2025-05-14, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför svarar inte trollet på frågan istället, du vet uppenbarligen inte hur Stockholm ser ut, du tror att Bromma kyrka är centrum i Bromma och att Ålsten eller Äppelviken är jämförbart med Eneby eller Blackeberg.
Troll.

Fyllerant. ”Centrum i Bromma” har jag aldrig skrivit ett ord om. Du kan inte visa något inlägg där jag skrivit något av detta.

Sov av dig ruset det är meningslöst att jag ska sitta och besvara dina fantasier.
Senast redigerad av flanders 2025-05-14 kl. 07:52.
Citera
2025-05-14, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är det därför slitna äldre lägenheter med låg hyra men i bra lägen är det som är svårast att komma åt?
Vilket syftar därför på?
Det stod en hel del i det du citerade.

Så hur tänkte du ?
Citera
2025-05-14, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Tycker personligen att bostadsrätter är extremt dyra. Man ska ut flera miljoner för några tusenlappar mindre i månadsavgift. Tror priset på dom behöver halveras.
Kan du starta ett företag och låta bygga BRF och sälja BR till halva priset (mot idag).

Jag kan nog vara intresserad köpare då.
Citera
2025-05-14, 08:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej jag förstår att det är mumma för en sann domedagsprofet.

Finns 100 000 tals jobb som borde göras men inte görs som ai är chanslöst att göra då det helt bygger på mänsklig interaktion.
Just nu ja. Men vänta några år. Du kan ju nämna de yrken "som borde göras", men som inte görs idag, som inte AI (och robotar) kommer klara av. Och varför skulle det inte påverka bostadspriserna? I själva verket kommer det revolutionera hela samhället, hur vi lever, om det ens kommer finnas någon "marknad" och om vi ens kommer överleva...
Citera
2025-05-14, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Just nu ja. Men vänta några år. Du kan ju nämna de yrken "som borde göras", men som inte görs idag, som inte AI (och robotar) kommer klara av. Och varför skulle det inte påverka bostadspriserna? I själva verket kommer det revolutionera hela samhället, hur vi lever, om det ens kommer finnas någon "marknad" och om vi ens kommer överleva...

Barnpassning. Barngrupperna på förskolan är absurt stora. Borde ha dubbla personalen. Skolor har enorma klasser ofta på 25-30 elever. Samma sak där. Hemtjänsten, de äldre får någon minut per dag av en väldigt stressad person. Sjukvården, vi har sådan brist på sjukvårdspersonal att folk dör i vårdköer och får vänta i evigheter på livsviktiga operationer Osv osv osv.

Att ”jobben ska ta slut” är bara trams.
Citera
2025-05-14, 08:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Barnpassning. Barngrupperna på förskolan är absurt stora. Borde ha dubbla personalen. Skolor har enorma klasser ofta på 25-30 elever. Samma sak där. Hemtjänsten, de äldre får någon minut per dag av en väldigt stressad person. Sjukvården, vi har sådan brist på sjukvårdspersonal att folk dör i vårdköer och får vänta i evigheter på livsviktiga operationer Osv osv osv.

Att ”jobben ska ta slut” är bara trams.
Allt det där kommer ju robotar klara med lätthet om något decennium. Bättre än vi människor dessutom. Tror inte du fattar vidden av det här.
Citera
2025-05-14, 08:13
Medlem
Citat:
Går inte att jämföra. Den här gången är det allvar. Intelligens som överträffar människans kombinerat med robotisering. Den som inte förstår vad det innebär ligger nog extra illa till...

Den i särklass största risken för samhället, jobben och därmed bostadsmarknaden. Är övertygad om att det kommer finnas ett riskjusterat pris för bostadsrätter framöver. Framför allt där majoriteten i föreningen är unga, nyinköpta och har stora lån.
Citera
2025-05-14, 08:20
Medlem
Citat:
Allt det där kommer ju robotar klara med lätthet om något decennium. Bättre än vi människor dessutom. Tror inte du fattar vidden av det här.

Att robotar ska lära människor att bli vettiga människor är bara trams.

Att det om 10-20 år kommer finnas helautomatiserade dagis, skolor, sjukhus etc är så tramsigt att man bara kan skratta åt det.

Det blir som att titta på vad samma typ av människor på 60-70 talet trodde vi skulle ha för samhälle år 2000. Det var enorma kolonier på mars och humanoider samt flygande bilar.

