2025-06-19, 19:38
Medlem
Jag har snabbläst TS 66 sidor långa förslag till nytt regelverk.

Det märks att TS har haft mycket bryderier omkring vilket bruk som skall betecknas som farligt ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. De skriver själva att PEth har en betydande individuell variation gällande risk för en enskild individ. Detta gör att PEth som det enda underlag på vilket ett körkortsingripande kan ske inte är möjligt. Deras nya regelverk tar med läkarens utlåtande i bedömningen.

Som jag själv tolkar dokumentet så skall PEth i första hand användas för att kontrollera att missbrukare (det heter inte längre missbrukare men ni fattar) håller sig nyktra under prövotiden. Missbrukare som är ”torra” kommer troligtvis inte avkrävas prov utan här går läkaren på intervjusvar.

Jag tycker att TS har gett bra förslag till regeländringar.

(Med reservation för att jag förstått något fel, dokumentet lästes under en kvartsrast)
2025-06-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Jag har snabbläst TS 66 sidor långa förslag till nytt regelverk.

Det märks att TS har haft mycket bryderier omkring vilket bruk som skall betecknas som farligt ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. De skriver själva att PEth har en betydande individuell variation gällande risk för en enskild individ. Detta gör att PEth som det enda underlag på vilket ett körkortsingripande kan ske inte är möjligt. Deras nya regelverk tar med läkarens utlåtande i bedömningen.

Som jag själv tolkar dokumentet så skall PEth i första hand användas för att kontrollera att missbrukare (det heter inte längre missbrukare men ni fattar) håller sig nyktra under prövotiden. Missbrukare som är ”torra” kommer troligtvis inte avkrävas prov utan här går läkaren på intervjusvar.

Jag tycker att TS har gett bra förslag till regeländringar.

(Med reservation för att jag förstått något fel, dokumentet lästes under en kvartsrast)

Jo jag noterade också att det var 66 sidor med ett fasligt upprepande och bryderier kring hur TS ytterligare skall ”finkalibrera” sina regler för vilka körkort som skall dras in för personer som i många fall aldrig gjort något fel.
2025-06-19, 21:26
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 155bb12
Dom ondaste i Peth skandalen är läkarna, utan deras frivilliga angiverivilja skulle inte ens den här tråden funnits.

Den är inte alls frivillig. Läkaren begår tjänstefel om hen låter bli att anmäla när detta borde ha gjorts. Då får läkaren bära på sitt samvete om personen senare kör ihjäl/skadar sig och/eller andra. Dessutom är anmälan ett bra tillfälle för personen att ta tag i sitt drickande vilket är bra för hälsan, mindre risk för att åka på sjukdomar som cancer, kortare livslängd etc.
2025-06-19, 21:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...]

Hela den här debatten har kantrat helt, speciellt i den här tråden där det grälas om Peth värden hit och dit.
Det är totalt irrelevant.

[...]
Jag håller inte med om denna del av ditt inlägg. PEth kan vara ett värdefullt verktyg i många sammanhang i vården. När det gäller indragning av körkort är gränsvärden och tillämpning av fundamental betydelse.

Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Den är inte alls frivillig. Läkaren begår tjänstefel om hen låter bli att anmäla när detta borde ha gjorts. Då får läkaren bära på sitt samvete om personen senare kör ihjäl/skadar sig och/eller andra. Dessutom är anmälan ett bra tillfälle för personen att ta tag i sitt drickande vilket är bra för hälsan, mindre risk för att åka på sjukdomar som cancer, kortare livslängd etc.
Användaren fakbab kan inte rimligen vara såhär korkad. Det måste finnas någon annan anledning till att denne lägger så mycket tid på att försvara Transportstyrelsen. Jag upprepar ÅTER min tidigare fråga till fakbab: Varför agerar du som en megafon för Transportstyrelsen i tråden?
2025-06-19, 21:46
Medlem
Citat:
Nu slirar du på sanningen igen.
Att det skall vara svårt att hålla sig till fakta?
Vi fattar att du har noll argument och istället försöker ljuga ihop något.

Länka till något som vidimerar det du påstår, att det är ett tvång för läkarna att ta Peth tester.
Hur mycket du än försöker fabricera info genom din massiva flod av obstruerande inlägg i den hör tråden så stämmer dina påståenden inte.

Det finns INGET krav på att ta Peth tester på sina patienter.
Det har ALDRIG funnits och kommer förhoppningsvis aldrig att finnas.

Om läkaren trots att inga lagar kräver det på eget bevåg tar ett Peth test och testet är högt än 0.3 så måste läkaren informera Transportstyrelsen om detta.

Det är läkaren personligen ensam utan myndigheternas krav som väljer att ta ett beslut på att ta ett Peth test.
Så läkaren är personligen ansvarig för att han/hon väljer att ta ett Peth test på sin patient.
Ett Peth test kan inte hjälpa till för att visa på några några sjukdomar, det visar enbart på hur mycket alkohol patienten druckit innan läkarbesöket.

