2025-06-07, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Tråden handlar inte om dig och dina anekdoter utan om att PEth-värden används som grund för att dra in körkort trots att vetenskaplig evidens saknas.

Det här är fortfarande inte skäl att dra in körkort. Det måste finnas ytterligare omständigheter. Du misstänkliggör både media och den som drabbats men du har inget konkret att komma med.
Det är en anledning man använder ordet evidens, anledning det är inte det samma som sanningen.

Det är ungefär som för Einstein, "Inte ens alla försök i hela världen kan bevisa att jag har rätt, men ett enda att jag inte har det’.”

Eller svensk äldrevård bygger på evidens, men under pandemin förändrades synen på evidens, åldringar blev smittade av sina skötare.
Senast redigerad av hjorten16 2025-06-07 kl. 13:17.
2025-06-07, 13:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är en anledning man använder ordet evidens, anledning det är inte det samma som sanningen.

Det är ungefär som för Einstein, "Inte ens alla försök i hela världen kan bevisa att jag har rätt, men ett enda att jag inte har det’.”
Vad har det här med tråden att göra?
2025-06-07, 13:22
Medlem
Citat:
Vad har det här med tråden att göra?
La in tillägg vad evidens har för betydelse samt hur snabbt evidens kan förändras

Som under pandemin, svensk äldrevård fungerar enligt evidensen, men under pandemi utgjorde evidens ingen riktlinje, förutsättningar har förändras o riktlinjerna kan inte längre ses som evident.

Dvs på mindre än 1 år var inte evidens rätt för äldrevården, så snabbt kan något som stämplats evident förändras o utgöras att vara falsk.
2025-06-07, 13:34
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ni två förstår uppenbarligen fortfarande inte hur PEth fungerar. De här kurvorna är mycket tydliga: (FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

Det är en oerhört stor individuell skillnad och PEth kan över tid nå höga nivåer även med en relativt liten konsumtion.

Det jag skrev motsäger inte detta. Oavsett individuella skillnader kan det ändå vara så som Transportstyrelsen säger, att PEth-nivån indikerar skadan för individen. Dvs om Magnus Samuelsson har 0,3 och Linn har 0,3 så har bägge motsvarande skada av alkoholen även om Magnus Samuelsson kanske måste dricka 5 ggr mer för att nå samma värde. Du förstår uppenbarligen inte ett sådant resonemang då du hamnat helt fel i ditt överdrivna fokus på dina kurvor. Du lägger stor vikt vid obetydliga detaljer men saknar förmåga att väga samman till större sammanhang.
2025-06-07, 13:36
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Detta med synfel har jag även fuskat själv.

När jag tog körkort första gången använde jag mammas lins, hade lite dålig syn på ena ögat, klara syntestet via detta sätt.
Andra gången var nu 2020, tog körkort för tungtsläp, krav syntest, har bränt ögon med laser för 20 år sedan, börja få lite ålders seende, såg allt på tavlan, men i maskinen tog jag till fusk o pressa ögat lite emot maskinen för att fokusera skärpan o fick resultat perfekt syn.

Kan jag fuska förstår jag även läkare kan fuska.

Oerhört lågt att fuska med syntester eller alkoholtester. Andras ev. fusk legitimerar inte eget fusk.
2025-06-07, 13:42
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Blir ännu mer tydligt med stackars Anders Dahlgren först handa det om en flaska vin och tre veckor senare PEth test.
Sedan kommer nästa utlåtande med "någon flaska vin" även något gott till kaffet, som mycket väl kan ha handlat om äkta absint på över 80% sedan någon öl.

Antingen media som vinklat första intervju med Anders eller så fick Anders dåligt samvete när man framförde hans test resultat på 0.9 o 0.72 och ändra hur mycket han druckit.

Apropå ljug så sa ju Linn i snyftreportagen i media att hon bara drack en gång i månaden och 2 prover över 0,3.

