2025-06-19, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Hennes läkare bedömde att det inte var några problem. Det var Transportstyrelsen som drog in körkortet med motiveringen att hon vid fem tillfällen under perioden november 2023 till april 2024 lämnat prover med förhöjda PEth-nivåer.
En läkare straffas inte för att ge ett utlåtande, varken om det är ett rätt eller fel utlåtande. En läkare kan alltså ljuga utan att straffas, varje läkare kan ha olika utlåtande om exakt samma person.

Linn jobba inom vården, känna läkare är hennes vardag, få läkare o skriva ett intyg utan blodprover ska inte vara några svårigheter då det inte är straffbart, det är enbart en utvärdering ang personen.

Har själv jobbat åt flera läkare, har fått ont ibland i ryggen som nu senast, läkaren jag jobbar hos kan då skriva ut ett recept jag kan hämta ut via apoteket. dvs han känner inte ens mig, bara bjöd på fika o jag ställde en fråga ang ont i ryggen, fick recept belagd medicin utskriven även om jag aldrig uppsökt sjukvården, jobbet utförs på läkarens privata bostad.

Exakt det samma för Linn, en läkare hon känner skriver ut ett intyg, rätten är smart o ser igenom. ställer frågan men peth testerna då? varför nämner inte läkare dessa?
2025-06-19, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Om det stämmer att hon testades varje vecka och 5 av 20 värden var OK, så visar det ju tydligt på att det inte föreligger något missbruk. Det visar också hur värdelöst PEth är som diagnostiskt verktyg.
Eller tvärtom, det visar hur bra det fungera, kanske hon lämnat två normalvärden på rad efter ett för högt värde, läkaren kalla in henne bara 3 dagar efter sista normalvärdet o konstatera, nu är pethvärdet över 0.3 igen.

Dvs alla med abstinens kan hålla ut en visstid, Linn är inget undantag, hon har kanske försökt men uppvisa att hon inte klara av att motstå abstinensen efter alkohol, dessa förhöjda värden följer lagen "2 st över 0.3 under 1 år"

Så länge gäller två förhöjda värde, alltså under 1 år och inte 5 veckor, Linn hade uppenbart mer än det dubbla eller tre dubbla över vad lagen berätta hon får ha i förhöjda värden under 1 år.

TS gjorde rätt beslut, hon hade ett missbruk, vi ska tacka TS för att Linn nu nått tillbaka till normalt drickande utan missbruk, allt som behövdes var o plocka bort jobbet o ta körkortet ett tag o en missbruks kandidat mindre efter våra vägar.
2025-06-19, 16:29
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
En läkare straffas inte för att ge ett utlåtande, varken om det är ett rätt eller fel utlåtande. En läkare kan alltså ljuga utan att straffas, varje läkare kan ha olika utlåtande om exakt samma person.

Linn jobba inom vården, känna läkare är hennes vardag, få läkare o skriva ett intyg utan blodprover ska inte vara några svårigheter då det inte är straffbart, det är enbart en utvärdering ang personen.

Har själv jobbat åt flera läkare, har fått ont ibland i ryggen som nu senast, läkaren jag jobbar hos kan då skriva ut ett recept jag kan hämta ut via apoteket. dvs han känner inte ens mig, bara bjöd på fika o jag ställde en fråga ang ont i ryggen, fick recept belagd medicin utskriven även om jag aldrig uppsökt sjukvården, jobbet utförs på läkarens privata bostad.

Exakt det samma för Linn, en läkare hon känner skriver ut ett intyg, rätten är smart o ser igenom. ställer frågan men peth testerna då? varför nämner inte läkare dessa?

Det kan mycket väl vara så att läkaren som intygade att hon inte hade problem med alkoholen inte ens kände till alla fem proverna över 0,3. Detta kunde förstås TS se igenom då de hade hela bilden. Kanske gäller samma sak angående nya läkarintyget.
Senast redigerad av fakbab 2025-06-19 kl. 16:31.
2025-06-19, 16:33
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Hur går det med dina frågor som du ställt till Transportstyrelsen? Har du fått svar ännu?

