2025-06-07, 18:28
Medlem
Jag valde att göra mig skuldfri tidig i livet vilket kostat mig en del i avkastning.

Vid 25 så hade jag alla mina pengar i en obelånad bostad hade jag slängt in dom i min aktieportfölj så hade min nettoförmögenhet troligtvis varit det dubbla idag cirka 5 år senare

Men är faktiskt ändå nöjd över mitt val känns för mig helt enkelt bäst rent psykologiskt att ej ha några lån även om jag förlorar på.det långsiktigt så är det en förlust jag är villig att ta
Är väldigt nervös som person och vet ej hur jag heller skulle reagera med en fullt belånade bostad och resten utav pengarna i en aktier när börsen taopar 40% och bostaden går ner i värde samtidigt.

Senaste börstappet rörde mig ej i ryggen då jag sitter lugnt i min avbetalda bostad samt aktier som täcker ett enkelt liv för mig om jag skulle förlora mitt jobb.
Senast redigerad av trefemmor 2025-06-07 kl. 18:31.
Citera
2025-06-07, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Skulle säga, en viktig faktor är hur nära du är pensionen. Jag har stora bolån och ca 10 år kvar t pensionen. Det känns nödvändigt att amortera en del. Lever gott men inkomsten kommer sjunka från ca 70t/månad till 44t/månad före skatt. Sen så, om bomarknaden sjunker ganska mycket är det förståss lättare acceptera sälja för mindre än du gett om du amorterat en del. Jämfört med om bopriserna går upp. Då är det lättare att amortera mindre för du gör ändå vinst.
Banken kanske inte heller blir så positiv om du min amorterar och vill köpa dyrare.
Känner inte till dina lånekostnad men generellt så är det inte bra att ha alla pengar låsta i bostaden när man går i pension. Har man andra investeringar är det lättare att sälja några aktier eller fonder än att få loss pengar från fastigheten via ett lån från banken om man inte vill sälja hela fastigheten.
Citera
2025-06-07, 18:42
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Tänk er följande.
Du har 100000 och kan välja mellan att investera dessa på börsen och att amortera på bolån.

Dina ränta på bolånet är 3,1% vilket är ganska högt sett till de 10 senaste åren i Sverige.

Om du amorterar sparar du altså 3100 kr i räntekostnader per år. Det betyder att det tar 32 år innan du fått tillbaka dina 100000 kr som du amorterade.

På börsen kan du räkna med en avkastning på ca 8% per år, och tiden det tar att tjäna tillbaka investeringen är 12,5 år. Detta varierar förstås beroende på om börsen går bra eller dåligt. De senaste åren har man kunnat se 10% per år i avkastning i genomsnitt och mer från vissa bolag.

När du har pengarna på börsen kan du välja att sälja när du vill. Det betyder dock inte att du får tillbaka hela beloppet om du säljer vid ett dåligt tillfälle, men du kan få loss kapital relativt enkelt.

Om du amorterar och sedan behöver kapital är ju då lösningen att be banken höja bolånet. Antar att det normalt inte är nåra problem givet att din ekonomi och inkomst är god, men har aldrig prövat.

Jag har varit väldigt pro amorteringar tidigare. Men jag har börjat inse att alla som är rika också har enorma skulder därför att de tar lån, investerar och satsar.

Men för mig har det blivit ett självändamål mål att ha låg skuldsättning och därför får jag också mindre pengar på hand att kunna agera med i marknaden.

Borde man amortera mindre, eller tillochmed låna mera?
Ja, om man man vet att räntekostnaderna på sikt kommer att understiga 7-10% årlig avkastning på börsen. Men detta är knappast säkert. På 90-talet låg styrränta på 500% och bolåneräntorna på 10-20% under stor delar av 80- och 90-talet. Man måste vara bra naiv och ha ett kortsiktigt perspektiv om man tror att bolåneräntor aldrig kommer att nå dessa nivåer igen. Det kanske de inte gör, men det går inte att utesluta.

