2025-06-10, 09:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Kära ideologiska motståndare.
Jag ser dig och blir arg och förbannad på ateismen som spridit sig över hela samhället..
Hahahaha

Citat:
Jag är mestadels för hatisk gentemot dig och dina lika sinnade för att föra en normal konversation.
Vad krist-likt av dig.
Så du erkänner att du inte är kapabel att svara på frågorna.
Tackar för svaret!
Kanske det är så att din tro bara är grundad i nonsens.

Citat:
Lycka till med att ifrågasätta universums skapelse verk.
Varför måste du ladda dina ord med presuppositionalism hela tiden? Är det för att du inte kan leda det i fakta?
Förstod du vad jag skrev nu eller måste jag sätta mina ord på en lägre nivå?
Citera
2025-06-10, 09:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag är immune mot ateism, raderat ut den mentala sjukdomen med mina egna ord.
Du menar att du är immun mot logik? Det vet vi redan.
Citera
2025-06-10, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, och klockan går runt och runt, självklart är tiden och universum exakt samma.
Vad är det här för barn?
Ja du frågade, och du fick det svar du kunde förstå ser jag. Åter igen bedömde jag rätt
Citera
2025-06-10, 09:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Det är tvärtom kunskap om universums komplexitet och inte okunskap som får människor att dra slutsatsen att det troligtvis är planerat.
Det tror du bara. Det är människor som har magiskt tänkande som tror att det måste vara planerat, för man kan inte föreställa sig hur det skulle fungera utan magiska lösningar.

Citat:
Nä jag har inga "bevis" att visa för dig om inte indikationer är bevis. Skulle inte diverse filosofer "killgissa" vad som kan vara bakom nästa kulle så skulle vi inte kommit ut ur grottstadiet.
Spekulera på men håll dig ifrån logikfel, vad sägs om det?

Citat:
För övrigt så frånvaron av kunskap "bevis" vad som finns bakom nästa kulle som man inte har varit bakom innebär att man behöver spekulera vad som kan finnas där. Drar man slutsatsen att ingenting finns där så är man inte vidare förståndig.
Så med din analogi, hur FAN vet DU att Gud finns? Jag menar, om vi inte kan veta, hur kan du veta?
Det är bara taktiker för att undslippa din bevisbörda som du backar och relativiserar vår förmåga att veta något. Det är för att ni hittar på och vet om att ni hittar på.
Citera
2025-06-10, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Kan du nämna någon sorts astronomisk vetenskap i Bibeln? Och då menar jag inte eftertolkningar och vagheter men faktisk vetenskap.
Det har jag redan tagit upp i tråden, varsågod och finn.
Angående så kallade eftertolkningar så finns inget sådant med Bibeln, Skriftens budskap är tidlöst, det fick du ju klart för dig tidigare här i tråden
Citera
2025-06-10, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Allt har en början
Inte nödvändigtvis. Vi har ju just konstaterat att tid, materia och energi inte kan skapas varken logiskt eller enligt fysikens lagar. Och om något inte kan skapas, så är det per definition evigt. Med andra ord! Tid, energi och materia är bevisligen "oskapade". Precis som religiösa ofta säger att Gud är men utan magi och hockus pockus.

Citat:
något materiellt varesig det är synligt eller ikke synligt måste bli skapat av ingenting
Hur menar du att "något" skulle kunna skapas ur absolut "ingenting"? "Ingenting" är inte ett material, inte ett tillstånd, inte ens ett tomrum. Det är avsaknaden av precis allt.
Så hur ska avsaknad av allt kunna producera något alls? Det hör du nog själv att det inte riktigt håller.
Kan du ge ett enda exempel från fysik, filosofi eller vardag där något verkligen kommer från absolut ingenting?

Citat:
för skulle Gud vara något så är frågan,har Gud ploppat upp ur intet eller har Gud blivit skapad av någon annan.
Helt enig! Det är en rimlig och logiskt nödvändig fråga att ställa. Men här kommer problemet:
Om du försöker slippa undan den genom att säga att Gud istället är ”ingenting”, då säger du ju samtidigt att Gud inte är något alls. Och något som inte är något existerar inte.

Men om du säger att Gud är något så måste du förklara vad han består av, och varifrån han kommer ifrån. Annars är det bara ett annat exempel på att försöka undvika frågan inte besvara den.

