2025-06-14, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag förstår inte riktigt poängen i relation till framträdandet i SvD.

Du påstår fortsatt att han "går ut hårt". Kan det preciseras?

Och hade SE inflytande över redaktion och redigering på SvD? Det han gjorde, vilket inte hade varit självklart för envar, var att kontakta sin tidning för att berätta sin historia efter en mycket stor nyhet där han fanns på plats. Tidningen nappar på detta och om det vankades hembesök och bild eller någon annan utformning var givetvis inte hans sak.

Noteras kan att SvD efter mordet skickade folk "så fort det dök upp något" och den som sannolikt besökt SE minns inte detta eftersom han "var ute och träffade väldigt många de första dagarna". Så det var många som låg på hårt, tydligen.

Man kan påpeka samma sak gällande Rapport. Kunde han kontakta redaktionen och beställa tv-tid för att få uppträda enligt eget huvud?

Rydén fick för övrigt ett lite sorgligt och ömkligt intryck av SE, han sökte tydligt uppmärksamhet och bekräftelse och spelade teatraliskt över. Men i själva verket var allt detta spelat. Alltså, GM-SE spelade ömkligt försmådd, tydligt bekräftelsesökande och teatraliskt överspelande.

Att GM-SE har många oanade och raffinerade talanger är dock ingen nyhet.

Jasså?

Han känner sig uppenbarligen sårat förbisedd. Och det oavsett vittne eller GM.

Byt vittne då...

Leif Ljungqvist han är också ett centralt vittne...

Han går ut dagen efter och säger att han befann sig på brottsplatsen med sina målarbyxor och t.ex går fram till Taxin och dyl..

1 månad senare så är man med i Rapport och visar upp sig igen och berättar vad han gör på brottsplatsen

Jag tror att ca 80% av både vittnen och poliser på brottsplatsen inte skulle ha några som helst problem att bekräfta honom eller minnas honom....Dessutom ännu starkare pga att han varit ute i media och påmint folks närminne

Detsamma gäller såklart AB, Hage, KJ, Hans J och hans vita taxi Delsborn osv osv
Citera
2025-06-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Då är min slutsats att dom har nekat, alltså att dom inte har något minne av en Engström eller någon språngmarsch

Jag tycker att detta är en märklig sak !

Ja, den enkla förklaringen är att Engström ljuger om sitt agerande. Nästa fråga är: Varför? Det finns inget i hans personliga historia som tyder på att han berättade lögner för att hamna i centrum. Han ville gärna bli tagen på allvar, ha uppmärksamhet, javisst, men det skedde inte genom att ljuga.
Senast redigerad av Brummell 2025-06-14 kl. 18:31.
Citera
2025-06-14, 18:29
Medlem
Citat:

Och hade SE inflytande över redaktion och redigering på SvD? Det han gjorde, vilket inte hade varit självklart för envar, var att kontakta sin tidning för att berätta sin historia efter en mycket stor nyhet där han fanns på plats. Tidningen nappar på detta och om det vankades hembesök och bild eller någon annan utformning var givetvis inte hans sak.

Noteras kan att SvD efter mordet skickade folk "så fort det dök upp något" och den som sannolikt besökt SE minns inte detta eftersom han "var ute och träffade väldigt många de första dagarna". Så det var många som låg på hårt, tydligen.

Man kan påpeka samma sak gällande Rapport. Kunde han kontakta redaktionen och beställa tv-tid för att få uppträda enligt eget huvud?

Rydén fick för övrigt ett lite sorgligt och ömkligt intryck av SE, han sökte tydligt uppmärksamhet och bekräftelse och spelade teatraliskt över. Men i själva verket var allt detta spelat. Alltså, GM-SE spelade ömkligt försmådd, tydligt bekräftelsesökande och teatraliskt överspelande.

Jasså?

Sen ska vara lite hård mot dig också..

Visa mig någonstans där Engström skulle ha varit en blyg grå person på brottsplatsen...

Inte en endaste rad beskriver Engström att han skulle vara en anonym pjäs på brottsplatsen .

Du och andra har plötsligt utifrån noll från materialet börjat skriva detta som en förklaring och snudd på en sanning som vi som misstänker honom ska tydligen köpa..
Citera
2025-06-14, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Ja, den enkla förklaringen är att Engström ljuger om sitt agerande. Nästa fråga är: Varför? Det finns inget i hans personliga historia som tyder på att han berättade lögner för att hamna i centrum. Han ville gärna bli tagen på allvar, ha uppmärksamhet, javisst, men det skedde inte genom att ljuga ohämmat.

