2025-06-07, 19:50
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Börsen slår bostadsmarknaden med flera procent per år över sikt. Börsen är således en bättre investering. Det räcker med att man investerar i en indexfond. Att belåna en bostad till 85% är riksfyllt.
Bara om du cherrypickar data kan du säga att börsen alltid slår en bostad i avkastning. Rräcker med lite för dåligt aktieval eller en fantastiskt vald lägenhet för att ändra siffrorna.

(Globala) indexfonder just nu är sämsta tänkbara val, med tanke på hur tunga de är i USA och i USD. Båda håller på att gå ner från sitt högsta bubbelvärde genom tiderna. Eventuellt delvis orsakat av indexfonderna själva, de blir självuppfyllande.

Nej, köp en fin innerstadslägenhet istället. Ungefär samma pris nu som 2021/2022. Jag ska precis köpa i Stockholm.
Citera
2025-06-07, 19:59
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Bara om du cherrypickar data kan du säga att börsen alltid slår en bostad i avkastning. Rräcker med lite för dåligt aktieval eller en fantastiskt vald lägenhet för att ändra siffrorna.

(Globala) indexfonder just nu är sämsta tänkbara val, med tanke på hur tunga de är i USA och i USD. Båda håller på att gå ner från sitt högsta bubbelvärde genom tiderna. Eventuellt delvis orsakat av indexfonderna själva, de blir självuppfyllande.

Nej, köp en fin innerstadslägenhet istället. Ungefär samma pris nu som 2021/2022. Jag ska precis köpa i Stockholm.
Som sagt, börsen slår bostadsmarknaden flera procent per år i genomsnitt över tid. Att investera i en global indexfond är det bästa man kan göra just nu om man investerar på sikt. Du behöver inte göra aktieval, köp en indexfond bara.
Citera
2025-06-07, 20:11
Medlem
ReijoHervonens avatar
Vissa är födda till fria män, andra födda till slavar. Såna som ts kommer aldrig att fatta värdet av frihet.
Citera
2025-06-07, 20:29
Medlem
Citat:
Börsen slår bostadsmarknaden med flera procent per år över sikt. Börsen är således en bättre investering. Det räcker med att man investerar i en indexfond. Att belåna en bostad till 85% är riksfyllt.

Detta stämmer i procent men tänker att inte i absoluta tal. köper man en lägenhet som är värd 2-3 miljoner kr men ökar 2% i snitt per år ger det väldigt bra ökning i pengar. Riskfyllt blir det om man inte har råd att betala eller måste sälja i en dålig marknad. Jag tycker man borde göra båda .
Citera
2025-06-07, 20:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Detta stämmer i procent men tänker att inte i absoluta tal. köper man en lägenhet som är värd 2-3 miljoner kr men ökar 2% i snitt per år ger det väldigt bra ökning i pengar. Riskfyllt blir det om man inte har råd att betala eller måste sälja i en dålig marknad. Jag tycker man borde göra båda .
Det stämmer naturligtvis. Det som jag avsåg med riskfyllt är att vissa lånar upp till 85% av bostadens värde. Om bostadens värde ökar är det ju en bra affär, däremot inte om värdet understiger räntekostnaderna.

Oavsett anser jag att bostaden i första hand är konsumtion. Det vill säga, om du vill köpa en bostad så gör det, men gör det för att du vill det, inte för att det är en eventuell investering.
Citera
2025-06-07, 20:40
Medlem
NiccoJs avatar
Man kan ju amortera o bli skuldfri, om man tycker att ens barn o barnbarn behöver mer att bråka om när man själv ligger kremerad i en urna…
Nej, har du inte mer skuld än att du klarar även lite osäkra tider så låt lånen vara.
Citera
2025-06-07, 20:42
Medlem
Citat:
Det stämmer naturligtvis. Det som jag avsåg med riskfyllt är att vissa lånar upp till 85% av bostadens värde. Om bostadens värde ökar är det ju en bra affär, däremot inte om värdet understiger räntekostnaderna.

Oavsett anser jag att bostaden i första hand är konsumtion. Det vill säga, om du vill köpa en bostad så gör det, men gör det för att du vill det, inte för att det är en eventuell investering.

