2025-06-15, 04:47
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Tack!
Här ännu ett frejdat namn, även om berömmelsen är av mera lokal karaktär.

"På en improviserad tribun stod Kull, och drog den s.k. "sompen":

Älskade ansjovisfiskar!
Idag vill jag tala för eder om ett mycket viktigt spörsmål, om tjarleken. Inte om tjarleken till den snöda mammon, som du där utövar, du broder med den stora näsan; icke heller den oskeckeliga tjarleken till vaktmästarens piga, som du, förstockade broder misstänkes för. Utan om den för oss alla nödvändiga tjarleken till de hedniska och afrikanska negrarna, de där vandra i synd och sand ända upp till munnen, den förfärliga munnen med vilken de i sin förstockelse äta upp missionärerna."
Ja, dessa syndiga negrar!

Albert Engström?
Citera
2025-06-15, 22:10
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Albert Engström?

Nej. De föddes i samma årtionde, men Engström överlevde X med mer än 40 år.

"En tyst, men icke dess mindre faktisk kommunism rådde på Tua. Om icke den ene hade pengar till aftonens punsch, betalade alltid den andre, utan att sätta i fråga något slags detaljerat kontoförande i denna kamratfråga. Man resonerade som så: idag mig, i morgon dig. -
Som man måste dricka punsch för att vistas på Tua, måste punsch skaffas. Ergo: Det allmänna bästa kräver punsch! Och punsch anskaffades."
Senast redigerad av Slottsherre 2025-06-15 kl. 22:12.
Citera
2025-06-16, 05:41
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Nej. De föddes i samma årtionde, men Engström överlevde X med mer än 40 år.

"En tyst, men icke dess mindre faktisk kommunism rådde på Tua. Om icke den ene hade pengar till aftonens punsch, betalade alltid den andre, utan att sätta i fråga något slags detaljerat kontoförande i denna kamratfråga. Man resonerade som så: idag mig, i morgon dig. -
Som man måste dricka punsch för att vistas på Tua, måste punsch skaffas. Ergo: Det allmänna bästa kräver punsch! Och punsch anskaffades."

Nämen i så fall är det väl gamle Axel Wallengren, rimligtvis?
Citera
2025-06-16, 16:31
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Nämen i så fall är det väl gamle Axel Wallengren, rimligtvis?

Visst är det så. Under eget namn och inte som Fakir.
En långnovell kallad "Mannen med två huvuden", som i första hand skildrar levernet på det legendariska studentkaféet Tua.
Wallengrens radikale vän Bengt Lidforss ogillade den borgerligt studentikosa tonen, och kallade novellen "knoddän".

Din tur.
Citera
2025-06-16, 16:45
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Visst är det så. Under eget namn och inte som Fakir.
En långnovell kallad "Mannen med två huvuden", som i första hand skildrar levernet på det legendariska studentkaféet Tua.
Wallengrens radikale vän Bengt Lidforss ogillade den borgerligt studentikosa tonen, och kallade novellen "knoddän".

Din tur.

Se där, den har jag faktiskt läst en gång i tiden, men det är 20+ år sedan och jag kan inte påstå att jag kände igen citaten. (Och Wallengrens En ensam var för övrigt mitt första bidrag till den här tråden.)

Nu tar vi något lite mer tungläst:

"Från en av innerfickorna drog han fram en chokladkaka. cjfr wqzx dyer wwtq jlgp utry och stirrade i den enda riktning eury wter xchd. bmvg försökte ropa, men i denna väldiga rymd lät ljudet bara som en bräkning, ynklig och meningslös. Till och med petrellerna med sina gälla skrin cmvj gkyy eyrt qfax zvdd sgee. vmci åter fram signalpistolen och laddade med ett gult vmcc futt rutt s, bmhh ett fräsande försvann i dimman gkff rytt."
Citera
2025-06-16, 17:21
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Se där, den har jag faktiskt läst en gång i tiden, men det är 20+ år sedan och jag kan inte påstå att jag kände igen citaten. (Och Wallengrens En ensam var för övrigt mitt första bidrag till den här tråden.)