Läs mitt inlägg till Roerlig

Där jag med andra ska köpa att anledning till att ingen minns Engström är att han varit grå och anonym på brottsplatsen

Men detta är något man skapat på flashback för att jag ska köpa förklaringen till att ingen minns honom

Men jag köper inte längre detta argument...!
Citera
2025-06-14, 18:48
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ja, den enkla förklaringen är att Engström ljuger om sitt agerande. Nästa fråga är: Varför? Det finns inget i hans personliga historia som tyder på att han berättade lögner för att hamna i centrum. Han ville gärna bli tagen på allvar, ha uppmärksamhet, javisst, men det skedde inte genom att ljuga.

Så du tror på att SE designade Skandias logotyp till exempel?

”Jag har ju den uppfattningen att Stig gjorde ibland saker större och bättre än vad de var.”

– Sten Fylkner, vän till Stig
Citera
2025-06-14, 19:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
//
Vilken teknisk expertis avser vadå gällande att sex tums pipa inte skulle vara aktuellt i ärendet MOP?
Nja, enligt de tekniska experterna (SKL/NFC) gick det inte att säga mer än att pipan skall ha varit 4 tum (10 cm) eller längre. Den expert jag syftade på här var kriminologiprofessorn, som var inne på Hans Holmérs inte helt tokiga teori om att handledsväskan som mördaren tros ha burit på kan ha använts för att förvara vapnet i. Professorn kunde nu i sin demonstration visa att det inte gick att få in en revolver med 6 tums (15 cm) pipa i en handledsväska, och det här skulle väl (om nu den där väskteorin stämmer alltså) tala för att pipan var kortare än 6 tum:
https://youtu.be/Hev1reU6qm8?t=532
Senast redigerad av Draifos 2025-06-14 kl. 19:40.
Citera
2025-06-14, 19:33
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Var uppger han att han blev förväxlad redan på Sveavägen på väg till mordplatsen?

Ja, jag är grundlurad av SE om han var GM, det skulle jag impat tillstå. Att genomskåda hans 4D-schack kräver kognitiv kapacitet jag bara kan drömma om.
Engström var nog lite mer sofistikerad än du. Jag vet inte om han i nåt polisförhör sa uttryckligen att han blivit förväxlad, han lämnade slutsatserna åt andra att dra:

"signalementet om en man i mörk rock kan gälla honom själv"
"När Engström kommer ner till Sveavägen står en man och beskriver den förmodade gärningsmannens klädsel ... Engström hör hur hans keps och rock, stålbågade glasögon omtalas"

På Sveavägen gick han något tiotal meter bakom paret Palme, ja du fattar. Han behöver inte använda ordet "förväxling" och använder det inte heller, lite får man ju tänka själv
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-06-14 kl. 20:13.
Citera
2025-06-14, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Engström var nog lite mer sofistikerad än du. Jag vet inte om han i nåt polisförhör sa uttryckligen att han blivit förväxlad, han lämnade slutsatserna åt andra att dra:

"signalementet om en man i mörk rock kan gälla honom själv"
"När Engström kommer ner till Sveavägen står en man och beskriver den förmodade gärningsmannens klädsel ... Engström hör hur hans keps och rock, stålbågade glasögon omtalas"

På Sveavägen gick han något tiotal meter bakom paret Palme, ja du fattar. Han behöver inte använda ordet "förväxling" och använder det inte heller, lite får man ju tänka själv

Det påminner mig om något.

Engström var överklass, folk glömmer det. Många ser honom som en stackare och på nåt sätt kan man förstå det, hans liv blev hårt med tiden.

Men endå, det här var inte en vanlig knegare, han var en del av samhällets elit. Och de är fan något för sig själv altså. Ser det tex som en människorätt att ta sig friheter eller beslut som går deras väg.

Att han tex inte satt och sket ner sig i förhör och media är typiskt sånt folk. Tar sig friheter, styr narrativet. Kräver sin plats. Det är en klassgrej man inte får glömma om man ska förstå SE.

Sen är dom alltid duktiga på nåt.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-06-14 kl. 20:50.
Citera
2025-06-14, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Så du tror på att SE designade Skandias logotyp till exempel?

”Jag har ju den uppfattningen att Stig gjorde ibland saker större och bättre än vad de var.”

– Sten Fylkner, vän till Stig

Läs Gunnar Walls intervju med UG. Hon kan överhuvudtaget inte känna igen bilden av att Engström skulle ljuga.

“UGR: I vår familj är vi ju uppfostrade extremt strikt och det är Erika också. Man är en god medborgare om du förstår vad jag menar, att ljuga är inte okej. Men Stig var också en som höll fantastiska tal. En kreativ ådra. Och jag tror väl att ibland, som med min far, så var syftet med histo- rieberättandet inte att det skulle vara en dokumentär utan snarare att det skulle vara underhållande.

Om han ändrade sin berättelse av det skälet är det förstås superpatetiskt. Han skulle alltså ha suttit och fantiserat ihop det här då. Jag tycker det är jättedeprimerande om det är så.“
Senast redigerad av Brummell 2025-06-14 kl. 21:40.
Citera
2025-06-14, 21:29
Medlem
Citat:

Jasså?

