2025-06-09, 21:29
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeZe
Ett problem har uppstått. Min högra axel har svidit i 3-4 veckor. Har bett om att få prata med min läkare hos Blodtrycksdoktorn men inte fått något svar ännu. Läste nämligen att ont i höger axel och/eller ont i övre delen av magen kan vara tecken på pankreatit vilket är en ovanlig bieffekt med Mounjaro. Många av de symtom som pankreatit har liknar vanliga biverkningar med Mounjaro. T.ex illamående, kräkningar, ont i magen. Jag sitter och skrämmer upp mig själv då jag har varit illamående och kräkts några gånger efter att ha tagit min spruta och käkat mat. Har dock inte haft ont i magen.

Någon annan som har stel nacke/ont i någon av axlarna?
Jag är så gott som helt säker på att det är din gallblåsa som orsakar besvär. Problemet när man äter för små mängder mat är att gallblåsan inte hinner tömma ut galla tillräckligt ofta vilket i längden kan leda till diverse obehagliga symptom (inkl. ont i nacke och axlarna)
Ta gärna en tesked kallpressad olivolja ett par gånger per dag, detta kan ofta lindra problem med gallblåsan.
Senast redigerad av logics 2025-06-09 kl. 21:33.
Citera
2025-06-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlattmaskenAhmed
Låst artikel. Du råkar inte ha några intressanta citat ur den?
Det kan jag fixa.

Citat från GP:

Patienter bryter sönder sprutor med omtalad fetma-medicin
SverigeInjektionspennorna med det hajpade fetma-läkemedlet Mounjaro är inte helt tomma när alla doser tagits.
Både apoteken och den digitala vårdgivaren Yazen har fått många frågor från oroliga patienter som tror att sprutorna inte funkar.
Och det finns patienter som bryter sönder sprutorna i jakt på de dyrbara dropparna.

Läkemedlet Mounjaro har seglat upp som det mest effektiva medlet mot fetma. I medicinska tester har Mounjaro gett större viktminskning än Wegovy, som har samma aktiva substans som diabetes 2-läkemedlet Ozempic.

Nyligen gick programledarna och komikerna Johanna Nordström och Edvin Törnblom ut i sin podd ”Ursäkta” och berättade om att de båda börjat medicinera med Mounjaro för att gå ner i vikt.

Läkemedlet tas med en injektionspenna en gång i veckan och pennan har en inbyggd spärr så att den bara kan ge fyra doser. Det är väldigt dyrt, då Mounjaro inte är subventionerat i Sverige. Ett års behandling om fem milligram i veckan kostar cirka 35 000 kronor på apoteket.

Nu har patienter börjat klaga på att injektionspennorna innehåller betydligt mer medicin än de fyra doser som kan ”klickas fram”, något som Dagens Media har rapporterat om.

Det här har bland annat den digitala obesitasvårdgivaren Yazen fått erfara.

– Vi får mängder av frågor om det. Injektionspennan är genomskinlig och när folk ser att det finns vätska kvar i den så blir de förvirrade och förbannade. Många hör av sig för att de tror att det är något fel på pennan, säger Martin Carlsson, läkare och medicinsk chef på Yazen.

Både Läkemedelsverket och de apotekskedjorna bekräftar att patienter reklamerat pennorna.

”Det stämmer att vi har haft ovanligt många reklamationer på våra apotek. Detta har lett till att tillverkaren Eli Lilly förtydligat informationen om hur pennan ska användas”, skriver Elin Jarl, kommunikationschef på Apoteket, i mejl.

Läkemedelsverkets pressavdelning skriver: ”Vi kan bekräfta att vi har mottagit kopior på reklamationer för Mounjaro med denna typ av reklamationsorsak. Läkemedelsverket har därför kontaktat Eli Lilly och mottagit en utredningsrapport som beskriver förslag till åtgärder.”

Men det finns patienter som går längre än att klaga. I chattforum på nätet kan man läsa hur patienter tipsar varandra om hur man kan bryta sönder injektionspennan och suga upp de dyra dropparna med en annan spruta, för att sedan injicera.

Det avråder Martin Carlsson bestämt från.

– Det är synnerligen olämpligt. Dels vet man ju inte hur stor dos man får då, dels riskerar man att kontaminera läkemedlet, så det avråder jag verkligen från.

Han säger att han själv inte haft någon patient som ”hackat” injektionspennan på detta sätt, men att han känner till vissa kollegor som varit med om det. Och han kan förstå patienternas kritik och att de inte vill slänga så dyr medicin.

– Medicinerna är ju väldigt dyra och innebär en betydande kostnad för många. Det här tyder på en desperation.

Läkemedelstillverkaren Eli Lilly, som tillverkar Mounjaro, ger en skriftlig kommentar till Dagens Medicin, där de förklarar att man fyller på lite extra för att säkerställa att pennan räcker till fyra doser:

”Patienter bör samordna med sin vårdgivare för att säkerställa att de följer bruksanvisningen, som instruerar användarna att kassera Mounjaro KwikPen efter den fjärde dosen. Försök att använda kvarvarande volym kan utgöra risker för patientsäkerheten”, skriver företaget.