Ljug 1: Men vi vet ju nu att det var 5 över 0,3 varav ett var 0,69

Ljug 2: Hon har skrivit på Facebook att hon dricker 1-2 gånger i månaden. Hon slirar. Det kanske är ännu oftare i praktiken. 1-3, 1-4 etc.
2025-06-07, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Oerhört lågt att fuska med syntester eller alkoholtester. Andras ev. fusk legitimerar inte eget fusk.
Tidigare berätta jag har inget förtroende för systemet, oftast är det den enskilde personen i en myndighet som kan bestämma utgången för en person, som jag själv har upplevt flera gånger, ibland haft tur och fått en annan handläggare att ändra beslutet vad första besluta om. Dvs myndighets/beslutsfattande personer kan ta beslut efter egna preferenser, oavsett om det handlar om en domare i för domstol.
Det samma med astma medicin, första läkaren vägra ändra, jag fick ändrat av en annan läkare i en annan stad, första läkaren skrev ut fel, en som dessutom hade extremt få doser, fick ta flera i rad för att det ens skulle hjälpa lite, jag ville redan då ha denna med 200 doser, dels jag hade redan testat polarens o en enda puff hjälpte direkt, dvs jag förstår inte varför denna läkare inte ändra, var det för jag hänvisa till en annan och han tyckte han som läkare vet bäst o vägra av denna anledning.

Vad jag har lärt mig är att vara försiktig, som nu med blodprov, PEth tester finns i alla nyheter, jag vet även om att läkaren kan ha en personlig uppfattning, via denna personliga uppfattning lämnas även en personlig diagnos, får vi bra person kemi jag o läkaren är sannolikheten hög för både bättre o lämpad vård o diagnos o behandling, som jag berätta 2016, har aldrig haft en bättre o tydligare läkare, det skiljer sig enormt vad man träffar för läkare o vården man får, diagnosen osv. Det är lönt o bara byta läkare om man har den möjlighet.
2025-06-07, 14:10
Medlem
Citat:
Apropå ljug så sa ju Linn i snyftreportagen i media att hon bara drack en gång i månaden och 2 prover över 0,3.

Ljug 2: Hon har skrivit på Facebook att hon dricker 1-2 gånger i månaden. Hon slirar. Det kanske är ännu oftare i praktiken. 1-3, 1-4 etc.
Blir extremt fel att dom uppgav fel mängd, spec för mig som försöker hitta ett mönster mellan dessa som gått ut i media med körkortet återkallat.

Försöker lista ut när dom drack sist och hur mycket, hjälper även mig om jag vill in i vården o fortsätta med testerna, hitta då att bägge ljugit hur mycket dom dricker, en ung brutta som dricker som jag gör när det är som värst, polare kommer in med öl osv.

Vet att jag klara inte av Linn,s mängd i hennes ålder, minns en flaska vin räckte gott o väl för en kväll, max 1 till 2 öl på det, tog jag lite mer var det bara hem o sova ruset av sig, och Linn dricker mer.

Kanske osynlige mannens fru ligger mer rätt, två veckor innan test och värdena blev låga, läkaren behöver inte ta upp alkoholproblem.
2025-06-07, 14:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives2
Är det något folk ljuger om så är det hur mycket alkohol man druckit.
Linn där ljög i media från första början. Sa att hon bara misslyckats 2 prover när fakta var 5. Kan man inte vara ärlig om den detaljen så är hon knappast ärlig om sitt drickande.
Vet av erfarenhet att folk som tas in av polisen och får blåsa där ljuger ca 80% fast de fått resultatet. För det dem påstår kan inte förklara hur man hos polisen blåser den siffran. "Bara druckit två-tre öl för 12 timmar sedan", och se är de liksom grovt rattfulla.
Är någon form av skuldkänsla hos så många, just att säga hur mycket man faktiskt dricker. Vilket samtidigt är konstigt då alkohol är så accepterat.
Dem som blir av med körkortet för peth tester, vilket är ett lågt antal per år, är solklara fall. Flera har i princip varit inne på sjukan för alkoholabstinens. Vilket gjort att läkare larmat TS.

Man ska inte behöva vara ärlig med sitt drickande. I det här sammanhanget borde det räcka med att köra bil nykter och att ens kognitiva och motoriska funktioner är i sin ordning.
2025-06-07, 14:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Ja? Så länge hon är nykter på jobbet och hjärna och kropp fyngerar som de ska hon få dricka exakt hur ofta och mycket hon vill. I alla fall i körkorthänseende.
2025-06-07, 14:38
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja? Så länge hon är nykter på jobbet och hjärna och kropp fyngerar som de ska hon få dricka exakt hur ofta och mycket hon vill. I alla fall i körkorthänseende.

Det är din åsikt men det är inte så det är skrivet i Körkortslagen.
2025-06-07, 14:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är din åsikt men det är inte så det är skrivet i Körkortslagen.

Men det fattar väl även du att här kommer TS få backa?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in