2025-06-13, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinnamonbon
Snarare ett sista WOO till tittarna. Vill väl folk ska slajda in i DM nu när hon tydligt visat vad hon vill ha för typ av relation, dvs ingen alls. Uppmärksamhet behöver väl alla.

Haha, ja kanske det också då . Men det var mer än bara klädvalet som gav intryck av att Amanda hoppades på mer. Hon såg angelägen och osäker ut när de skiljdes åt efter parhelgen, dynamiken hade ändrats.

I samtal hos Fredrik så vände sig Amanda till Alexander för att få svar på om de skulle fortsätta (som att beslutet låg helt och hållet i hans händer). Då vände Alexander blicken bort från henne och upp i taket, som att han tog sats för att säga något jobbigt. Och där klippte de.

I fortsättningen av samtalet så tror jag därför att Alexander kommer säga att han vill avbryta nu (och alltså inte försöka vidare till beslutsdagen). Amanda kommer kanske spela cool (för det är hon ju), men jag får intryck av att hon kommer bli besviken (sen är det såklart bara en gissning).
Senast redigerad av jandals 2025-06-14 kl. 00:18.
Citera
2025-06-14, 10:16
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jandals
Haha, ja kanske det också då . Men det var mer än bara klädvalet som gav intryck av att Amanda hoppades på mer. Hon såg angelägen och osäker ut när de skiljdes åt efter parhelgen, dynamiken hade ändrats.

I samtal hos Fredrik så vände sig Amanda till Alexander för att få svar på om de skulle fortsätta (som att beslutet låg helt och hållet i hans händer). Då vände Alexander blicken bort från henne och upp i taket, som att han tog sats för att säga något jobbigt. Och där klippte de.

I fortsättningen av samtalet så tror jag därför att Alexander kommer säga att han vill avbryta nu (och alltså inte försöka vidare till beslutsdagen). Amanda kommer kanske spela cool (för det är hon ju), men jag får intryck av att hon kommer bli besviken (sen är det såklart bara en gissning).

Jag tror att Amanda har starkare känslor för Alexander än vice versa. Hade han varit djupt förälskad hade träningen inte varit ett hinder. Tror att han kommer att avbryta och jag tror inte hon klarar att spela cool utan hon kommer nog bli helt knäckt.
Citera
2025-06-14, 17:44
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Jag tycker Jannica är helfestlig, tycker du att hon är krävande? Jag har inte reflekterat över det själv men tycker nog inte det. Både hon och Dennis har stigit rejält i graderna under veckorna som gått. ”Dennis inget litet våp”, som frugan sa, kvinnor vill inte ha män som är för mesiga hur stora feminister de är. Jag trodde Dennis skulle springa efter Jannica som en hundvalp och säga ja och amen till allt, men det gör han verkligen inte. Hon får mothugg och gillar det någonstans ändå. Tror på dom i alla fall, det är äkta kärlek det ser man. Påminner om mig och min fru när vi träffades. Älskade att de satt och kollade på fifty shades of grey det ger inspiration!

Nja, kanske inte krävande i ordets sanna bemärkelse, men JAG hade tyckt att hon var lite för "sprallig" (i brist på bättre ord). Men som sagt, jag gillar henne fortfarande - hon är lättsam och glad.
Men ja, jag tror också att om det är något förhållande i den här säsongen som kommer hålla, så är det Jannica och Dennis!
Citera
2025-06-14, 22:39
Medlem
nazismochknarks avatar
Det jag tar med mig från måndagens avsnitt är Dennis reaktion efter att Jannika hoppar fram från bakom dörren. Jag hade gjort det minst tre gånger i veckan om jag var hon; valuta för pengarna.
Citera
2025-06-15, 00:59
Medlem
Hänt skriver att Sam har haft frågestund på sitt Instagram. Hänt citerar Sams svar på frågorna i artikeln så man behöver inte ha instagram.

Länk Hänt:
https://www.hant.se/noje/gvfo-sam-av...-bort/10880700

Det som gör mig bestört är hur illa Sam behärskar svenska språket. Så här skriver och uttrycker man sig inte. Han har svensk mamma och är väl uppvuxen i Sverige?? Det värsta av allt, han är läkare! Han ska kunna skriva intyg till bla Försäkringskassan, hur ser de intygen ut?

