2025-06-15, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om någon ligger stilla kan ju det uppfattas som samtycke, speciellt om våld och hot saknas. Det är en väldigt dålig idé att inbilla människor att det är en ofrivillig situation att bara ge upp fast man inte vill när det inte finns någon sådan reflex. Det kan påverka människor som har lätt att tro på olika udda idéer om psykisk hälsa.

Att ligga still fast man inte vill blir då både att lura sig själv och den andra parten.

Kanske där problemet ligger...att någon uppfattar det som samtycke när någon spelar död fisk, inte ger någon respons, är ju de facto rätt sjukt att man fortätter en sexuell akt med en sådan person.

"att inbilla människor att det är en ofrivillig situation"???? du tro inte människor faktiskt VET med sig själva när de är ofrivilliga till sex?

vad med mänskligt ansvar se till att ens handlingar inte skadar andra människor? att sex faktiskt är samtyckande och en ömsesidig handling inte något man typ: har med en annan människas passiva kropp.
Citera
2025-06-15, 21:55
Medlem
Citat:
Det finns inget osv osv. Det är då man lämnar det vetenskapliga för myten och blandar äpplen och päron hej vilt. Det är vad undersökningen gjort.

Människor kan uppleva passivitet och de kan välja passivitet som taktik men det är i så fall ingen automatisk reflex, en frysreaktion utan något helt annat, som man inte drabbas av mot sin vilja utan har alla möjligheter att göra något åt och som man bör göra något åt.

Om någon gör motstånd och bedömer att det inte funkar och väljer att vara passiv och känner olika former av obehag inklusive en känsla av att stelna och bli kall är det givetvis fullt förståligt och vederbörande har alla sympatier. Som personen i din berättelse.

Men det betyder inte att den initiala reaktionen hos någon som utsätts för tvång eller krav från t ex en dejt är att ”frysa till is”. Det är vad den uppkomna myten byggd bland annat på sagda undersökning har konstruerat, inte verkligheten.

Det är ju psykisk chock det handlar om, överbelastning i stressreaktion. Detta har vi nog alla varit med om, i större eller mindre skala. Man får ett plötsligt dödsbesked, oväntat. Får inte fram ett ord, kan inte röra sig.

Samma sak händer för många när de blir våldtagna, de blir chockade att så sker. Lamslagna av vad som händer med dem mit deras vilja.
Citera
2025-06-15, 21:57
Medlem
Citat:
Så kan det vara enligt studier. Men sedan slår då instinkten att fly eller fäkta till och den initiala frysreaktionen hindrar inte någon att efter initialskedet göra just detta. Om en initial frysreaktion som postulerats i studierna får effekt på individen talar allt för att den hör intimt ihop med den tidigare beskrivna flight-fightresponsen.

Vad man har att förvänta sig då är alltså inte offer som förblir passiva och ger upp utan sådana som i övervägande fall just kommer att göra allt för att fly eller slåss, enligt det programmerade biologiska mönstret.

Initial frysreaktion som sker, kan ju räcka för att förövaren ska hinna fullborda våldtäkten.
Citera
2025-06-15, 22:00
Medlem
Citat:
Vetenskapen bestämmer vad som är extremt. En eventuell frysreaktion som är automatisk och emot offrets egen vilja är ovanlig och kräver ovanliga omständigheter. Dessa existerar inte vid en normal våldtäkt som består av tvång eller brist på samtycke. Den subjektiva känsla som människorna i studien känner kan vara nog så verklig för dem, men den innebär inte att någon frysreaktion byggd på biologiska instinkter föreligger och den bevisar inte alls existensen av en sådan.

Nej människor avgör själva när något de är med om är extremt eller inte. Självklart. Lika självklart som att du inte avgör hur människor reagerar.

Som sagt...min studie visade just att 70% av tillfrågade svarade att de upplevde sig haft en sådan reaktion under en våldtäkt....det är alltså inte "ovanligt" utan då tydligen rätt vanligt.

Här har du ytterligare en studie i saken som tar upp neurovetenskapliga bevis för detta fenomen...
https://www.nature.com/articles/s41562-023-01598-6

Var har du dina studier som bevisar att människor INTE upplever frysreaktioner vid sexuellt våld?
eller att detta skulle vara ovanligt? hmm?
Citera
2025-06-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kanske där problemet ligger...att någon uppfattar det som samtycke när någon spelar död fisk, inte ger någon respons, är ju de facto rätt sjukt att man fortätter en sexuell akt med en sådan person.

