2025-06-20, 15:24
Medlem
Det har flera gånger i tråden skrivits om att Linn hade fem PEth-värden som låg över gränsen. På sistone har det även stått att hon blev testad 20 ggr på ett halvår. Finns det någon källa till dessa påståenden, eller är de bara trådsanningar? Varken sjukvården eller TS får lov att offentliggöra journaluppgifter, så varifrån kommer dessa uppgifter?
2025-06-20, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Jag har själv fått reda på att mitt blodtryck ligger i den högre skalan och borde söka för det. Min mor som inte dricker mycket öht har haft högt blodtryck i säkert 30 år om hon inte medicinerar. Men jag avstår för närvarande på grund av detta med rapportering till TS. Jag är inte nykterist men dricker inte heller ens i närheten av vad TS påstår man måste göra för att få 0,3. Men givet allt som redovisats om PEth och dess individuella variationer inser jag att jag absolut kan ligga i närheten av det. Alltså avstår jag att söka vård nu.
Det beror nog på ifall din läkare är fascist eller inte. Min fru medicinerar för blodtrycket sedan 10 år, och kollas med blodprov två ggr/år. Hon har aldrig blivit testad för PEth, trots att hon ärligt berättar att hon dricker ett glas vin varje kväll. Inför senaste blodprovet var hon dock alkoholfri i två veckor innan för säkerhets skull. Men det blev inget PEth-prov då heller. Så hon fortsätter att njuta av sitt rödvin på kvällarna. Sicket fyllo jag är gift med.
2025-06-20, 16:00
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Fast nu var det ju du som ville köra över folkviljan, inte jag. Jag bara beskrev vad som händer med dig om jag får göra som du vill göra.

Jag vill inte alls köra över folkviljan, tvärtom. Körkortslagen som den är skriven idag är ett utfall av folkviljan då den är stiftad av våra folkvalda, efter demokratiska val. Även Transportstyrelsen har kommit till via denna process, alltså via folkviljan. Sen hör det till i en demokrati att alla inte kan få sin vilja igenom men detta kommer du aldrig acceptera, istället tar du till hotelser och vill ta lagen i dina egna händer, helt tvärtemot vad folkvilja är. Folkvilja är inte precis det du tycker och ditt sätt att få igenom den via anarki. Hotad av pundare som dillar om folkvilja utan att förstå något av vad det är, jag vad mer ska man få höra...
Senast redigerad av fakbab 2025-06-20 kl. 16:04.
2025-06-20, 18:31
Medlem
Nu tar jag en liten paus från midsommarfirandet med en Whiskey i skuggan.
Det har väl blivit några starköl, ett par snapsar och kvällen är ung.
Den som tänker stoppa mig och andra för denna underbara tradition för att jag skall kunna få behålla mitt körkort kommer jag handgripligen att tillrättavisa berörda personer
2025-06-20, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det har flera gånger i tråden skrivits om att Linn hade fem PEth-värden som låg över gränsen. På sistone har det även stått att hon blev testad 20 ggr på ett halvår. Finns det någon källa till dessa påståenden, eller är de bara trådsanningar? Varken sjukvården eller TS får lov att offentliggöra journaluppgifter, så varifrån kommer dessa uppgifter?

Hoppas uppladdningen funkar. Här är domen från Förvaltningsrätten gällande Linn. När man överklagar ett beslut från Transportstyrelsen så prövas det sedan i förvaltningsrätten:

https://gofile.io/d/e0N6rV
2025-06-20, 19:35
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives2
Hoppas uppladdningen funkar. Här är domen från Förvaltningsrätten gällande Linn. När man överklagar ett beslut från Transportstyrelsen så prövas det sedan i förvaltningsrätten:

Tack! Ja det bekräftar ju allt som skrivits tidigare om 5 prover över 0,3 varav ett 0,69, dessutom stigande. Samt att hon genomgått 15-metoden i syfte att minska sin alkoholkonsumtion.

Har du även beslutet som togs när hon fick tillbaka B-körkortet?
2025-06-20, 19:41
Medlem
Citat:

Förvaltningsrätten går till 100% på PEth markören. Vi kan diskutera i evigheter hur relevant detta är för att ställa olika diagnoser. Det är ingen idé att piska den döda hästen.

Mer förbryllande är att hon inte avstod alkohol, som att konsekvenstänket inte fungerar. Precis som en missbrukare skulle ha gjort utan att säga att så är fallet.
2025-06-20, 19:49
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Förvaltningsrätten går till 100% på PEth markören. Vi kan diskutera i evigheter hur relevant detta är för att ställa olika diagnoser. Det är ingen idé att piska den döda hästen.