Citat från artikeln:
Sam: ” Jag kan inte riktigt själv sätta fingret på hur jag framställs. Det är så skilda åsikter som kommer till mig. Jag har ju sett allt nu. Men jag ser ju med en känsla och vetskap av vad som sker i mig, och det som inte visas, eller det som inte sägs”

Sam: ”jag sa att det handlar om den där känslan som jag vet att jag kan få per automatik, men nu var det något som inte kommer automatik och jag måste framföra det för att vara ärlig i vår relation. Framkom det så? Oklart. Men jag sa mycket om just det där och då".

Sam: Men sen vet jag att jag kände Denise bröt ett löfte, bara någon dag/dagen innan hade vi suttit med Hana och uttryckt att vi vill fortsätta trots svårigheter. Så självklart blir jag upprörd när hon då säger hon vill packa sina väskor hem, för hon känner sig otrygg i relationen, mitt hem, och att hon gillar inte hur jag förhåller mig till min bostad. Framkom det i TV?”
Citera
2025-06-15, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Hänt skriver att Sam har haft frågestund på sitt Instagram. Hänt citerar Sams svar på frågorna i artikeln så man behöver inte ha instagram.

Länk Hänt:

Det som gör mig bestört är hur illa Sam behärskar svenska språket. Så här skriver och uttrycker man sig inte. Han har svensk mamma och är väl uppvuxen i Sverige?? Det värsta av allt, han är läkare! Han ska kunna skriva intyg till bla Försäkringskassan, hur ser de intygen ut?

Citat från artikeln:
Sam: ” Jag kan inte riktigt själv sätta fingret på hur jag framställs. Det är så skilda åsikter som kommer till mig. Jag har ju sett allt nu. Men jag ser ju med en känsla och vetskap av vad som sker i mig, och det som inte visas, eller det som inte sägs”

Sam: ”jag sa att det handlar om den där känslan som jag vet att jag kan få per automatik, men nu var det något som inte kommer automatik och jag måste framföra det för att vara ärlig i vår relation. Framkom det så? Oklart. Men jag sa mycket om just det där och då".

Sam: Men sen vet jag att jag kände Denise bröt ett löfte, bara någon dag/dagen innan hade vi suttit med Hana och uttryckt att vi vill fortsätta trots svårigheter. Så självklart blir jag upprörd när hon då säger hon vill packa sina väskor hem, för hon känner sig otrygg i relationen, mitt hem, och att hon gillar inte hur jag förhåller mig till min bostad. Framkom det i TV?”

Det är just för att han är läkare som han skriver (och pratar) på det sättet. Han försöker uttrycka sig mer formellt för att mörka att han är osäker på vad han pratar om. Läkare har dålig handledning och dåligt stöd ända från läkarutbildningen och ut i arbetslivet. Han har lärt sig journalföra gissningar tillräckligt vagt för att inte bli påkommen med att ha gjort fel men så att det ändå ska låta bra. De direkta språkliga felen brukar de medicinska sekreterarna rätta. I GVFÖ har han inga sekreterare som korrigerar.

Läkare födda i Sverige med invandrade föräldrar brukar också vara värst när det gäller att krångla till hur de uttrycker sig för att de försöker sig på en formell svenska som de inte behärskar. Vi får vara tacksamma att Sam åtminstone inte säger "således" i var och varannan mening.
Citera
2025-06-15, 10:48
Medlem
Citat:

Länk Hänt:

Citat från artikeln:

Ser ut som att han följer den gamla devisen "Skriv som du talar".

Men också, är han född någon gång tidigast på 90-talet? Den skriftliga förmågan hos Sveriges invånare har inte blivit bättre de senaste decennierna, utan sämre. Han är väl barn av sin tid.
Citera
2025-06-15, 18:41
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Ser ut som att han följer den gamla devisen "Skriv som du talar".

Men också, är han född någon gång tidigast på 90-talet? Den skriftliga förmågan hos Sveriges invånare har inte blivit bättre de senaste decennierna, utan sämre. Han är väl barn av sin tid.

