Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Ett mer eller mindre passivt beteende vid sex existerar och är inte mindre normalt än mycket annat vid sex. Det skiljer mycket beroende på person och tillfälle. Så det är inte så enkelt här i världen som att män och kvinnor som samtycker till sex alltid är aktiva.
Men ditt råd är förstås gott som sådant, liksom att säga ifrån ordentligt om man inte vill ha sex. Det finns ingen frysreaktion i de allra flesta fall som hindrar någon att säga ifrån och det är skadligt att inbilla sig det. Vid våld och hot av allvarligare slag skulle den kunna uppkomma så vitt jag förstår, men då är det inte så att den inte går att motverka. Och motstånd är generellt en god idé för att klara sig så bra som möjligt även om det kan finnas undantag.
Om man känner en person väl och vet hur denna person fungerar sexuellt och man tom. Har diskuterat det "jag är passiv vid sex". Så är det ju så.
Men vid ny sexuell kontakt eller där någon plötsligt agerar passivt, vill det till att fråga.
Vid undersökning om frysreaktion vid våldtäkt så uppgav 70% av informanterna att de hade fått frysreaktion vid våldtäkt. Inget konstigt. Mycket handlar om chocken också "händer detta verkligen? Vad ska jag göra?" Man är helt enkelt inte beredd på att bli våldtagen. Är man beredd på våldtäkt, har man redan beredskap för att agera. Och i andra fall fryser man av rädsla att bli illa skadad om man kämpar emot. Osv.
Jag har en god vän som blev grovt våldtagen av sin dåvarande pojkvän. Hon fick en frysreaktion. Detta var
innan man ens pratade om att folk kunde de få det vid våldtäkt. Jag minns att hon sa "det var som att jag inte kunde röra mig, jag fattade inte vad som hände eller att
han kunde göra så mot mig, jag var chockad och han var svart i blicken, jag var livrädd, visste inte vad jag skulle göra, kunde inte göra något, som förstelnad. Inledningsvis sa jag nej, sluta jag vill inte, men när han inte lyssnade så blev jag förstelnad, var så rädd och chockad". Och han skadade henne illa vid övergreppet så att hon fortfarande har fysiska men. Han utsatte henne sedan för ytterligare en våldtäkt vid samma tillfälle, då var hon mer beredd och kämpade emot, varav han använde mer våld i form av kvävning så att hon tuppade av. Och så våldtog han henne där hon då redan var svårt skadad. Hon hade kunnat dö. Att kämpa emot var inte bra. Frysreaktionen var bättre. Jag får skriva om detta, har hennes tillåtelse.