2025-06-06, 12:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Kommer alltid finnas de som har råd att lämna bud i stabila i tryggare områden. Det finns money därute. Det håller priserna uppe.

Men de som har lägre inkomster kommer inte kunna hitta det de behöver till det pris de har råd att betala. Vi har pratat om trångbodda nyanlända invandrare (oftast). Det kommer bli vanligare bland alla, åtminstone i storstäderna eller populära orter.

Vi får ju inte glömma att många bodde trångt förr. Det är inget nytt. Fattigdomen var utbredd. Min farfar hade inga skor sommartid. Han fick gå barota. Uppväxt på landet. Sen var han tvungen att försöja en äldre kvinnlig släkting innan han kunde gå vidare med sitt liv. Vi pratar om i början på 1900-talet. Mina föräldrar gick i skolan, fick hyggligt bra jobb och många gånger bättre ställt, men det är ingen naturlag som säger att gemene man kommer ha välstånd framöver. Tillräckliga boenden för familjer till rimliga priser är oklart.
Ett orostecken är att små lägenheter inte stiger utan tvärtom verkar sjunka i pris eller vara svårsålda.
Hur skall den såkallade byteskedjan kunna upprätthållas utan inflöde underifrån?
Var skall insatserna till stora Brf och villor tas om inte hela marknaden lyfter?
Citera
2025-06-06, 12:50
Medlem
mardukblondass avatar
Enligt allmän uppfattning ska man hålla sig borta från högt belånade brf i oattraktiva områden.

Men vad säger folk om denna?

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-vasastan-stockholms-kommun-radmansgatan-46-21552188

Väldigt lågt pris sett till adress men 33tkr/kvm belåning pga utebliven hyresgäst. Är det ett sådant klipp som stjärnmäklaren försöker framstå att det är?
Citera
2025-06-06, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Om du inte förstår att det är billigare att bygga flerbostadshus är du gravt handikappad. Alla förstår att det är äpplen och päron som jämförts.
Jag har inte uttalat mig om det är billigare eller dyrare att bygga småhus vs flerfamiljshus. Det där är en halmgubbe du har fantiserat ihop. Uppenbarligen pga obefintlig förmåga till läsförståelse.

Kan du nu sluta upp med att tillskriva andra sådant de aldrig uttalat.

Du försöker bara förstöra diskussionen.

Det jag observerade var att hyreshus stigit med 1176% samtidigt som småhus stigit med 827%.
Dvs hyreshusen har stigit mycket mer än småhus.

Menar man då att småhus varit i eller är i en bubbla, så bör det då gälla i större utsträckning för hyreshus. Men om det vore så skulle byggföretag bygga flerfamiljs hus i massor och sälja till Fastighetsbolagen. Och priserna skulle rasa.
Det händer inte.
Och därmed är det svårt att se att hyreshus skulle kunna vara i en bubbla.

Och är inte hyreshusen i en bubbla så indikerar det snarare att småhusen på rent fundamentala grunder stiga lite mer, så de närmar sig hyreshusens prisökning.

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Kan du ge mig en enda logisk anledning till varför småbostadshus skulle vara billigare att konstruera än flerbostadshus idag?
Varför skulle jag göra det??
Det är inget jag har diskuterat.
Det är en fråga som du har hittat på, och håller någon sjuklig monolog om.
Citera
2025-06-06, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Kommer alltid finnas de som har råd att lämna bud i stabila i tryggare områden. Det finns money därute. Det håller priserna uppe.

Men de som har lägre inkomster kommer inte kunna hitta det de behöver till det pris de har råd att betala. Vi har pratat om trångbodda nyanlända invandrare (oftast). Det kommer bli vanligare bland alla, åtminstone i storstäderna eller populära orter.

Vi får ju inte glömma att många bodde trångt förr. Det är inget nytt. Fattigdomen var utbredd. Min farfar hade inga skor sommartid. Han fick gå barota. Uppväxt på landet. Sen var han tvungen att försöja en äldre kvinnlig släkting innan han kunde gå vidare med sitt liv. Vi pratar om i början på 1900-talet. Mina föräldrar gick i skolan, fick hyggligt bra jobb och många gånger bättre ställt, men det är ingen naturlag som säger att gemene man kommer ha välstånd framöver. Tillräckliga boenden för familjer till rimliga priser är oklart.
Det är en bra kommentar.
Väldigt många verkar inte begripa hur eländigt det var i Sverige bara för ett fåtal generationer sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ett orostecken är att små lägenheter inte stiger utan tvärtom verkar sjunka i pris eller vara svårsålda.
Hur skall den såkallade byteskedjan kunna upprätthållas utan inflöde underifrån?
Var skall insatserna till stora Brf och villor tas om inte hela marknaden lyfter?
Kontantinsatserna kommer från sparande.

Hade jag låtit min kontantinsats, när jag köpte första småhuset, vara kvar på börsen och den följt index hade den varit 4.5 miljoner nu. Och det är en ok kontantinsats nu.
Och hade jag skvättat på med något litet månadssparande hade jag utan bekymmer haft det dubbla, 9 miljoner, nu.

Bostadspriser på riksnivå har inte stigit bättre än aktiesparande.

Dvs det går utmärkt att bo i HR och aktiespara och få till en bra kontantinsats.

(Sedan kan det finnas små unika områden som stiger mer, men det är en annan sak).

