2022-11-21, 23:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Hur ska jag veta det?

Min högst okvalificerade gissning är att det ogillas att Elon gör saker som är emot ”the current thing” bla plockat tillbaka Trump och Andrew Tate till twitter och att dominoeffekter får kursen att dala. Löjligt om det är fallet men känns inte alls oväntat år 2022.

Att döma av diverse kommentarsfält verkar allmän hållning vara att hata Elon för ”hans pengar” och hans sätt att vara men har man studerat honom, hans synsätt och motivation så framstår den hållningen helt absurd.
Hm... Är det verkligen så att man hatar Elon för hans pengar!?

Jag tror mer på din första idé att twitteriatet ogillar Elon för att Trump etc nu bjuds in igen - och att en del av detta twitteriat nu omvärderar värdet på sina Tesla-aktier.

Men lite enklare... Musk blir ju mer och mer pubertal för varje vecka som går. Jag skulle inte vilja äga aktier i ett megabolag vars ägare och VD twittrar det här tonårstramset:

https://twitter.com/elonmusk/status/1594500655724609536

För mig är detta en tydlig saljsignal i Tesla.
Senast redigerad av Madagascar 2022-11-21 kl. 23:45.
Citera
2022-11-22, 00:08
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
I relation till deras värdering, är dom ju lite det. Skulle höfta på att kanske 25-30% av dagens värdering har någon sorts fundamental förankring, resten känns luft och personkult kring Musk. Obs, mitt intryck.

Fast Tesla är ju inte ens särskilt högt värderat längre, bara om du jämför med legacy auto vilket de flesta hajar är helt snett - du kan lika gärna jämföra med Pepsi eller H&M.

T.o.m ett bolag som Amazon har nära på dubbla P/E jfr Tesla. Ska sjukt mycket till för att de ska växa mer än Tesla framöver. Jag hade betydligt mer förståelse för dessa åsikter om övervärdering när Teslas P/E låg nära 1000 och det var långt ifrån självklart att deras operating margin och vinster skulle skjuta i höjden så som det har gjort.

Citat:
Alltså, missförstå mig rätt här: Tesla är ett imponerande företagsbygge som vuxit snabbt och utvecklar cutting edge-teknik, absolut. Och jag tror definitivt att de kommer ha en del i elbilsmarknaden framöver. Men - jag tror helt enkelt inte på att de kommer att kunna dominera den. Möjligen kan de ha ett par år som herre på täppan, men förr eller senare kommer det att komma alternativ som tar marknadsandelar. Lite som med IPhonen, tror jag att Iphone kommer att dominera mobilmarknaden om 10 år? Kommer det ens finnas mobiler? Fan vet alltså. Och det vette katten om inte Tesla redan haft sina 15 min.

EV-revolutionen är bara i sin linda och det mesta pekar på att nära 100% sålda bilar kommer vara EVs framöver, Tesla har bara börjat. Som så många andra antar du att legacy och diverse andra kommer ikapp Tesla samtidigt som ingenting pekar på det. Sen vem vet hur det ser ut när väl EV-marknaden är helt mogen. Men iPhone höll ju ledningen ända tills den marknade mognade och mer därtill (IMHO mognade den marknaden runt 2012-2015 eller så när typ alla och hans moster hade smartphone).

Gillar att du tänker långsiktigt dock. Hur kommer folk transportera sig om 15-20 år? Förmodligen kommer levnadsstandarden ökat och allt fler kommer bli körda, inte köra. FSD kommer vara mer aktuellt än någonsin, vem vinner det racet? Ingen vet, men alla signaler pekar återigen på Tesla.

Så visst, om Teslas innovation avstannar PLUS att de andra kommer ikapp (båda sakerna rätt osannolika, glöm inte komplexiteten att tillverka elbilar jfr telefoner mm) så kanske Tesla får nöja sig med 30% av marknaden om 10 år. Vilket bara det är rätt många sålda bilar. Och då antar du att allt skiter sig med FSD/energy/AI osv.

Att jämföra med Framfab mm blir ju bara löjligt, bolag som dem levde ju enbart på drömmar. Du kan jämföra Framfab med Nikola, inte Tesla som redan har bevisat sig själva gång på gång.
Citera
2022-11-22, 00:14
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hm... Är det verkligen så att man hatar Elon för hans pengar!?

