2025-06-16, 13:29
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Mmmh. Oh well, jag förstår åtminstone det Tesla gör bättre, även om jag ger dig vinsten för argumentation, men mest pga att jag har större intresse för pengar än att vinna diskussioner med idioter.

Säger snubben med över 26k inlägg på Flashback varav majoriteten säkert är i just denna tråden , där du försöker vinna diskussioner med just det du kallar för "idioter". Självinsikten är lika djup som intellektet ser jag.
Citera
2025-06-16, 13:36
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsPa1nT
Säger snubben med över 26k inlägg på Flashback varav majoriteten säkert är i just denna tråden , där du försöker vinna diskussioner med just det du kallar för "idioter". Självinsikten är lika djup som intellektet ser jag.

Fråga någon som spelar D&D om de försöker vinna spelet. Dina slutsatser om folks motiv är lika skarpa som dina analyser av Teslas teknik.
Citera
2025-06-16, 13:49
Medlem
Citat:
Nej, det har inte visat sig underlägset bara för att det är kameror. Vart har du fått det ifrån?
Det är en fråga om intelligens, inte en fråga om sensorer. Man kan argumentera att kameror har en fördel då de samlar in befintliga fotoner, istället för att som Waymo först skicka ut fotoner som sen läses av först efter de har studsat mot föremål systemet skall mäta avståndet till. Men då vi pratar om ljusets hastighet så är skillnaden inte mätbar i praktisk tillämpning. Ditt påstående är hur som helst väldigt fånigt.

Spelar nog ingen större roll om de inte är bäst så länge de gör vad de ska, handlar mer om hur bilen reagerar på bilderna än hur skarpa dem är. Verkar finnas hundratals lidar och kamera sensor aktier att välja mellan men jag tror tekniken har hamnat på en cirka platå där det är skitsamma, ungefär som att köpa en telefon i dag. Alla kan gå på nätet och ringa.
Senast redigerad av Intressgruppen 2025-06-16 kl. 13:54.
Citera
2025-06-16, 14:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det är åtminstone mycket lättare att hålla fast vid "Tesla är frånkopplad verkligheten" än att inse att man är korkad.
Det är ju ni som har mongon på era avtarer, så tala för dig själv.
Citera
2025-06-16, 14:34
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är ju ni som har mongon på era avtarer, så tala för dig själv.

För att det är roligt när folk förstår sämre än oss "mongon" på forumet.
Citera
2025-06-16, 15:17
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsPa1nT
Inget av mina bolag i min värdeportfölj har ett negativt PE värde (eller PE över 25 exkl. Nvidia) och samtliga ger utdelning till sina ägare och jag har tjänat bra med pengar under mina snart 10år på börsen. Jag påstår att det är lättare , statistiskt , att tjäna pengar på börsen på bolag som har kvalitativa produkter/tjänster som har ett bevisat inneboende värde och som ger utdelningar. Det är vad investering handlar om , att köpa värde till en kostnad och risk-profil. Att köpa aktier i hopp om att kursen ska gå up är spekulation, vilket inte är fel på något sätt, men det är två helt olika koncept.

Med tanke på Teslas nuvarande utmaningar sett till vinstmarginal , sviktande försäljning , högt PE tal samt förhoppning om att Optimus/Robotaxi ska bli verklighet och en gigantisk vinstmaskin så hör även detta till spekulation.

Oavsett hur man gör det så finns det bra med pengar att tjäna, dock är ditt uttal om huruvida det är lätt att tjäna pengar på börsen missvisande, t.o.m fel.

Absolut, du har inte fel - och många väljer ju den här strategin och tjänar gott på den. Warren Buffet är väl kanske det mest prominenta exemplet på vad jag kallar för "Coca Cola-investerare". Samtidigt som det motsatta är att identifiera framtida marknader samt vilka bolag som har störst chans att dominera inom dessa, vilket absolut är mer spekulativt men också med betydligt högre vinster för de som lyckas.

Det intressanta med TSLA är att de doppar sina fötter i båda dessa samtidigt. Bilförsäljning är lite som Coca-Cola-försäljning för tillfället, och energy storage är liknande fast på stark tillväxt. Men istället för att stanna där och ge aktieutdelningar så har man framtidsprojekten robotaxi och Optimus.

