2025-06-13, 07:38
Medlem
Det viktigaste är att det avsätts ett antal kr per kvm/år i underhållsfond. 120-300kr/kvm har jag sett är lämpligt. De finns de som avsätter 0 eller typ 40kr/kvm. Det är illa!
Citera
2025-06-13, 07:57
Medlem
Här finns olika approacher och man kan ju alltid fundera på vad som är lämpligt, att t.ex. inte ha en underhållsfond kan ju tvinga en till att ta dyra lån, men å andra sidan så kan man fundera på varför folk som bor här nu skall betala för något som kanske sker om 30-50 år.

I vår BRF införde vi efter en sanering av ekonomin principen att vi lånar till allt underhåll och vart underhåll skall amorteras på motsvarande tid det tar att tekniskt skriva av underhållet.

Vi lånade pengar till fönsterbyten och la upp en plan för att betala tillbaka det på 25 år då det är dags att byta fönster igen.

Det kräver såklart en del administration och i låglänte läget vi hade då så var det okej, man kanske resonerar annorlunda idag.

Men grundprincipen att man betalar för det man drar nytta av är inte orimlig.
Citera
2025-06-13, 08:04
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Det viktigaste är att det avsätts ett antal kr per kvm/år i underhållsfond. 120-300kr/kvm har jag sett är lämpligt. De finns de som avsätter 0 eller typ 40kr/kvm. Det är illa!

Samtidigt så måste fonden motsvaras av likvida medel, annars går den inte att använda.

Föreningen jag bor i hade vid årsskiftet 1,75 miljoner i fonden för yttre underhåll och 1,4 miljoner i kassan, svårt att använda hela fonden...

LL

LL
Senast redigerad av LagomLat 2025-06-13 kl. 08:25. Anledning: Kompletterat
Citera
2025-06-13, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Samtidigt så måste fonden motsvaras av likvida medel, annars går den inte att använda.

Föreningen jag bor i hade vid årsskiftet 1,75 miljoner i fonden för yttre underhåll och 1,4 miljoner i kassan, svårt att använda hela fonden...

LL

LL
Det går inte att "betala med" men kan användas för att påverka resultatet.
Citera
2025-06-13, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Det kräver såklart en del administration och i låglänte läget vi hade då så var det okej, man kanske resonerar annorlunda idag.

Men grundprincipen att man betalar för det man drar nytta av är inte orimlig.

Hur man än gör så blir det samma sak för en äldre etablerad förening. Ser man till det hela över tillräckligt lång tid, alltså 30-50 år, så kommer förenibngens kostnader att betalas via avgifterna. Periodiserat på något sätt blir det samma utfall. Banken kommer inte att gå med på att lånen bara rullas frammåt samtidigt som nya tas upp...

Det viktiga är bara hur det fungerar när föreningen är helt ny. Alltså de första 5 åren eller så. Amorteringsfritt då ger byggherren en möjlighet att hålla avgifterna artificiellt låga vid säljtillfället vilket gör att en köpare (som inte tänker efter) riskerar att betala ett överpris.

Tycker man skall se det så att den första köparen av bostadsrätten konsumerar ny-känslan hos lägenheten. Den är värd mycket och skall betalas för. En förening som avstår från att amortera då den är ny med motiveringen att det är långt till nästa renovering gör det av hänsyn till byggherrens möjlighet att lura köparna. Handlar inte om någon rimlig princip alls.
Citera
2025-06-13, 08:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag letar BR just nu. Extremt svår balansgång. I föreningar med höga lån, beloppet står exakt på booli, har lägenheter automatiskt motsvarande lägre värde. Men föreningar med hög avgift och hög avbetalning av lån får också ett lägre värde. Jag har inget bra svar där.

Som exempel, jag letar en 4:a i Stockholm, om månadsavgiften är över 8000 kr så tar det emot att lägga upp några miljoner för den lägenheten. Även om man vet att 2000 kr går direkt till amortering. Men även föreningar med mer än 15000 kr/kvm i lån känns osäkra.
Inte så svårt. Undvik högbelånade föreningar helt enkelt. Mycket bättre med en förening som redovisar tillräckligt sparande, amorterar, även om avgiften är något högre. Föreningen ska äga tomten också. Kolla också att det fysiska underhållet av fastigheten sköts.
Citera
2025-06-13, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Hur man än gör så blir det samma sak för en äldre etablerad förening. Ser man till det hela över tillräckligt lång tid, alltså 30-50 år, så kommer förenibngens kostnader att betalas via avgifterna. Periodiserat på något sätt blir det samma utfall. Banken kommer inte att gå med på att lånen bara rullas frammåt samtidigt som nya tas upp...

