2025-06-10, 20:32
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Häckenmiljoner...?
Får vi 100 milj kr för Faye har vi alltså sålt spelare för 250 milj kr i år. Och då har vi ändå kvar allsvenskans största guldägg. Smaka på den.
Citera
2025-06-10, 20:35
Medlem
Valvantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Får vi 100 milj kr för Faye har vi alltså sålt spelare för 250 milj kr i år. Och då har vi ändå kvar allsvenskans största guldägg. Smaka på den.

Återkommer till denna när ni sålt honom för en spottstyver.
Citera
2025-06-10, 20:36
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Har svårt att se att vi skulle ta in Röjkjaer, om det nu inte finns någon jäkligt generöst skriven klausul i hans kontrakt eller dylikt.

Om Mjällby vill ha 25 miljoner så får man nog lägga på lite till ifall de ska släppa honom internt inom Allsvenskan.

Känns heller inte likt Hjelmberg att slänga ut alldeles för mycket pengar bara för att få in ett sådant "affischnamn" från en seriekonkurrent. Tror snarare att han i så fall skulle sätta sig ned med AvH:s algoritmer och försöka hitta någon helt okänd som passar ännu bättre in i pusslet istället.
Som ett brev på posten börjar det surras om klausul i kontraktet. Någon nämner 17 miljoner. Blir lätt en sanning. Men har någon innan idag läst något om klausul i kontraktet? Silly season = sanningar skapas snabbt.
Citera
2025-06-10, 20:39
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Återkommer till denna när ni sålt honom för en spottstyver.
Citerar bara fotbollskanalen.

https://www.fotbollskanalen.se/bloggar/sillybloggen/2025/06/10/uppgifter-bayer-leverkusen-intresserat-av-faye/

Fakta är att vi sålt Inoussa för 60 milj kr och Agbonifo för 90 milj kr i år. Och om Faye nu blir en rekordförsäljning är knappast 100 milj kr orealistiskt?

Edit. Var visst 65-70 milj kr för Inoussa.
Senast redigerad av trazkei 2025-06-10 kl. 20:45.
Citera
2025-06-10, 22:57
Medlem
Valvantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Citerar bara fotbollskanalen.

https://www.fotbollskanalen.se/bloggar/sillybloggen/2025/06/10/uppgifter-bayer-leverkusen-intresserat-av-faye/

Fakta är att vi sålt Inoussa för 60 milj kr och Agbonifo för 90 milj kr i år. Och om Faye nu blir en rekordförsäljning är knappast 100 milj kr orealistiskt?

Edit. Var visst 65-70 milj kr för Inoussa.

Kanske kan lägga 50 millar på ett fysteam?
Citera
2025-06-10, 23:03
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Å andra sidan var det en hel del här som hånade Fredrik Hammar. Killen har varit given i Mechelen sen han skrev på i vintras. Gör vad du vill med den informationen.
Det enda jag vet är att Belgien har en "bra liten liga" som absolut inte får den respekten den förtjänar. Betydligt bättre liga än ex. den turkiska ligan.
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Som ett brev på posten börjar det surras om klausul i kontraktet. Någon nämner 17 miljoner. Blir lätt en sanning. Men har någon innan idag läst något om klausul i kontraktet? Silly season = sanningar skapas snabbt.
Röjkjaer kommer gå till en större liga, men om ni lyckas ro hem värvningen sätter jag er som guldfavoriter i år.
Citera
2025-06-10, 23:10
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Det enda som lockar med bajen är ju europaspelet, men det känns lite väl långsökt att han går dit bara för det. Lönen borde Mjällby kunna matcha genom en "förlängning" á la Peña.
Tror problemet ligger i att man redan lovat andra bärande spelare att dom ska få lämna vid rätt bud och att det således inte kommer göra någon större sportslig skillnad om man behåller Röjkjaer eller inte eftersom Stroud/Manneh redan är de facto klara ut. Ska dom få betalt för Röjkjaer kan det vara ganska många miljoner i (förmodligen negativ) skillnad att behålla honom året ut.
Citera
2025-06-11, 04:58
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Det enda som lockar med bajen är ju europaspelet, men det känns lite väl långsökt att han går dit bara för det. Lönen borde Mjällby kunna matcha genom en "förlängning" á la Peña.

Detta ska läsas med insikt om viss bitterhet över att DIF inte är med i kvalet senare i sommmar. Tack för ingenting i finalen btw.

Med det sagt.

Tror att jag har rätt om jag påstår att fina Djurgården fortfarande är ett av två lag som någonsin tagit sig till gruppspel i ECL oseedade. I denna europeiska bakgård som AIK och Vrak ska försöka kvalificera sig till trots turneringens marginella betydelse eftersom det är Europas Kalle Anka-division som betyder typ noll. Varför ens försöka liksom.

Förutsätter att förväntningarna på satsningarna är minst semifinal om det ska räknas som lyckat - och knappt ens då - utifrån hur tongångarna har varit.

Och nej. Jag heter inte Tony Rickardsson (som förmodligen är bajare). En skillnad mellan honom och mig är att jag på riktigt är bitter.
Citera
2025-06-11, 05:55
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det enda jag vet är att Belgien har en "bra liten liga" som absolut inte får den respekten den förtjänar. Betydligt bättre liga än ex. den turkiska ligan.

