2025-06-19, 10:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Det handlar väl om hennes lämplighet att framföra en tung ambulansbil i extrema hastigheter, detta i kombination med att man dricker onormalt höga mängder är ingen bra kombination.

[…]

Och så länge hon är nykter och är frisk så kan hon göra det hon är utbildad för.

Nykterhet och psykiska/fysiska förmågor går att undersöka.
2025-06-19, 10:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Det är inte lönt att argumentera med dig för du är totalt låst i din åsikt.
Det där är ju bara banal gaslighting. Och du har ju inga argument till försvar för nuvarande ”praxis” eftersom du håller med om att gränsen 0,3 är för låg. Det är oklart vad du egentligen vill tillföra till tråden.
2025-06-19, 10:35
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Äpplen och päron? Här pratar vi om PEth.

Korkat. Allt handlar om att man inte vill acceptera onödiga risker i trafiken, man har trots allt en nollvision. Våra folkvalda har lagstiftat kring att man ska beakta medicinska tillstånd som kan göra att man är olämplig att köra, för att sänka riskerna på gruppnivå för olyckor som orsakas av att personer har dess medicinska tillstånd.

Obegripligt korkat att detta inte vare sig kan förstås eller accepteras. De som inte förstår det här är urbota korkade enligt min mening. Det är inga svåra resonemang att förstå.
2025-06-19, 10:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag lyfte liknelsen för att belysa absurditeten i resonemanget. Självklart förstår jag att det är skillnad däremellan.

Min poäng var att man inte kan vänta på en händelse för att då agera gällande indragning av körkort.

Då det ligger på vårt ansvar att anmäla ( och då det är vi som får kritik om det avstås och något händer) så måste man göra en bedömning utifrån rådande omständigheter. Om någon uppvisar ett PEth på 2+ över tid så ökar risken markant för hjärt-kärlmässiga händelser.

Resomenanget som då kan föras är ju att den individen helt plötsligt utgör en ökad risk i trafiken enbart pga detta.

För en bättre liknelse, man får körförbud om man nyligen haft en TIA/stroke. Varför? Därför att man vet att risken är betydligt förhöjd att man får en ny stroke månaderna framöver. Därmed inte sagt att det kommer att hända.

Anmäler du en nykter och helt frisk 70-åring? Risken är ju överhängande att personen snart utvecklar åldersåkommor och blir en fara i trafiken.
2025-06-19, 10:38
Medlem
https://glaukomforbundet.se/wp-content/uploads/2024/04/Snart-kan-tiotusentals-svenskar-fa-korkortet.pdf
Det är inte första gången TS är ute och cyklar
Förstår fortfarande inte hur man kan lita på en sådan myndighet
2025-06-19, 10:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag håller med dig där. PEth på 0,3 är en snäv gräns och inte i min värld förenligt med förhöjt CDT. Men detta var vad Linn skulle förhålla sig till under de omständigheter som då rådde.
Med ett sådant resonemang kan vården och en myndighet aldrig göra fel så länge det finns en ”praxis” som myndigheten egenmäktigt hittat på. Förstår du inte hur absurt det är?
2025-06-19, 10:40
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Varför då använda något som uppenbart är felaktigt?

För att det var det regelverket man skulle förhålla sig till just då.

Jag har svårt att tycka synd om Linn och de andra som figurerat i media även om de blev av med körkortet pga att man jämställde PEth på 0,3+ med CDT över referens.

Därför att det är så lätt att uppvisa ett normalt PEth. En vit månad sen är det i praktiken normalt (om man inte kommer från rejält förhöjda nivåer).

Men jag vet att vi inte är överens här. Och i grund och botten tycker jag det är bra att gränsen på 0,3 belyses mer.
2025-06-19, 10:42
Medlem
Finns det några vetenskapliga studier som stödjer att peth proverna inte är tillförlitliga? Eller tvärt om för den delen? Det måste väl forskats något inom detta ämnet?
2025-06-19, 10:43
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Korkat. Allt handlar om att man inte vill acceptera onödiga risker i trafiken, man har trots allt en nollvision. Våra folkvalda har lagstiftat kring att man ska beakta medicinska tillstånd som kan göra att man är olämplig att köra, för att sänka riskerna på gruppnivå för olyckor som orsakas av att personer har dess medicinska tillstånd.

Obegripligt korkat att detta inte vare sig kan förstås eller accepteras. De som inte förstår det här är urbota korkade enligt min mening. Det är inga svåra resonemang att förstå.
Det som är obegripligt är att du inte förstår att tjänstemän på Transportstyrelsen inte får agera egenmäktigt. Ditt agerande i tråden börjar ta rent patologiska dimensioner.
2025-06-19, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det där är ju bara banal gaslighting. Och du har ju inga argument till försvar för nuvarande ”praxis” eftersom du håller med om att gränsen 0,3 är för låg. Det är oklart vad du egentligen vill tillföra till tråden.

Jag vill få dig att förstå att det är en flytande skala och att man inte kan skriva "man kan aldrig dra in ett körkort enbart på ett PEth-värde". Då har du gått ifrån den arbiträra gränsen på 0,3 utan säger att ett PEth på 3 och uppåt aldrig kan utgöra hinder för körkort.
2025-06-19, 10:48
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyborjarens86
Finns det några vetenskapliga studier som stödjer att peth proverna inte är tillförlitliga? Eller tvärt om för den delen? Det måste väl forskats något inom detta ämnet?
De är tillförlitliga som indikation på alkoholkonsumtion men kan inte användas för att bestämma när eller hur mycket som har konsumerats.

Citat:
Jag vill få dig att förstå att det är en flytande skala och att man inte kan skriva "man kan aldrig dra in ett körkort enbart på ett PEth-värde". Då har du gått ifrån den arbiträra gränsen på 0,3 utan säger att ett PEth på 3 och uppåt aldrig kan utgöra hinder för körkort.
Nej, det är du som inte förstår vad jag skriver i sitt sammanhang. Du är helt fixerad vid dina förutfattade meningar.
2025-06-19, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Anmäler du en nykter och helt frisk 70-åring? Risken är ju överhängande att personen snart utvecklar åldersåkommor och blir en fara i trafiken.

Självklart inte. Däremot så bör vi bli bättre på att göra körförmågebedömningar av äldre.

Sannolikheten för händelser i den åldern är större, ja, men samtidigt vägs de upp av erfarenhet i trafiken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in