Det viktiga är bara hur det fungerar när föreningen är helt ny. Alltså de första 5 åren eller så. Amorteringsfritt då ger byggherren en möjlighet att hålla avgifterna artificiellt låga vid säljtillfället vilket gör att en köpare (som inte tänker efter) riskerar att betala ett överpris.

Tycker man skall se det så att den första köparen av bostadsrätten konsumerar ny-känslan hos lägenheten. Den är värd mycket och skall betalas för. En förening som avstår från att amortera då den är ny med motiveringen att det är långt till nästa renovering gör det av hänsyn till byggherrens möjlighet att lura köparna. Handlar inte om någon rimlig princip alls.

I vår BRF togs lån på 125 års amorteringstid för att renovera en tvättstuga och täcka ett allmänt underskott i kassan. Helt häpnadsväckande
Citera
2025-06-13, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Inte så svårt. Undvik högbelånade föreningar helt enkelt. Mycket bättre med en förening som redovisar tillräckligt sparande, amorterar, även om avgiften är något högre. Föreningen ska äga tomten också. Kolla också att det fysiska underhållet av fastigheten sköts.

Högbelånade föreningar är ok. Så länge som lånen är tagna till hyfsat normal (eller helst hög) ränta och föreningen dessutom amorterar hyfsat (finns ingen anlednign att ha längre amorteringstid än 25 år) så kommer de höga lånen att slå igenom som högre avgift och det blir lägre pris för bostadsrätten. Du kan då ta lägre lån själv men total kostnaden blir ok,

Det enda som man skall vara orolig för är högbelånade föreningar som kämpar på för att hålla nere avgifterna. Så länge avgiften ser rättvisande ut är det ingen fara alls med höga föreningslån.
Citera
2025-06-13, 09:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Högbelånade föreningar är ok. Så länge som lånen är tagna till hyfsat normal (eller helst hög) ränta och föreningen dessutom amorterar hyfsat (finns ingen anlednign att ha längre amorteringstid än 25 år) så kommer de höga lånen att slå igenom som högre avgift och det blir lägre pris för bostadsrätten. Du kan då ta lägre lån själv men total kostnaden blir ok,

Det enda som man skall vara orolig för är högbelånade föreningar som kämpar på för att hålla nere avgifterna. Så länge avgiften ser rättvisande ut är det ingen fara alls med höga föreningslån.
Fast risken är ju att det kommer in en styrelse som inte kan sköta de höga lånen, precis som TS är inne på. Jag står nog fast vid min åsikt, så lite lån som möjligt.
Citera
2025-06-13, 10:44
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Okunnigt inlägg. Jag söker t.ex i hammarby sjöstad och Norra hammarbykajen, och där är över 50% av lägenheterna med tomträtt. jag kan ju inte rata alla dem, då får jag aldrig en lägenhet. De är dessutom byggda 1990-2016 och alla har inte hunnit betala av sina lån. Men å andra sidan behöver de inte renovera på 30-40 år.

Och om man bara köper lågbelånade gamla föreningar med 4000 kr/mån i avgift på en 3:a så kostar de 10-12 mkr mot 6-8 mkr i sjöstan. Så då får man ju 10.000 kronor i extra kostnad per månad för att man måste låna på banken.

Så nej, ditt råd fungerar inte i innerstan. Det är Räkna som gäller och stor kunskap kring BR.
Citera
2025-06-13, 11:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Okunnigt inlägg. Jag söker t.ex i hammarby sjöstad och Norra hammarbykajen, och där är över 50% av lägenheterna med tomträtt. jag kan ju inte rata alla dem, då får jag aldrig en lägenhet. De är dessutom byggda 1990-2016 och alla har inte hunnit betala av sina lån. Men å andra sidan behöver de inte renovera på 30-40 år.

Och om man bara köper lågbelånade gamla föreningar med 4000 kr/mån i avgift på en 3:a så kostar de 10-12 mkr mot 6-8 mkr i sjöstan. Så då får man ju 10.000 kronor i extra kostnad per månad för att man måste låna på banken.

Så nej, ditt råd fungerar inte i innerstan. Det är Räkna som gäller och stor kunskap kring BR.
Du får väl ändra sökområde och skippa de sydliga närförorterna...
Citera
2025-06-13, 11:18
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Du får väl ändra sökområde och skippa de sydliga närförorterna...
Jag gillar ganska nybyggda fräscha lägenheter med bra rumslayout och med nya stora hissar så det faller. Jag kommer inte att köpa en 3:a i ett 1800-talshus där man ser ut över sina vrak till grannar med flagnande plåttak. Hur mycket de än äger marken och betalat av sina lån och snålar på renoveringen för att få låg månadsavgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in