Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Vilket ju alltså hos den överväldigande majoriteten borde vara att försöka fly eller göra motstånd både verbalt och fysiskt, inte att vara passiv då det innebär en ökad fara.
Fast det vet vi ju inte, varje situation skiljer sig ju åt. Vi vet inte heller vad det potentiella offret varit med om innan och hur dennes reaktion är.
Alla människor reagerar olika på stark stress, tvång och hot. Jag menar hur smart är det att springa in i duschen när hela fartyget brinner. Vilket vissa har gjort. Man kan diskutera
hur människor
borde reagera på olika sorters fara. Det är också lätt att vara efterklok, speciellt när man själv inte var där.
Citat:
Om du tvingat dig på någon så vet du ju vid psykiska normaltillstånd att du våldtar vederbörande. Normalt sett så upplyser ju den andra parten om denne inte vill ha sex.
Ja alltså råder det ingen förvirring kring om det är en våldtäkt eller inte om offret ligger passiv. För normala människor.
Citat:
Vad jag förstår går det att påverka folk till att tro att de lider av olika saker de egentligen inte lider av och en del är mottagliga för hypokondri och liknande tillstånd. Folk skulle kunna agera i överensstämmelse med ett psykiskt tillstånd de i själva verket bara inbillat sig. Jag tror det finns studier på det, men det är möjligt att det inte riktigt ligger till så. Att man allmänt kan påverkas att tro saker som inte stämmer och agera i enlighet med det tror jag inte är kontroversiellt.
Jag tror inte det stämmer. Det stämmer säkerligen för ambulanspersonal, elitsoldater osv som tränat på samma scenarion tusentals gånger, kanske till och med varit i skarpa lägen/strid. Men majoriteten människor har inte den träningen. Många vittnar om att de blir helt blanka i huvudet initialt. Vilket kan innebära att de i princip redan är döda, våldtagna, osv när de ”vaknar” till igen.