Citat:
Du får ju tro och tycka precis vad du vill såklart. Jag tycker du är ute och cyklar medans Israel plockar isär stora delar av Irans militära förmåga.
Jag följer ett flertal regimvänliga konton och folk som kommenterar där är riktiga tomtar, islamister, Palestina-kramare, nazister osv.
Min bedömning är att dom börjar låta allt mer uppgivna.
Jag följer ett flertal regimvänliga konton och folk som kommenterar där är riktiga tomtar, islamister, Palestina-kramare, nazister osv.
Min bedömning är att dom börjar låta allt mer uppgivna.
Jag har på känn att du har mer än rätt i att det kryllar av tomtar och diverse kramare, på båda "sidorna". Det är säkert intressant ur nån psykologisk vinkel, men deras känslomässiga och/eller ideologiskt (eller ännu värre religiöst) baserade inlägg är inte vidare intressanta. Mest av allt är de ute efter att (i vissa fall desperat) försöka bekräfta det de "tror på".
Vad gäller Irans militära förmåga så spelar största delen av den ingen roll, för den kan inte användas mot Israel och just nu finns det inget annat hot den behövs för heller. Det enda som egentligen spelar nån roll är det iranska flygförsvaret (vilket är varför Israel nu indelningsvis och också förra oktober fokuserade på det). Men som vi sett i en massa konflikter så går det inte att upprätthålla ett flygherravälde i längden. Det går att slå ut ett luftförsvar och skaffa sig ett temporärt luftherravälde, men det går inte att hålla det utslaget. Därför glider den moderna luftkrigföringen i en konflikt över till att flygvapnet blir en avfyrningsplattform för missiler (och glidbomber), som avfyras "på avstånd". Så har det gått i Ukraina, trots i princip full rysk överlägsenhet i luftrummet. Och så kommer det att gå också i Iran, där luftherraväldet redan hänger på en skör tråd tack vare att planen måste tankas i luften.
Men det är intressant att följa med. Inte alla ideologiskt färgade inlägg, men finessen med FB är att det faktiskt finns pärlor, "bland svinen".