2025-06-16, 09:29
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Om du menar TSLA: Absolut ingenting, sedan flera år tillbaka är aktien helt frikopplad från verkligheten.

TSLA är bara "frikopplad från verkligheten" om om du byter ut verkligheten mot nuvarande försäljning. Verkligheten innefattar dock betydligt mer än det. Med samma inställning så är samtliga uppstartsbolag med noll försäljning värda 0kr.

Med den inställningen blir det svår att tjäna pengar på börsen...
Citera
2025-06-16, 09:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
TSLA är bara "frikopplad från verkligheten" om om du byter ut verkligheten mot nuvarande försäljning. Verkligheten innefattar dock betydligt mer än det. Med samma inställning så är samtliga uppstartsbolag med noll försäljning värda 0kr.

Så långe som man känner till frikopplingen så går det utmärkt att tjäna pengar på börsen. Tackar som frågar.
Citera
2025-06-16, 10:47
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Så långe som man känner till frikopplingen så går det utmärkt att tjäna pengar på börsen. Tackar som frågar.

Det är åtminstone mycket lättare att hålla fast vid "Tesla är frånkopplad verkligheten" än att inse att man är korkad.
Citera
2025-06-16, 11:27
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten

Inget av mina bolag i min värdeportfölj har ett negativt PE värde (eller PE över 25 exkl. Nvidia) och samtliga ger utdelning till sina ägare och jag har tjänat bra med pengar under mina snart 10år på börsen. Jag påstår att det är lättare , statistiskt , att tjäna pengar på börsen på bolag som har kvalitativa produkter/tjänster som har ett bevisat inneboende värde och som ger utdelningar. Det är vad investering handlar om , att köpa värde till en kostnad och risk-profil. Att köpa aktier i hopp om att kursen ska gå up är spekulation, vilket inte är fel på något sätt, men det är två helt olika koncept.

Med tanke på Teslas nuvarande utmaningar sett till vinstmarginal , sviktande försäljning , högt PE tal samt förhoppning om att Optimus/Robotaxi ska bli verklighet och en gigantisk vinstmaskin så hör även detta till spekulation.

Oavsett hur man gör det så finns det bra med pengar att tjäna, dock är ditt uttal om huruvida det är lätt att tjäna pengar på börsen missvisande, t.o.m fel.
Senast redigerad av MsPa1nT 2025-06-16 kl. 11:36.
Citera
2025-06-16, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du menar att du hade hunnit bromsa där...?

Lite saklighet vore på sin plats i din kritik, annars framstår du bara som ett troll.
Ganska irrelevant om en människa ska kunna bromsa eller inte när allt handlar om automation.

För övrigt så har teslas kamera baserade system visat sig underlägsen i reaktion, speciellt i dåligt eller för soligt väder, till skillnad från Lidar systemet som nästa alla andra biltillverkare använder. Kan se flera tester som gjort om du söker på Youtube.
Citera
2025-06-16, 11:36
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsPa1nT
Inget av mina bolag i min värdeportfölj har ett negativt PE värde (eller PE över 25 exkl. Nvidia) och samtliga ger utdelning till sina ägare och jag har tjänat bra med pengar under mina snart 10år på börsen. Jag påstår att det är lättare , statistiskt , att tjäna pengar på börsen på bolag som har kvalitativa produkter/tjänster som har ett bevisat inneboende värde och som ger utdelningar. Det är vad investering handlar om , att köpa värde till en kostnad och risk-profil. Att köpa aktier i hopp om att kursen ska gå up är spekulation, vilket absolut inte är något fel på något sätt, men det är två helt olika koncept.

Med tanke på Teslas nuvarande utmaningar sett till vinstmarginal , sviktande försäljning , högt PE tal samt förhoppning om att Optimus/Robotaxi ska bli verklighet och en gigantisk vinstmaskin så hör även detta till spekulation.

Oavsett hur man gör det så finns det bra med pengar att tjäna, dock är ditt uttal om huruvida det är lätt att tjäna pengar på börsen missvisande, t.o.m fel.

