Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Varför ljuger du? Kommunalrådet kontaktade polisen när mannen var i livet. Det framgår tydligt i radiointervjun.
Istället för att försöka diskreditera folk som Wall, som gräver fram saker och människor med information runt mordet, borde du fokusera på att objektivt gräva i sakerna du tar upp.
Att du helt utan anledning kopplar brevet till mördaren och enbart söker information som passar in på det ger en klockren och dålig bild av dig.
Jag delar inte din uppfattning här. I blogginlägget som Wall skrev häromdagen hänvisade han till ett eget tidigare blogginlägg (se länk), ett inlägg som i sin tur väcker en del frågor kring det här med källkritik:
https://gunnarwall.wordpress.com/2015/02/27/kanske-narmar-vi-oss-sanningen-om-skelleftehamnsmannen/
Några exempel:
"Och när Sten-Ove kontrollerade saken fann han att datum och platser stämde med en arbetskamrats schema."
Att kollegan skulle ha varit i Stockholm under mordnatten, och sedan i Skelleftehamn när brevet postades, låter väl nästan lite för bra för att vara sant. Ingenting nämns heller om vad det sk. arbetsschemat säger om det andra och det tredje brevet som postades lite senare (från Linköping resp. Stockholm). Det här är ju ganska avgörande för teorin om att den här kollegan skulle vara den som skickade breven, så Wall borde ju ha bett att få se arbetsschemat innan han spred de här uppgifterna i media.
"Åren gick och till sist bestämde sig Sten-Ove Danielsson för att höra av sig till Palmeutredarna. Vore det inte lämpligt att de kontrollerade om det var hans gamle kollega skrivit breven? Första gången han tog kontakt med utredningen var 1999, minns han. Det ledde inte till något, så han hörde av sig igen ett par gånger till – med samma brist på resultat."
Jag har läst det som finns om Skelleftehamnsbreven i palmemordsarkivet och wpu, men kan inte hitta de där tipsen från kommunalrådet (någon annan kanske är bättre på att leta?).
"Ytterligare några år gick och den gamle kollegan avled. Och därmed kunde det förefalla som om det var nära nog omöjligt att få bekräftat om det var denne som hört av sig till Palmeutredarna."
De slarviga poliserna skall väl tänkas ha missat att kolla upp det här då. Ungefär som SE sa om att polisen inte ville ta upp hans vittnesuppgifter på mordplatsen (
-"Det var ett ointresse hela tiden")
"Men så hösten 2010 läste Sten-Ove min då nyutkomna bok ”Mordgåtan Olof Palme”. Särskilt stannade han upp inför ett avsnitt om walkie-talkietipsen i Palmeutredningen där det också stod en del just om ”Skelleftehamnsmannen”."
Här tror jag att kommunalrådets läsning av Walls bok 2010 kan ha varit det som satte fart på fantasin. Troligen var det först nu han började fundera på det här med kollegan. Till saken hör också att kommunalrådet, liksom Wall, är inne på att det var ett sk. organiserat mord. Och då kan man ju, precis som den ensamme galningen som troligen sköt Palme (och kanske också skrev de här breven) ha ett intresse att styra in polisen på spännande historier om just walkie-talkies, utlänningar och flyktbilar.