Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
I relation till deras värdering, är dom ju lite det. Skulle höfta på att kanske 25-30% av dagens värdering har någon sorts fundamental förankring, resten känns luft och personkult kring Musk. Obs, mitt intryck.
Fast Tesla är ju inte ens särskilt högt värderat längre, bara om du jämför med legacy auto vilket de flesta hajar är helt snett - du kan lika gärna jämföra med Pepsi eller H&M.
T.o.m ett bolag som Amazon har nära på dubbla P/E jfr Tesla. Ska sjukt mycket till för att de ska växa mer än Tesla framöver. Jag hade betydligt mer förståelse för dessa åsikter om övervärdering när Teslas P/E låg nära 1000 och det var långt ifrån självklart att deras operating margin och vinster skulle skjuta i höjden så som det har gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Alltså, missförstå mig rätt här: Tesla är ett imponerande företagsbygge som vuxit snabbt och utvecklar cutting edge-teknik, absolut. Och jag tror definitivt att de kommer ha en del i elbilsmarknaden framöver. Men - jag tror helt enkelt inte på att de kommer att kunna dominera den. Möjligen kan de ha ett par år som herre på täppan, men förr eller senare kommer det att komma alternativ som tar marknadsandelar. Lite som med IPhonen, tror jag att Iphone kommer att dominera mobilmarknaden om 10 år? Kommer det ens finnas mobiler? Fan vet alltså. Och det vette katten om inte Tesla redan haft sina 15 min.
EV-revolutionen är bara i sin linda och det mesta pekar på att nära 100% sålda bilar kommer vara EVs framöver, Tesla har bara börjat. Som så många andra antar du att legacy och diverse andra kommer ikapp Tesla samtidigt som ingenting pekar på det. Sen vem vet hur det ser ut när väl EV-marknaden är helt mogen. Men iPhone höll ju ledningen ända tills den marknade mognade och mer därtill (IMHO mognade den marknaden runt 2012-2015 eller så när typ alla och hans moster hade smartphone).
Gillar att du tänker långsiktigt dock. Hur kommer folk transportera sig om 15-20 år? Förmodligen kommer levnadsstandarden ökat och allt fler kommer bli körda, inte köra. FSD kommer vara mer aktuellt än någonsin, vem vinner det racet? Ingen vet, men alla signaler pekar återigen på Tesla.
Så visst, om Teslas innovation avstannar PLUS att de andra kommer ikapp (båda sakerna rätt osannolika, glöm inte komplexiteten att tillverka elbilar jfr telefoner mm) så kanske Tesla får nöja sig med 30% av marknaden om 10 år. Vilket bara det är rätt många sålda bilar. Och då antar du att allt skiter sig med FSD/energy/AI osv.
Att jämföra med Framfab mm blir ju bara löjligt, bolag som dem levde ju enbart på drömmar. Du kan jämföra Framfab med Nikola, inte Tesla som redan har bevisat sig själva gång på gång.