Om TSLA enbart varit robotaxi/Optimus-delen som ett separat upstartbolag hade jag haft en avsevärt mindre position där då det varit för spekulativt, hade kanske tagit 50% och lagt på andra bolag istället för att vara all in.
Citera
2025-06-16, 18:04
Medlem
ReijoHervonens avatar
Första seriösa siffrorna jag sett från USA. Tesla tappar 16% av försäljningen i April och säljer färre än 40 000 bilar där. Det bekräftar vad jag visste, även USA marknaden är på dekis. Tesla ser globalt ut att tappa runt 80 000 enheter i försäljning under Q2 YoY. Vilket borde tyda på ett negativt kvartalsresultat. De negativa resultaten kommer bara att accelerera i storlek, företaget har nog inte mycket mer än två år kvar innan konkursanmälan lämnas in.

Detta kommer att bli tidernas företagsfiasko och kommer vid ekonomilinjerna på universiteten i hundratals år framöver att användas som varnande exempel på hur man inte ska driva ett företag. Endast idioter är ännu investerade i TSLA (vi har några i tråden), korthuset kan rasa när som helst nu.
Citera
2025-06-16, 18:23
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad tror vi, under 100$ till nyår?

Citat:
Slutet är nära.
TSLA ner till under $80USD under 2024, vågar nån påstå nått annat?

Citat:
Aktien till 170$ innan veckan är slut?

Citat:
Aktien ska ner till under 80$ under 2024 och till 50$ 2025.

Citat:
Ojdå. Det är mycket sämre än dom mest negativa estimaten vi sett. Aktien kommer att gå mot 100$ redan detta kvartal.

Citat:
företaget har nog inte mycket mer än två år kvar innan konkursanmälan lämnas in.

korthuset kan rasa när som helst nu.

Adderar ännu ett citat till fylle-Reijos spådomar, hårt på sponken denna fina måndag.

Citat:
Det är aldrig bra att låta känslorna styra när man handlar med aktier
Förhoppningsvis lyder Reijo sitt eget råd och äger indexfonder.
Citera
2025-06-16, 18:50
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Nej, det har inte visat sig underlägset bara för att det är kameror. Vart har du fått det ifrån?
Det är en fråga om intelligens, inte en fråga om sensorer. Man kan argumentera att kameror har en fördel då de samlar in befintliga fotoner, istället för att som Waymo först skicka ut fotoner som sen läses av först efter de har studsat mot föremål systemet skall mäta avståndet till. Men då vi pratar om ljusets hastighet så är skillnaden inte mätbar i praktisk tillämpning. Ditt påstående är hur som helst väldigt fånigt.

Ni har missat den andliga aspekten av vår frälsare Elon och hans gudomliga farkoster.

Om Elons välsignade taxi väljer att meja ner ett barn så var är detta Elons upphöjda AI:s vilja, och det Elons AI väljer att göra är alltid det bästa. Det usla barnet var säkert en transsexuell styggelse som Elon i sin välvilja och nåd valde att avlägsna från jordens yta!

Vad är vi för simpla människor att ifrågasätta Elon (frid vare med honom!) eller den saliga AI han skapat!

[OBS! IRONI!]
Citera
2025-06-16, 18:54
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Adderar ännu ett citat till fylle-Reijos spådomar, hårt på sponken denna fina måndag.

Haha, detta inlägget borde postas minst en gång i veckan. Kul att du tog dig tid att göra en sammanställning. Dagens garv.
Citera
2025-06-16, 18:58
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Ni har missat den andliga aspekten av vår frälsare Elon och hans gudomliga farkoster.

Om Elons välsignade taxi väljer att meja ner ett barn så var är detta Elons upphöjda AI:s vilja, och det Elons AI väljer att göra är alltid det bästa. Det usla barnet var säkert en transsexuell styggelse som Elon i sin välvilja och nåd valde att avlägsna från jordens yta!

Vad är vi för simpla människor att ifrågasätta Elon (frid vare med honom!) eller den saliga AI han skapat!

[OBS! IRONI!]

Lita på mig när jag säger att det är mycket mer underhållande när haters är helt allvarliga. När ni försöker er på komik eller ironi blir det mest cringe.
Citera
2025-06-16, 19:02
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet

Hahahaha!

Otroligt bra samling. Tycker synd om Reijos och instämmer i rådet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in