2025-06-19, 10:50
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
De är tillförlitliga som indikation på alkoholkonsumtion men kan inte användas för att bestämma när eller hur mycket som har konsumerats.

Nej, det är du som inte förstår vad jag skriver i sitt sammanhang. Du är helt fixerad vid dina förutfattade meningar.

Så du håller med om att upprepade PEth på 2-3 och uppåt kan utgöra en grund för indraget körkort?
2025-06-19, 10:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nyborjarens86
Finns det några vetenskapliga studier som stödjer att peth proverna inte är tillförlitliga? Eller tvärt om för den delen? Det måste väl forskats något inom detta ämnet?

Ja, det finns många studie som visar att PEth är opålitligt när det gäller att kvantifiera hur mycket någon dricker. Se (FB) PEth-gate – Gränsvärdet på 0,3 mikromol/L felberäknat 2013?

Nej, mig veterligen finns det ingen studie som bevisar att PEth-mätvärden går att omvandla till ett korrekt alkoholintag. Jag blir gärna motbevisad.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-06-19 kl. 11:08.
2025-06-19, 10:53
Medlem
Jag säger inte att du varken har rätt eller fel, mest nyfiken då det har varit ett hett ämne sista tiden..

Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Ja, det finns många som stödjer att att PEth är opålitligt när det gäller att kvatifiera hur mycket någon dricker. Se (FB) PEth-gate – Gränsvärdet på 0,3 mikromol/L felberäknat 2013?

Nej, mig veterligen finns det ingen studie som bevisar att PEth-mätvärden går att omvanla till ett korrekt alkoholintag. Jag blir gärna motbevisad.
2025-06-19, 10:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Så du håller med om att upprepade PEth på 2-3 och uppåt kan utgöra en grund för indraget körkort?
Det kan det säkert göra MEN det är ju INTE vad tråden handlar om.
2025-06-19, 10:54
Avslutad
Citat:

Det är gränsvärdet på 0,3 vi pratar om. Det är inte PEth-värdet i sig du ska grunda din bedömning på.
2025-06-19, 10:59
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Avseende de jag träffar i primärvården så är alla rörande överens om att PEth över 0,3 motsvarar överkonsumtion. Mycket mer diskussion än så är det inte. Över 0,3 bör man informera patienten om att det är i överkant och att man bör minska för att undvika skadliga effekter på kroppen på sikt. De flesta tar till sig detta och minskar.

Var det utrett att ambulanskvinnan testades fullt medveten om det under en period och trots detta inte minskade drickandet? I och med att Peth blev aktuellt i media så kollade jag min egen journal på 1177, då jag haft hjärtproblem så har en del tester tagits och jag sökte och fann mycket riktigt att sjukvården hade vid ett tidigare tillfälle tagit ett Peth-test på mig vilket visade 0,05 (mikromol) µmol/L som innebär låg eller ingen konstumtion. Vid tiden för testet hade jag ändå druckit en del alkohol under perioden. Vad betyder då detta? Rätt eller fel, med Peth-värde på 0,3 eller över så krävs det nog trots allt ganska mycket alkohol, anmärkningsvärt mycket till & med.
2025-06-19, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det kan det säkert göra MEN det är ju INTE vad tråden handlar om.

Tack. Det har synnerligen inte låtit så i din argumentation.

Och jag håller inte med om att det enbart är gränsen 0,3 som tråden handlar om utan snarare kopplingen mellan PEth och indraget körkort. (Som rubriken antyder)
2025-06-19, 11:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Självklart inte. Däremot så bör vi bli bättre på att göra körförmågebedömningar av äldre.

Sannolikheten för händelser i den åldern är större, ja, men samtidigt vägs de upp av erfarenhet i trafiken.

Äh. Dåligt argument. Den nyktre 70-åringen kan ha haft körkort endast kort tid, medan den lika friske föraren som lämnat höga PEth-värden kört professionellt i 30 år.

Varför är det omöjligt att bedöma körförmågan hos den senare, medan ni blivit så bra för den tidigare?
2025-06-19, 11:10
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Tack. Det har synnerligen inte låtit så i din argumentation.

