2025-06-07, 19:46
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Här måste väl bästa agerandet just nu vara att genomföra kapitaltillskott? Belåningen måste ju uppenbart ner rejält. Typ från 33k till 15k per m2 (fortfarande högt men inte så galet). Kapitaltillskott på 20k/m2 bostadsyta. Då kan avgiften sänkas och bli normal. Troligtvis gynnar det väl marknadspriset så de som säljer kan nog få tillbaka kapitaltillskottet genom högre försäljningspris.

Men visst lär de ju hyra ut lokalen? Om det är i markplan i det läget är det ju ett mycket bra läge. Kanske med sänkt hyresnivå? Sägs väl att det är fler vakanser i Stockholm är för 5 och 10 år sen. Kan nog absolut vara rea pris här men då vill man som köpare har insyn i styrelsens strategi framöver.

Min bild är att kapitaltillskott används sällan. Kan tänka mig åtminstone två anledningar till det:

1. Alla har inte möjlighet att göra tillskottet. Visst skulle man kunna välja att endast de som vill/kan gör det, men det komplicerar administrationen med bl.a. differentierade månadsavgifter framöver.

2. Man känner sig osäker på att få tillbaka beloppet "krona per krona" vid en försäljning.

Om tillskott görs med 20 tkr/kvm blir det för denna lgh 1 660 tkr. Anta 3 % brf-ränta (lånen omförhandlades 31/12 2024) så bör månadsavgiften minska drygt 4 tkr till ca 14,7 tkr. Fortfarande en HÖG avgift.

Brf har tre lokaler. I ÅR 2024 skriver de att den lilla*lokalen är uppsagd till sommaren 2024. Så frågan är hur mycket den "lilla lokalen" skulle kunna generera? Om inte annan blivit vakant också. Frisörsalongen som verkar vara modell större verkar dock finnas kvar.

Hur som helst, ska bli intressant att följa försäljningen, hoppas de visar budgivningen.
Citera
2025-06-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Verkar vara en källarlokal där Kavall hängde fram till 2021 då de gick i KK. Stått outhyrt sedan dess så verkar ju måttligt attraktivt.

Sen har man Palestinas ambassad som granne också - kanske är ett plus för någon men mer en risk för en massa gapiga protester.

Här är mer om BRFen: https://www.booli.se/bostadsrattsforening/266920

Får en känsla av att det finns andra problem än outhyrd lokal i denna förening, det borde de kunnat ordna på 3 år tycker man ju

Gick de i konken redan 2021? Jag googlade snabbt och hittade sommaren 2024. Ser ut som att avgiften chockhöjdes först i slutet av 2024. Källarlokal känns knepigare dock. Föreningen borde såklart arbetat med skulden löpande senaste tio åren när man hade goda hyresintäkter.
Citera
2025-06-07, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Min bild är att kapitaltillskott används sällan. Kan tänka mig åtminstone två anledningar till det:

1. Alla har inte möjlighet att göra tillskottet. Visst skulle man kunna välja att endast de som vill/kan gör det, men det komplicerar administrationen med bl.a. differentierade månadsavgifter framöver.

2. Man känner sig osäker på att få tillbaka beloppet "krona per krona" vid en försäljning.

Om tillskott görs med 20 tkr/kvm blir det för denna lgh 1 660 tkr. Anta 3 % brf-ränta (lånen omförhandlades 31/12 2024) så bör månadsavgiften minska drygt 4 tkr till ca 14,7 tkr. Fortfarande en HÖG avgift.

Brf har tre lokaler. I ÅR 2024 skriver de att den lilla*lokalen är uppsagd till sommaren 2024. Så frågan är hur mycket den "lilla lokalen" skulle kunna generera? Om inte annan blivit vakant också. Frisörsalongen som verkar vara modell större verkar dock finnas kvar.

Hur som helst, ska bli intressant att följa försäljningen, hoppas de visar budgivningen.

