2025-06-10, 10:21
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Inte nödvändigtvis. Vi har ju just konstaterat att tid, materia och energi inte kan skapas varken logiskt eller enligt fysikens lagar. Och om något inte kan skapas, så är det per definition evigt. Med andra ord! Tid, energi och materia är bevisligen "oskapade". Precis som religiösa ofta säger att Gud är men utan magi och hockus pockus.

Hur menar du att "något" skulle kunna skapas ur absolut "ingenting"? "Ingenting" är inte ett material, inte ett tillstånd, inte ens ett tomrum. Det är avsaknaden av precis allt.
Så hur ska avsaknad av allt kunna producera något alls? Det hör du nog själv att det inte riktigt håller.
Kan du ge ett enda exempel från fysik, filosofi eller vardag där något verkligen kommer från absolut ingenting?

Helt enig! Det är en rimlig och logiskt nödvändig fråga att ställa. Men här kommer problemet:
Om du försöker slippa undan den genom att säga att Gud istället är ”ingenting”, då säger du ju samtidigt att Gud inte är något alls. Och något som inte är något existerar inte.

Men om du säger att Gud är något så måste du förklara vad han består av, och varifrån han kommer ifrån. Annars är det bara ett annat exempel på att försöka undvika frågan inte besvara den.

Det är just det här som gör att hela guds-ideen helt värdelös. För man behövar ju som du märker bara skrapa lite på ytan och så är den helt innehållslös. Det finns ingen logik, ingen struktur och ingen förklaring för något över huvud taget. Det är bara ett namn man sätter på sånt man inte kan förklara, vilket gör hela guds-konceptet meningslöst och innehållslöst.
Gud består av ingenting och Gud har alltid funnits,det finns ingen början på Gud.
Men om jag skulle säga att Gud är något, inte nåt materiellt eller så, så är han en kärleksfull fader,han är en hjälpare,han är en skapare.
Så Gud är inget i fysisk mening men saknar dock inte egenskaper.
Citera
2025-06-10, 10:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Skapelseberättelsen skulle jag tolka av annat syfte än att det skulle vara ett rent bevis på hur vår planet och människorna skapades och då är jag ändå troende.
Jesus existerade före all tid och är osynlig eftersom Jesus är Gud.
Vaddå före all tid? Nu har du en hel del att leda i evidens. När var det? Hur vet du att det var så?
Citera
2025-06-10, 10:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Källa?
Ens eget vittnesbörd är den bästa källan.
Saliga de som tror utan ha varken sett, hört eller läst.
Saliga är de svagsinta, alltså?
Vad säger det om Gud?
Citera
2025-06-10, 10:31
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
De fossil som man antog skulle upptäckas och som skulle visa att arter genomgått många men små förändringar, vilka över tid givit upphov till nya arter.
Så typ, alla fossiler? Du inser väl att alla fossiler är "mellanformer"?
Det saknas inte något sådant. Var har du fått för dig det?

Flikar in i en annan persons diskussion också:
Citat:
Det är helt fel att man ska ha lyckats med att bilda nya arter i laboratorium. Och det har aldrig observerats ute i naturen heller.
Beror inte det på hur man defininerar art och artformning?
Det finns definitivt experiment som kallas observerad "speciation" samt olika exempel ute i naturen.
Galapagosfinkar och ekorrar på olika sidor av Grand Canyon samt någon sorts blommor har jag i åtanke specifikt.

Citat:
Självklart finns det både biologer och paleontologer som ifrågasätter evolutionsteorin med tanke på fossilen. Men det jag i mitt tidigare inlägg talade emot var det du skrev, alltså att "Du kan alltså inte förneka ”makroevolution” om du accepterar biologisk evolution som process." Man bör kanske inte avfärda evolutionsteorin, däremot ifrågasätter jag gärna att den ska antas vara bevisad.
Förutom att vi faktiskt hittar fossiler i de geologiska lager som vi kan förutsäga att de ska hittas.
Det gör evolutionsteorin till en förutsägande modell.
Citera
2025-06-10, 10:34
Medlem
Citat:
Gud består av ingenting och Gud har alltid funnits,det finns ingen början på Gud.
Men om jag skulle säga att Gud är något, inte nåt materiellt eller så, så är han en kärleksfull fader,han är en hjälpare,han är en skapare.
Så Gud är inget i fysisk mening men saknar dock inte egenskaper.

Men är du medveten om att säga att "Gud består av ingenting och Gud har alltid funnits" är ett helt förvirrat delulu-påstående som alltså inte betyder något.

Du kan lika gärna säga "Cirklar är fyrkantiga och smakar grönt". Det är bara ord som inte betyder något. Fasen! Jag tyckte att du var med så bra hela vägen. Vi gick igenom de logiska premisserna, steg för steg och var båda helt överens. Så spåra inte ur nu!

