2025-06-16, 18:47
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Är kvinnor överlag mer rädda för att bli våldtagna än att bli dödade? I björn vs man tråden, så lät det på dig som att du ansåg att kvinnor minsann tycker att det är värre att bli våldtagna och därför svarade de att de hellre möter en man (enligt dig).

Om nu så är fallet, för jag förmodar att du bryr dig om konsekvens, så säger det sig självt att det smartaste för kvinnor överlag är att INTE vara passiva eftersom en aktiv approach minskar risken radikalt för att bli våldtagen. En passiv approach gör ingenting för att hjälpa i en sådan situation.

Toppen. Då har vi det avklarat.

Män är oftast större och starkare än kvinnor. Det finns inte många kvinnor som slår sig fria från en man, speciellt inte om 'hon' dessutom är initialt chockad och överrumplad.

Utöver detta tror jag inte kvinnor överlag är passiva. Men i de flesta våldtäktsfall är gärningsmannen känd av offret sen innan. Så det är enormt komplext.
Citera
2025-06-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Män är oftast större och starkare än kvinnor. Det finns inte många kvinnor som slår sig fria från en man, speciellt inte om 'hon' dessutom är initialt chockad och överrumplad.

Vad spelar det för roll? Om det är värre att bli våldtagen än att bli dödad för kvinnor överlag så är väl det viktigare att undvika än något annat.
Citera
2025-06-16, 18:50
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Vad spelar det för roll? Om det är värre att bli våldtagen än att bli dödad för kvinnor överlag så är väl det viktigare att undvika att bli våldtagen än något annat.

Vem har sagt att det är värre för kvinnor att bli våldtagna än mördade?

Är det värre för män att bli våldtagna än mördade?
Citera
2025-06-16, 18:52
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag har inga sådana synpunkter. Om man väljer att vara passiv för att inte bli skadad är det ett medvetet beslut och man har inte drabbats av någon automatisk frysreaktion som gör att man blir passiv.

Mitt intresse i detta är att diskutera den sk frysreaktionen, därför att den är påhitt av charlataner, så som den framställs i samhällsdebatten. Det existerar ingen frysreaktion i den meningen. Jag har ingen önskan att tala om för våldtäktsoffer hur de skall eller får känna.

Ok, det var allt jag ville höra.
Citera
2025-06-16, 18:54
Medlem
Citat:
Vem har sagt att det är värre för kvinnor att bli våldtagna än mördade?

Är det värre för män att bli våldtagna än mördade?

I björn vs man tråden, så antyddes det av vissa feminister att kvinnor hellre väljer björn än man för de inte vill bli våldtagna. Att undvika våldtäkt verkar alltså vara av hög prioritet och t o m viktigare att undvika än att bli fysiskt skadad. Om så är fallet, så verkar det rimligt att prioritera en aktiv approach för kvinnor överlag eftersom det ger högst chans att fly en våldtäkt. En passiv approach hjälper inte ett skit.
Citera
2025-06-16, 18:59
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
I björn vs man tråden, så antyddes det av vissa feminister att kvinnor hellre väljer björn än man för de inte vill bli våldtagna. Att undvika våldtäkt verkar alltså vara av hög prioritet och t o m viktigare att undvika än att bli fysiskt skadad.

Om så är fallet, så verkar det rimligt att prioritera en aktiv approach för kvinnor överlag eftersom det ger högst chans att fly en våldtäkt. En passiv approach hjälper inte ett skit.

Jaha så nu ändrade du det till "fysiskt skadad". Är inte det en del av att bli våldtagen? Att man blir fysiskt och psykiskt skadad? Män och kvinnor som blir våldtagna riskerar att bli allvarligt fysiskt skadade.

Ja ok, om du säger det.
Citera
2025-06-16, 19:03
Medlem
Citat:
Jaha så nu ändrade du det till "fysiskt skadad". Är inte det en del av att bli våldtagen? Att man blir fysiskt och psykiskt skadad? Män och kvinnor som blir våldtagna riskerar att bli allvarligt fysiskt skadade.

Ja ok, om du säger det.

En våldtäkt har en sexuell komponent. I björn vs man tråden, så resonerades det som att våldtäkt var viktigare att undvika än något annat. T o m viktigare än att bli fysiskt skadad (inte våldtagen) och än att bli dödad.

Om det nu är en sådan hög prioritet, så är en aktiv approach bättre här.
Citera
2025-06-16, 19:19
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
En våldtäkt har en sexuell komponent. I björn vs man tråden, så resonerades det som att våldtäkt var viktigare att undvika än något annat. T o m viktigare än att bli fysiskt skadad (inte våldtagen) och än att bli dödad.

Om det nu är en sådan hög prioritet, så är en aktiv approach bättre här.

Nä våldtäkt har ingen sexuell komponent för offret. "Bear vs man" frågan är hypotetisk. Det talades om sexuellt våld/våld mot flickor och kvinnor världen över i den tråden. Kan inte minnas att diskussionen gick ut på vad som var värst, att bli fysiskt skadad/dödad eller våldtagen.

Ja ok, om du säger det.
Citera
2025-06-16, 19:25
Medlem
Citat:
Nä våldtäkt har ingen sexuell komponent för offret. "Bear vs man" frågan är hypotetisk. Det talades om sexuellt våld/våld mot flickor och kvinnor världen över i den tråden. Kan inte minnas att diskussionen gick ut på vad som var värst, att bli fysiskt skadad/dödad eller våldtagen.

Ja ok, om du säger det.

Varför tramsar du i var och varannan tråd? Kan du inte sluta snart?

Våldtäkt är inte samma sak som att bara fysiskt skada någon. För det handlar även om en kränkning av offrets sexuella integritet. Ska detta verkligen behöva nämnas för att du ska förstå vad jag syftar på?

OK, men vad vill kvinnor allra minst råka ut för? Är det våldtäkt eller att bli fysiskt skadad på ett allvarligt sätt (inte våldtagen) eller att bli dödad? Jag fick intrycket av att undvika våldtäkt stod högst i kurs om man läser björn vs man tråden.

Om så nu är fallet, känns det rätt konstigt att fokusera på en passiv approach före en aktiv först och främst.
Citera
2025-06-16, 19:37
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Varför tramsar du i var och varannan tråd? Kan du inte sluta snart?

Våldtäkt är inte samma sak som att bara fysiskt skada någon. För det handlar även om en kränkning av offrets sexuella integritet. Ska detta verkligen behöva nämnas för att du ska förstå vad jag syftar på?

Precis.

Citat:
OK, men vad vill kvinnor allra minst råka ut för? Är det våldtäkt eller att bli fysiskt skadad på ett allvarligt sätt (inte våldtagen) eller att bli dödad? Jag fick intrycket av att undvika våldtäkt stod högst i kurs om man läser björn vs man tråden.

Ingen aning, det är väldigt svårt att rangordna svårt trauma.

Citat:
Om så nu är fallet, känns det rätt konstigt att fokusera på en passiv approach före en aktiv först och främst.

Att välja strategi sker troligen mer eller mindre instinktivt.
Citera
2025-06-16, 20:26
Medlem
Citat:

Utöver detta tror jag inte kvinnor överlag är passiva. Men i de flesta våldtäktsfall är gärningsmannen känd av offret sen innan. Så det är enormt komplext.

Jo, precis. Blir väldigt komplext när offret känner förövaren och blir överrumplad.
Citera
2025-06-16, 21:18
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jo, precis. Blir väldigt komplext när offret känner förövaren och blir överrumplad.

👍

Bara sveket i en sådan situation är enormt tungt att bära och hantera. Plus alla andra motstridiga känslor och tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in