2025-06-07, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Eddie markerade även för likdoft på bilnycklarna.
Tycker mamman ser väldigt skyldig ut
Citera
2025-06-07, 08:47
Medlem
Sun Rulers avatar
Enligt ChatGPT är likhundars tillförlitlighet hög men inte absolut, i häraden av 60-90% beroende på olika omständigheter. Doften i hyrbilen kan ha varit gammal, i bilmiljöer kan de stanna kvar längre jämfört med i öppna miljöer.

Har personligen ingen aning om vem eller vilka som är mest misstänkta för brottet ifråga men jag tror inte att hundens markering skall väga alltför tungt när de inte finns något ytterligare forensiskt stöd.
Citera
2025-06-07, 11:46
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Enligt ChatGPT är likhundars tillförlitlighet hög men inte absolut, i häraden av 60-90% beroende på olika omständigheter. Doften i hyrbilen kan ha varit gammal, i bilmiljöer kan de stanna kvar längre jämfört med i öppna miljöer.

Har personligen ingen aning om vem eller vilka som är mest misstänkta för brottet ifråga men jag tror inte att hundens markering skall väga alltför tungt när de inte finns något ytterligare forensiskt stöd.
Man placerade bilen i ett stort garage tillsammans med ett tiotal andra bilar. McCanns var den enda bil hundarna reagerade på. Hundföraren visste inte vilken bil McCanns hade hyrt.

Även kläderna (mammans och en kortärmad tröja som tillhörde Maddie) och gosedjuret som Eddie markerade på låg utlagda på golvet tillsammans med många kläder. Kläder tillhörande både McCanns och från orelaterade personer.

Enda sättet att förklara bort alla dessa markeringar, är att hundföraren fick order om att se till att hundarna markerade på befallning.

I såfall: varför valde man inte att markera på Gerrys kläder också? Det är lättare att tänka sig att en man i en sådan situation skulle ha varit handlingskraftigare och tagit hand om kroppen.

Edit: inte säkert gosedjuret var med där, men hunden markerade när den låg i ett skåp i hyrhuset.
Gosedjuret låg i ett av flera skåp där dörrarna bestod av spjälor. Hunden stannade vid dörren där godedjuret låg.
Senast redigerad av ReedMe 2025-06-07 kl. 11:57.
Citera
2025-06-07, 14:46
Medlem
448s avatar
Citat:
Man placerade bilen i ett stort garage tillsammans med ett tiotal andra bilar. McCanns var den enda bil hundarna reagerade på. Hundföraren visste inte vilken bil McCanns hade hyrt.

Även kläderna (mammans och en kortärmad tröja som tillhörde Maddie) och gosedjuret som Eddie markerade på låg utlagda på golvet tillsammans med många kläder. Kläder tillhörande både McCanns och från orelaterade personer.

Enda sättet att förklara bort alla dessa markeringar, är att hundföraren fick order om att se till att hundarna markerade på befallning.

I såfall: varför valde man inte att markera på Gerrys kläder också? Det är lättare att tänka sig att en man i en sådan situation skulle ha varit handlingskraftigare och tagit hand om kroppen.

Edit: inte säkert gosedjuret var med där, men hunden markerade när den låg i ett skåp i hyrhuset.
Gosedjuret låg i ett av flera skåp där dörrarna bestod av spjälor. Hunden stannade vid dörren där godedjuret låg.

Dessa hundar är mycket säkra , vid havssöket med svenska hundar efter Kim Wall kunde man hitta ett område med respons o sen krysspejla in området vid olika vindriktingar o hittade platsen med extremiter och huvud
Citera
2025-06-08, 08:05
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:

Intressant och bra redogörelse.

Beträffande bilen, den hyrdes 25 dagar efter försvinnandet och då befann de sig under polisbevakning. Det måste vara riskfyllt att transportera en kropp då. Så om det är spår från dottern så borde det vara kontaminering från kläder/brottsplats?