Håller med i det du skriver men det är en sak som jag tänkt på. Hyran skulle ändå betalas om jag bodde i hyresrätt (fast troligtvis mer än räntan jag har). Exempelvis om värdet understiger räntekostnaderna har du rätt att man betalar mer i ränta än vad tillgången ökar. Tanke jag har är att det skulle den ändå göra om jag bodde i hyresrätt där jag inte får någonting tillbaka (hoppas detta låter begripligt, hyra lika dyr eller dyrare än eventuell ränta). Enda fallet jag skulle se detta vara sämre är som du säger, lånar upp sig till 85% och även något skräckscenario med 7+ ränta.

Intressant här också, många gör det ju för investering men jag håller nog med att se detta som i första hand konsumtion.
Citera
2025-06-07, 20:56
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Håller med i det du skriver men det är en sak som jag tänkt på. Hyran skulle ändå betalas om jag bodde i hyresrätt (fast troligtvis mer än räntan jag har). Exempelvis om värdet understiger räntekostnaderna har du rätt att man betalar mer i ränta än vad tillgången ökar. Tanke jag har är att det skulle den ändå göra om jag bodde i hyresrätt där jag inte får någonting tillbaka (hoppas detta låter begripligt, hyra lika dyr eller dyrare än eventuell ränta). Enda fallet jag skulle se detta vara sämre är som du säger, lånar upp sig till 85% och även något skräckscenario med 7+ ränta.

Intressant här också, många gör det ju för investering men jag håller nog med att se detta som i första hand konsumtion.
En hyresrätt behöver inte vara belånad av hyresvärden. Ja, om den är nybyggd är den ju sannolikt det. Med en gammal hyresrätt är ofta väldigt billig just eftersom den är avbetald.
Citera
2025-06-07, 21:31
Medlem
Låter som att du svarade på frågan alldeles själv.
Amortering är inte en investering. Det är en sparform.
Det ger dig utrymme i bolånet om ”shit happens”. Tex att du måste dränera, eller byta tak.
Det är inte riktigt jämförbart med att investera på börsen.
Definivt inte ett antingen eller.
Det bästa är nog att både amortera och investera på börsen.
Citera
2025-06-07, 21:40
Medlem
Citat:
Som sagt, börsen slår bostadsmarknaden flera procent per år i genomsnitt över tid. Att investera i en global indexfond är det bästa man kan göra just nu om man investerar på sikt. Du behöver inte göra aktieval, köp en indexfond bara.
Nej finns inget som bevisa att börsen går bättre.

Annars skulle man ofta se, men varför belåna du inte bostaden o placera på börsen, du har inga lån, bostaden värd 3 milj, du kan låna 1,5 milj amorteringsfritt till låg ränta lägg det på börsen och du blir en garanterad vinnare.

Finns inga sådana råd för det finns inga sådana garanti börsen kommer leverera. det står överallt när du ska köpa fonder eller aktier att det kan vara en bra affär men du kan även förlora pengarna du placera, dvs en varningstext. men du har inte likande varningstext gällande bostadsköp.

Från avanza standard text.
Aktier
Investeringar innebär en risk
Att spara i aktier har över tid varit ett bra sätt att få pengar att växa. Men det kan gå både upp och ner så det är inte säkert att du får tillbaka pengarna du satte in.
Fonder
Att spara i aktier och fonder har över tid varit ett bra sätt att få pengar att växa, men hur det går i framtiden vet ju ingen. Det kan gå både upp och ner så det är inte säkert att du får tillbaka pengarna du satte in.
Senast redigerad av hjorten16 2025-06-07 kl. 21:44.
Citera
2025-06-07, 21:43
Medlem
Det är säkert att amortera. En del mår bra av att inte ha så stora lån och känner man så sär det nog värt det.

Pengarna kan lika gärna gå upp i rök på börsen om man har otur.
Citera
2025-06-07, 21:45
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Sedan tycker jag att man ska prioritera investeringar och då ta ganska stora risker, man ska sträva efter årliga avkastningar på över 15%.

Oj, över 15% låter mycket. Faktiskt snäppet bättre än vad Warren Buffet lyckats med de senaste 40 åren som endast lyckats prestera 14,5% i snitt.

Vad är meningen med att sträva efter att överträffa världens framgångsrikaste investerare? Sådana tramsiga fantasier är ju ändå dömda att misslyckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in