Nu tar vi något lite mer tungläst:

"Från en av innerfickorna drog han fram en chokladkaka. cjfr wqzx dyer wwtq jlgp utry och stirrade i den enda riktning eury wter xchd. bmvg försökte ropa, men i denna väldiga rymd lät ljudet bara som en bräkning, ynklig och meningslös. Till och med petrellerna med sina gälla skrin cmvj gkyy eyrt qfax zvdd sgee. vmci åter fram signalpistolen och laddade med ett gult vmcc futt rutt s, bmhh ett fräsande försvann i dimman gkff rytt."

Kan det vara Josefin Holmström, Antarktis?
Citera
2025-06-16, 21:59
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmannen
Kan det vara Josefin Holmström, Antarktis?

Nix. Har aldrig läst Holmström, men tvivlar på att den låter såhär.

I denna bok förekommer visserligen också polarvidder (t.o.m. nämnda i baksidestexten), men också en jäkla massa annan rekvisita:

"– Vad har du i säcken?
– Jag har en såg, färska tomater, små svarta lådor, rör, skruvar, muttrar, skrivmaskiner, en fil, några kofötter, gummiringar, aspirin, morfinsprutor, en borr, dynamitgubbar, bönor på burk, vacuumtorkade bönor, livräddningsvästar, kodböcker, cigarretter, läderjackor, konjaksflaskor, serietidningar, tvångströjor, geigerräknare, demarolpiller m m.
- Fint. Geigerräknaren klarar nog av saken, avbröt Tug. Gör ett hål i närheten av handtaget och borra ut tillräckligt med trä, så man kan sticka in en hand. Nyckeln sitter troligen i låset på insidan.
Denna gissning visade sig riktig, men det tog tio minuter att skära igenom hålet. Roy ställde upp blyskärmar på gatan för att hejda strålningen och Tug gick till angrepp mot bakväggen med laserstrålen. Han gjorde åtskilligt värre oväsen än Roy tyckte om, men undan gick det"
Citera
2025-06-17, 10:57
Medlem
Pynchs avatar
Citat:

I denna bok förekommer visserligen också polarvidder (t.o.m. nämnda i baksidestexten), men också en jäkla massa annan rekvisita:

"– Vad har du i säcken?
– Jag har en såg, färska tomater, små svarta lådor, rör, skruvar, muttrar, skrivmaskiner, en fil, några kofötter, gummiringar, aspirin, morfinsprutor, en borr, dynamitgubbar, bönor på burk, vacuumtorkade bönor, livräddningsvästar, kodböcker, cigarretter, läderjackor, konjaksflaskor, serietidningar, tvångströjor, geigerräknare, demarolpiller m m.
- Fint. Geigerräknaren klarar nog av saken, avbröt Tug. Gör ett hål i närheten av handtaget och borra ut tillräckligt med trä, så man kan sticka in en hand. Nyckeln sitter troligen i låset på insidan.
Denna gissning visade sig riktig, men det tog tio minuter att skära igenom hålet. Roy ställde upp blyskärmar på gatan för att hejda strålningen och Tug gick till angrepp mot bakväggen med laserstrålen. Han gjorde åtskilligt värre oväsen än Roy tyckte om, men undan gick det"
Läste om Lotta Lotass lösbladsroman Den vita jorden med anledning av att förståsigpåare i Expressen utnämnt den till den 19:e av 2000-talets 25 bästa svenska böcker, och tror att det kan vara ur den.
Citera
2025-06-17, 23:42
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Läste om Lotta Lotass lösbladsroman Den vita jorden med anledning av att förståsigpåare i Expressen utnämnt den till den 19:e av 2000-talets 25 bästa svenska böcker, och tror att det kan vara ur den.

Nix pix. Författaren har definitivt mer humor än Lotass (men är inte direkt känd för sin humor).
Citera
2025-06-18, 00:03
Medlem
DrComforts avatar
Citat:

"– Vad har du i säcken?

En jäkla massa rekvisita säger du. Kan det var något av Thomas Pynchon?
Citera
2025-06-18, 00:39
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
En jäkla massa rekvisita säger du. Kan det var något av Thomas Pynchon?

Nej, men författaren ungefär jämnårig med TP.
Citera
2025-06-18, 10:31
Medlem
Citat:
Nej, men författaren ungefär jämnårig med TP.
Öyvind Fahlström?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in