Jag tror mer på din första idé att twitteriatet ogillar Elon för att Trump etc nu bjuds in igen - och att en del av detta twitteriat nu omvärderar värdet på sina Tesla-aktier.

Men lite enklare... Musk blir ju mer och mer pubertal för varje vecka som går. Jag skulle inte vilja äga aktier i ett megabolag vars ägare och VD twittrar det här tonårstramset:

https://twitter.com/elonmusk/status/1594500655724609536

För mig är detta en tydlig saljsignal i Tesla.

Upp till dig att det är en "tydlig säljsignal". Elons härjande på twitter påverkar Teslas fundamentala verksamhet ungefär noll. Så det mesta kokar ner till om du investerar i ett bolag p.g.a vad du tror de kommer åstadkomma i framtiden, eller p.g.a vad du antar att folks åsikt är om bolaget imorn.
Citera
2022-11-22, 00:48
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Hur ska jag veta det?

Min högst okvalificerade gissning är att det ogillas att Elon gör saker som är emot ”the current thing” bla plockat tillbaka Trump och Andrew Tate till twitter och att dominoeffekter får kursen att dala. Löjligt om det är fallet men känns inte alls oväntat år 2022.

Att döma av diverse kommentarsfält verkar allmän hållning vara att hata Elon för ”hans pengar” och hans sätt att vara men har man studerat honom, hans synsätt och motivation så framstår den hållningen helt absurd.

Det kan väl vara en "dominoeffekt" uppåt också? Alla vill med i racet uppåt.
Citera
2022-11-22, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det kan väl vara en "dominoeffekt" uppåt också? Alla vill med i racet uppåt.

Uppåt? Tesla?

Enda sättet TSLA går upp är när den följer med resterande börs de kommande veckorna i bear market rallyt. TSLA skall ner och mycket. Innan vi ser kapitulering så är det ingen idé att hoppa in och den är inte ens nästan inne.
Citera
2022-11-22, 05:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Upp till dig att det är en "tydlig säljsignal". Elons härjande på twitter påverkar Teslas fundamentala verksamhet ungefär noll. Så det mesta kokar ner till om du investerar i ett bolag p.g.a vad du tror de kommer åstadkomma i framtiden, eller p.g.a vad du antar att folks åsikt är om bolaget imorn.
Jag gillar också fundamenta (t ex bilarnas teknisk prestanda) men folk flest gillar yta (varumärke).

När VD och största ägare härjar på internet och tillfredsställeler MAGA-folket genom att ta in Trump i värmen så tappar varumärket Tesla värde tror jag. Det är ju inte MAGA-folket som kommer köpa Tesla-bilar.

Inte företagets fundamenta men ingen aktieägare kan väl gilla att VDn och största ägaren är uppenbarligen fokuserad på helt andra grejer än att driva företaget!?
Senast redigerad av Madagascar 2022-11-22 kl. 05:57.
Citera
2022-11-22, 06:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Fast Tesla är ju inte ens särskilt högt värderat längre, bara om du jämför med legacy auto vilket de flesta hajar är helt snett - du kan lika gärna jämföra med Pepsi eller H&M.

T.o.m ett bolag som Amazon har nära på dubbla P/E jfr Tesla. Ska sjukt mycket till för att de ska växa mer än Tesla framöver. Jag hade betydligt mer förståelse för dessa åsikter om övervärdering när Teslas P/E låg nära 1000 och det var långt ifrån självklart att deras operating margin och vinster skulle skjuta i höjden så som det har gjort.

EV-revolutionen är bara i sin linda och det mesta pekar på att nära 100% sålda bilar kommer vara EVs framöver, Tesla har bara börjat. Som så många andra antar du att legacy och diverse andra kommer ikapp Tesla samtidigt som ingenting pekar på det. Sen vem vet hur det ser ut när väl EV-marknaden är helt mogen. Men iPhone höll ju ledningen ända tills den marknade mognade och mer därtill (IMHO mognade den marknaden runt 2012-2015 eller så när typ alla och hans moster hade smartphone).

