2025-06-14, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BelleKarlsson99
Hej!
Har fått Mounjaro på recept idag, men insåg sedan att man även behöver kanyler/nålar. Hur har ni andra löst det? Hur vet man vilken sort man ska ha?

Jag fick nålarna utskriva samtidigt med receptet på Mounjaro, de kostade inget. Kolla med din förskrivande läkare.
Senast redigerad av ecmt 2025-06-14 kl. 15:53.
Citera
2025-06-14, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gskdhshs
Hur förvarar ni detta läkemedel? Är det okej att ha den i kylen hela tiden tills det är dags för en dos, och sedan tillbaka in i kylen? Mounjaro/tirzepatid håller väl längre när det är mellan 4-8 grader eller något sånt.

Enligt bipacksedeln ska obrutna pennor förvaras kylt, pennan som man använder kan förvaras i rumstemperatur (max 30 grader).
Citera
2025-06-15, 11:43
Medlem
MrCheeZes avatar
Gör en uppdatering i tråden. Jag väger nu 93,5kg. Min startvikt var 115kg vilket betyder att jag gått ner 21,5kg sedan februari. Min målvikt är 85kg så snart är det dags att börja tänka på att trappa ner.
Citera
2025-06-16, 07:47
Medlem
Tog min 5:e dos i fredags (inte Golden dose, fick inte ut någon vätska genom att knäcka, snurra på pennan) Jag ska ligga kvar på 2.5 mg ytterligare 3 veckor enl läkares ordination. Nu till frågan; Tog sprutan i fredags morse och igår söndag fick jag diarre som inte var av denna världen. Fler som fått diarre och hur länge satt det i?
Citera
2025-06-16, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saffran1
Tog min 5:e dos i fredags (inte Golden dose, fick inte ut någon vätska genom att knäcka, snurra på pennan) Jag ska ligga kvar på 2.5 mg ytterligare 3 veckor enl läkares ordination. Nu till frågan; Tog sprutan i fredags morse och igår söndag fick jag diarre som inte var av denna världen. Fler som fått diarre och hur länge satt det i?
Ibland misslyckas man att knäcka pennan. Du kan göra så här istället…
https://www.reddit.com/r/MenOnThePen/comments/1ilj2ci/the_disposal_of_leftover_liquid_from_the_kwikpen/?share_id=scGE7qEP1Jru0oA9BhlBh
Citera
2025-06-17, 11:57
Medlem
Jag och min sambo funderar på att söka vård för detta. Ni som går på det, har ni bara bokat tid via 1177 eller har ni vänt er till privata läkare? Är det några steg som ni fick genomföra innan ni fick Mounjaro utskrivet?
Citera
2025-06-17, 13:01
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeZe
Gör en uppdatering i tråden. Jag väger nu 93,5kg. Min startvikt var 115kg vilket betyder att jag gått ner 21,5kg sedan februari. Min målvikt är 85kg så snart är det dags att börja tänka på att trappa ner.

Bra resultat! Uppdatera gärna hur det känns under nedtrappningen med hunger osv.
Citera
2025-06-17, 14:52
Medlem
DagnyTaggarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midnightrambler
Någon som kan tipsa om hur man får tag på mounjaro utan läkare? Har kämpat länge nu och min BMI når inte riktigt upp till över 30, känns så jäkla frustrerande.

Ljug. De kollar inte upp. Skriv kilon som ligger över eller på 30 BMI.
Om du inte ligger långt under 30 för då syns det på bilderna du måste skicka in.
Men 1 eller 2 steg i BMI kan de inte utröna från bilder enbart.
Citera
2025-06-17, 19:34
Medlem
Någon här som har erfarenhet med att ta detta läkemedel i samband med en ätstörning?

Har tagit det i 8 månader efter 6+ år av bulimi och hetsätningar och i kontrast till KBT-behandling, terapi, matschema och vård hos ätstörningsmottagning i flera år är detta det enda som har hjälpt mig att bryta cirkeln.
Fick det utskrivet vid BMI 28 och har nu ca BMI 23 - har inte gått ner i vikt på en månad, äter tillräckligt och 3 portioner per dag dessutom. Men nu hade jag återbesök hos en annan läkare på samma klinik förra veckan och nu vägrar de att förnya receptet... skulle inte ens preskriberats det till att börja med tydligen.

Nån som har nåt tips på hur man kan få tag på det vid lägre normalvikt? Är fortfarande på lägsta dosen och vill bara ha en utväg vid ett återfall. Tack på förhand.
Citera
2025-06-17, 21:02
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemVarVad
Någon här som har erfarenhet med att ta detta läkemedel i samband med en ätstörning?

Har tagit det i 8 månader efter 6+ år av bulimi och hetsätningar och i kontrast till KBT-behandling, terapi, matschema och vård hos ätstörningsmottagning i flera år är detta det enda som har hjälpt mig att bryta cirkeln.
Fick det utskrivet vid BMI 28 och har nu ca BMI 23 - har inte gått ner i vikt på en månad, äter tillräckligt och 3 portioner per dag dessutom. Men nu hade jag återbesök hos en annan läkare på samma klinik förra veckan och nu vägrar de att förnya receptet... skulle inte ens preskriberats det till att börja med tydligen.

Nån som har nåt tips på hur man kan få tag på det vid lägre normalvikt? Är fortfarande på lägsta dosen och vill bara ha en utväg vid ett återfall. Tack på förhand.

Oj intressant. Har också haft ätstörning, som visserligen gått fram och tillbaka (vilket kanske är normalt) genom åren. Men det har hållit sig väldigt lugnt näst intill icke-existerande de senaste två åren när jag tagit Ozempic. Har ärligt talat inte kopplat ihop det men det slog mig nu när jag läste det du skrev.

Kanske försöka förklara din situation för läkaren igen? Men jag förstår läkaren också som drar öronen åt sig i din situation för de vill inte råka skriva ut det till nån med aktiv ätstörning och lågt BMI. Försök få till en till tid där ni har lite mer tid att prata och var tydlig med din situation. Du kanske behöver väga dig där och sedan komma tillbaka efter en månad och väga dig igen för att bevisa att du inte använder det i viktnedgångssyfte.
Citera
2025-06-17, 21:27
Medlem
Extremeflys avatar
Borde inte detta vara billigare än ozempic? Ozempic då behöver man väl oftast abonnemang för 1000 kr och sen sprutan på det.

Men mounjaro det kan man få utan abonnemang så då försvinner ju den kostnaden.

Så i slutändan är detta billigare så fall?
Citera
2025-06-18, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Hej!
Tog min första Moujarodos idag 1 juni 2025.

2018 slutade jag röka och gick snabbt upp 7 kilo.
2020 fick jag en bihåleinflammation som inte ville ge med sig och fick kortisontabletter i en månad. Gick upp ytterligare 5 kilo.
2021 fick jag inflammation i sköldkörteln (Graves) och fick tyreostatika i 1,5 år och gick upp ytterligare 7 kilo.
Jag börjar nu idag med en vikt på 97,2 och är 172 cm lång.
Tog min första spruta kl 11.00 och inga symptom ännu bara lite mer törstig än vanligt.
Önska mig lycka till 🙏🏼

Tillbaka till vårdcentralen idag för ny spruta med dubbel dos, dvs 5mg.
Har tappat 3,5kg på tre veckor. Inte så mycket jag hoppades på men åt rätt håll.
Ska tydligen ligga på 5mg Mounjaro Kwikpen till oktober.
Inga direkta biverkningar mer än att humöret inte är så stabilt som det brukar. Lite berg-och-dalbana...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in