Mer förbryllande är att hon inte avstod alkohol, som att konsekvenstänket inte fungerar. Precis som en missbrukare skulle ha gjort utan att säga att så är fallet.

Ja konsekvenstänket har inte fungerat alls, mycket märkligt då körkortet och jobbet stod på spel. Helt rätt att hon inte fick tillbaka körkortet vid det tillfället.
2025-06-20, 21:05
Medlem
Citat:

Tack! Då är det klarlagt att Linn hade förhöjda PEth-värden vid 5 av 10 (inte 20) provtagningar. Det är anmärkningsvärt att CDT är lågt och dessutom sjunkande, vilket talar emot att hon skulle ha alkoholproblem. Även GT är lågt.

Sedan blir det surrealistiskt.
Kammarrätten i Jönköping har konstaterat att PEth inte kan ersätta markörerna CDT och GT.
Kammarrätten i Stockholm har bedömt att PEth inte har mindre betydelse som alkoholmarkör än CTD.

Av ovanstående motstridiga utfall bedömer förvaltningsrätten att rättsläget är sådant att förhöjda PEth-värden ensamma kan läggas till grund för en missbruksdiagnos. Detta utan att med ett ord motivera varför Förvaltningsrätten i Karlstad bedömer att Kammarrätten i Stockholm har rätt och Kammarrätten i Jönköping har fel! Det svenska systemet med lekmän som nämndemän i domstolar måste upphöra. Jag känner personligen några nämndemän, och jag kan lova att alla är inte kompetenta. Eller ens normalbegåvade.

CDT/CTD: Inte min felskrivning. Saxat rakt ur domen.
Senast redigerad av Osynlige.Mannen 2025-06-20 kl. 21:08.
2025-06-20, 21:40
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Sedan blir det surrealistiskt.
Kammarrätten i Jönköping har konstaterat att PEth inte kan ersätta markörerna CDT och GT.
Kammarrätten i Stockholm har bedömt att PEth inte har mindre betydelse som alkoholmarkör än CTD.

Av ovanstående motstridiga utfall bedömer förvaltningsrätten att rättsläget är sådant att förhöjda PEth-värden ensamma kan läggas till grund för en missbruksdiagnos. Detta utan att med ett ord motivera varför Förvaltningsrätten i Karlstad bedömer att Kammarrätten i Stockholm har rätt och Kammarrätten i Jönköping har fel!

Det motiverar man visst, det är bara att läsa innantill! Den första domen gjordes mot då gällande riktlinjer, den andra domen kom senare. Nyare domar är mer relevanta än gamla, speciellt om riktlinjerna har ändrats.

Angående 10 eller 20 prover, det har ju tagits en massa nya prover även efter överklagandet, prover som sen ledde till att hon återfick B-körkortet. Det ska bli intressant att se om några av dessa var över 0,3.
Senast redigerad av fakbab 2025-06-20 kl. 21:43.
2025-06-20, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det motiverar man visst, det är bara att läsa innantill! Den första domen gjordes mot då gällande riktlinjer, den andra domen kom senare. Nyare domar är mer relevanta än gamla, speciellt om riktlinjerna har ändrats.

Angående 10 eller 20 prover, det har ju tagits en massa nya prover även efter överklagandet, prover som sen ledde till att hon återfick B-körkortet. Det ska bli intressant att se om några av dessa var över 0,3.
En kammarrättsdom är inte mer relevant än en annan kammarrättsdom beroende på datum. Prejudikat sätts i Högsta Förvaltningsdomstolen, inte i Kammarrätten.

Förvaltningsrätten nämner inget om ändrade riktlinjer. Vilka riktlinjer ändrades och när? Menar du att TS har beslutat att PEth räcker och att CDT och GT inte behövs? Det är mer än jag känner till.
2025-06-20, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Tack! Ja det bekräftar ju allt som skrivits tidigare om 5 prover över 0,3 varav ett 0,69, dessutom stigande. Samt att hon genomgått 15-metoden i syfte att minska sin alkoholkonsumtion.

Har du även beslutet som togs när hon fick tillbaka B-körkortet?

Tyvärr inte. Bara överklaganden som jag kan se i den rättsdatabasen jag har tillgång till.
Transportstyrelsens nya beslut är bara ett nytt beslut, inte baserat på överklaganden. Därför kommer det inte hamna hos något rätt och bli allmän handling på det sättet.
Hon har troligen bara fått ett brev från dem att att hon nu anses uppfylla kraven och får tillbaka behörigheten. Dem brukar inte vara fyllda med information, inte när beskedet är positivt för den berörde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in