Vi kan 2025 inte ens klara av att skapa en säker självkörande bil. Inte ens i närheten. De mest teknikintensiva bilarna på marknaden blir helt nollställda om det regnar, snöar eller blir skitigt.

En biltvätts premiumprogram är värdelöst. Bilen blir inte ren. En handtvätt är helt överlägsen. Invändigt i bilen ska vi inte ens tala om.

Vi kan alltså inte ens bygga ai som kan tvätta en jävla bil. Men vi ska ha sjukhus som är helt automatiserade från ax till limpa inom 10 år :-D

Min robotdammsugare som är marknadens premiummodell är ett skämt jämfört med att städa själv. Den funkar som extremt simpel komplettering. Städerskan måste ändå komma hit regelbundet.

Jag har precis renoverat och inte ett SMACK hade kunnat göras av någon ai.

Bostadspriserna kommer inte påverkas ett smack av detta
Senast redigerad av flanders 2025-05-14 kl. 08:23.
Citera
2025-05-14, 08:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Vilket syftar därför på?
Det stod en hel del i det du citerade.

Så hur tänkte du ?
Folk jagar lägenheter med låga hyror inte höga, det är därför du kan få en hyresfyra i norra Djurgårdsstaden för drygt 20.000 kr månaden med 12-13 års kötid.
En sliten sekelskifteslägenhet mitt i smeten kostar hälften om ens det, den får du köa i årtionden för.
Citera
2025-05-14, 08:36
Medlem
Citat:
Expertsystem var folk enormt entusiastiska inför för +40 år sedan. Det har fortfarande inte slagit igenom.

Men om vi håller oss till ämnet. När kommer AI+robotar kunna bygga bostäder som kan säljas för halva priset? Byggjobbare och hantverkare har ganska höga timkostnader, så det är ju ett tacknämligt område att automatisera. Dvs lite lättare kanske att få lönsamhet i, givet höga lönekostnader.
Citera
2025-05-14, 08:37
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Att robotar ska lära människor att bli vettiga människor är bara trams.

Att det om 10-20 år kommer finnas helautomatiserade dagis, skolor, sjukhus etc är så tramsigt att man bara kan skratta åt det.

Det blir som att titta på vad samma typ av människor på 60-70 talet trodde vi skulle ha för samhälle år 2000. Det var enorma kolonier på mars och humanoider samt flygande bilar.

Vi kan 2025 inte ens klara av att skapa en säker självkörande bil. Inte ens i närheten. De mest teknikintensiva bilarna på marknaden blir helt nollställda om det regnar, snöar eller blir skitigt.

En biltvätts premiumprogram är värdelöst. Bilen blir inte ren. En handtvätt är helt överlägsen. Invändigt i bilen ska vi inte ens tala om.

Vi kan alltså inte ens bygga ai som kan tvätta en jävla bil. Men vi ska ha sjukhus som är helt automatiserade från ax till limpa inom 10 år :-D

Min robotdammsugare som är marknadens premiummodell är ett skämt jämfört med att städa själv. Den funkar som extremt simpel komplettering. Städerskan måste ändå komma hit regelbundet.

Jag har precis renoverat och inte ett SMACK hade kunnat göras av någon ai.

Bostadspriserna kommer inte påverkas ett smack av detta
Där är vi uppenbart inte alls eniga. Din dammsugares och bils funktioner idag säger inte mycket om vad som är på G och de möjligheter och risker som finns med AI och robotisering. Det enda du egetligen behöver göra är att tänka ingenom vad en AI som är 100 ggr intelligentare än den sammantagna mänskligeheten skulle innebära. Vare sig du eller jag kan veta det. Det enda vi vet är att det förmodligen skulle innebära mycket stora förändringar. I värsta (eller bästa) fall blir människan som art helt överflödig.
Citera
2025-05-14, 08:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Fyllerant. ”Centrum i Bromma” har jag aldrig skrivit ett ord om. Du kan inte visa något inlägg där jag skrivit något av detta.

Sov av dig ruset det är meningslöst att jag ska sitta och besvara dina fantasier.
Fast en "Brommavilla" ligger inte vid gamla beckis, lika lite som en prestige Brf ligger längs med Ulvsundavägen.
Men du bor inte i Stockholm, annars hade du haft koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in