Citat:
Ursprungligen postat av
MsPa1nT
Inget av mina bolag i min värdeportfölj har ett negativt PE värde (eller PE över 25 exkl. Nvidia) och samtliga ger utdelning till sina ägare och jag har tjänat bra med pengar under mina snart 10år på börsen. Jag påstår att det är lättare , statistiskt , att tjäna pengar på börsen på bolag som har kvalitativa produkter/tjänster som har ett bevisat inneboende värde och som ger utdelningar. Det är vad investering handlar om , att köpa värde till en kostnad och risk-profil. Att köpa aktier i hopp om att kursen ska gå up är spekulation, vilket inte är fel på något sätt, men det är två helt olika koncept.
Med tanke på Teslas nuvarande utmaningar sett till vinstmarginal , sviktande försäljning , högt PE tal samt förhoppning om att Optimus/Robotaxi ska bli verklighet och en gigantisk vinstmaskin så hör även detta till spekulation.
Oavsett hur man gör det så finns det bra med pengar att tjäna, dock är ditt uttal om huruvida det är lätt att tjäna pengar på börsen missvisande, t.o.m fel.
Absolut, du har inte fel - och många väljer ju den här strategin och tjänar gott på den. Warren Buffet är väl kanske det mest prominenta exemplet på vad jag kallar för "Coca Cola-investerare". Samtidigt som det motsatta är att identifiera framtida marknader samt vilka bolag som har störst chans att dominera inom dessa, vilket absolut är mer spekulativt men också med betydligt högre vinster för de som lyckas.
Det intressanta med TSLA är att de doppar sina fötter i båda dessa samtidigt. Bilförsäljning är lite som Coca-Cola-försäljning för tillfället, och energy storage är liknande fast på stark tillväxt. Men istället för att stanna där och ge aktieutdelningar så har man framtidsprojekten robotaxi och Optimus.
Om TSLA enbart varit robotaxi/Optimus-delen som ett separat upstartbolag hade jag haft en avsevärt mindre position där då det varit för spekulativt, hade kanske tagit 50% och lagt på andra bolag istället för att vara all in.