• 1
  • 2
2025-06-12, 13:40
Medlem
Vad ska man ha för balans, avgift kontra amortera?

Min bostadsrättsförening älskar att amortera. Vi går med vinst och lägger den på extra amortering. Nu höjs avgiften ytterligare och det kan fortsättas extraamorteras.

Varför inte höja avgiften med 50% eller nåt så kan vi amortera ännu mer? Perfekt för framtida generationer som då kan få en extremt låg avgift när lånen är återbetalda.

Nu är man ju dock lite intresserad av sig själv och att värdet på sin bostadsrätt hålls uppe i nutiden. De flesta säljer ju efter några år också. Hög avgift=lågt värde, låg avgift=högt värde

Visst kollar folk på föreningens ekonomi när de ska köpa, men de flesta går nog mest på vad avgiften är nu, inte på hur låg den kan bli långt in i framtiden.

Hur ska en förening göra? Hur mycket är lämpligt att amortera?
Citera
2025-06-12, 13:53
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Om du är så intresserad ska du sätta dig med i styrelsen och gå på möten så du får lite insikt nu sitter du och klagar på Flashback. Dom ska amortera 2% årligen minst finns inga genvägar.
Hög avgift - lågt värde
Låg avgift - högt värde

Stämmer INTE.
Citera
2025-06-12, 14:11
Medlem
KlasLunds avatar
Att köpa in sig i en högt belånad förening och sedan bli förvånad över att avgiften höjs är som att köpa en bil utan bromsar och bli förvånad när det går åt helvete i första nerförsbacken.

Många stirrar sig blinda på låg avgift vid köptillfället utan att förstå varför den är låg. Och ja — värdet på lägenheten påverkas mer av vad avgiften är nu än av vilken magisk avgift den kanske skulle kunna ha om tio år om räntan går ner och om alla andra faktorer följer med.

Vill man ha låg avgift och trygg föreningsekonomi får man betala mer i insats. Det är inte svårare än så.
Citera
2025-06-12, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Om du är så intresserad ska du sätta dig med i styrelsen och gå på möten så du får lite insikt nu sitter du och klagar på Flashback. Dom ska amortera 2% årligen minst finns inga genvägar.
Hög avgift - lågt värde
Låg avgift - högt värde

Stämmer INTE.

Undrar hur det är bara, då jag inte vet.

Jag går på möten och har varit med i styrelsen. Chilla!

Ok. Stämmer väl inte då. Försäljningspriset har ingenting med avgiften att göra?
Citera
2025-06-12, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Att köpa in sig i en högt belånad förening och sedan bli förvånad över att avgiften höjs är som att köpa en bil utan bromsar och bli förvånad när det går åt helvete i första nerförsbacken.

Många stirrar sig blinda på låg avgift vid köptillfället utan att förstå varför den är låg. Och ja — värdet på lägenheten påverkas mer av vad avgiften är nu än av vilken magisk avgift den kanske skulle kunna ha om tio år om räntan går ner och om alla andra faktorer följer med.

Vill man ha låg avgift och trygg föreningsekonomi får man betala mer i insats. Det är inte svårare än så.

mmm så tror jag. Fast det skrämmer ju med hög insats också kanske.
Citera
2025-06-12, 14:36
Medlem
En förening ska vara långsiktig, och om vissa bara bor där några år saknar betydelse. Boendet är inte avsett för spekulerare att komma in och sedan lämna och göra vinst. Dessa spekulanter har inte i föreningar att göra.

Det sämsta styrelsen kan göra är släppa in sådana kortsiktiga människor i föreninges skötsel. De bryr sig om sin egen vinning, inte om föreningen.

Föreningen har ju många år olika kostnader. Lånet är en sådan kostnad. Man kan betala av lån snabbare om det finns utrymme för det, med hänsyn taget till övriga kostnader.
Senast redigerad av PetterRetard 2025-06-12 kl. 14:40.
Citera
2025-06-12, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattaasikterna
Undrar hur det är bara, då jag inte vet.

Jag går på möten och har varit med i styrelsen. Chilla!

Ok. Stämmer väl inte då. Försäljningspriset har ingenting med avgiften att göra?

Jo det verkar som att avgiften just nu påverkar försäljningspriset väldigt mycket. Det verkar bero på att de flesta inte klarar att läsa en årsredovisning.

Köpte själv i en högt belånad förening med extremt hög avgift. Detta eftersom föreningen hade tvingats av banken att höja avgiften rejält för att skaffa pengar till en renovering efter ett förhandsbesked att det skulle bli NEJ till ytterligare lån. Efter att renovewringen var betald sänktes inte avgiften igen utan amorteringen ökades istället. Ett tag gick över 50% av avgiften till amortering (alltså inte till ränta eller drift). Nu så här 10 år senare är inte föreningen högt belånad längre och kostnaderna har kommit ikapp lite men det amorteras förtfarande rätt hyfsat.