Just gosedjuret tycker jag det är märkligt att hunden markerade på, om det är som familjen hävdar. Att den har varit med på sjukhuset innan resan och på något vis kommit i kontakt med en död person eller spår från en död person.
Citera
2025-06-08, 09:08
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Intressant och bra redogörelse.

Beträffande bilen, den hyrdes 25 dagar efter försvinnandet och då befann de sig under polisbevakning. Det måste vara riskfyllt att transportera en kropp då. Så om det är spår från dottern så borde det vara kontaminering från kläder/brottsplats?

Just gosedjuret tycker jag det är märkligt att hunden markerade på, om det är som familjen hävdar. Att den har varit med på sjukhuset innan resan och på något vis kommit i kontakt med en död person eller spår från en död person.
Ja, Kate säger att hon hanterade döda personer innan resan. Men jag tror inte att golvet bakom soffan där båda hundarna markerade, eller garderoben där likhunden markerade har varit i kontakt med döda engelska patienter. (Ingen ska ha dött i lägenheten tidigare, enl polisen.) Själv tror jag att det handlar om sekundära avsättningar av likdoft när det gäller bilen och att källan är gosedjuret. Kate hanterade den nog en hel del. Tvättade den dessutom. Maddie måste ha haft den hos sig en stund när hon var död. Det lilla blodet i bilen tillhörde nån i familjen. Gick inte att säkerställa vem.

Man ser ju ett mönster i lägenheten. Finns ingen likdoft i barnens sovrum. Det betyder att hon bör ha förolyckats vid fönstret/soffan. Förmodligen påverkad av sömnmedicin. Sedan lagd i Gerrys försvunna tennisbag och ställd i garderoben medan föräldrarna planerade hur dom skulle klara sig ur situationen utan att hamna i portugisiskt fängelse i kanske fem år, förlora sina läkarlicenser, förlora vårdnaden om tvillingarna och anseende. Om jag inte missminner mig, hade dom i England även köpt ett stort dyrt hus i en exklusiv del av hemstaden.

600 meter från lägenheten ligger en vacker katolsk kyrkogård med såna där gravhällar med lock. Kate och Gerry är troende katoliker och hade säkerligen besökt platsen på en av sina joggingturer. Mitt hetaste tips är att Maddie ligger på den kyrkogården. Kanske i en av barngravarna.

Jag vet inte hur lagarna ser ut i Portugal - om det ens är möjligt för polisen att få tillstånd att öppna dom för att undersöka dom.
Citera
2025-06-08, 11:27
Medlem
Vem lämnar ett gäng barn ensamma i en lägenhet i ett främmande land mitt i natten medans dem vuxna är några minuters promenad därifrån och dricker bärs?. Enligt min mening är det fruktansvärt naivt och gränsen till idiotiskt. Jag tror att Madeleine blev bortförd av ett äckel som visste mkt väl att föräldrarna va längre ner på gatan och att lägenheten va obevakad. I mitt huvud så får jag inte ihop det att ens föräldrar kan göra något så fruktansvärt att ta livet av sin egna dotter och sedan soppa bort bevis . Det MÅSTE vara han bruekner
Senast redigerad av Backadalen 2025-06-08 kl. 11:39.
Citera
2025-06-08, 11:30
Medlem
ReedMes avatar
Här är en bild på kyrkogården som jag pratar om:
https://www.google.com/maps/place/Pa...oASAFQAw%3D%3D

Här är filmen med blod- och likhundarna. 58 minuter in markerar Eddie Maddies T-tröja, som hon antagligen dog i, och mammans vita ärmlösa blus och svartvitrutiga byxor - som Kate enligt egen utsago ska ha burit när hon hanterade lik på sjukhuset innan resan. Filmen börjar i hyrhuset som dom flyttade till efter att Maddie försvann.

Finns det likdoft nånstans, så känner hunden det genast när den kliver in i bostaden. Dess uppgift är att söka igenom allt för att försäkra sig om var doften är som starkas, där den sen markerar. Likadant med sökningen vid kläderna, ska hunden undersöka allt innan den markerar. Man kan se Eddie ta upp kläderna i käften vid markeringen. Så arbetar inte hundar längre.