Japp, det märks att han skriver som han talar. Sveriges invånare består ju till stor del av importerade människor med lägre IQ än genomsnitts svensken. Då blir det ju så, genomgående sämre kvalitet helt enkelt.
Citera
2025-06-15, 19:23
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:

Länk Hänt:

Citat från artikeln:

Jag tyckte det var väl uttryckt av Sam och är själv ändå något av språkpolis. Ett slarvfel - "nu var det något som inte kommer automatik" där "per" fattas innan "automatisk" eller om han tänkte svara "automatiskt" men annars ser jag inga direkta språkliga fel.
Citera
2025-06-15, 20:28
Medlem
Genom hela programserien har han formulererat sig fel plus visat dålig ordförståelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Jag tyckte det var väl uttryckt av Sam och är själv ändå något av språkpolis. Ett slarvfel - "nu var det något som inte kommer automatik" där "per" fattas innan "automatisk" eller om han tänkte svara "automatiskt" men annars ser jag inga direkta språkliga fel.
Citera
2025-06-15, 23:00
Medlem
Alla ni som följer GVFÖ, hur hade ni känt om SVT la ner serien efter mer än 10 år?

Själv tycker jag att det är en mysig serie att följa, att få en inblick i parens interaktioner/möten. Speciellt vid middagar, eller när de samtalar i en lugn miljö. Det senare har det blivit mindre av... Men SVT drar ner på serier, efter ett visst antal säsonger lägger de ner, tror ni att det kommer hända? Att följa tråden i samband med serien är givande, den har något. Analyserna, de insiktsfulla/investerade inläggen, vissa mer, "Word!!!" än andra...!

Sedan finns det en del konton som förpestar tråden för andra, med dissekerandet av deltagarnas utseende... Någon uppmärksammade det tidigare, tror det var Lithellis, otroligt, tack för det! Till alla ni som skriver dessa förminskande, gränslöst elaka kommentarer, tänk om serien läggs ner för att ingen längre vill bli uthängd, eller lynchad av flashback-mobben...

Speciellt en av deltagarna från förra säsongen, Elsa. De kommentarerna som flödade i tråden, det var verkligen chockerande att läsa. Aldrig tidigare har en deltagare blivit så lynchad under sin medverkan. Det ska vara en tråd som förgyller serien, med egenartade inlägg som får en trådläsare att bli underhållen, eller till o med skrocka bakom skärmen. Det är det som gör denna tråd, (allenastående)!
Senast redigerad av WordsForYou 2025-06-15 kl. 23:02.
Citera
2025-06-16, 00:28
Medlem
Citat:

Länk Hänt:

Citat från artikeln:

Tack, för att du delade. Ja, jag förstod inte mycket av det... Tryggsam försöker framstå som bildad, svaren är kodade. Jag tyckte det var underhållande att läsa. "Det är så skilda åsikter som kommer till mig" Förstår inte Tryggsam att ens partner faktiskt kan ändra sig?

Försök till avkodning:

Det är oklart, hur jag som person framställs i serien. Jag känner mig tudelad, när det kommer till all fakta, eller, (jag vet inte ens själv hur jag blir porträtterad i serien?) Efter att ha sett alla avsnitt, (trots att jag ljög om att jag aldrig sett något av avsnitten). Merparten av dialogerna är tagna ur kontext, därav blir helhetsbilden missvisande för tittaren. Jag har mer sympati för mig själv, jag utgår från mina känslor och hur de påverkar mitt psykiska välbefinnande. Jag rättfärdigar därmed mitt beteende, (trots att jag vet om att jag borde agerat annorlunda i de flesta situationer.

Jag förtydligar vad jag menade tidigare. Förälskelse-känslorna uteblev, därav kände jag en skyldighet att förmedla det till min partner. (För att inte föra personen bakom ljuset och dra en utstuderad lögn som jag gjort mig skyldig till tidigare.) Jag är tveksam till om mina intentioner uppdagades av tittaren? Det som inte visades i programmet, var att jag tydligt framförde mina farhågor till min partner.

Jag blev besviken på min partner. Under en parterapi-session kom vi överens om att våra utmaningar i parrelationen var överkomliga. Den efterföljande reaktionen, samt bestraffningen var befogad. Jag uppskattar inte att personen ändrar sig, utan att jag kan påverka utfallet. (När min partner tar fram resväskan känner jag mig misslyckad, allt svartnar.) Det faktum att min partner känner sig otrygg med mig, därtill även misstycker gällande mina preferenser, samt inte uppskattar husreglerna. Det har jag inte mycket till övers för. Produktionen mörkade säkert allt det, det som jag tyckte var betydelsefullt, dessutom av yttersta vikt för tittaren att se.
Enkom för att visa upp ett mer sanningsenligt narrativ.
Senast redigerad av WordsForYou 2025-06-16 kl. 00:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in