"att inbilla människor att det är en ofrivillig situation"???? du tro inte människor faktiskt VET med sig själva när de är ofrivilliga till sex?

vad med mänskligt ansvar se till att ens handlingar inte skadar andra människor? att sex faktiskt är samtyckande och en ömsesidig handling inte något man typ: har med en annan människas passiva kropp.

Att ena parten är passiv utesluter inte samtycke. Herregud.

Det är verkligen vidrigt hur du ständigt ska in och peta i människors sexliv med dina pekpinnar.
Citera
2025-06-15, 22:04
Medlem
Citat:
Nej människor avgör själva när något de är med om är extremt eller inte. Självklart. Lika självklart som att du inte avgör hur människor reagerar.

Som sagt...min studie visade just att 70% av tillfrågade svarade att de upplevde sig haft en sådan reaktion under en våldtäkt....det är alltså inte "ovanligt" utan då tydligen rätt vanligt.

Här har du ytterligare en studie i saken som tar upp neurovetenskapliga bevis för detta fenomen...
https://www.nature.com/articles/s41562-023-01598-6

Var har du dina studier som bevisar att människor INTE upplever frysreaktioner vid sexuellt våld?
eller att detta skulle vara ovanligt? hmm?

Det är du som hävdar att något finns, således är det du som har bevisbördan. Du kan inte utgå från att något finns eftersom det inte finns studier som bevisar att detta något INTE finns.

Och dina studier har i princip noll vetenskaplig bäring, vilket har påpekats ett flertal gånger i tråden redan. Således har du inte bevisat att det du hävdar finns faktiskt finns.
Citera
2025-06-15, 22:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det är ju psykisk chock det handlar om, överbelastning i stressreaktion. Detta har vi nog alla varit med om, i större eller mindre skala. Man får ett plötsligt dödsbesked, oväntat. Får inte fram ett ord, kan inte röra sig.

Samma sak händer för många när de blir våldtagna, de blir chockade att så sker. Lamslagna av vad som händer med dem mit deras vilja.

Nej, det handlar inte om stressreaktioner allmänt utan reflexmässiga reaktioner på fara som människor har gemensamt med andra djur. Den postulerade frysteorien utgår från att denna djupt liggande instinkt också kan uppträda i våldtäktssituationer och andra traumatiska situationer även om den främst handlar om dödsfara för bytesdjur.

Men den har tagits till intäkt och ligger till grund för en myt om att våldtäktsoffer skulle drabbas av en initial reaktion av passivitet som de inte kan göra något åt och som ger en långvarig effekt som omöjliggör eller kraftigt försvårar förmågan att kalla på hjälp, försöka fly eller göra motstånd. Det finns inga belägg för det eller skäl att anta att så skulle vara fallet.

Att intervjuade våldtäktsoffer upplever en känsla av passivitet och hjälplöshet i situationen är inget belägg för en sådan långvarig reaktion. Det är förståeligt att de gör det, men det gör det inte en ofrivillig, reflexmässig reaktion som tar överhanden över förmågan att agera rationellt och planmässigt.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2025-06-15 kl. 22:08.
Citera
2025-06-15, 22:10
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Alla har inte sex på det sätt du tycker att man ska ha sex. Finns nog gott om passiva fiskar där ute.

Han syftar nog på frysreaktionen, inte våldtäkten i sig.

Om du blir våldtagen och har hört om frysreaktionen på din senaste genus-workshop så kanske du slutar kämpa emot i en situation som du hade kunnat kämpa dig ur.

Med det sagt så kan den bästa strategin säkert vara att hålla sig passiv och inte göra motstånd, men det är ett val som görs medvetet.

Någon biologisk frysreaktion finns mig veterligen inte hos människor.
Citera
2025-06-15, 22:17
Medlem
Citat:
Nej, det handlar inte om stressreaktioner allmänt utan reflexmässiga reaktioner på fara som människor har gemensamt med andra djur. Den postulerade frysteorien utgår från att denna djupt liggande instinkt också kan uppträda i våldtäktssituationer och andra traumatiska situationer även om den främst handlar om dödsfara för bytesdjur.

Men den har tagits till intäkt och ligger till grund för en myt om att våldtäktsoffer skulle drabbas av en initial reaktion av passivitet som de inte kan göra något åt och som ger en långvarig effekt som omöjliggör eller kraftigt försvårar förmågan att kalla på hjälp, försöka fly eller göra motstånd. Det finns inga belägg för det eller skäl att anta att så skulle vara fallet.