En viktig sak dock är att väljarna inte väljer partier som söker hämma tillväxten med regleringar skatter och bidrag. Som prof Lars Jonung visar så föll Sverige map levnadsstandard jämfört med en grupp jämförbara länder, mellan 1950-1995. Och det kan han visa berodde på regleringar som (S) införde. Tage Erlander, Olof Palme och Ingar Carlsson arbetade för att eliminera privat sektor. Jag kommer själv ihåg från 70-talet när folket klagade på konfiskatorisk beskattning av sparande, att svaret då var att det inte skulle finnas något privat sparande, utan sparande skulle vara offentligt.
Börsen på 70-talet var också realt en katastrof. DÅ gick det inget vidare att spara.
Men efter Carl Bildt-regeringens städjobb gick det nödtorftigt att spara. Och går fortfarande.
Citera
2025-06-06, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det är en bra kommentar.
Väldigt många verkar inte begripa hur eländigt det var i Sverige bara för ett fåtal generationer sedan.

Hade jag låtit min kontantinsats, när jag köpte första småhuset, vara kvar på börsen och den följt index hade den varit 4.5 miljoner nu. Och det är en ok kontantinsats nu.
Och hade jag skvättat på med något litet månadssparande hade jag utan bekymmer haft det dubbla, 9 miljoner, nu.

Dvs det går utmärkt att bo i HR och aktiespara och få till en bra kontantinsats.

(Sedan kan det finnas små unika områden som stiger mer, men det är en annan sak).

En viktig sak dock är att väljarna inte väljer partier som söker hämma tillväxten med regleringar skatter och bidrag. Som prof Lars Jonung visar så föll Sverige map levnadsstandard jämfört med en grupp jämförbara länder, mellan 1950-1995. Och det kan han visa berodde på regleringar som (S) införde. Tage Erlander, Olof Palme och Ingar Carlsson arbetade för att eliminera privat sektor. Jag kommer själv ihåg från 70-talet när folket klagade på konfiskatorisk beskattning av sparande, att svaret då var att det inte skulle finnas något privat sparande, utan sparande skulle vara offentligt.
Börsen på 70-talet var också realt en katastrof. DÅ gick det inget vidare att spara.
Men efter Carl Bildt-regeringens städjobb gick det nödtorftigt att spara. Och går fortfarande.

Tom sossarna nyktrade till på slutet och avreglerade kreditmarknaden vilket fick fart på bostadsmarknaden samt utförde skattereformen 90-91 vilken klippte marginalskatterna till 50% och bolagsskatten till 30% (ink kapital).

Det var främst Feldt och några till som insåg vilken dårskap 65-1985 sosseriet hade varit och vilken skada det hade gjort landet
Citera
2025-06-06, 21:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tom sossarna nyktrade till på slutet och avreglerade kreditmarknaden vilket fick fart på bostadsmarknaden samt utförde skattereformen 90-91 vilken klippte marginalskatterna till 50% och bolagsskatten till 30% (ink kapital).

Det var främst Feldt och några till som insåg vilken dårskap 65-1985 sosseriet hade varit och vilken skada det hade gjort landet
Bostadsmarknaden kollapsade i början på 90 talet, farten var en återgång till 80 talets prisnivå ett årtionde tidigare.
Citera
2025-06-06, 21:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det är en bra kommentar.

Trollets nonsens handlar om riksnivå? På riksnivå sedan inflationen lyfte ligger du generellt minus på dina bostadsköp pga inflationen.
Senast redigerad av Sonnenwende 2025-06-06 kl. 21:32.
Citera
2025-06-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Bostadsmarknaden kollapsade i början på 90 talet, farten var en återgång till 80 talets prisnivå ett årtionde tidigare.
Problemen då var skapade av kommersiella fastigheter
Citera
2025-06-06, 21:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Problemen då var skapade av kommersiella fastigheter
Och trollet? Hindrade det privatbostäder från att falla i pris?
Citera
2025-06-06, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mardukblondas
Enligt allmän uppfattning ska man hålla sig borta från högt belånade brf i oattraktiva områden.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-vasastan-stockholms-kommun-radmansgatan-46-21552188

Väldigt lågt pris sett till adress men 33tkr/kvm belåning pga utebliven hyresgäst. Är det ett sådant klipp som stjärnmäklaren försöker framstå att det är?
Avgift 18 877 kr/mån??? Vad är det för jävla förening?
Citera
2025-06-06, 23:51
Medlem
Citat:
Det är en bra kommentar.

Nu är det ju väldigt få som köper bostäder som investeringar, det flesta av oss köper dom för att bo i.
Ni hyrestorskar verkar tro att det bara är ni som sparar pengar på börsen, skulle tro att det är tvärtom. Vi med egna bostäder är nog mer aktiva på börsen än vad ni är....
Citera
2025-06-07, 07:34
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mardukblondas

Vad har hänt med hyresgästen på markplan? Har de konkat efter att ha legat efter med stora betalningar eller något liknande?

Den där lägenheten borde man väl snarast betala någon för att ta över med den vansinniga avgiften.

”Lägenheten” ser dessutom ut som en sminkad gris. Förefaller vara något kontorsutrymme man inrett för att se ut som en lägenhet. Inget riktigt kök eller fläkt te x.

Ser lite desperat ut att anlita nån kändis mäklare för att sälja objektet. Det om något borde göra att folk drar öronen åt sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in