Det är något störande att det inte går att ha seriösa diskussioner här och att folk som inte vet ett smack tror att bara för att de inte kände till saken förut, så måste det vara nytt och häftigt. Saker som funnits i 30, 60 eller 100 år ska antingen presenteras som ett nytt wunderwaffe, eller
anklagas för att vara ett sådant.
Citat:
Ursprungligen postat av
ensamkrigaren
Hoppas gamle Newton även tog med i beräkningen att projektiler roterar vid icke vinkrlrätt anslag.
Professor Theodore Postol från MIT är inte lika övertygad om att det är smör man beskjuter:
https://youtu.be/TriASB-F5UY?si=t9yMd0Ng-tvUIU22
Så rakt ned är det inte tal om. Det är inte Hitler-bunkern man beskjuter.
Det ska bli intressant att se vad man lyckas med vid den attack som kommer.
Postol är tröttsam. Han är för det första inte professor, utan professor emeritus och han är "emeritnuts".
Jag och andra har förklarat att 1) detta är inte nytt, 2) inte ett supervapen, 3) inte något konstigt gång på gång och ändå ska ni göra halmgubbe efter halmgubbe.
Citat:
Ursprungligen postat av
IceEyes
Osar mest 13 600 kg propaganda om detta, ungefär som när Ryssland höjer sina vapens förmåga långt över realiteten.
Så var går gränsen då? Fungerar Paveway? Fungerar BLU-109? BLU-116? GBU-37? Var någonstans, enligt dig, slutar detta skala uppåt? Vid vilket årtionde slutade bunkerpenetrerande vapen skala eller fungera och blev i stället "propagandavapen"? Jag förväntar mig ett explicit och detaljerat svar, eftersom du så raljant tror dig kunna bedöma detta. Fast jag är ju också medveten om förstås, att du är en notorisk hit-and-run-trollare och vi kommer givetvis aldrig få svar på frågorna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cuttherope
Ähh...Det verkar vara ett av Trumps wundervaffevapen detta.
Det blir mer och mer otroligt ju mer som skrivs och förklaras.
När bomben tränger ned i hålet den gör i berget, var tar materialet framför bomben vägen då i det 60 meter djupa hålet,om det inte smälter och kan passera ut bakom bomben?
Den kan säker passera något tiotal meter förstärkt betong, stenig mark, visst, rent urberg, nää.
Gbu57 är nog mer som en vanlig "jordbävningsbomb", som Moab och Britternas ww2 ,Grandslambomb fast med en viss förmåga att slå igenom jord och betong då.
Nej. Varför fortsätter du tramsa efter att ha fått saken förklarat för dig
utförligt. Detta är alltså explicit
inte en MOAB. Varför blandar du ihop dessa distinkta typer av vapen i ditt inlägg, om och om igen? Ja, detta ÄR likt "Grand Slam"/"Tallboy" men nej detta är INTE likt MOAB. Det är
olika klasser av vapen. MOAB penetrerar ingenting, ingenstans, är en air-fuel (termobarisk) bomb och är avsedd att explodera ovan marknivå. Den kan angripa bunkrar som är ytnära, men då inte genom att penetrera, utan mer "blåsa rent" utifrån.
Det är ingen som tror att GBU-57 tar sig några 90 jävla meter ner i berg. Det ändrar dock inte det faktum att svaret på topicfrågan är ett tveklöst och rungande "ja". Dessa bomber kan "slå sönder berg". Detta har man kunnat mycket länge och det handlar om skala och teknik. Det finns ingenting här som är speciellt mystiskt, ingenting här som är märkligt eller som vi inte hört förr.
"Urberg nä"? Varför ska forumet alltid nedlusas så av folk som inte vet ett smack och ska bara agera hejarklack för sakens skull? Vad har förnuftiga människor gjort för att förtjäna detta? Urberg är magmatiska bergarter, formade djupt in i prekambrium. Berget kring Fordow är metamorft och sedimentärt. Dvs
inte urberg. Nu spelar det förvisso mindre roll eftersom fler aspekter än formation är väsentliga (urberg kan vara svagt och poröst beroende på hur det bildats och även sedimentärt berg som är "mjukt" kan effektivt absorbera nedslagsenergi).
Observera att diskussionen från mig ingenstans har handlat om huruvida en eller fler GBU-57 rår på anläggningen i Fordow. Det är liksom inte poängen. Poängen är att vissa fån uppenbarligen aldrig hört talas om själva konceptet med bunker- (inklusive bergsbunker-) -penetrerande vapen och tror att det är nytt, hype, propaganda, wunderwaffe osv.
Nu har väl Newtons approximation tagits upp minst tre gånger i tråden och varje gång har det påtalats att detta är en empirisk approximation som ska spegla naturliga processer mellan interta material. Det betyder att ett praktiskt vapen både kan prestera väsentligt bättre eller väsentligt sämre än denna approximation som jag liksom inte ens trodde behövde påpekas tas upp p.g.a. historisk kontext snarare än att det är den som styr vapenutvecklingen. (Och nej, vi kan vara ganska säkra på att vapnen i fråga inte "spränger sig fram", utan det är en kinetisk projektil i första hand. Har den därutöver sprängverkan förutom huvudladdningen, så är det en one-shot grej. Inte ens sagt att det är tillämplig för berg).
Kan vi sluta med tramset nu tack? Anläggningen vid Fordow ligger inte i urberg, penetrera berg (inklusive urberg) går utmärkt för ett vapen byggd för ändamålet, tekniken för detta är mycket gammal, senast från andra världskriget och hur bra en bomb fungerar mot ett visst mål handlar om skala, skalfaktorer och att ha en flygplattform som orkar/kan bära vapnet i fråga. Om GBU-57 kan ta sig ner till utrymmena i Fordow är inte vad jag diskuterar, ej heller huruvida det är nödvändigt (som sagt, utrustningen kan vara mycket känslig).