Att ge utdelning till aktieägarna för ett företag som Tesla är som att säga att aktieägarna är bättre på att återinvestera penmgarna än vad företaget är, vilket är ganska osannolikt även för ett företag som inte leder utvecklingen för AI och robotteknik, och rent utav ett absurt antagande för ett företag som Tesla. Jag vill att de skall ha mina pengar då de vet vad de skall göra med dem. Varför har du annars inte skapat ditt eget multimiljon-företag med utdelningen du fått?
Citera
2025-06-16, 11:48
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Att ge utdelning till aktieägarna för ett företag som Tesla är som att säga att aktieägarna är bättre på att återinvestera penmgarna än vad företaget är, vilket är ganska osannolikt även för ett företag som inte leder utvecklingen för AI och robotteknik, och rent utav ett absurt antagande för ett företag som Tesla. Jag vill att de skall ha mina pengar då de vet vad de skall göra med dem. Varför har du annars inte skapat ditt eget multimiljon-företag med utdelningen du fått?

Oklart vem det är som antagit att Tesla skulle ge utdelning som du skriver ovan, men är det riktat mot mig så får du nog läsa det jag skrev en gång till och inte direkt vara så kåt på att försöka försvara dig själv och bevisa att någon har fel och istället försöka förstå innebörden av vad jag skriver.

Tesla är ett tillväxtbolag och behöver alla pengar de kan för deras R&D , vilket skulle göra utdelning till aktieägare helt ologiskt och orimligt.
Dock går det inte att argumentera emot att det fortfarande handlar om förhoppning om framtida kassaflöden och vinsttillväxt jämfört med bolag som har låg värderingar, starka kassaflöden och stabila vinster som ges ut till aktieägare.

Världens mest framgångsrika investerare genom tiderna använder samma metodik och värderingar när han väljer sina bolag. Dock är det en process som kräver analytiskt tänkande , förståelse för bolaget och hur det passar in i den globala/lokala ekonomin , cykler etc. etc. vilket många inte är intresserade av då de hellre vill tjäna snabba pengar och har en övertro på sin egna förmåga att hitta tillväxtraketer. En volatil process som för den gemene personen oftast slutar i negativt netto i slutändan.

Att tro och påstå att det enda sättet att tjäna pengar på börsen därför är via spekulation om framtida värden och kursändringar är därför fel, vilket var det jag ville påvisa med ovan text samt förra inlägg.
Senast redigerad av MsPa1nT 2025-06-16 kl. 11:53.
Citera
2025-06-16, 11:59
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Oklart vem det är som antagit att Tesla skulle ge utdelning som du skriver ovan, men är det riktat mot mig så får du nog läsa det jag skrev en gång till och inte direkt vara så kåt på att försöka försvara dig själv och bevisa att någon har fel och istället försöka förstå innebörden av vad jag skriver.

Tesla är ett tillväxtbolag och behöver alla pengar de kan för deras R&D , vilket skulle göra utdelning till aktieägare helt ologiskt och orimligt.
Dock går det inte att argumentera emot att det fortfarande handlar om förhoppning om framtida kassaflöden och vinsttillväxt jämfört med bolag som har låg värderingar, starka kassaflöden och stabila vinster som ges ut till aktieägare.

Världens mest framgångsrika investerare genom tiderna använder samma metodik och värderingar när han väljer sina bolag. Dock är det en process som kräver analytiskt tänkande , förståelse för bolaget och hur det passar in i den globala/lokala ekonomin , cykler etc. etc. vilket många inte är intresserade av då de hellre vill tjäna snabba pengar och har en övertro på sin egna förmåga att hitta tillväxtraketer. En volatil process som för den gemene personen oftast slutar i negativt netto i slutändan.

Att tro och påstå att det enda sättet att tjäna pengar på börsen därför är via spekulation om framtida värden och kursändringar är därför fel, vilket var det jag ville påvisa med ovan text samt förra inlägg.

Det var en respons på ditt utlägg där du insinuerar att det skulle vara bättre att investera i företag med utdelning. Kanske du som skall läsa mitt inlägg en gång till.

Och andelen förhoppning står i direkt relation med hur duktig man är på att se värdet i tekniken som utvecklas. Du utgår bara ifrån att det är ren förhoppning då din förståelse är låg. Det finns alltid risk, ja, men att kunna avgöra vad som kommer generera värde är inte random. Majoriteten är riktigt kassa på att analysera detta, men en minoritet är riktigt duktiga på det. Så det är visserligen vettigt att avstå från att investera i sådant de inte förstår. Håll dig gärna till utdelnings företag, men jag tror du skall avstå från att försöka skola Teslas aktieägare. Min erfarenhet är att de är mycket mer kompetenta än genomsnittet.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2025-06-16 kl. 12:04.
Citera
2025-06-16, 12:15
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizzlykuma
Ganska irrelevant om en människa ska kunna bromsa eller inte när allt handlar om automation.