Om det är logiskt omöjligt att din definition av gud kan existera så gör den inte det! Ingen kognitiv dissonans kan ändra på det. Det är som att bråka med siffran 3 att den inte är siffran 4. Kom ingen?
Citera
2025-06-10, 10:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Ja se där, du börjar smått förstå, men har en bra bit till, det handlar inte bara om att kunna omvandla parabler, metaforer och symboliken i Skriften till dess verkliga betydelse, det stora är att förstå vad denna verkliga betydelse verkligen kommer kunna betyda eller snarare kan komma göra för dig.
Du har du ägnat +30 år av Bibelstudier för att lätt plocka citat ur skriften, nu blir det för dig förmodligen 30 år till för att verkligen förstå. Lycka till !
Du vägrar alltså peka på något konkret. Du FLYR.
Verkligen patetiskt men helt i linje med tidigare debatter.

Du skriver alltså att man måste omtolka allt skrivet i Bibeln. Vad för metod använder du att kontrollera för rena påhitt? Hur avgör du sanning från falskhet?
Citera
2025-06-10, 10:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Tänk att Gud är av ikkemateria dvs Gud består av ingenting då skulle Gud teoretiskt sett existera, utanför tid, utanför vårt universum.
Det som är skapat i vårt tid och rum finns bara i vårt begränsade mänskliga förstånd.
Gud är inget skapat,för Gud kan inte skapas alla andra hittepågudar är gjorda av mänskliga händer och tankar,det är materiella gudar.
Tänk att X är av ickemateria (påstående), dvs X består av ingenting (förtydligande). Då skulle X teoretiskt sett existera (slutsats).
-
Varifrån får du ditt påstående ifrån?

-Varför följer slutsatsen att något som består av ingenting skulle existera?

Menar du att eftersom vi inte kan motbevisa det, så kan det existera?
Skulle du inte då kunna påstå exakt VAD SOM HELST med det argumentet?
Skulle det inte vara ett bättre argument att påstå något som är smalare och mer precist?
Citera
2025-06-10, 10:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Förstår att det kan kännas jobbigt för dig med dina drygt 30 års felaktiga Bibelstudier, som du själv också påtalar, alltså att allt du i 30 år läst i Bibeln är fel och tokigt, så nu är det dax nu får du chansen att äntra den rätta tolkningen av texten, så ta nu tag i din krage lyft dig upp och kämpa på den rätta vägen jag visat dig, var inte rädd, dina stränga präst föräldrar är borta och kan inte längre tvinga dig till något mot din vilja. Lycka till !
Du påstår att han läst den fel men kan inte visa vad som är rätt och hur du vet att det är rätt.
Skäms du inte? Är dina kinder röda nu?
Citera
2025-06-10, 10:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Allt har en början,något materiellt varesig det är synligt eller ikke synligt måste bli skapat av ingenting för skulle Gud vara något så är frågan,har Gud ploppat upp ur intet eller har Gud blivit skapad av någon annan.
Men ingenting vi känner till ploppar bara upp av sig själv, det är alltid omformat av något annat, eller hur?
Ändå hoppar du till att allt måste ha ploppat fram från ingenstans av en Gud som du måste hitta på, för, som du beskriver det själv, ingenting kan bara ploppa upp ur intet.
Du skapar ditt eget problem och löser problemet med att hitta på en Gud som måste ha funnits, eftersom problemet med regeln du hittat på.
Citera
2025-06-10, 10:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja du frågade, och du fick det svar du kunde förstå ser jag. Åter igen bedömde jag rätt
Men du påstår alltså att eftersom klockor går runt och runt så går själva tiden också runt och runt?
Har jag förstått dig rätt?
Citera
2025-06-10, 10:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det har jag redan tagit upp i tråden, varsågod och finn.
Nej, du har kräkt upp någon sorts påhitt och omtolkning. Bibeln säger inte det du påstår.

Citat:
Angående så kallade eftertolkningar så finns inget sådant med Bibeln,
Jodå, gott om dem. Speciellt när det kallas profetior men de flesta eftertolkningarna kommer från totala tomtunnor som dig som tror de uppnått någon sorts upplysning men när det synas är handen full av strunt.

Citat:
Skriftens budskap är tidlöst, det fick du ju klart för dig tidigare här i tråden
Fick någon klart för sig det? Det tror jag inte.
Påstående är inte evidens. Förstår du åtminstone det?
Citera
2025-06-10, 11:26
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Tänk att X är av ickemateria (påstående), dvs X består av ingenting (förtydligande). Då skulle X teoretiskt sett existera (slutsats).
-
Varifrån får du ditt påstående ifrån?

-Varför följer slutsatsen att något som består av ingenting skulle existera?

Menar du att eftersom vi inte kan motbevisa det, så kan det existera?
Skulle du inte då kunna påstå exakt VAD SOM HELST med det argumentet?
Skulle det inte vara ett bättre argument att påstå något som är smalare och mer precist?
Innan det blev till då fanns Gud för Gud var och är innan det blev till.
Alltså Gud(ingenting) måste vara först innan det blir något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in