Ja jag känner bara till att kapitaltillskott genomförts i en förening som behövde köpa loss marken men kunde ej få banklån till allt. Så ja, inte helt vanligt och ja inte så sannolikt att alla kan få loss såna stora summor.

Antagligen två av tre lokaler som är vakanta gissar jag då? Frisörsalongen har skapligt bra förhandlingsläge i kommande hyresförhandlingar.
Citera
2025-06-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
ingen bryr sig om dina åsikter.

jag citerar EUs expertrapport igen:

High household debt
combined with overvalued house prices
increase vulnerability to a market
correction.

overvalued house prices

overvalued house prices

overvalued house prices

Du verkar ha hittat ett nytt favorit-ord. Men du kan inte förstå sammanhanget eftersom du verkar ha nån slags diagnos.

Om det vore sant så skulle spadarna vara i backen och nybyggnation fullkomligt blomstra. De källor jag läser så verkar det vara tvärtom.
Citera
2025-06-07, 20:02
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Gick de i konken redan 2021? Jag googlade snabbt och hittade sommaren 2024. Ser ut som att avgiften chockhöjdes först i slutet av 2024. Källarlokal känns knepigare dock. Föreningen borde såklart arbetat med skulden löpande senaste tio åren när man hade goda hyresintäkter.

Nej, det var 2024. Blandade ihop datumen, de startade 2021

Från annonsen dock:

"På grund av en tidigare lokalhyresgästs konkurs i mars 2021 uteblev en betydande andel av föreningens intäkter. För att täcka upp detta inkomstbortfall höjdes avgiften."

De verkar också fått till datumen fel

Alla deras lån gick ut i slutet av 2024, innan dess ca 1.6% i ränta.
Citera
2025-06-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Nej, det var 2024. Blandade ihop datumen, de startade 2021

Från annonsen dock:

"På grund av en tidigare lokalhyresgästs konkurs i mars 2021 uteblev en betydande andel av föreningens intäkter. För att täcka upp detta inkomstbortfall höjdes avgiften."

De verkar också fått till datumen fel

Alla deras lån gick ut i slutet av 2024, innan dess ca 1.6% i ränta.

Haha sjukt att de dessutom skrivit fel om det i annonsen. 2024 var verkligen ett katastrofår för dem med hyresgäster som konkar och lånen som läggs om. Förresten i ÅR noten med lånen står det ”långivare utan BG”. Vad är det? Bankgaranti? Indikerar det att de inte kunde få låna så mycket utan svårigheter?
Citera
2025-06-08, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du verkar ha hittat ett nytt favorit-ord. Men du kan inte förstå sammanhanget eftersom du verkar ha nån slags diagnos.

Om det vore sant så skulle spadarna vara i backen och nybyggnation fullkomligt blomstra. De källor jag läser så verkar det vara tvärtom.

naturligtvis är det sant vilket jag visat i min källa, en av EUs ekonomiska expertrapporter.