För övrigt så har teslas kamera baserade system visat sig underlägsen i reaktion, speciellt i dåligt eller för soligt väder, till skillnad från Lidar systemet som nästa alla andra biltillverkare använder. Kan se flera tester som gjort om du söker på Youtube.

Nej, det har inte visat sig underlägset bara för att det är kameror. Vart har du fått det ifrån?
Det är en fråga om intelligens, inte en fråga om sensorer. Man kan argumentera att kameror har en fördel då de samlar in befintliga fotoner, istället för att som Waymo först skicka ut fotoner som sen läses av först efter de har studsat mot föremål systemet skall mäta avståndet till. Men då vi pratar om ljusets hastighet så är skillnaden inte mätbar i praktisk tillämpning. Ditt påstående är hur som helst väldigt fånigt.
Citera
2025-06-16, 12:28
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Det var en respons på ditt utlägg där du insinuerar att det skulle vara bättre att investera i företag med utdelning. Kanske du som skall läsa mitt inlägg en gång till.

Jag insinuerar ingenting, jag påstår det klart och tydligt (för en normalbegåvad person dvs):

Citat:
Jag påstår att det är lättare , statistiskt , att tjäna pengar på börsen på bolag som har kvalitativa produkter/tjänster som har ett bevisat inneboende värde och som ger utdelningar.

Jag tog och läste ditt inlägg en gång till. I slutet så skrev du såhär (vilket är också är varför jag antog att det var riktat mot mig , som vem som helst som också har ett liv utanför denna Tesla-tråden skulle göra):

Citat:

Jag vill att de skall ha mina pengar då de vet vad de skall göra med dem. Varför har du annars inte skapat ditt eget multimiljon-företag med utdelningen du fått?

Detta , i argumentationsteknik, kallas för en halmgubbe. En av de mest lågintelligenta signalerna till omvärlden. Detta görs av dig, och idioter som dig, för att ni inte kan förstå de den andre säger och hittar därför på andra saker att argumentera mot, så att ni kan må bra och få det att kännas som att ni vunnit. Vilket ni inte har, ni är bara för dumma för att förstå det.

Pinsamt.

OnT: Hade jag varit en spekulativ investerare hade jag nog gått in i Tesla nu. Känns som att det är rätt så stora flöden bland swing-traders samt institutioner som kommer hausa aktier fram tills rapport och nyheter kring om robotaxi-testet.
Citera
2025-06-16, 13:09
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jag insinuerar ingenting, jag påstår det klart och tydligt (för en normalbegåvad person dvs):

Jag tog och läste ditt inlägg en gång till. I slutet så skrev du såhär (vilket är också är varför jag antog att det var riktat mot mig , som vem som helst som också har ett liv utanför denna Tesla-tråden skulle göra):

Detta , i argumentationsteknik, kallas för en halmgubbe. En av de mest lågintelligenta signalerna till omvärlden. Detta görs av dig, och idioter som dig, för att ni inte kan förstå de den andre säger och hittar därför på andra saker att argumentera mot, så att ni kan må bra och få det att kännas som att ni vunnit. Vilket ni inte har, ni är bara för dumma för att förstå det.

Pinsamt.

OnT: Hade jag varit en spekulativ investerare hade jag nog gått in i Tesla nu. Känns som att det är rätt så stora flöden bland swing-traders samt institutioner som kommer hausa aktier fram tills rapport och nyheter kring om robotaxi-testet.

Mmmh. Oh well, jag förstår åtminstone det Tesla gör bättre, även om jag ger dig vinsten för argumentation, men mest pga att jag har större intresse för pengar än att vinna diskussioner med idioter.
Citera
2025-06-16, 13:28
Medlem
raskenss avatar
Var tredje Tesla underkänns i besiktningen. Men snart då jäklar kommer världen domineras av robotar och autonoma taxibiler. To the mooooon.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1403017-smallen-for-tesla-siffran-som-sticker-ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in