Bolaget bekräftar också att man efter klagomålen har förtydligat i informationen att det ska finnas kvar en viss mängd läkemedel som ska kasseras – med en uppmaning till patienten att inte försöka injicera det kvarvarande läkemedlet.

Enligt Martin Carlsson är det inte bara Mounjaros pennor som kastas, fast det är läkemedel kvar i dem. När det gäller Ozempic och Wegovy, så syns vätskan inte på samma sätt som hos Mounjaro, men där är problemet att de innehåller lika mycket vätska oavsett vilken dos patienten ordinerats.

Det, i kombination med att pennorna ska kastas efter en månads användning, gör att den patient som ordinerats en låg dos av medicinen ska kasta pennan när den fortfarande är halvfull.

– Man har alltså läkemedel för två månader, men kastar bort en månads medicin om man följer instruktionerna. Det vore helt oetiskt, särskilt med tanke på vilken brist det har varit på Ozempic, säger Martin Carlsson.

På frågan om vad har råder sina patienter att göra i det läget så svarar Martin Carlsson att en penna kan räcka längre, under förutsättning att den förvaras korrekt och inte utsätts för värme, solljus eller frysning.

– Min generella inställning är att man inte ska slänga en halvfull penna i onödan – så länge man följer läkarens ordination och håller sig inom hållbarhetstiden. Det är dock viktigt att beslutet alltid tas i dialog mellan patient och läkare.
Citera
2025-06-10, 13:31
Medlem
Ni som tar den 5:e dosen av 2.5 mg, tar ni den som vanligt efter en vecka eller tar ni den ett par dagar efter 4:e dosen? Jag har fått utskrivit en penna till med 2.5 mg som jag ska ta innan jag går upp till 5 mg. Vet inte om jag vågar ta den 5:e dosen då det kanske blir för mycket- Hur har ni gjort?
Citera
2025-06-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saffran1
Ni som tar den 5:e dosen av 2.5 mg, tar ni den som vanligt efter en vecka eller tar ni den ett par dagar efter 4:e dosen? Jag har fått utskrivit en penna till med 2.5 mg som jag ska ta innan jag går upp till 5 mg. Vet inte om jag vågar ta den 5:e dosen då det kanske blir för mycket- Hur har ni gjort?
Ta den 5:e dosen precis som vanligt en vecka efter 4:e. Sista dropparna blir nog lite mer än 2.5mg om du tar allt som blir kvar, typ ca 3 mg-3.5 mg som blir lagom tills du börjar på 5mg veckan efter.
Citera
2025-06-10, 15:39
Medlem
Hej!
Har fått Mounjaro på recept idag, men insåg sedan att man även behöver kanyler/nålar. Hur har ni andra löst det? Hur vet man vilken sort man ska ha?
Citera
2025-06-10, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Ta den 5:e dosen precis som vanligt en vecka efter 4:e. Sista dropparna blir nog lite mer än 2.5mg om du tar allt som blir kvar, typ ca 3 mg-3.5 mg som blir lagom tills du börjar på 5mg veckan efter.

Men om det är 3mg-3,5 mg i den 5:de dosen och jag sen går tillbaka till 2.5 mg. funkar det? Har ju fått en ny penna med 2.5 mg som ska tas i en månad innan jag går upp till 5mg
Citera
2025-06-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BelleKarlsson99
Hej!
Har fått Mounjaro på recept idag, men insåg sedan att man även behöver kanyler/nålar. Hur har ni andra löst det? Hur vet man vilken sort man ska ha?
Hej! Det skulle de hjälpt dig med på apoteket. Jag fick köpa ett paket med 100 sterila kanyler för cirka 80kr som passar till Mounjaro Kvikpen.
Citera
2025-06-10, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saffran1
Men om det är 3mg-3,5 mg i den 5:de dosen och jag sen går tillbaka till 2.5 mg. funkar det? Har ju fått en ny penna med 2.5 mg som ska tas i en månad innan jag går upp till 5mg
Du kan ju markera upp med en penna så det ser ut som dom andra doseringarna eller köpa insulinsprutor och suga upp exakt dos.
Citera
2025-06-13, 11:01
Medlem
Min Mounjaro har låst sig efter 4 doser, men det finns mer vätska kvar i den. Finns det något knep för att ta vara på det sista i sprutan?
Citera
2025-06-13, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gskdhshs
Min Mounjaro har låst sig efter 4 doser, men det finns mer vätska kvar i den. Finns det något knep för att ta vara på det sista i sprutan?
Testa att söka lite i tråden eller kanske läsa några få svar tillbaka.
Citera
2025-06-13, 16:00
Medlem
Någon som vet något apotek som har 15mg? Verkar vara helt slut överallt. Ska upp i dos till 7.5, för att spara pengar tänkte jag använda en 15mg penna och på så sätt få 8st 7.5 doser.

Förövrigt är jag inte superimponerad, var egentligen bara första två veckorna på 2.5 och 5mg som jag kände nån vidare dämpning av hunger och sug. Har gått ner ungefär 7-8kg på 3 månader, men det är mest tack vare självdisciplin.
Citera
2025-06-14, 09:42
Medlem
Finns bara 4 doser officiellt… resterande kallas i folkmun för Golden Dose… kika bakåt i tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Hysteriaa
Testa att söka lite i tråden eller kanske läsa några få svar tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in