Det är just det här som gör att hela guds-ideen helt värdelös. För man behövar ju som du märker bara skrapa lite på ytan och så är den helt innehållslös. Det finns ingen logik, ingen struktur och ingen förklaring för något över huvud taget. Det är bara ett namn man sätter på sånt man inte kan förklara, vilket gör hela guds-konceptet meningslöst och innehållslöst.
Citera
2025-06-10, 10:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Nu skriver jag att Abraham var en dåtida vetenskapsman och astronom som såg himlakropparna på himlavalvet(himmelsriket) och dess precisa strukturerade skeende och relation med jorden ,alltså allt var som skapat, och något som är skapat har en skapare.
Med det räknade de ut tidens gång i det minsta till det största, dygnets timmar, årets månader och himmelrikets tidsåldrar, man förstod detta hur det påverkade naturen och människans resa genom tiden, detta är essensen i vad Skriften talar.
Dessa tidiga upptäckter(uppenbarelser) är inte att förringa och håna, det var de tidiga vetenskapliga stegen som fört oss hit vi är idag och är än lika aktuella och inspirerande.
Istället för att håna borde du skatta dig lycklig att du får ta del i Skaparens skapelse som ger dig kunskap i allt från kosmiska sanningar till Hollywoods stjärn krig
Du förstår väl att man gjort allt det här långt innan Abraham?
Räknat ut tideräkningen, årtider och sånt?
Essensen? Konkret då? Exakt vad var nyskapande, rent vetenskapligt?
Citera
2025-06-10, 10:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag är för övrigt inte religiös i konventionell mening. Att världen är planerad och ihopsatt av en högre intelligens betyder inte att man behöver ansluta sig till någon konventionell religion eller att någon av religionerna är den riktiga och sanna religionen.
Och det är långt ifrån bevisat på något vis alls, att den är planerad och ihopsatt.
Det finns INGENTING som tyder på det annat än att en del människor är imponerade av att vi kan observera och räkna ut diverse konstanter och värden på förhållanden, och så tror man att det är variabler som i ett datorprogram och påstår att det är fantastiskt om gravitationen agerar som den gör och inte på ett sätt den inte gör.
Jävla svagsåsade myllhuvuden.
Citera
2025-06-10, 10:13
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Synd om ateister är det väl?
För att dom har sagt i sitt hjärta att det inte finns någon Gud och på så sätt lurat sig själv till ensamheten utan Gud i sitt jorden liv.
Är det bättre att ha en låtsaskompis?
Citera
2025-06-10, 10:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Fina akademiska ord från en synonymordbok (som någon skrev) ska ge tyngd åt argumenten från en intellektuell medelmåtta av "Vetenskap och Folkbildning"-typ.

Om man åker till Mars och där hittar en något som liknar en grekisk staty av okänt ålder och utsprung vad ska du säga om detta? "Det finns inga bevis för att den har blivit tillverkad den har nog uppstått spontant"? Eftersom du har exempel på andra liknande objekt från jorden så kommer du nog låta dig övertygas om att den ända på något sätt har blivit tillverkad av någon i en okänd forntid.

Men vad händer om man hittar något annat ytterst märkligt och sammansatt objekt som det inte finns någon motsvarighet till på jorden? Någon som kommer titta på det kommer tycka att det för komplext för att ha uppstått spontant. Någon annan som du kommer säga att det finns inga bevis för att påstå att detta föremål har blivit tillverkat. Men frånvaron av bevis för tillverkning säger ingenting om detta föremål faktiskt har blivit tillverkat eller uppstått spontant.

Jag önskar dig mindre synonymordböcker i framtiden och mer genuin öppensinnad hjärnverksamhet.
Så du måste hitta på osannolika scenarion för att bortförklara er vidskepelse och logikbrist?
Snyggt jobbat.
Bara för att ni inte förstår så gör det inte uppkomsten av liv osannolikt. Sådeså.
Citera
2025-06-10, 10:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Nej nej, här hittas inte på något, det är vedertagen fakta, den enda korrekta ”tolkningen” sedan tusentals år, ja sedan begynnelsen kan man säga, igår enbart för de initierade idag öppen för alla, tur är det hur skulle annars jag fått veta.
Nu vet också du, men väljer ändå hålla fast vid dina felaktiga bibelstudier, svårt att släppa dina hatade 30 års felaktiga studier 🤓
Istället för att styrka dina argument hänger du dig till personattacker.
Du kommunicerar ingenting, förstår du det? Ditt meddelande är tomt med faktiska meddelanden.
Citera
2025-06-10, 10:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Duger inte vittnesmålen från dina med människor för dig?
Jag vittnar om att du har helt fel.
Räcker det? Duger det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in