Jag behöver Linns personnummer, alla siffror, det har jag inte. Om någon har det får man gärna skicka PM till mig. Övriga frågor som inte gäller specifikt henne har jag inte fått svar på.
Senast redigerad av fakbab 2025-06-19 kl. 17:02.
2025-06-19, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Se dokument TSF 2023-5 "Bilaga 1 – Konsekvensutredning av medicinska krav om alkohol och körkortsinnehav" daterat 2025-01-08

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/regler/remisser/vagtrafik/tsf-2023-5/bilaga-1---konsekvensutredning-alkohol.pdf

1. Transportstyrelsens benämning av ICD-11 diagnosen ”harmful pattern of use”. Begreppet
kan komma att ändras när Socialstyrelsens svenska översättning publiceras https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/klassifikationer-och-koder/icd-11/.

Jo men alltjämt ”remiss”.
2025-06-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Jag behöver Linns personnummer, alla siffror, det har jag inte. Om någon har det får man gärna skicka PM till mig. Övriga frågor som inte gäller specifikt henne har jag inte fått svar på.
Gå bara in på Mr koll, det står hon är mer efter sökt än vanligt, där har du hela personnumret, klicka bara på XXXX så visas även dom fyra sista.
2025-06-19, 17:25
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Gå bara in på Mr koll, det står hon är mer efter sökt än vanligt, där har du hela personnumret, klicka bara på XXXX så visas även dom fyra sista.

Tack! Då kommer jag vidare med Linn i alla fall.
2025-06-19, 17:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Citat:
Det kan mycket väl vara så att läkaren som intygade att hon inte hade problem med alkoholen inte ens kände till alla fem proverna över 0,3. Detta kunde förstås TS se igenom då de hade hela bilden. Kanske gäller samma sak angående nya läkarintyget.
Jag kan bara konstatera att ni två fortsätter att smutskasta och misstänkliggöra Linn och hennes läkare helt utan belägg.
2025-06-19, 18:04
Medlem
Citat:
Det är inte läkaren eller Transportstyrelsen som krossar någons liv. Det är i så fall personen som inte har kontroll på sitt drickande. Eget ansvar alltså. Trist att vissa alltid försöker skylla på någon annan. Varje gång du dricker har du gjort det valet och får också stå för konsekvenserna, inklusive att kunna bli av med körkortet.
Det är läkaren som krossar vanliga människors liv när dom anger dom till Transportstyrelsen.
Det finns inga som helst krav för läkare på att ta Peth tester på sina patienter.
Ett Peth test är enbart till för att påvisa ett alkoholbruk, det finns ingen som helst vinning för patienten utan enbart till nackdel för patienten.
Läkarna behöver inte vara någon slags presumtiv nykterhetspolis.

Normalt sett är läkarna ytterst restriktiva till att ta andra tester, trots att patienten själv vill det.
När läkaren tar ett Peth test på sin patient trots att han/hon vet vilka följder det kan få för patienten så är det en något personligt och bör hanteras därefter.

Så när en läkare tar ett Peth test på en patient så är det en krigsförklaring mot patienten, dvs om inte patienten själv gått med på eller krävt det.

Vad är nästa steg för läkarna att ange till myndigheterna?
Dokumentera sexuell läggning, politisk läggning, religion etc?
Senast redigerad av 155bb12 2025-06-19 kl. 18:23.
2025-06-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 155bb12
Det är läkaren som krossar vanliga människors liv när dom anger dom till Transportstyrelsen.
Det finns inga som helst krav för läkare på att ta Peth tester på sina patienter.
Ett Peth test är enbart till för att påvisa ett alkoholbruk, det finns ingen som helst vinning för patienten utan enbart till nackdel för patienten.
Läkarna behöver inte vara någon slags presumtiv nykterhetspolis.

Normalt sett är läkarna ytterst restriktiva till att ta andra tester, trots att patienten själv vill det.
När läkaren tar ett Peth test på sin patient trots att han/hon vet vilka följder det kan få för patienten så är det en något personligt och bör hanteras därefter.

Så när en läkare tar ett Peth test på en patient så är det en krigsförklaring mot patienten, dvs om inte patienten själv gått med på eller krävt det.