Så läkaren är personligen ansvarig för krossa människors liv.
2025-06-19, 21:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Om läkaren trots att inga lagar kräver det på eget bevåg tar ett Peth test och testet är högt än 0.3 så måste läkaren informera Transportstyrelsen om detta.
Varför fortsätter du att påstå detta?
Se vidare mitt tidigare inlägg:
(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)
2025-06-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Blåsa grönt menas ingenting, hon kan ha varit dyngrak dagen innan, kanske har en vana att ta en sup lite då o då efter jobbet, sluta dricka vid kl 20-21. blåser vid kl 8:00 dagen efter.

När man testas sker detta oregelbundet för annars kan personen anpassa sig efter testandet, dvs som jag undviker testa mig före midsommar, ev kallar man då in mig efter midsommar, varav lika o gå in efter så slipper man dom funderingar.

Likande med Linn, hon ka ha supit direkt efter blodprov, tester har sedan tagit oregelbundet o hon uppvisa förhöjda värden eftersom läkaren kalla in henne vecka efter, förklarar även denna otroliga mängd tester Linn gjort, det handlar om fler tester än en person som haft hjärtinfarkt och fått en massa medicin som måste utvärderas. Något fel är det på Linn, bästa var o plocka körkortet, därefter har hon förstått allvaret.
Så du menar att man tar oregelbundna tester för att man kan anpassa drickandet efter testningen men man kan inte anpassa drickandet efter när man ska köra bil
Mycket märkligt resonemang
2025-06-19, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Varför fortsätter du att påstå detta?
Se vidare mitt tidigare inlägg:
(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)
Ursäkta, men tackar för påpekandet.
Det gör ju ännu mer min syn på orsaken mer bekräftad.
Att hela den här skandalen har skapats av aktivistiska läkare som inte ser till sina patienters bästa utan hellre anger dom så dom förlorar körkortet, jobbet familj och sitt liv.

Det är inte Transportstyrelsen vi främst skall kritisera utan alla onda läkare som anger sina egna patienter på vaga orsaker.
2025-06-19, 22:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det kan mycket väl vara så att läkaren som intygade att hon inte hade problem med alkoholen inte ens kände till alla fem proverna över 0,3. Detta kunde förstås TS se igenom då de hade hela bilden. Kanske gäller samma sak angående nya läkarintyget.

Det var du som inte spekulerade i tråden va?
2025-06-19, 22:07
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Nu slirar du på sanningen igen.
Att det skall vara svårt att hålla sig till fakta?
Vi fattar att du har noll argument och istället försöker ljuga ihop något.

Länka till något som vidimerar det du påstår, att det är ett tvång för läkarna att ta Peth tester.

Varför ska jag länka till det? Jag har aldrig påstått detta. Läkaren är skyldig att anmäla om personen är medicinskt olämplig att köra. Den slutsatsen kan man få av ganska många olika diagnoser. PEth testas oftast av andra skäl än att försöka sätta dit någon, exempelvis vid högt blodtryck som kan orsakas av alkohol. För att patienten ska få rätt behandling kan ett PEth-test göras. Läkare vill givetvis ge rätt behandling för att minska lidandet för patienten och även för att inte belasta vårdköer och kostnader i onödan om man behandlar på fel diagnos.
2025-06-19, 22:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursäkta, men tackar för påpekandet.
Det gör ju ännu mer min syn på orsaken mer bekräftad.
Att hela den här skandalen har skapats av aktivistiska läkare som inte ser till sina patienters bästa utan hellre anger dom så dom förlorar körkortet, jobbet familj och sitt liv.

Det är inte Transportstyrelsen vi främst skall kritisera utan alla onda läkare som anger sina egna patienter på vaga orsaker.
Ja, fast ”riktlinjerna” kommer från Transportstyrelsen. Sedan har vissa (förmodligen mindre lämpliga) läkare valt att ”följa” ”riktlinjerna” som de vill. (Historien har lärt oss att vissa typer av människor tycker om att ange sina medmänniskor i olika sammanhang.)
2025-06-19, 22:24
Medlem
Citat:
Varför ska jag länka till det? Jag har aldrig påstått detta. Läkaren är skyldig att anmäla om personen är medicinskt olämplig att köra. Den slutsatsen kan man få av ganska många olika diagnoser. PEth testas oftast av andra skäl än att försöka sätta dit någon, exempelvis vid högt blodtryck som kan orsakas av alkohol. För att patienten ska få rätt behandling kan ett PEth-test göras. Läkare vill givetvis ge rätt behandling för att minska lidandet för patienten och även för att inte belasta vårdköer och kostnader i onödan om man behandlar på fel diagnos.
Så då stämmer det jag påstått i otaliga inlägg som du försökt motbevisa utan resultat.

Om en vanlig patient som dricker lite vin till maten på helgerna söker vård för alldagliga krämpor som t ex ryggskott och har oturen att råka ut för en ond aktivist till läkare som tar Peth tester som inte har ett dugg samband med varför patienten sökte vård från första början.
Det är enbart läkaren som trots att ingen myndighet eller lag kräver det på eget bevåg kräver ett Peth test som som kommer orsaka att patienten kommer förlora sitt körkort, arbete och liv.

Hur fan kan du ursäkta det och säga att läkaren inte krossar människors liv?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in