Gillar att du tänker långsiktigt dock. Hur kommer folk transportera sig om 15-20 år? Förmodligen kommer levnadsstandarden ökat och allt fler kommer bli körda, inte köra. FSD kommer vara mer aktuellt än någonsin, vem vinner det racet? Ingen vet, men alla signaler pekar återigen på Tesla.

Så visst, om Teslas innovation avstannar PLUS att de andra kommer ikapp (båda sakerna rätt osannolika, glöm inte komplexiteten att tillverka elbilar jfr telefoner mm) så kanske Tesla får nöja sig med 30% av marknaden om 10 år. Vilket bara det är rätt många sålda bilar. Och då antar du att allt skiter sig med FSD/energy/AI osv.

Att jämföra med Framfab mm blir ju bara löjligt, bolag som dem levde ju enbart på drömmar. Du kan jämföra Framfab med Nikola, inte Tesla som redan har bevisat sig själva gång på gång.
Det stämmer att PE inte är 1000 längre. Det är ca 50 (ttm) så du har helt rätt i att Tesla inte är lika övervärderat längre.

Men PE på 52 är fortfarande högt. Toyota t ex har 11.

Sen ska man inte glömma PS. Tesla har 8. Toyota har 0.8.

Teslas marginal är därmed ca 15% och ca dubbelt så hög som Toyotas.

När Tesla ska växa och motivera sitt höga PE så kan det vara svårt att upprätthålla den höga marginalen.

Dessutom är marknadsvärdet för Tesla (P) nästan 3 ggr så högt som för Toyota (som säljer flest bilar av alla?)!!

Summa summarum... säg man räknar med att PE 20 (toyotas PE 10 är lågt) är en rimlig värdering och att de kan hålla en marginal på säg 10%, då blir PS 2. Då måste försäljning bli 4 ggr så stor som dagens för att motivera nuvarande aktiekurs på 167 dollar. Klarar de det? Ingen omöjlighet men mycket svårt...

Sedan kanske Elon har andra äss i rockärmen för Teslas räkning... Och Semin är på gång...
Citera
2022-11-22, 07:24
Medlem
ReijoHervonens avatar
Teslas aktie verkar inte ha nån botten. Nu är man ner 36,7% sedan Musk kom ut som en demokratihatande ryssympatisör. Vad tror vi, under 100$ till nyår?
Citera
2022-11-22, 07:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sedan kanske Elon har andra äss i rockärmen för Teslas räkning... Och Semin är på gång...
Kommer ingen Semitruck. I alla fall inte vad dom lovat. Dom påhittade specsen var just påhittade som allt annat med scamföretaget Tesla. Det går inte att tillverka en lastbil med 800km räckvidd för ett vettigt pris som är intressant för transportbranschen. Alla lastbilstillverkare går in för vätgas.
Citera
2022-11-22, 07:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Kommer ingen Semitruck. I alla fall inte vad dom lovat. Dom påhittade specsen var just påhittade som allt annat med scamföretaget Tesla. Det går inte att tillverka en lastbil med 800km räckvidd för ett vettigt pris som är intressant för transportbranschen. Alla lastbilstillverkare går in för vätgas.
Intressant. Har du någon länk om detta?

Vätgas/bränsleceller borde vara lämpligt för tunga transporter men Volvo har stoppat batterier i sina lastbilar. Finns på vägarna. inte 800km men ca hälften om jag inte missminner mig.
Citera
2022-11-22, 07:52
Medlem
Tesla blir golvad i varje undersökning nu för tiden..från att leda och utveckla elbilar till att stå bredvid och se på när andra tillverkare både gör bättre och billigare elbilar visar sig i aktiens värde det är inga konstigheter!

Aktien har länge varit övervärderad om man jämnför med andra biltillverkare vilket man borde..!
Citera
2022-11-22, 09:13
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Skulle höfta på att kanske 25-30% av dagens värdering har någon sorts fundamental förankring, resten känns luft och personkult kring Musk. Obs, mitt intryck.

Så med ett forward PE på runt 30 och med din höftning på att mindre än en tredjedel av dagens kurs har fundamentalt stöd så tycker du att Tesla borde ha ett PE på 10 nästa år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in