Blev riktigt billigt att köpa med avgiften som den var
Citera
2025-06-12, 15:30
Medlem
Paris24s avatar
Jag letar BR just nu. Extremt svår balansgång. I föreningar med höga lån, beloppet står exakt på booli, har lägenheter automatiskt motsvarande lägre värde. Men föreningar med hög avgift och hög avbetalning av lån får också ett lägre värde. Jag har inget bra svar där.

Som exempel, jag letar en 4:a i Stockholm, om månadsavgiften är över 8000 kr så tar det emot att lägga upp några miljoner för den lägenheten. Även om man vet att 2000 kr går direkt till amortering. Men även föreningar med mer än 15000 kr/kvm i lån känns osäkra.
Citera
2025-06-12, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo det verkar som att avgiften just nu påverkar försäljningspriset väldigt mycket. Det verkar bero på att de flesta inte klarar att läsa en årsredovisning.

Köpte själv i en högt belånad förening med extremt hög avgift. Detta eftersom föreningen hade tvingats av banken att höja avgiften rejält för att skaffa pengar till en renovering efter ett förhandsbesked att det skulle bli NEJ till ytterligare lån. Efter att renovewringen var betald sänktes inte avgiften igen utan amorteringen ökades istället. Ett tag gick över 50% av avgiften till amortering (alltså inte till ränta eller drift). Nu så här 10 år senare är inte föreningen högt belånad längre och kostnaderna har kommit ikapp lite men det amorteras förtfarande rätt hyfsat.

Blev riktigt billigt att köpa med avgiften som den var

Toppen ju.

Det bästa borde vara att kolla upp en förening med riktigt bra ekonomi och en alldeles för hög avgift i förhållande till det. Man kan köpa billigt och sen sänks avgiften efter att man kanske är med och påverkar lite. Pang så kan man sälja dyrt!
Citera
2025-06-12, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
En förening ska vara långsiktig, och om vissa bara bor där några år saknar betydelse. Boendet är inte avsett för spekulerare att komma in och sedan lämna och göra vinst. Dessa spekulanter har inte i föreningar att göra.

Det sämsta styrelsen kan göra är släppa in sådana kortsiktiga människor i föreninges skötsel. De bryr sig om sin egen vinning, inte om föreningen.

Föreningen har ju många år olika kostnader. Lånet är en sådan kostnad. Man kan betala av lån snabbare om det finns utrymme för det, med hänsyn taget till övriga kostnader.

Svårt och se till om det är en sån människa som kommer in i föreningen.
Citera
2025-06-12, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag letar BR just nu. Extremt svår balansgång. I föreningar med höga lån, beloppet står exakt på booli, har lägenheter automatiskt motsvarande lägre värde. Men föreningar med hög avgift och hög avbetalning av lån får också ett lägre värde. Jag har inget bra svar där.

Som exempel, jag letar en 4:a i Stockholm, om månadsavgiften är över 8000 kr så tar det emot att lägga upp några miljoner för den lägenheten. Även om man vet att 2000 kr går direkt till amortering. Men även föreningar med mer än 15000 kr/kvm i lån känns osäkra.

Ja. riktigt svår balansgång är det.
Citera
2025-06-12, 15:40
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattaasikterna
Toppen ju.

Det bästa borde vara att kolla upp en förening med riktigt bra ekonomi och en alldeles för hög avgift i förhållande till det. Man kan köpa billigt och sen sänks avgiften efter att man kanske är med och påverkar lite. Pang så kan man sälja dyrt!
Det kräver spetskunskap och insiderinformation om ekonomin OCH kring potentiella renoveringar av huset. Ett stambyte i ett gammalt hus kan kosta lika mycket som hela huset när det byggdes.

Så jag rekommenderar inte det tänket.

Däremot, om jag var med i styrelsen och visste att ekonomin var prekär och att det behövs höjningar av månadsavgiften, så är det ju bra läge att sälja precis innan beslutet tas. Det kan ge några 100.000 kr i vinst. Typ just det läget nu, många föreningar lägger om 20-30Mkr i lån och vips ökar föreningens räntekostnader med 1mkr per år = 1000 kr i månaden per lägenhet.

Finns många föreningar i Stockholm som har tomträttsavtal och inte äger marken. Ett nytt sådant avtal kan lätt ge 1000 kr i månaden i högre kostnad annars går man med miljonförlust.
Senast redigerad av Paris24 2025-06-12 kl. 15:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in