overvalued house prices
overvalued house prices
overvalued house prices
Citera
2025-06-08, 08:21
Medlem
Svårt se hur bostadspriserna ska stiga. Det finns drygt 5000 bostäder till andrahandsuthyrning på Blocket, Stockholms län men bara 135 annonser om de som söker lägenhet i Stockholm. Rimligen måste det sitta ett antal med dubbla boendekostnader och en del som försöker hyra ut till gå back hyra. Obalansen är nog lika stor över hela Sverige. Skulle jag sitta med en miljon på kontot så skulle jag nog hellre hyra nåt guldkorn i andra hand än att gå på köp. I vart fall skulle jag absolut inte gå på köp om det var en bostad jag visste jag säkert skulle lämna inom 3 år. Förlustrisken är ganska stor i nuläget.
Naturligtvis finns det personer som vill ha bostad. Men ser jag på annonser på nätet där personer vill hyra i Stockholm så oftast är det de vill ha (stl)och i vilka områden, 20-30% maxhyra under vad uthyrarna vill ha. Ofta är det personer med utländsk bakgrund som söker eller unga. Det är alltså ett glapp där. Det går hyra ut men inte till vilken hyra som helst. På ett sätt kan man väl säga att marknadshyror redan existerar eftersom utbudet är så mycket större än sökanden. Att officiellt införa marknadshyror skulle nog inte förändra så mycket. Du kanske lättare skulle få ett förstahandskontrakt, samtidigt skulle du kunna hyra i andra hand mycket billigare närapå.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-06-08 kl. 08:37.
Citera
2025-06-08, 09:33
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Svårt se hur bostadspriserna ska stiga. Det finns drygt 5000 bostäder till andrahandsuthyrning på Blocket, Stockholms län men bara 135 annonser om de som söker lägenhet i Stockholm. Rimligen måste det sitta ett antal med dubbla boendekostnader och en del som försöker hyra ut till gå back hyra. Obalansen är nog lika stor över hela Sverige. Skulle jag sitta med en miljon på kontot så skulle jag nog hellre hyra nåt guldkorn i andra hand än att gå på köp. I vart fall skulle jag absolut inte gå på köp om det var en bostad jag visste jag säkert skulle lämna inom 3 år. Förlustrisken är ganska stor i nuläget.
Naturligtvis finns det personer som vill ha bostad. Men ser jag på annonser på nätet där personer vill hyra i Stockholm så oftast är det de vill ha (stl)och i vilka områden, 20-30% maxhyra under vad uthyrarna vill ha. Ofta är det personer med utländsk bakgrund som söker eller unga. Det är alltså ett glapp där. Det går hyra ut men inte till vilken hyra som helst. På ett sätt kan man väl säga att marknadshyror redan existerar eftersom utbudet är så mycket större än sökanden. Att officiellt införa marknadshyror skulle nog inte förändra så mycket. Du kanske lättare skulle få ett förstahandskontrakt, samtidigt skulle du kunna hyra i andra hand mycket billigare närapå.
Ja, jag har också svårt att se hur bostadspriserna skall stiga markant framgent.

Befolkningsökningen beror enkom på migration, varav en stor del utgörs av personer som inte besitter ett betydande kapital för att investera i bostadsmarknaden. Det kommer givetvis vara stora regionala skillnader på marknaden men som helhet tror jag att det kommer gå trögt.

Politiska beslut kan givetvis påverka efterfrågan på reala tillgångar men annars tror jag att prisökningarna kommer vara mer segmenterade, för vissa områden under vissa perioder utifrån ränteläge och makroekonomisk stabilitet.
Citera
2025-06-08, 09:46
Medlem
Citat:
Trendbrottet: Nya pensionärer får sämre ekonomi
https://www.di.se/nyheter/trendbrottet-nya-pensionarer-far-samre-ekonomi/

Möjligheten att stödja barn och barnbarn i bostadsköp via pengagåvor minskar också framöver.
Citera
2025-06-08, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08

Jag har kollegor som har bott i BRF där detta gjorts. Dvs man har gjort sin BRF skuldfri.

Då jag frågade hur det gick för de som inte kunde göra kapitaltillskottet, svaret klart och tydligt: "Dom får sälja". Så var det med den saken.
Citera
2025-06-08, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mardukblondas
Enligt allmän uppfattning ska man hålla sig borta från högt belånade brf i oattraktiva områden.

Men vad säger folk om denna?

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-vasastan-stockholms-kommun-radmansgatan-46-21552188

Väldigt lågt pris sett till adress men 33tkr/kvm belåning pga utebliven hyresgäst. Är det ett sådant klipp som stjärnmäklaren försöker framstå att det är?

Redan konstaterat av andra men den här föreningen har långtgående problem. Säg att medlemmarna skulle skjuta till så att man kunde släcka hälflten av föreningens lån så är ändå belåningen högre än vad de flesta accepterar för nybyggt. Sedan undrar man vilken värld de där säljarna lever i när de vill ha 6mkr för den där lägenheten, i hjärtat av innerstans kanske mest misskötta förening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in