Citat:
Ursprungligen postat av
TorpareBlod
Vad väntar du på då, lycka till.
Haha just här det är så lustigt, jag placera på börsen, i nästa mening, börsen är långsiktig placering.
Men att amortera, det ska handla om en kortsiktig åtgärd.
Vad vi alla som amorterat och betalat av genom dessa 20 år upplevt är värde ökning, inflation, man köpte huset för 1,5 milj, var dyrt för 20 år sedan renoverat för 300 tusen kronor var även det dyrt då.
Nu är huset värt mellan 6-7 milj exakt som den står, byter man kök o ev badrum 7-8 milj, staten betalar halva arbetskostnaden.
Lustiga är att man hunnit amortera bort lånen, ränta har varit extremt låg, man har amorterat redan 2-3000kr/m från början, boendekostnaden har varit så låg att man sparat mycket från lön även fast man spenderat på resor osv, sedan kunnat betala bort hela lånet, nu ger lön ännu mer överskott för man bor ännu billigare o löner har ökat bra sista 7-8 åren.
Man har ännu 14 år kvar o jobba, man kan välja o gå ner i arbetstid o ändå ha ett överskott från lön just för boendet är så billigt.
Som jag kommer aldrig mer jobba heltid, jag jobbar bara 7-8 månader per år, anledning jag bor billigt, får ändå ett överskott av lön, orsak jag har spekulerat med bostäder, mitt sista projekt, start ev nästa år, ett sista litet hus på 85 kvm, det kommer ge en boendekostnad runt 4000-4500kr/m inkl allt. som i sin tur ger mer kvar av pension.
Så amortera och köp ditt boende, du blir en vinnare i långa loppet.