Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Nej, det handlar inte om stressreaktioner allmänt utan reflexmässiga reaktioner på fara som människor har gemensamt med andra djur. Den postulerade frysteorien utgår från att denna djupt liggande instinkt också kan uppträda i våldtäktssituationer och andra traumatiska situationer även om den främst handlar om dödsfara för bytesdjur.
Men den har tagits till intäkt och ligger till grund för en myt om att våldtäktsoffer skulle drabbas av en initial reaktion av passivitet som de inte kan göra något åt och som ger en långvarig effekt som omöjliggör eller kraftigt försvårar förmågan att kalla på hjälp, försöka fly eller göra motstånd. Det finns inga belägg för det eller skäl att anta att så skulle vara fallet.
Att intervjuade våldtäktsoffer upplever en känsla av passivitet och hjälplöshet i situationen är inget belägg för en sådan långvarig reaktion.
Då jag känner en som råkat ut för det vid just våldtäkt, så förstår jag att det verkligen kan hända.
Hände även mig vid en trafikolycka. Allt gick bra, alla klarade sig. Men det visste jag ju inte inledningsvis. Väldigt chockad och stressad. Kunde inte röra mig. Kroppen lydde mig inte. Mycket obehagligt. När jag till slut kunde röra mig och.märkte att allt gått bra, förutom med involverade bilarna. Så började jag chock-skratta hysteriskt. Helt motvilligt. Jag var inte glad, tyckte inget val roligt. Men skrattade. Av chocken.
Så när min vän berättade om sin frysreaktion vid våldtäkt, så förstod jag helt och fullt vad hon menade.
Rätt logiskt egentligen. Att få frysreaktion om någon våldtar en/försöker våldta en och man helt enkelt inte är beredd och blir väldigt rädd och stressad.
Det är väl det som psykologiskt förebyggs vid självförsvarskurser. Det är ju inte bara fysiska grepp och fysiskt självförsvar som lärs ut. Det lärs även ut att psykiskt vara förberedd. Lär man sig hur man ska rädda sug själv rent fysiskt, lär man sig också att psykiskt hantera och tackla situationen.