2025-06-09, 23:38
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VasileYSL
Jag var nyfiken på hur mycket man får betalt på att jobba på McDonalds 2025. Man får alltså enligt denna länk mellan 88 och 110 kronor i timmen. 88 kronor i timmen 2025? Det blir ju knappt 500 kronor per dag utan OB. Säg att du jobbar 20 dagar på en månad. Då tjänar man alltså 10 000 kronor. Hur i helvete kan det vara lagligt, och hur fan överlever folk som jobbar på McDonalds? Okej om du är typ 17 år och bor hemma men det finns ju vuxna som jobbar på Mcdonalds också. Det verkar helt sinnessjukt lite.

https://www.studentjob.se/lediga-jobb/2698297-gillar-du-hamburgare-ansok-om-lediga-jobb-pa-mcdonalds

Snarare ca 145 kr i timmen. Mer med OB.
Citera
2025-06-09, 23:39
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PetterHansson
Varför skulle man anstränga sig för 88 kr /h ? Vem fan vill jobba kvar där? Förnedringslön. Att det ens är lagligt att ge så lite lön?? Det inget softjobb direkt att jobba sent en fredagkväll på donken Medis.

För att det är inte såpass låg lön där. Grundlön för medarbetare ligger på ca 145 kr i timmen. Mer för arbetsledare. Restaurang chefen har ca 30 fast plus procent på vinsten
Citera
2025-06-09, 23:40
  #15
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VasileYSL
Många som jobbar på McDonalds ser ju iallafall ut att vara runt 30. Hur fan går det ihop för dem? Får dem bidrag?
Alla svartskallar på McDonalds fifflar förmodligen till sig csn, social- och bistadsbidrag...precis som vanligt.
Citera
2025-06-09, 23:42
  #16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, jag känner några som snabbt stigit i graderna. Som haft det som sommarjobb först och fort jobbat sig upp trots ung ålder. Då får man ju lite mer i lön. Hur mycket vet jag inte.

Är det samma lön hos Max?

Jag har aldrig jobbat på snabbmatsrestaurang själv och min lön jag hade i restaurangbranschen för 35 år sen känns lite utdaterad.

Man får säkerligen ett tillägg för varje steg man kommer upp men frågan är hur många olika positioner det kan finnas. Diskare, restaurang/kassa, ansvarig för del i restaurang, skiftledare och platsansvarig.

Jag gissar på de olika positionerna och det är säkert olika på olika restauranger beroende på storlek. Men ska man komma upp i en dräglig lön så bör man nog vara på någon av de två högsta positionerna i min gissade lista.
Citera
2025-06-09, 23:44
  #17
Medlem
88 kr i timmen kan inte vara möjligt. Har dom inte kollektivavtal?
Men visst, helt i linje med vad borgarna tycker. Det skall löna sig att jobba men bara om du är arbetsgivare.
Citera
2025-06-09, 23:48
  #18
Medlem
Onanikrems avatar
Är väl sällan någon som jobbar heltid där heller? För 100år sedan var jag ihop med en tjej som jobbade två helger i månaden och diverse kvällar extra på en av konkurrenterna. Visst lönen var skit men hon hade även ett vanligt skitjobb på heltid. Så det var väl bara för att kunna boosta fritid och semester lite. Var väl inte lika jävliga klienter då som nu på burgarställena heller kan jag tänka mig? Fan nu har de ju ordningsvakter på vissa ställen helgkvällar.

Annars är det väl mest studenter och folk som bor hos föräldrarna som pallar att överleva på ett sådant jobb.
Citera
2025-06-09, 23:51
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Är det ens lagligt med en timlön på 88 kr?
Det är ju lagligt med en akassa under 12k/månad, så ja?
Citera
2025-06-09, 23:52
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Alla svartskallar på McDonalds fifflar förmodligen till sig csn, social- och bistadsbidrag...precis som vanligt.
Med all rätt (förutom CSN om de inte pluggar på riktigt) med sån jävla skitlön.
Citera
2025-06-09, 23:54
  #21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterHansson
Varför skulle man anstränga sig för 88 kr /h ? Vem fan vill jobba kvar där? Förnedringslön. Att det ens är lagligt att ge så lite lön?? Det inget softjobb direkt att jobba sent en fredagkväll på donken Medis.

Det är just därför det är enkelt att stiga i graderna, många ser det som ett extrajobb och gör vad de måste, många jobbar en kortare tid osv.
Jag lovar att satsar man så har man garanterat en bra position inom två år om man vill.
Många jobb betyder att man börjar från botten och kan klättra och de som vill kan lyckas.

IKEA har lite samma filosofi, vill du så kan du gå upp i hierakin rätt lätt.
Citera
2025-06-09, 23:55
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
För att det är inte såpass låg lön där. Grundlön för medarbetare ligger på ca 145 kr i timmen. Mer för arbetsledare. Restaurang chefen har ca 30 fast plus procent på vinsten

Det är bra om det blir klarlagt. Jag misstänker att det nog ändå är olagligt med timlön på 88 kr. Jag är inte 100% på det men det känns som definition på slaveri faktiskt.

Grundlön på 145 kr, helt okej.
Citera
2025-06-10, 00:04
  #23
Medlem
Men herregud, det är ett instegsjobb. Jag jobbade tre månader på en jävla hamburgerrestaurang när jag just gått ut gymnasiet. Det var hundratals sökande men jag fick jobbet. Vantrivdes varje sekund. Var dessutom redan då vegetarian😄
Men det var bra, satte eld i baken så jag jagade nytt jobb.
Hade fö haft annat jobb varje lov sedan jag var 11 så det var bara att fortsätta och prova sig fram. Var bara nyttigt att tidigt fatta vad man skulle försöka undvika. Arbetslivskunskap brukar man kalla det.
Citera
2025-06-10, 00:05
  #24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är bra om det blir klarlagt. Jag misstänker att det nog ändå är olagligt med timlön på 88 kr. Jag är inte 100% på det men det känns som definition på slaveri faktiskt.

Grundlön på 145 kr, helt okej.

Det finns ingen lag som bestämmer minimilön i Sverige, det bestämt dock genom kollektivavtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in