Nu finns det ett amorteringskrav och jag tror det är för det bästa. Amortera av åtminstone 50% av bostadens värde så har du en trygghet. Resten kan du göra lite som du vill med.

För oss som vill maximera avkastningen är det tveksamt om ett bolån och fastighetsköp är rätt väg att gå överhuvudtaget. Warren Buffett insåg samma sak när han skulle köpa hus - det är inte gynnsamt avkastningsmässigt. I slutändan är köp av bostad i första hand en konsumtion och i andra hand >>eventuellt<< en investering.
Citera
2025-06-07, 18:53
Medlem
Det är viktigt att skilja på vissa saker.

Ett lån är taget. Lånet har en viss ränta och sedan oftast ett amorteringskrav, dvs lånet ska avslutas inom en viss tidsperiod. Man får beviljat kanske låna 100.000 kr och lånet ska vara återbetalt senast inom 10 år.

Så det finns ett slutdatum på lånet. Så är det uppbyggt för att vanligt folk inte ska hamna i en situation där de har stora lån och sedan ska leva på lägre inkomster i form av pension.

Tanken är alltså att ha låga utgifter när man är gammal. Det är ett sort sparande även om lån är ganska kostsamt i sig, men ofta ett nödvändigt ont när det gäller att köpa bostad och bil.

En bil ska man ha sparat ihop sedan inom säg 5 år. Resten av livet så köper man bil för pengar man redan har eller tar ett lån, men man har pengarna så att säga. Det rör sig då om mellan 250.000 till en halv miljon i vanliga fall. När man uppnått detta så kan man välja mellan att investera eller betala av lånet.

När det gäller en bostad så brukar lånen vara på 30 år, vilket beror på lånets storlek. Vilket då genom amorteringskrav innebär att man amorterar ner lånet. Det är en del av villkoren för att ta lånet.

Normalt sett så pratar man då om att amortera extra utöver det obligatoriska och här kan man diskutera ganska mycket om det är värt amortera av lånet i förtid eller att istället göra investeringar. Det är inte en helt enkel fråga utan beror på hur din övriga ekonomi ser ut.

Men i överlag så är det bra att åtminstone ganska snabbt få ner lånet till ungefär 50% av det värde på objektet man har belånat. Det gör att det blir lite bättre balans mellan lånets kostnad och bostadens eventuella värdeökning samt givetvis att man har en möjlighet att få lägre ränta eller möjlighet att ta lån om det skulle bli nödvändigt samt givetvis ökade möjligheter att spara pengar varje månad framöver.

Sedan tycker jag att man ska prioritera investeringar och då ta ganska stora risker, man ska sträva efter årliga avkastningar på över 15%.
Citera
2025-06-07, 19:02
Medlem
Paris24s avatar
Bara en oerfaren ungdom kan tro att han får 8% avkastning i snitt över tid på börsen. Visserligen har den nu stigit nästan oavbrutet sedan 2008 men det är världens längsta bull run och katastrofen väntar runt hörnet nu när räntorna tickar upp. Historiskt brukar 6 av 8 år gå upp.

De flesta som laborerar med egna pengar på börsen får vara glada om de har kvar pengarna efter 5 år.

Mitt råd till mina barn är att betala av minst halva lägenheten innan de sätter en enda krona på börsen. Så mycket roligare och säkrare att investera i sin bostad. Bostäder i Stockholm har t.ex stigit med 1000% senaste 30 åren. Det är väl ganska nära 8% per år om jag får uppskatta.

TS rekommenderar i praktiken att maxbelåna sin bostad för att sätta pengarna på börsen. Det slutar 100% i ruin.
Senast redigerad av Paris24 2025-06-07 kl. 19:06.
Citera
2025-06-07, 19:11
Medlem
Gå inte in i börsen, detta råd ger jag till dom flesta av mina vänner, dels det tar en bra stund o förstå sig på börsen, dels lär man sig aldrig börsen, den gör som den själv vill.

