2025-06-21, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Att kalla någon ”okunnig” som du gör är ett passivt aggressivt beteende och en simpel härskarteknik. Du har överhuvudtaget inga argument när det gäller trådens ämne utan spammar bara tråden med floskler och cirkelresonemang på ett närmast patologiskt sätt.

Du har alltså tidigare upprepat spridit dessa uppgifter i tråden utan att veta om de stämmer eller inte?

Det finns inget dokumenterat missbruk eller beroende.
Genom domen är det fastställt missbruk, sedan att Linns ombud Sofia Kumlin ville ha det till något annat innebär inte att det är fastställt att Linn led av ett missbruk. Vi alla vet man är "oskyldig tills domen har fallit"

Det stärker även vad jag framhållit att läkare gör sina egna bedömningar, att man inte kan lita på läkare, man ska följa sin instinkt o inse denna läkare ska jag inte lita på, som ex jag har.

Tar man Linns läkare så hamna hon under 15-metoden som är hjälp för alkoholmissbruk när man inte själv kan reglera sitt missbruk, ändå kan inte Linn hålla sig nykter , dvs även fast hon hamnar under ett program för alkoholmissbruk klarar hon inte av att sluta supa, detta tyder klart o tydligt att personen lider av ett missbruk.

Kanske Linn idag är en nykter alkoholist, men det tog nästan ett år av rehabilitering för henna att nå dit, med kniven på strupen dessutom, du tappar körkortet, du får inte bli ambulansförare.
Senast redigerad av hjorten16 2025-06-21 kl. 10:21.
2025-06-21, 10:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Håller med. Verkligen anmärkningsvärt att hon lämnar ett förhöjt prov som uppmärksammas av chef och HR, får lämna kompletterande prover som visar fortsatt förhöjd konsumtion.

Även om hon lämnar en del normala värden som talar emot ihållande bruk så bör hon väl vara försiktig i att dricka även över julen och skidresa under observationsperioden som företagshälsovården har fastslagit?

Steget till att hävda att hon har svårt att kontrollera sitt drickande är ju inte särskilt svårt att ta.
Hur kommer du fram till att det är en ”förhöjd konsumtion” och hur definierar du ”förhöjd konsumtion”?
2025-06-21, 10:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Genom domen är det fastställt missbruk, [...]
Nej, det är det verkligen INTE. En domstol kan inte ställa diagnoser och termen ”missbruk” används för övrigt inte längre inom vården. Domstolen baserar sin dom på Transportstyrelsens PM som inte ens innehåller några styrande regler. Det här är närmast ett rättshaveri.
2025-06-21, 10:29
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Okay! Transportstyrelsen är stenhårda när det gäller PEth-tester för de anser att det har med trafiksäkerhet att göra. Känns en hel del överdrivet, och det är lätt att få för sig att huvudorsaken snarare har att göra med att några tjänar pengar på dessa prover.

Paradoxalt nog kan man tro tvärtom vad beträffar lagstiftningen på lastbilsdäck. Varför skärps inte denna? Får folk på ts mutor från bilbärgningsföretagen? Hur var det nu med trafiksäkerheten? Man kan f-n undra?

Vet du som Svensson att den långtradare du möter i snöstorm kan ha bara 1,6 mm mönsterdjup (i praktiken blankslitet) på släpet och detta är fullt lagligt, betänk även att åkerierna kör ner däcken lite extra också för att tänja gränserna.
Ett blankslitet däck drar även mindre diesel (gas, el) då det ger mindre rullmotstånd.

Gott folk, håll er hemma när det råder snökaos. Mod hoppas jag inte var alltför ot nu..

Två fel gör inte ett rätt. Dvs om det finns brister i hur man hanterar däck på långtradare så gör ju inte det att man kan legitimera brister eller lättnader på andra områden som alkohol i trafiken. Det tyder ju snarare på att det är lagstiftningen kring däcken som borde skärpas.

Det har varit ett vanligt förekommande argumentationsfel i denna tråd att såga PEth-tester och det läkare och Transportstyrelsen gör, just för att finns annat som också påverkar trafiksäkerheten och som man anser inte är tillräckligt höga krav på. Men det kvarstår att detta är argumentationsfel och som sådana inte några vettiga argument mot PEth.
2025-06-21, 10:32
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Hur kommer du fram till att det är en ”förhöjd konsumtion” och hur definierar du ”förhöjd konsumtion”?

Proverna är klart förhöjda vilket indikerar ett par rejäla fyllor både under julen och skidresan. Sannolikt därtill även en del alkohol däremellan.

Min poäng är att det inte spelar någon roll exakt mängd. Håller hon sig tlll en försiktig konsumtion så får hon inte förhöjda värden. Och är man under en observationsperiod så skulle alla som känner ett ansvar kring sitt jobb och sitt C-körkort att hålla sig till detta.
2025-06-21, 10:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Två fel gör inte ett rätt. Dvs om det finns brister i hur man hanterar däck på långtradare så gör ju inte det att man kan legitimera brister eller lättnader på andra områden som alkohol i trafiken. Det tyder ju snarare på att det är lagstiftningen kring däcken som borde skärpas.

