2025-06-18, 17:10
Medlem
godboys avatar
Jag kan tycka att det beror på situationen. Barn (upp till 12 år) får dock cykla på trottoarer, och det kan jag tycka är riktigt.

När det gäller vuxna så beror det lite på mitt humör om jag hutar åt dem eller inte, oftast inte och det är i mina stråk inte jättevanligt att det cyklas på trottoarerna. Sen om det är jättebred trottoar och cyklisten cyklar långsamt och varsamt så blir jag inte ens uppretad, men om det är normal smal trottoar och det kommer någon idiot farande i ljusets hastighet ilsket plingande så brukar de få en stadig åthutning.

Var för några veckor sen i Holland, dock ett väldigt platt land, men få elcyklar, och ingen som använde hjälm. Det vanligaste verkade vara tre och sjuväxlade damtrallor. Verkligen många som cyklade, och i stort sett alla visade varandra hänsyn och följde trafiksignaler och regler. Dessutom var det tydligt markerat vem som skulle väja för vem i korsningar, men man var ände schysst i sitt cyklande. Inte många elcyklar, och knappt någon som for fram som en idiot, d v s helt tvärt om mot här.
Citera
2025-06-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag kan tycka att det beror på situationen. Barn (upp till 12 år) får dock cykla på trottoarer, och det kan jag tycka är riktigt.

Lagen säger att barn får cykla på trottoar till och med det år de fyller åtta om det inte finns någon cykelbana.
Citera
2025-06-21, 04:38
Medlem
colis avatar
Citat:

När det gäller vuxna så beror det lite på mitt humör om jag hutar åt dem eller inte, oftast inte och det är i mina stråk inte jättevanligt att det cyklas på trottoarerna. Sen om det är jättebred trottoar och cyklisten cyklar långsamt och varsamt så blir jag inte ens uppretad, men om det är normal smal trottoar och det kommer någon idiot farande i ljusets hastighet ilsket plingande så brukar de få en stadig åthutning.

Var för några veckor sen i Holland, dock ett väldigt platt land, men få elcyklar, och ingen som använde hjälm. Det vanligaste verkade vara tre och sjuväxlade damtrallor. Verkligen många som cyklade, och i stort sett alla visade varandra hänsyn och följde trafiksignaler och regler. Dessutom var det tydligt markerat vem som skulle väja för vem i korsningar, men man var ände schysst i sitt cyklande. Inte många elcyklar, och knappt någon som for fram som en idiot, d v s helt tvärt om mot här.

Det är precis därför som cyklister bör förbjudas i exempelvis Stockholm innanför tullarna.
Holländarna klarar sedan många år av att med ömsesidig hänsyn och respekt för trafikregler kombinera cykeltrafik med gående, kollektivtrafik och annan motortrafik i städerna.
I Sverige går det inte. Det är bevisligen ett anarkistiskt regellöst cykelkaos som pågår varje dag.

Inte minst kommentarer i den här tråden om cyklisters ”rätt” att bryta mot trafikregler och olagligt cykla på trottoaren visar varför det inte går att tillåta cyklister i storstäderna.

Kan gemene man inte sköta saker med gott omdöme utan att folk skadas, får man helt enkelt förbjuda företeelsen. Som man gjort med så mycket annat både i trafiken och i samhället i övrigt.

Varenda gång en cyklist kör mot rött eller cyklar på trottoaren, kommer vi ett litet ministeg närmare lagar om cykelförbud i storstäderna.
Något att tänka på nu när det finns övervakningskameror överallt. De som vill förbjuda cyklisterna samlar fakta och argument varje dag.
Citera
2025-06-21, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Om någon politiker idag skulle ställa sig upp med en EN-fråge problematik och i lokalvalet skulle gå ut med att han/hon skulle stoppa all cykeltrafik innanför tullarna i Stockholm - är jag rätt övertygad om att vederbörande skulle få VÄLDIGT många röster.
Det gäller troligen för andra storstäder också.

"Cyklist-hatet" bland yrkesförare av bussar och taxibilar liksom för varutransporter och blåsljustrafiken är JÄTTESTORT i storstäderna.

Jag tror vederbörande skulle idiotförklaras, liksom de som röstade för denne.

För att återgå till trådstartaren.

Nej, vi behöver inte störa oss. Rent generellt är det onödigt att lägga energi på saker som vi inte alltid kan förstå eller påverka; till exempel andra människors perspektiv och prioriteringar. Människor gör fel ofta.

Man kan fundera lite kring varför och använda det för att lära sig om sig själv på vägen.

Är det en akut fara eller ett hänsynslöst beteende får man ibland nöja sig med att störa sig, agerar man finns risken att bli utsatt för våld.

En del skriver ett argt inlägg här.

Jag föreslår någon slags stoisk eller zen approach.

Visst är det olagligt men mycket i vårt samhälle, och speciellt i trafiken, funkar just pga att folk bryter mot lagar - hela tiden.

Att vara cyklist i en storstad och med 100% autism försöka följa trafikreglerna är bara att glömma. Bilister generellt har minimal acceptans för cykling på vägbanan.
Citera
2025-06-21, 07:59
Medlem
Moobs avatar
Fråga samtidigt cyklister om de bör störa sig på gångtrafikanter som går på cykelbanan. Och om folk med barnvagn räknas som cyklist eller gångtrafikant.
Svaret torde vara rätt givet.
Citera
2025-06-21, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Fråga samtidigt cyklister om de bör störa sig på gångtrafikanter som går på cykelbanan. Och om folk med barnvagn räknas som cyklist eller gångtrafikant.
Svaret torde vara rätt givet.

