2025-06-21, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Precis, paragrafrytteri, men det har inte nödvändigtvis med ett "störande att göra" att nån befinner sig på plats den inte ska va på, utan pga att reglerna säger si eller så.

Det var min poäng i förra inlägget. Svenskar har sin jante och sina regler, medan sydlänningar och asiater mer flyter omkring i ett ordnat kaos. Reglerna finns i bakgrunden men det inte de som styr

Jag vill inte ha cyklister på trottoarer alldeles oavsett vad lagen säger eftersom cyklister är en säkerhetsrisk för gående.
Citera
2025-06-21, 19:32
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag vill inte ha cyklister på trottoarer alldeles oavsett vad lagen säger eftersom cyklister är en säkerhetsrisk för gående.

Exakt.
Och precis därför är det också enligt lag förbjudet att cykla på trottoaren.

Begriper och följer man inte det som cyklist, ska man överhuvudtaget aldrig få framföra en cykeln.

Kanske bör vi inför ett cykelkörkort som dras in när någon bryter mot lagen och cyklar mot rött, på trottoaren eller skadar andra trafikanter med sin cykelframfart.
Samma som för bilister som blir av med lappen.

Det måste helt enkelt införas kännbara reprimander för att stoppa cyklisternas kaosframfart och återkommande trafikbrott som skadar och riskerar att skada så många andra trafikanter och gående.

Antingen förbjuder man cyklister i storstäderna som nästan alla yrkesförare önskar, eller så måste man införa strängare påföljder och mer övervakning. Som det ser ut idag med cykelkaoset i storstäderna kan det inte fortsätta.
Citera
2025-06-22, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej, i trafiken fungerar saker ibland trots att enstaka personer bryter mot trafiklagstiftningen - bara för att det lyckligtvis inte sker några olyckor just då. Och för att de allra flesta följer trafikreglerna - och styr upp de farliga situationer lagbrytarna skapar.

Men på grund av cyklisternas framfart sker det hela tiden mindre olyckor i storstäderna.
Folk blir påkörda eller måste kasta sig åt sidan varje dag på trottoarer och billar och bussar måste tvärbromsa, folk skadas vid tvärinbromsning och bilar blir ofta repade - varje dag.

Väldigt många störs av att möta de cyklande lagbrytarna och de problem de skapar - det vore närmast märkligt om så inte vore fallet. Politikerna, som i så många andra frågor också går i otakt med majoriteten - främst MP - vill ha cyklar av politiska skäl. Inte av förnuftsskäl eftersom cykellösningar förstör för kollektivtrafiken.

Du har alldeles rätt i att det funkar också trots att folk bryter mot lagarna. Väl funnet. Jag tror faktiskt att ”nej” kan tas bort och att båda sakerna är sanna samtidigt.

Cykling står för en liten del av pendlingsresandet i våra storstäder, runt 10%. Jag har många tusen mil som cykelpendlare i storstad och upplever det mestadels som en lugn och harmonisk tillvaro. Ibland klantar jag mig, som alla andra.

Cyklister som sticker ut med bristande impulskontroll är 99% yngre män. Det blir alltid extra tjafs när vädret blir fint varje vår och flanörer överraskas av att cykelbanan sedan månader tillbaka är snabbt och hårt trafikerad.

Den vanligaste olyckan, enligt statistiken, är cyklister som kör omkull på egen hand, ofta pga dåligt vägunderhåll. Det stämmer också med min egen erfarenhet och med vad jag sett.

De som cyklar tar liksom jag själv kollektivt eller bil när vädret sätter stopp och det syns tydligt på fulla bussar och längre bilköer. Det vore mäktigt att se vad 20% cykling skulle åstadkomma med trafik, miljö och hälsa.
Citera
2025-06-22, 09:49
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidledes
Du har alldeles rätt i att det funkar också trots att folk bryter mot lagarna. Väl funnet. Jag tror faktiskt att ”nej” kan tas bort och att båda sakerna är sanna samtidigt.

Cykling står för en liten del av pendlingsresandet i våra storstäder, runt 10%. Jag har många tusen mil som cykelpendlare i storstad och upplever det mestadels som en lugn och harmonisk tillvaro. Ibland klantar jag mig, som alla andra.

Cyklister som sticker ut med bristande impulskontroll är 99% yngre män. Det blir alltid extra tjafs när vädret blir fint varje vår och flanörer överraskas av att cykelbanan sedan månader tillbaka är snabbt och hårt trafikerad.

Den vanligaste olyckan, enligt statistiken, är cyklister som kör omkull på egen hand, ofta pga dåligt vägunderhåll. Det stämmer också med min egen erfarenhet och med vad jag sett.

De som cyklar tar liksom jag själv kollektivt eller bil när vädret sätter stopp och det syns tydligt på fulla bussar och längre bilköer. Det vore mäktigt att se vad 20% cykling skulle åstadkomma med trafik, miljö och hälsa.