Och jag håller inte med om att det enbart är gränsen 0,3 som tråden handlar om utan snarare kopplingen mellan PEth och indraget körkort. (Som rubriken antyder)
Indragningarna baseras ju på gränsen 0,3. Som visats både i denna tråd och i PEth-gate-tråden kan denna gräns nås tämligen snabbt och även vid en relativt måttlig konsumtion. Hur värdet utvecklas beror på den individuella känsligheten och halveringstiden. Det är vad diskussionen handlar om och det är i den kontexten inläggen ska förstås.
2025-06-19, 11:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Var det utrett att ambulanskvinnan testades fullt medveten om det under en period och trots detta inte minskade drickandet? I och med att Peth blev aktuellt i media så kollade jag min egen journal på 1177, då jag haft hjärtproblem så har en del tester tagits och jag sökte och fann mycket riktigt att sjukvården hade vid ett tidigare tillfälle tagit ett Peth-test på mig vilket visade 0,05 (mikromol) µmol/L som innebär låg eller ingen konstumtion. Vid tiden för testet hade jag ändå druckit en del alkohol under perioden. Vad betyder då detta? Rätt eller fel, med Peth-värde på 0,3 eller över så krävs det nog trots allt ganska mycket alkohol, anmärkningsvärt mycket till & med.

Det betyder att den individuella variationen när det gäller PEth-bildande och PEth-eliminering är extremt stor vilket gör att man inte kan omvandla ett PEth-mätvärde till en exakt alkoholkonsumtion. Man kan endast göra extremt osäkra uppskattningar. Tex så krävs det, enligt studiedata, ett intag om i runda slängar ca 7-50 standardglas i veckan för att nå över 0,3.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-06-19 kl. 11:16.
2025-06-19, 11:14
Medlem
Citat:
För att det var det regelverket man skulle förhålla sig till just då.

Jag har svårt att tycka synd om Linn och de andra som figurerat i media även om de blev av med körkortet pga att man jämställde PEth på 0,3+ med CDT över referens.

Därför att det är så lätt att uppvisa ett normalt PEth. En vit månad sen är det i praktiken normalt (om man inte kommer från rejält förhöjda nivåer).

Men jag vet att vi inte är överens här. Och i grund och botten tycker jag det är bra att gränsen på 0,3 belyses mer.
Håller med om detta o tycka synd om, ligger man under vården/tester ska det ingå att personen kan uppvisa ett undantag från det normala drickandet. Man ska kunna dra ner hur än tråkigt det känns o inte får dricka under en fest med polarna, skidresan, kalaset osv.

Vi vet vissa läkare gillar o testa utan att patienten har vetskap att man testas mot PEth, man bör ha detta i beaktning, samt vi kan läsa i media att domstolar anser PEth vara rätt, domstolar utgår från själva lagen/systemet till varför en överklagan får avslag.

Gå ut o gråta i media utgör ingen skillnad, man bör ta ett eget ansvar över sin alkohol konsumtion medans man lämnar blod regelbundet, kunna hänvisa till vänner varför jag inte dricker just nu, kan hålla med om att detta kräver karaktär, men o andra sidan kan jag lugnt lämna blod dagar efter midsommar o uppvisa både för mig själv som till vården o TS att jag har inga alkohol problem, o det är exakt vad dom vill man bevisa.
2025-06-19, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Äh. Dåligt argument. Den nyktre 70-åringen kan ha haft körkort endast kort tid, medan den lika friske föraren som lämnat höga PEth-värden kört professionellt i 30 år.

Varför är det omöjligt att bedöma körförmågan hos den senare, medan ni blivit så bra för den tidigare?

I grund och botten handlar det väl framförallt om att ålder inte är en påverkbar riskfaktor och något man måste acceptera utifrån ett fungerande samhälle.

Alkohol är ju högst påverkbart varför det är rimligt att agera på detta och inte på en äldre person trots att den relativa risken möjligt är jämförbar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in