Röjkjaer kommer gå till en större liga, men om ni lyckas ro hem värvningen sätter jag er som guldfavoriter i år.
Sett för lite av Røjkær skall sägas men är han alltså för bra för allsvenskan? Så bra? Generellt brukar inte europeiska klubbar öppna upp och betala dyrt för äldre spelare men 25 miljoner för en toppklubb i Polen är ju inget. Det lilla hopp jag har fäster jag vid informationen att vi förväntas buda igen och det gör man väl inte om det inte finns ett ömsesidigt intresse (det har gjort det tidigare). Samtidigt är det Anel som skrivit om det och både han och Disco har en tendens att repetera gamla rykten även när det saknar substans (Bojanic) för att slippa arbeta.
Citera
2025-06-11, 07:01
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Sett för lite av Røjkær skall sägas men är han alltså för bra för allsvenskan? Så bra? Generellt brukar inte europeiska klubbar öppna upp och betala dyrt för äldre spelare men 25 miljoner för en toppklubb i Polen är ju inget. Det lilla hopp jag har fäster jag vid informationen att vi förväntas buda igen och det gör man väl inte om det inte finns ett ömsesidigt intresse (det har gjort det tidigare). Samtidigt är det Anel som skrivit om det och både han och Disco har en tendens att repetera gamla rykten även när det saknar substans (Bojanic) för att slippa arbeta.
Røjkær har varit bäst i ett bra Mjällby.

Ska kanske tilläggas att jag tror du har helt rätt i att det kanske inte blir Premier League som nästa destination. Det kan dock mycket väl bli Danmark, Skottland, Holland, Belgien, Polen, eller kanske till och med Portugal. Att det är ett hett namn på marknaden tvivlar jag inte en sekund på. Jag har ju sagt att jag tror Mjällby tappar 3, kanske 4 spelare i detta fönstret, och det står jag fast vid.
Senast redigerad av Teu 2025-06-11 kl. 07:07.
Citera
2025-06-11, 08:07
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Røjkær har varit bäst i ett bra Mjällby.

Ska kanske tilläggas att jag tror du har helt rätt i att det kanske inte blir Premier League som nästa destination. Det kan dock mycket väl bli Danmark, Skottland, Holland, Belgien, Polen, eller kanske till och med Portugal. Att det är ett hett namn på marknaden tvivlar jag inte en sekund på. Jag har ju sagt att jag tror Mjällby tappar 3, kanske 4 spelare i detta fönstret, och det står jag fast vid.
*hoppas.
Citera
2025-06-11, 09:51
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Detta ska läsas med insikt om viss bitterhet över att DIF inte är med i kvalet senare i sommmar. Tack för ingenting i finalen btw.

Med det sagt.

Tror att jag har rätt om jag påstår att fina Djurgården fortfarande är ett av två lag som någonsin tagit sig till gruppspel i ECL oseedade. I denna europeiska bakgård som AIK och Vrak ska försöka kvalificera sig till trots turneringens marginella betydelse eftersom det är Europas Kalle Anka-division som betyder typ noll. Varför ens försöka liksom.

Förutsätter att förväntningarna på satsningarna är minst semifinal om det ska räknas som lyckat - och knappt ens då - utifrån hur tongångarna har varit.

Och nej. Jag heter inte Tony Rickardsson (som förmodligen är bajare). En skillnad mellan honom och mig är att jag på riktigt är bitter.

Jag kan relatera över bitterheten.
Att vända bortaförlust mot Basel på hemmaplan och tvinga dem till förlängning, och dessutom göra mål i förlängningen, för att sedan torska på ett usel straffsparksavgörande, är fortfarande ett öppet sår hos mig (och många med mig).

Jag menar, det var inte mycket marginaler som hade behövts för att vi skulle gått till EL gruppspel redan 2021 vilket hade boostat våran ekonomi till astronomiska höjder.

Caset är förstås inte likt ditt scenariot, men bitterheten är jämförbar.

- -

Hur man än vrider och vänder på Difs pissiga situation på det så kommer missat Europaspel i år OCH missat Europaspel nästa år (vilket det ser ut att bli) ändå inte betyda att Dif behöver dra i handbromsen ekonomiskt.
Även om kommande två-tre fönster blir dyra ombyggnads fönster, och även om man inte säljer spelare för över 100 miljoner, så finns det helt enkelt mycket ekonomisk fallhöjd för just detta.

Med rätt jobb kan Dif komma topp 3 2026 och då är man uppe på hästen igen med troligt (pga seedningen) Europaspel 2027 igen. Vi haters kan inte göra annat än att hoppas så inte blir fallet.

Säger detta för att iom att sporten avgörs i mångt och mycket beroende på vem som har bäst ekonomi, så kommer topp 3 placeringar (och Europagruppspel) vara avgörande för vilka som skaffar sig bäst förutsättningar de kommande 10+ säsongerna. De som inte spelar Europagruppspel kommer hamna efter allt mer och mer.

(Disclaimer, i teorin kan Dif spela Europagruppspel redan 2026 om resultaten går rätt i cupen nästa år, but lets not go there...)

Slut på rant.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-06-11 kl. 09:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in