Att intervjuade våldtäktsoffer upplever en känsla av passivitet och hjälplöshet i situationen är inget belägg för en sådan långvarig reaktion.

Då jag känner en som råkat ut för det vid just våldtäkt, så förstår jag att det verkligen kan hända.

Hände även mig vid en trafikolycka. Allt gick bra, alla klarade sig. Men det visste jag ju inte inledningsvis. Väldigt chockad och stressad. Kunde inte röra mig. Kroppen lydde mig inte. Mycket obehagligt. När jag till slut kunde röra mig och.märkte att allt gått bra, förutom med involverade bilarna. Så började jag chock-skratta hysteriskt. Helt motvilligt. Jag var inte glad, tyckte inget val roligt. Men skrattade. Av chocken.

Så när min vän berättade om sin frysreaktion vid våldtäkt, så förstod jag helt och fullt vad hon menade.

Rätt logiskt egentligen. Att få frysreaktion om någon våldtar en/försöker våldta en och man helt enkelt inte är beredd och blir väldigt rädd och stressad.

Det är väl det som psykologiskt förebyggs vid självförsvarskurser. Det är ju inte bara fysiska grepp och fysiskt självförsvar som lärs ut. Det lärs även ut att psykiskt vara förberedd. Lär man sig hur man ska rädda sug själv rent fysiskt, lär man sig också att psykiskt hantera och tackla situationen.
Citera
2025-06-15, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Då jag känner en som råkat ut för det vid just våldtäkt, så förstår jag att det verkligen kan hända.

Hände även mig vid en trafikolycka. Allt gick bra, alla klarade sig. Men det visste jag ju inte inledningsvis. Väldigt chockad och stressad. Kunde inte röra mig. Kroppen lydde mig inte. Mycket obehagligt. När jag till slut kunde röra mig och.märkte att allt gått bra, förutom med involverade bilarna. Så började jag chock-skratta hysteriskt. Helt motvilligt. Jag var inte glad, tyckte inget val roligt. Men skrattade. Av chocken.

Så när min vän berättade om sin frysreaktion vid våldtäkt, så förstod jag helt och fullt vad hon menade.

Rätt logiskt egentligen. Att få frysreaktion om någon våldtar en/försöker våldta en och man helt enkelt inte är beredd och blir väldigt rädd och stressad.

Det är väl det som psykologiskt förebyggs vid självförsvarskurser. Det är ju inte bara fysiska grepp och fysiskt självförsvar som lärs ut. Det lärs även ut att psykiskt vara förberedd. Lär man sig hur man ska rädda sug själv rent fysiskt, lär man sig också att psykiskt hantera och tackla situationen.

Har inte du ljugit tillräckligt för idag nu?

Men även om vi skulle låtsas att du inte bara sitter och hittar på - Anekdoter har ingen vetenskaplig bäring oavsett. Det håller helt enkelt inte att hänvisa till "åh det hände mig", "åh det hände min vän" osv. Kom med vetenskapliga bevis på att fenomenet "frysreaktion" faktiskt existerar. Annars har du inget att komma med.
Citera
2025-06-15, 23:55
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Att intervjuade våldtäktsoffer upplever en känsla av passivitet och hjälplöshet i situationen är inget belägg för en sådan långvarig reaktion. Det är förståeligt att de gör det, men det gör det inte en ofrivillig, reflexmässig reaktion som tar överhanden över förmågan att agera rationellt och planmässigt.

Men det är ju skitsamma om offret fryser eller ligger stilla för att undvika svåra skador. Resultatet blir detsamma.

Sen det här med att folk skulle ligga stilla för att de har hört att det är en normal reaktion är ju skrattretande.

Vid hot, svår stress och tvång tänker man troligen instinktivt/omedvetet ut en strategi som ger minsta möjliga skada.
Citera
2025-06-16, 00:01
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Om någon ligger stilla kan ju det uppfattas som samtycke, speciellt om våld och hot saknas. Det är en väldigt dålig idé att inbilla människor att det är en ofrivillig situation att bara ge upp fast man inte vill när det inte finns någon sådan reflex. Det kan påverka människor som har lätt att tro på olika udda idéer om psykisk hälsa.

Att ligga still fast man inte vill blir då både att lura sig själv och den andra parten.

Detta var en aningen korkat. Jag tror inte folk ligger stilla pga inbillning. Om du tvingar dig på en man eller kvinna som sen ligger stilla, gör inte ett ljud ifrån sig, visar på inga sätt alls att denne är med på det hela - hur vet du då att du inte våldtar den andre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in