Jag förstår att detta faktiskt är ett stort problem för folk som inte misstänker Engström !

Han är det centrala vittne som eg agerar mest ..

Han är tidigt framme oavsett

Han står centralt på brottsplatsen och ser LJ redan efter 40sek

Han står mitt på brottsplatsen och väldigt tidigt pratar med Lisbeth

Han hjälper till att vända på Palme

Han pekar ut flytvägen åt poliserna när dom anländer

Han springer efter poliserna in i gränden

Han pratar med en polis ( nekad vittnesmål)

Han får info av Hage vem som är offret

-------------

Han går ut i media dagen efter och berättar att han kommer norrifrån och kommer till brottsplatsen och berättar vad han gör på brottsplatsen

En månad senare gör han det dessutom visuellt i TV i nästan 2 min..

Om det är någon som borde bli ihågkommen av nästan samtliga vittnen och polis så är det Engström i April 1986

Nu svara ofta dom som inte misstänker Engström att han istället varit en grå mus trots att ni med näbbar och klor ofta försvarat alla hans agerande !!

Detta är det största beviset att Engström borde vara misstänkt enligt mig !
Citera
2025-06-14, 22:09
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Läs Gunnar Walls intervju med UG. Hon kan överhuvudtaget inte känna igen bilden av att Engström skulle ljuga.

“UGR: I vår familj är vi ju uppfostrade extremt strikt och det är Erika också. Man är en god medborgare om du förstår vad jag menar, att ljuga är inte okej. Men Stig var också en som höll fantastiska tal. En kreativ ådra. Och jag tror väl att ibland, som med min far, så var syftet med histo- rieberättandet inte att det skulle vara en dokumentär utan snarare att det skulle vara underhållande.

Om han ändrade sin berättelse av det skälet är det förstås superpatetiskt. Han skulle alltså ha suttit och fantiserat ihop det här då. Jag tycker det är jättedeprimerande om det är så.“

Bra att du grävde fram citatet, för det matchar ju över huvud taget inte din inledande beskrivning av att ”hon kan överhuvudtaget inte känna igen bilden av att Engström skulle ljuga.”

Det hon snarare verkar säga mellan raderna är att SE kunde ha en tendens att slira på sanningen. Att det ”inte skulle vara en dokumentär”. Och hon jämför med sin pappa, som har klara mytomana drag.

FG:

Fi*ippa Gl*ser ombads berätta om sin fader och hon uppgav att han har ljugit väldigt mycket vilket hon inte förstod när hon var liten.

Han har nog hittat på en hel del som hon har fått höra under sin uppväxt.

Antingen började hon fundera på detta under sin uppväxt eller så har hon konstaterat detta i efterhand när hon har börjat faktagranska saker.

Vad kul att du hade ett Ulrika Glaser-citat förresten. Jag har också ett. Från Lampers dokumentär ”Palmemördaren”:

”Det känns som att det börjar som en liten snöboll, och så växer hans eget deltagande och hans story och hans insikt och hjältemod och allt det där. Det blir ju liksom bara större och större ju längre tiden går.”

Efterspelsvittnet SE är ingen psykologisk gåta direkt.
Citera
2025-06-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Bra att du grävde fram citatet, för det matchar ju över huvud taget inte din inledande beskrivning av att ”hon kan överhuvudtaget inte känna igen bilden av att Engström skulle ljuga.”

Det hon snarare verkar säga mellan raderna är att SE kunde ha en tendens att slira på sanningen. Att det ”inte skulle vara en dokumentär”. Och hon jämför med sin pappa, som har klara mytomana drag.

FG:

Fi*ippa Gl*ser ombads berätta om sin fader och hon uppgav att han har ljugit väldigt mycket vilket hon inte förstod när hon var liten.

Han har nog hittat på en hel del som hon har fått höra under sin uppväxt.

Antingen började hon fundera på detta under sin uppväxt eller så har hon konstaterat detta i efterhand när hon har börjat faktagranska saker.

Vad kul att du hade ett Ulrika Glaser-citat förresten. Jag har också ett. Från Lampers dokumentär ”Palmemördaren”:

”Det känns som att det börjar som en liten snöboll, och så växer hans eget deltagande och hans story och hans insikt och hjältemod och allt det där. Det blir ju liksom bara större och större ju längre tiden går.”

Efterspelsvittnet SE är ingen psykologisk gåta direkt.

Visst, Engström berättade gärna en bra historia, men han var inte någon mytoman på något sätt. ‘Patetiskt’, måste UG ta till om hon ska tro att han ljög. Du får läsa bättre nästa gång.
Senast redigerad av Brummell 2025-06-14 kl. 22:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in