Det har varit ett vanligt förekommande argumentationsfel i denna tråd att såga PEth-tester och det läkare och Transportstyrelsen gör, just för att finns annat som också påverkar trafiksäkerheten och som man anser inte är tillräckligt höga krav på. Men det kvarstår att detta är argumentationsfel och som sådana inte några vettiga argument mot PEth.
Vem eller vilka har kommit med ett sådant argumentationsfel? Länka till inläggen så vi kan se vad du menar.
2025-06-21, 10:34
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Du har alltså tidigare upprepat spridit dessa uppgifter i tråden utan att veta om de stämmer eller inte?

Jag har fått uppgifterna i andra hand av någon som läst domen, det var några veckor sedan nu. Det lät trovärdigt så jag har trott på det. Med tiden har det även framkommit i media i några få fall att det varit fler än 2 prover, ja eller 5 över 0,3. Nu har vi ju kunnat verifiera detta själva genom att läsa domen.
2025-06-21, 10:35
Medlem
Citat:
Nej, det är det verkligen INTE. En domstol kan inte ställa diagnoser och termen ”missbruk” används för övrigt inte längre inom vården. Domstolen baserar sin dom på Transportstyrelsens PM som inte ens innehåller några styrande regler. Det här är närmast ett rättshaveri.
Vi vet domstolar är opartiska och utgår bara efter vad som kan bevisas, att Sofia Kumlin inte kunde lägga upp målet rätt hänger på hennes egna kunskaper, det är därför vi har olika termer som sveriges bästa advokat, ungefär som Johan Eriksson fram nämns som en av dom bästa vi har, han kan få en kriminell rånare att framstå som guds bästa barn.

Bevisen med 15-metoden är en hjälp mot alkoholproblem, behöver man genom gå en rehab har man problem, spec som Linn som ändå inte kunde sluta supa, kan hon inte sluta supa när hon vet om att hon riskera både jobbet och anställningen bryr hon sig lika lite om att dyka upp onykter på jobbet o fuska sig igenom blås grejen på ambulansen o köra onykter, eftersom jobbet är viktigare i livet än körkortet förstår vi även Linns prioritering, alkohol o party först, sedan jobb o körkort.

Transportstyrelsens läkare la upp allt rätt, vi ska känna oss stolta att myndigheten även lyckas sortera ut rötäggen.
2025-06-21, 10:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Proverna är klart förhöjda vilket indikerar ett par rejäla fyllor både under julen och skidresan. Sannolikt därtill även en del alkohol däremellan.

Min poäng är att det inte spelar någon roll exakt mängd. Håller hon sig tlll en försiktig konsumtion så får hon inte förhöjda värden. Och är man under en observationsperiod så skulle alla som känner ett ansvar kring sitt jobb och sitt C-körkort att hålla sig till detta.
Det har upprepat visats i denna tråd och i PEth-gate-tråden att även en relativt måttlig konsumtion kan ge värden över 0,3. Du behöver vara mer specifik med vad du menar med ”försiktig konsumtion”.

Citat:
Jag har fått uppgifterna i andra hand av någon som läst domen, det var några veckor sedan nu. Det lät trovärdigt så jag har trott på det. Med tiden har det även framkommit i media i några få fall att det varit fler än 2 prover, ja eller 5 över 0,3. Nu har vi ju kunnat verifiera detta själva genom att läsa domen.
Tack, då vet vi att du upprepat sprider andrahandsuppgifter som du inte kontrollerat som sanning i tråden. Det säger mycket om dig.
2025-06-21, 10:42
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Håller med. Verkligen anmärkningsvärt att hon lämnar ett förhöjt prov som uppmärksammas av chef och HR, får lämna kompletterande prover som visar fortsatt förhöjd konsumtion.

Även om hon lämnar en del normala värden som talar emot ihållande bruk så bör hon väl vara försiktig i att dricka även över julen och skidresa under observationsperioden som företagshälsovården har fastslagit?

Steget till att hävda att hon har svårt att kontrollera sitt drickande är ju inte särskilt svårt att ta.

Precis. Sen är det lite märkligt hur hennes intygande läkare resonerar:

Citat:
Det får anses allmänt känt att alkoholkonsumtion vid högtider, semester och resor avviker från det normala konsumtionsmönstret varför ett högt PEth-värde i nära anslutning till dessa tillfällen inte automatiskt bör tolkas som ett tecken på missbruk.

Detta skulle kunna vara en förmildrande omständighet då första PEth-provet över 0,3 togs. Men inte fyra gånger till och dessutom stigande värden. För mig låter det som att läkaren tar till ett halmstrå för att övertyga domstolen. Men den gubben gick inte.
Senast redigerad av fakbab 2025-06-21 kl. 10:50.
2025-06-21, 10:44
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Tack, då vet vi att du upprepat sprider andrahandsuppgifter som du inte kontrollerat som sanning i tråden. Det säger mycket om dig.

Nej det säger det inte. Jag har haft kontakt med Transportstyrelsen för att få ut rätt information utan mellanhänder men det har hittills inte gått så bra, jag väntar fortfarande på svar. Personen som berättade om de 5 proverna över 0,3 verkade trovärdig och det visade sig stämma till 100%. Linn däremot mörkade dessa uppgifter, vad säger det om henne tycker du?
2025-06-21, 10:52
Avslutad
Citat:

Det framgår också att det gjorts inte mindre än 10 provtagningar under perioden 17 november 2023 – 26 april 2024 (under 23 veckor). I snitt hade det alltså gått ca 2,5 veckor mellan provtagningarna vilket är alldeles för kort väntetid. Hälften av proverna var förhöjda, hälften var inte förhöjda enligt dokumentet. CDT var alltid inom referens enligt samma dokument.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in