Vill man förlora pengar ska man gå in på börsen, när börsen dippa gör den det med besked, vi ser många aktier som varit pandemi dopade, sjunker ännu som stenar o folk som tror på långsiktighet har förlorat stora belopp, inte ens säkert aktien ens kommer gå upp igen, se H&M, Ericsson osv,

Jag bevakar mitt boende som ett slott, har alltid gjort det, även många av mina vänner, familj.
Några inkl jag har amorterat eller betalat av sitt boende inom loppet av 15-20 år, nu helt skuldfri.
Detta utgör att din inkomst får ett överskott varje månad, eller som enbart min mamman berätta, pension är låg, men jag bor så billigt att jag ändå sparar av min pension.
Ibland har man viljat låna för en ny bil, skoter på bostaden som är det bästa lån du kan ta, dels såna belopp är amorteringsfria och extremt låg ränta många gånger o under flera år, utgör att man kan betala av det snabbt utan att påverkas så mycket ekonomiskt.

Börsen hänvisa man ett sparade ska vara långsiktigt, dvs man snackar 20-40 år????

Vem fan är intresserad vad man har när man är över 60 år gammal, blir som min mamma, behöver du pengar? nej jag har så jag klara mig, men jag kan köpa den åt dig, ok gör som du vill o mamma betala för kostnad för 200000kr. vad hon har i fonder är helt plötsligt inte lika intressant, hon har så hon klara sig o blir över, pengarna på fonderna kommer hon aldrig o använda i sitt liv, dessa börjar hon istället o dela ut nu efter 70 år till oss. anledning var att ena syskonen behövde pengar, mamman gav oss alla så det blev rättvist vare sig vi behöver pengarna eller inte.
Citera
2025-06-07, 19:15
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Så det finns ett slutdatum på lånet. Så är det uppbyggt för att vanligt folk inte ska hamna i en situation där de har stora lån och sedan ska leva på lägre inkomster i form av pension.
Vad är det för slutdatum du pratar om? De flesta stora lån (dvs. bostadslån) som tas nu för tiden har inga slutdatum.
Citera
2025-06-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Vad är det för slutdatum du pratar om? De flesta stora lån (dvs. bostadslån) som tas nu för tiden har inga slutdatum.

Ah så man har slutat med det?

Där ser man, jag visste inte om att bankerna har gett upp om det nu. Men kan tänka mig att det blev lite för stora summor att betala av på 30-40 år för de flesta.
Citera
2025-06-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Du har 100000 och kan välja mellan att investera dessa på börsen och att amortera på bolån.

Personligen hade jag investerat dessa 100k.

För väldigt många så står dock valet mellan att konsumera och amortera. Investera finns inte i deras tankevärld.
Citera
2025-06-07, 19:26
Medlem
Köp någon dyr lägenhet, gärna liten och nyproducerad, armotera sedan av allt så snabbt de går

Det fick lära oss under vår mäklarutbilnding
Citera
2025-06-07, 19:46
Medlem
G i pension med miljoner i skuld å ofta halverad inkomst är det nog fler å fler som gör... Blir katastrof om några år.
Citera
2025-06-07, 19:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Bara en oerfaren ungdom kan tro att han får 8% avkastning i snitt över tid på börsen. Visserligen har den nu stigit nästan oavbrutet sedan 2008 men det är världens längsta bull run och katastrofen väntar runt hörnet nu när räntorna tickar upp. Historiskt brukar 6 av 8 år gå upp.

De flesta som laborerar med egna pengar på börsen får vara glada om de har kvar pengarna efter 5 år.

Mitt råd till mina barn är att betala av minst halva lägenheten innan de sätter en enda krona på börsen. Så mycket roligare och säkrare att investera i sin bostad. Bostäder i Stockholm har t.ex stigit med 1000% senaste 30 åren. Det är väl ganska nära 8% per år om jag får uppskatta.

TS rekommenderar i praktiken att maxbelåna sin bostad för att sätta pengarna på börsen. Det slutar 100% i ruin.
Börsen slår bostadsmarknaden med flera procent per år över sikt. Börsen är således en bättre investering. Det räcker med att man investerar i en indexfond. Att belåna en bostad till 85% är riksfyllt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in