Var visst bara tio bilar, mindes fel där. Och skåpsluckorna där Eddie markerade för gosedjuret var färre än jag mindes. Länge sen jag tittade på filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=c4NMYPsFKb8
Citera
2025-06-09, 21:01
Medlem
Citat:
Här är en bild på kyrkogården som jag pratar om:
https://www.google.com/maps/place/Pa...oASAFQAw%3D%3D

Här är filmen med blod- och likhundarna. 58 minuter in markerar Eddie Maddies T-tröja, som hon antagligen dog i, och mammans vita ärmlösa blus och svartvitrutiga byxor - som Kate enligt egen utsago ska ha burit när hon hanterade lik på sjukhuset innan resan. Filmen börjar i hyrhuset som dom flyttade till efter att Maddie försvann.

Finns det likdoft nånstans, så känner hunden det genast när den kliver in i bostaden. Dess uppgift är att söka igenom allt för att försäkra sig om var doften är som starkas, där den sen markerar. Likadant med sökningen vid kläderna, ska hunden undersöka allt innan den markerar. Man kan se Eddie ta upp kläderna i käften vid markeringen. Så arbetar inte hundar längre.

Var visst bara tio bilar, mindes fel där. Och skåpsluckorna där Eddie markerade för gosedjuret var färre än jag mindes. Länge sen jag tittade på filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=c4NMYPsFKb8

Jag bara tänker om föräldrarna ligger bakom detta…. Hur i hela fridens namn forslar dem iväg Madeleine utan att deras kompisar inte märker något ?? Jag får verkligen inte till tidslinjen . Eller vad deras kompisar med på det fruktansvärda. Svårt och tro ….kollar på Netflix dokumentären exakt nu och jag får ändå säga att föräldrarna visar extremt lite känslor.
Senast redigerad av Backadalen 2025-06-09 kl. 21:04.
Citera
2025-06-09, 21:05
Medlem
Disclaimer: Jag har inte läst så mycket i tråden på ett tag.

Det har ju länge gått rykten om att Kate och Gerry inte är ett par längre, och inte har varit det på åratal. Ligger det något i det?

Utåt sett verkar de bo i samma hus. Jag vet inte. De är ju katoliker, och sådana får ju i regel inte skilja sig. Kan de maska att de bor isär?? Eller kan de bo i skilda sovrum och sova över hos älskarinnor/älskare ibland? Tvillingarna är ju vuxna nu, men tycks bo hemma än. De borde väl märka saker och ting. Vad ska man tro?

Jag vet inte hur det ryktet uppstod eller varifrån, men har hört det som en tvärsäker sanning från flera håll.
Citera
2025-06-10, 17:12
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backadalen
Jag bara tänker om föräldrarna ligger bakom detta…. Hur i hela fridens namn forslar dem iväg Madeleine utan att deras kompisar inte märker något ?? Jag får verkligen inte till tidslinjen . Eller vad deras kompisar med på det fruktansvärda. Svårt och tro ….kollar på Netflix dokumentären exakt nu och jag får ändå säga att föräldrarna visar extremt lite känslor.
Det är nog bara Kate och Gerry som vet vad som hänt, tror jag.

Förmodligen la dom henne i Gerrys tennisbag. Dom nekar till att den existerar men flera vittnen har sett honom använda bagen vid tennisbanan.

Jag klurar fortfarande på när hon kan ha dött. Alldeles säkert visste Kate att hon var död när hon larmade om försvinnandet och skrek Dom (pedofilerna) har tagit henne! till sina vänner. Det där var planerat för att flytta fokus från dom själva. Och så cirkusen som följde..... cirkus utan motstycke. Allt för att skapa kaos och försvåra för polisen.
Citera
2025-06-10, 17:53
Medlem
Polisen har kanske hittat något i jakten på svar om försvunna Madeleine McCann.

18 år senare har nu bitar av ben och kläder skickats på analys.

Men tiden är knapp – snart går den huvudmisstänkte Christian Brückner fri.

https://www.expressen.se/nyheter/var...ar-och-klader/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in