Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Jag förkastar inte Jesus (eller hans budskap som många kristna gör) men jag förkastar dig och din retorik.
Vilka kristna begrepp försöker jag använda?
Men kära du? Jag förstår att du är väldigt förvirrad nu, men låt oss försöka redan ut tydlighetens skull, vad du har sagt såhär långt och varför det står i direkt konflikt med vad din fantasikompis Jesus själv säger, enligt de evangelier som du själv hänvisar till att du kan så bra?
Du har sa i ditt förra inlägg att
Jesus inte är Gud, utan bara en människa.
"människornas son", som talar Guds ord. Men enligt Jesus själv (inte Paulus, inte kyrkan, utan enligt Jesus själv enligt evangelierna) så säger han:
– "Jag och Fadern är ett." (Joh 10:30)
– "Den som har sett mig har sett Fadern." (Joh 14:9)
– "Innan Abraham blev till, är jag." (Joh 8:58)
Det är ju inte några metaforer och samtliga fall (om du faktiskt hade läst dessa stycken i bibeln) så ser du även att omgivningen reagera rätt kraftigt på det. Inte för att Jesus är otydlig här utan för att han uttryckligen alltså gör anspråk på att vara Gud. (och som sidenote: att en snubbe som inte uppfyller en enda messiansk profetia och ändå springer runt och kallar sig för gud i Jerusalem för 2 tusen år sedan inte skulle bli avrättad för hädelse är mer eller mindre omöjligt).
Du säger också att Jesus är en människa som gör Guds vilja. Men enligt evangelierna gör han inte bara Guds vilja utan han gör också sådant som endast Gud kan själv göra:
– Han förlåter synder (Mark 2:5–7)
– Han låter sig tillbes (Matt 28:17, Joh 9:38)
– Han säger att han ska döma människorna på Domens dag (Matt 25:31–46)
Och när Tomas tilltalar honom med orden
"Min Herre och min Gud!" (Joh 20:28), så avvisar Jesus det inte alls utan klart bekräftar det istället.
Så du bygger ju hela din argumentation på att du
"bara säger det Jesus själv sa i evangelierna". Men du har sammtidgt uttryckligen sagt att Jesus inte är Gud vilket är i direkt konflikt med vad Jesus själv sagt, enligt evangelierna.
Och när jag påpekade just detta, tillsammans med att ditt tidigare resonemang byggde på ett konkret logiskt felslut (argumentum ad ignorantiam), så valde du att gå på mig i person och inte i sak.
Jag påstår ju inget här som du inte själv redan har sagt! Jag bara synliggör att det du säger här står i i direkt konflikt både med evangelierna och med Jesus egna ord?
Du har fantiserat ihop din egen ”sanning” i huvudet, och nu står du mitt i den kognitiva dissonans som uppstår när din personliga fantasibubbla krockar med den bibliska fantasibubbla som du påstår att du följer?
Det pinsamma är inte att du har en egen tro! Det pinsamma är att du försöker låtsas att den är byggd på Jesus, samtidigt som du motsäger honom rakt ut. Och om du tycker att jag är hård med mina ord, så har du helt rätt! Men det beror inte på att jag ser ner på dig. Utan det är för att du, ironiskt nog, redan är en långt bättre person än den gud du så desperat försöker försvara.
Men det få vi ta i ett annat inlägg om du vågar. .. ..