller inte, det viktiga är om det bekräftar vad du känner eller vad de du sympatiserar med känner. Det är därför du anser att skillnaden är betydelselös mellan en frysreaktion som är en evolutionärt betingad reflex eller en upplevelse med grund i personens psyke som handlar om medvetna överväganden.

Jag har gärna fel men jag kan inte se annat än att du är en person som ser sanning som underordnat andra ideologiska intressen.
Citera
2025-06-21, 22:20
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det har en avgörande betydelse vad som är sant och vad som inte är sant. Jag är anhängare av ett vetenskapligt synsätt på världen där det har ett värde i sig. Du framstår som en typisk anhängare av åsikten att sanningen istället bör vara avhängig av vad du anser befrämjar det du anser är gott och bekämpar det du anser är dåligt. Det spelar ingen roll om frysreaktionen existerar eller inte, det viktiga är om det bekräftar vad du känner eller vad de du sympatiserar med känner. Det är därför du anser att skillnaden är betydelselös mellan en frysreaktion som är en evolutionärt betingad reflex eller en upplevelse med grund i personens psyke som handlar om medvetna överväganden.

Jag har gärna fel men jag kan inte se annat än att du är en person som ser sanning som underordnat andra ideologiska intressen.

Ja ok.

Jag ser dig som en människa som inte riktigt vet vad han pratar om men som ändå envist försöker övertyga andra om att han har rätt. Plus att jag får fram mitt "budskap" med mycket färre ord och utsvävningar.

Jag är ledsen men av oss två är det troligen jag som är mest öppen för vetenskap och att tänka nytt.
Senast redigerad av Jenny9 2025-06-21 kl. 22:24.
Citera
2025-06-21, 22:22
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Nej, det ”svämmar inte över” av vetenskapliga studier om frysreaktionen om våldtäkt. Du har missförstått forskningsläget, liksom andra som har fört fram dessa spekulationer som något slags vetenskaplig sanning.

Anna Tiihoben Möller och de andra bakom studien tillhör dem som offrar vetenskaplig stringens för att kämpa för den goda saken och låter sig medvetet missförstås.

Jo det gör det faktiskt, sök på engelskspråkiga sidor.

Nyckelord: freeze response in humans/sexual violence
Citera
2025-06-21, 22:37
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ja ok.

Jag ser dig som en människa som inte riktigt vet vad han pratar om men som ändå envist försöker övertyga andra om att han har rätt. Plus att jag får fram mitt "budskap" med mycket färre ord och utsvävningar.

Jag är ledsen men av oss två är det troligen jag som är mest öppen för vetenskap och att tänka nytt.

Du gav klart uttryck för att sanningen inte är viktig för dig. Hur du ser på dig själv är ointressant för sakfrågan.

Citat:
Jo det gör det faktiskt, sök på engelskspråkiga sidor.

Nyckelord: freeze response in humans/sexual violence

Det handlar om ett fåtal spekulationer och ingen vedertagen vetenskap. Det finns ingen uppsjö av studier.

Edit. Det är alltså på samma nivå som ”Omgiven av idioter” eller liknande. Det liknar vetenskap men är det inte. Det bygger på korrekt psykologi och korrekta observationer men drar slutsatser som är spekulativa. Därför finns det mycket skrivet som ser ut som vederhäftig vetenskap men inte är det.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2025-06-21 kl. 23:06.
Citera
2025-06-21, 23:13
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Du gav klart uttryck för att sanningen inte är viktig för dig. Hur du ser på dig själv är ointressant för sakfrågan.

Nja, jag är bara inte så ideologiskt styrd som du är att jag känner mig tvingad att ringakta offer för sexuellt våld. Du uppgav tidigt i den här diskussionen att du anser att det är feminister som inbillat offer för sexuellt våld att frysreaktionen existerar. Och sen har du snackat om reaktionen hos pungråttor. Du framstår som rätt så oseriös, iallafall i denna diskussionen.

Citat:
Det handlar om ett fåtal spekulationer och ingen vedertagen vetenskap. Det finns ingen uppsjö av studier.

Liksom det inte finns en uppsjö av vetenskapliga studier som bevisar din teori.

Citat:
Edit. Det är alltså på samma nivå som ”Omgiven av idioter” eller liknande. Det liknar vetenskap men är det inte. Det bygger på korrekt psykologi och korrekta observationer men drar slutsatser som är spekulativa. Därför finns det mycket skrivet som ser ut som vederhäftig vetenskap men inte är det.

Ja jo, du borde följa din egen varning och vara mer kritisk till det du läser så att du inte går runt och tror att man kan inbilla människor hur de ska och inte ska reagera på stark stress och hot.
Citera
2025-06-21, 23:26
Medlem
Citat:
Ja ok.

His point exactly. Du är så öppen för vetenskap att det inte ens behöver vara sant. Huvudsaken är att det gynnar ditt intresse.
Citera
2025-06-21, 23:46
Medlem
Citat:
Nja, jag är bara inte så ideologiskt styrd som du är att jag känner mig tvingad att ringakta offer för sexuellt våld. Du uppgav tidigt i den här diskussionen att du anser att det är feminister som inbillat offer för sexuellt våld att frysreaktionen existerar. Och sen har du snackat om reaktionen hos pungråttor. Du framstår som rätt så oseriös, iallafall i denna diskussionen.

Liksom det inte finns en uppsjö av vetenskapliga studier som bevisar din teori.

Ja jo, du borde följa din egen varning och vara mer kritisk till det du läser så att du inte går runt och tror att man kan inbilla människor hur de ska och inte ska reagera på stark stress och hot.

HusvagnSvensson är många nivåer över dig vad gäller både intelligens och seriositet.

Du är en fullständigt okunnig och korkad idiot. Du har inga som helst bevis för existensen av din älskade "frysreaktion". Du har inga argument överhuvudtaget. Du bryr dig inte om sanningen. Du är extremt ideologiskt styrd.

Man behöver inte ha en uppsjö studier för att bevisa att något vars existens inte är bevisad, inte existerar. Det är DU, din dumma kossa, som hävdar att "frysreaktion" vid våldtäkt existerar, då är det upp till DIG att bevisa detta. Det är INTE upp till oss andra att motbevisa dig. Det fungerar inte så. Begriper du? Bevisbördan ligger hos dig.

Det är uppenbart för alla att du är den klart dummaste personen i tråden, men ändå har du mage att kalla den vettigaste, mest sansade och mest seriöse debattören för "oseriös", och anklaga honom för att inte veta vad han pratar om. När du själv har absolut noll att komma med. Det är skamligt, pinsamt och patetiskt hur du håller på. Det är faktiskt helt otroligt vilken sopa du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in