Vad är nästa steg för läkarna att ange till myndigheterna?
Dokumentera sexuell läggning, politisk läggning, religion etc?
Det enda man inte vill ange är papperslösa
Där sa man ifrån
2025-06-19, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Det enda man inte vill ange är papperslösa
Där sa man ifrån
Exakt.
En enorm dubbelmoral.
Vad har en stor del av läkarkåren emot vanliga svenskar som dricker lite öl på helgerna?
Det är dags att ställa läkarna mot väggen, dom skall inte slippa undan sin skuld i Peth frågan.
Att Transportstyrelsen har extrema regler behöver ju inte per automatik betyda att läkarna behöver hjälpa dom att ta körkortet från vanliga skötsamma människor!

Hela den här debatten har kantrat helt, speciellt i den här tråden där det grälas om Peth värden hit och dit.
Det är totalt irrelevant.

Den största frågan är varför läkarna envisas med att ta Peth tester på sina patienter när det enbart är till nackdel för patienten?
Patienten har absolut noll att vinna på att läkaren tar ett Pethtest.
Det finns inga som helt lagar eller bestämmelser som tvingar läkaren att ta ett pethtest.
Den enda anledningen för läkaren att ta ett Peth test är för att påvisa ett alkoholbruk och kanske för kunna ange patienten till Transportstyrelsen.

Ändå väljer många läkare ändå att göra det, trots att dom vet vilka enorma konsekvenser det kan få för patienten.

Dom ondaste i Peth skandalen är läkarna, utan deras frivilliga angiverivilja skulle inte ens den här tråden funnits.
Senast redigerad av 155bb12 2025-06-19 kl. 19:10.
2025-06-19, 19:18
Avslutad
Intressant med larmen från media och nykterhetsrörelserna. 41 procent Svenskar har ett riskbruk enligt CAN, 2024. Det slogs nyss larm om att äldre dricker allt mer och att hemtjänsten har problem med åldringar med alkoholproblem, vilket fördubblats på 10 år. Det nämns att det troligt är en underskattning, eftersom de endast omfattar dem som identifierats av vården. Hoppas PEth-kan identifiera och hjälpa fler!

Intressant rapport:
Citat:
"Européer dricker mer ansvarsfullt än någonsin"
Den goda nyheten är att de flesta européer dricker måttligt, och indikatorerna på alkoholrelaterade skador minskar i hela EU. Faktum är att 82,6 % av européerna följer riktlinjer för lågriskkonsumtion, vilket visar på ett utbrett engagemang för ansvarsfull konsumtion.

Måttlig alkoholkonsumtion är djupt rotad i europeisk kultur och kulinariska traditioner och spelar en betydande roll i det sociala och samhällsmässiga livet. Till skillnad från alarmistiska berättelser som framställer alkoholkonsumtion som universellt skadlig, är verkligheten den att de flesta européer njuter av alkohol på ett ansvarsfullt sätt och integrerar den i en balanserad livsstil.

Ett svepande uttalande som "ingen säker nivå" gör föga för att hjälpa individer att fatta välgrundade beslut. Riskkommunikation bör ge människor möjlighet att vidta konkreta åtgärder för att mildra potentiell skada snarare än att framställa avhållsamhet som det enda ansvarsfulla valet. Alkoholkonsumtion, när den sker ansvarsfullt, kan ha sociala och kulturella fördelar som inte bör avfärdas helt och hållet. Fokus bör ligga på utbildning och måttfullhet snarare än alarmerande budskap som avskräcker nyanserade diskussioner.

Därför har en kombination av evidensbaserad lagstiftning, verkställighet och offentlig utbildning avsevärt ökat medvetenheten kring skadliga dricksmönster. Denna övergripande strategi har lett till en mätbar minskning av alkoholrelaterade skador under det senaste decenniet. Framgången med nuvarande politik understryker vikten av att upprätthålla strategier som visar sig vara effektiva. Svepande generaliseringar som ignorerar denna positiva trend riskerar att vara inte bara felaktiga utan också kontraproduktiva. Istället för att avskräcka från måttligt drickande bör insatserna fokuseras på att fortsätta de framsteg som redan görs genom välgrundat beslutsfattande och ansvarsfull konsumtion.

https://www.brusselstimes.com/1549152/shared-goals-shared-responsibility-reducing-alcohol-related-harm-in-europe
Hur många tänker satsa på Kaffe-rave på midsommar? Vuxenblöja till alla!
https://www.tv4.se/artikel/4X7fJDUgx6pVrekub2emOI/kafferave-med-00-talshits-lockar-ny-generation-till-tidiga-dansgolv

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in