Om dina siffror på 10% cyklande jobbpendlare i storstäderna stämmer - och det redan nu är trafikkaos där inprincip alla yrkesförare i kollektivtrafiken och transportbranschen vill ha totalförbud av cyklister.
Ja då kan man ju föreställa sig vad en fördubbling av dessa cykelmarodörer skulle innebära….

Alla kan inte bli cyklister. Gamla, sjuka, gravida, folk med nedsatt syn, barnvagn eller bagage kommer alltid behöva en fungerande smidig kollektivtrafik. Precis som du när vädret är dåligt.

Det är därför betydligt bättre att bygga ut kollektivtrafiken, ta bort de platskrävande cykellösningarna, öka turtätheten, ge plats för varutransporter och blåljus.
Det gynnar alla rättvist - inte bara en grupp med ett särintresse.

Varutransporter, byggtrafik, blåljus och motortransporter av folk kommer alltid behöva ske i stor omfattning i storstäderna, det kommer aldrig upphöra.
Folk som gillar att cykla eller rida får därför göra det någon annanstans än inne i storstäderna.
Senast redigerad av coli 2025-06-22 kl. 09:53.
Citera
2025-06-22, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Om dina siffror på 10% cyklande jobbpendlare i storstäderna stämmer - och det redan nu är trafikkaos där inprincip alla yrkesförare i kollektivtrafiken och transportbranschen vill ha totalförbud av cyklister.
Ja då kan man ju föreställa sig vad en fördubbling av dessa cykelmarodörer skulle innebära….

Alla kan inte bli cyklister. Gamla, sjuka, gravida, folk med nedsatt syn, barnvagn eller bagage kommer alltid behöva en fungerande smidig kollektivtrafik. Precis som du när vädret är dåligt.

Det är därför betydligt bättre att bygga ut kollektivtrafiken, ta bort de platskrävande cykellösningarna, öka turtätheten, ge plats för varutransporter och blåljus.
Det gynnar alla rättvist - inte bara en grupp med ett särintresse.

Varutransporter, byggtrafik, blåljus och motortransporter av folk kommer alltid behöva ske i stor omfattning i storstäderna, det kommer aldrig upphöra.
Folk som gillar att cykla eller rida får därför göra det någon annanstans än inne i storstäderna.

Intressant ståndpunkt.

Jag förstår aversionen men tror du får kämpa ensam och i motvind med förbudet.

Personligen föredrar jag cykling och med mina tusentals mil med allt det inneburit av hälsa och ekonomi har jag svårt att inta en annan position.

Det är också tveksamt om din argumentation håller. I merparten av världens storstäder arbetar man åt andra hållet; mot mer cykling, mer gående och färre bilar.

Jag letade lite statistik. Det varierar en hel del.

Hittade en tio år gammal SVT lista där Borås är (var) drömstaden med bara 1% cykling.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...mest-och-minst

Många städer i USA och Kanada har också extremt lite cykling.

Ridning som pendling förstår jag inte riktig. Få tar lian till kneget, än mindre häst.
Citera
2025-06-23, 00:08
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidledes
Ridning som pendling förstår jag inte riktig. Få tar lian till kneget, än mindre häst.
Nuförtiden är hästtransporter ovanliga ja. Men vid förra sekelskiftet fanns det betydligt fler hästar än cyklar och bilar.

Så om man verkligen vill back to nature och stoppa tillverkningsindustrin av cyklar, minska mängden partiklar från gummedäcksslitage mot cykelbanor och energikrävande el-cyklar ska man naturligtvis bejaka hästtransporter i storstäderna istället för cyklister.

Många älskar att rida, får massvis med motion och psykiskt välbefinnande av ridningen. Samspelet mellan häst och människa är lärorikt. Dessutom kan hästar dra fler saker på vägarna som snöplogar och i slutändan också bli mat….

Så om man vurmar för den ena hobbyn cykling och kräver kostsamma speciallösningar för att utövarna vill syssla med sin hobby mitt i storsstadstrafiken, borde man lika gärna kunna framhålla att hästryttare också ska ges samma specialanpassningar med ridvägar och små hö-fyllda p-platser.

Den ena hobbyn påverkar övrig trafik lika mycket som den andra. Båda grupperna som vill utöva sin hobby på andra trafikanters bekostnad på storstädernas trånga gator, borde därför kunna få samma rätt till specialanpassningar.

Eller vore det kanske mest förnuftigt om både hobbyutövande cyklister och hästryttare håller sig utanför storstadstrafiken?
Att vi låter skattemiljarderna för cykelbanor och ridvägar istället hamna på att öka framkomligheten för kollektivtrafiken och varutransporterna - som alla invånare behöver ha tillgång till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in