Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Att ge utdelning till aktieägarna för ett företag som Tesla är som att säga att aktieägarna är bättre på att återinvestera penmgarna än vad företaget är, vilket är ganska osannolikt även för ett företag som inte leder utvecklingen för AI och robotteknik, och rent utav ett absurt antagande för ett företag som Tesla. Jag vill att de skall ha mina pengar då de vet vad de skall göra med dem. Varför har du annars inte skapat ditt eget multimiljon-företag med utdelningen du fått?
Oklart vem det är som antagit att Tesla skulle ge utdelning som du skriver ovan, men är det riktat mot mig så får du nog läsa det jag skrev en gång till och inte direkt vara så kåt på att försöka försvara dig själv och bevisa att någon har fel och istället försöka förstå innebörden av vad jag skriver.
Tesla är ett tillväxtbolag och behöver alla pengar de kan för deras R&D , vilket skulle göra utdelning till aktieägare helt ologiskt och orimligt.
Dock går det inte att argumentera emot att det fortfarande handlar om förhoppning om framtida kassaflöden och vinsttillväxt jämfört med bolag som har låg värderingar, starka kassaflöden och stabila vinster som ges ut till aktieägare.
Världens mest framgångsrika investerare genom tiderna använder samma metodik och värderingar när han väljer sina bolag. Dock är det en process som kräver analytiskt tänkande , förståelse för bolaget och hur det passar in i den globala/lokala ekonomin , cykler etc. etc. vilket många inte är intresserade av då de hellre vill tjäna snabba pengar och har en övertro på sin egna förmåga att hitta tillväxtraketer. En volatil process som för den gemene personen oftast slutar i negativt netto i slutändan.
Att tro och påstå att det enda sättet att tjäna pengar på börsen därför är via spekulation om framtida värden och kursändringar är därför fel, vilket var det jag ville påvisa med ovan text samt förra inlägg.