Huruvida cyklister stör sig på gångtrafikanter på cykelbanan är naturligtvis helt irrelevant för frågeställningen vad göra åt cyklister på trottoarer och gångbanor.
Citera
2025-06-21, 09:41
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidledes
Visst är det olagligt men mycket i vårt samhälle, och speciellt i trafiken, funkar just pga att folk bryter mot lagar - hela tiden.

Att vara cyklist i en storstad och med 100% autism försöka följa trafikreglerna är bara att glömma. Bilister generellt har minimal acceptans för cykling på vägbanan.

Nej, i trafiken fungerar saker ibland trots att enstaka personer bryter mot trafiklagstiftningen - bara för att det lyckligtvis inte sker några olyckor just då. Och för att de allra flesta följer trafikreglerna - och styr upp de farliga situationer lagbrytarna skapar.

Men på grund av cyklisternas framfart sker det hela tiden mindre olyckor i storstäderna.
Folk blir påkörda eller måste kasta sig åt sidan varje dag på trottoarer och billar och bussar måste tvärbromsa, folk skadas vid tvärinbromsning och bilar blir ofta repade - varje dag.

Väldigt många störs av att möta de cyklande lagbrytarna och de problem de skapar - det vore närmast märkligt om så inte vore fallet. Politikerna, som i så många andra frågor också går i otakt med majoriteten - främst MP - vill ha cyklar av politiska skäl. Inte av förnuftsskäl eftersom cykellösningar förstör för kollektivtrafiken.

Att tillåta cyklisterna att förstöra så mycket för så många andra är ett väldigt högt pris att betala för att göra MP nöjda och låta cyklister utöva sin hobby där alla andra behöver framkomlighet.

Om folk som rider skulle få ett politiskt parti att ta sig an deras krav på att få rida till jobbet varje dag inne i storstäderna och tvinga fram ridvägar och små hö-fylda hagar för parkering överallt. Vore det också acceptabelt?

Eller är det kanske så att särintressen, som folk med cykellust eller hästkärlek, får tillgodoses av dem själva utanför storstäderna och allas behov av daglig framkomlighet?
Citera
2025-06-21, 10:50
Avstängd
Citat:

Bättre att dom cyklar på trottoaren än utr på gatorna. Dom e alltid i vägen Dom där jävla cyklisterna
Citera
2025-06-21, 12:30
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sachariaz
Bättre att dom cyklar på trottoaren än utr på gatorna. Dom e alltid i vägen Dom där jävla cyklisterna

Allra bäst och minst i vägen: motionscykel. Stående hemma i vardagsrummet. Utan hjälm.
Och sedan bussen till jobbet som alla andra.
Citera
2025-06-21, 13:52
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Huruvida cyklister stör sig på gångtrafikanter på cykelbanan är naturligtvis helt irrelevant för frågeställningen vad göra åt cyklister på trottoarer och gångbanor.
Nej , det tycker inte jag, för att de går i varandra. Det är ofta samma oförståelse för det andra transportsättet. Tror det är det s.k egot det handlar om. Man ser bara sitt, och skiter i andra. Men jag är likadan. Går jag - så stör jag mig på cyklister på trottoaren eller gångbanan, och cyklar jag så stör jag mig på gångtrafikanter i cykelfältet. Kör jag bil stör jag mig alla.

Det är politikerna som vill ha blandade transportslag, och överlåter oss att samsas så gott det går, men vi är ovana med det kaos och är oftast paragrafryttare.
Senast redigerad av Moob 2025-06-21 kl. 14:02.
Citera
2025-06-21, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Nej , det tycker inte jag, för att de går i varandra. Det är ofta samma oförståelse för det andra transportsättet. Tror det är det s.k egot det handlar om. Man ser bara sitt, och skiter i andra. Men jag är likadan. Går jag - så stör jag mig på cyklister på trottoaren eller gångbanan, och cyklar jag så stör jag mig på gångtrafikanter i cykelfältet. Kör jag bil stör jag mig alla.

Det är politikerna som vill ha blandade transportslag, och överlåter oss att samsas så gott det går, men vi är ovana med det kaos och är oftast paragrafryttare.

Lagen förbjuder alltid cyklande på trottoarer och gångbanor (för oss över 8 år) men den tillåter gångtrafikanter på cykelbanor om det inte finns gångbana bredvid eller vägren.
Citera
2025-06-21, 15:30
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Lagen förbjuder alltid cyklande på trottoarer och gångbanor (för oss över 8 år) men den tillåter gångtrafikanter på cykelbanor om det inte finns gångbana bredvid eller vägren.
Precis, paragrafrytteri, men det har inte nödvändigtvis med ett "störande att göra" att nån befinner sig på plats den inte ska va på, utan pga att reglerna säger si eller så.

Det var min poäng i förra inlägget. Svenskar har sin jante och sina regler, medan sydlänningar och asiater mer flyter omkring i ett ordnat kaos. Reglerna finns i bakgrunden men det inte de som styr
Senast redigerad av Moob 2025-06-21 kl. 15:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in