2025-06-08, 18:18
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
bara en allmän uppmaning, kan ni vänligen sluta fråga ai och sen låtsas som att det är någon typ av auktoritär källa till information? svensk förvaltningsrätt bygger i mångt och mycket på prejudikat, så har man tagit ett dåligt beslut en gång i tiden kan man referera till det varje gång samma frågeställning kommer upp så det till slut blir en trådsanning som vi säger här på fb

det är, i mångt och mycket, inte relevant att sitta och lusläsa lagtexter eller föreskrifter när transportstyrelsen, precis som alla andra rättsvårdande myndigheter, inte prövar varje sak mot lagen utan förlitar sig på praxis och tidigare prejudikat

det stora här är att om denna genomlysning som transportstyrelsen nu gör kommer fram till att höga pETH värden i sig (och inga andra försvårande omständigheter finns) inte är skäl nog att göra ett ingripande mot personens körkort så öppnar dom sig för att tidigare beslut om ingripande behöver omprövas

jag vill specifikt rikta en känga till fakbab som fyller tråden med många inlägg utan substans (dock mycket text, märk väl), finns inget diskutionsunderlag i ai genererade textväggar eller inlägg som inte bemöter personens argument utan bara säger de har fel

Att Transportstyrelsen ändrar sina riktlinjer och praxis, prognos i senare delen av året, innebär ju inte att man direkt har gjort fel tidigare utan att man bara tänkt om och uppdaterat. Dvs det är tveksamt att man skulle öppna upp för att ändra tidigare beslut.

Vad gäller din känga så tyder väl riktningen på den, alltså bara riktad mot mig, kanske mer på hur du står i sakfrågan, än att den är rättvis när inga andra kängor utdelas till någon annan, dessutom är ju utdelande av kängor off topic.
2025-06-08, 18:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det är ett större steg för de allra flesta att köra bil om man inte har körkort. Det är ju olagligt att köra utan körkort och skulle man ovanpå detta orsaka en olycka så ligger man väldig risigt till. Försäkringen på bilen lär heller inte gälla då etc. Så indraget körkort tar de flesta av banan även om det inte hindrar de värsta alkisarna kanske.

Vet du vad en pragmatisk kompromiss innebär?
2025-06-08, 18:23
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Inte för att jag litar på något från en AI, men en korrelationskoefficient kring 0,63-0,64 är inte jättehögt. Sedan bör man komma ihåg att aldrig dra några säkra slutledningar från korrelationer:

https://www.tylervigen.com/spurious/correlation/1532_bachelors-degrees-awarded-in-law-enforcement_correlates-with_google-searches-for-sleepwalking

Det ligger ju i sakens natur då det är en sammanvägning för praktisk tillämpning som fyller ett syfte givet hur Transportstyrelsen använder PEth och CDT i kombination med krav på minst två prov. Givet det är det ju inget problem med korrelationskoefficienten, syftet är ju inte att göra en matematisk koppling, vilket också är orimligt att göra då PEth och CDT mäter på helt olika saker vilket gör att värdena man får fram inte samvarierar i tiden i form av en faktor eller annan statisk omräkning.
2025-06-08, 18:28
Avslutad
Citat:
Att Transportstyrelsen ändrar sina riktlinjer och praxis, prognos i senare delen av året, innebär ju inte att man direkt har gjort fel tidigare utan att man bara tänkt om och uppdaterat. Dvs det är tveksamt att man skulle öppna upp för att ändra tidigare beslut.

Vad gäller din känga så tyder väl riktningen på den, alltså bara riktad mot mig, kanske mer på hur du står i sakfrågan, än att den är rättvis när inga andra kängor utdelas till någon annan, dessutom är ju utdelande av kängor off topic.

nej det är inte så prejudikat fungerar, du kan inte bli retroaktivt straffad men om lag/praxis ändras men du absolut bli friad för något du tidigare blivit dömd för. exempelvis har transportstyrelsen nyligen uppdaterat sina krav för syntest, mer specifikt synbredden, ett tidigare körkortsingripande där du enligt den tidigare mätstickan misslyckades kan omprövas och du får tillbaka körkortet. hade det varit omvänt, att kravet skärps, så hade inte transportstyrelsen gjort ingripande mot folk som lämnat in intyg som enligt dom nya reglerna inte uppfyller kraven.

anledningen till att jag kritiserar just dig är på grund av hur du diskuterar, inte vad du diskuterar. tittar du på mina tidigare svar på tråden är jag positiv till sakfrågan och jag tolkar det som att du också är det
2025-06-08, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Varför tror du att ett indraget körkort på grund av några tester gynnar
trafiksäkerheten
Den tragiska olyckan i Gävle där föraren är misstänkt för drograttfylleri
Hon är misstänkt för grov olovlig körning så där hjälpte inte indraget körkort
Konstigt att inte folk förstår det
Men det är väl bara att dra in körkort för folk som gillar alkohol men inte köra bil påverkad
Det gör jag inte, inte generellt i alla fall. Om någon ligger 3 och inte 0.3 i PEth tycker jag det egentligen borde räcka gott för att dra in körkort.

Många kan ha PEth på 03-0.6 och ha relativt god funktion från vad jag har sett. Inte sällan säsongsbetingat, ex. övekonsumtion på campingen under sommaren för så vill man leva, sedan på vintern lugnar det ner sig. Sedan tror jag inte att de är säkraste förarna ändå men inte så pass illa att det är motiverat att rycka kökorten. Jag spekulerar dock men det känns inte som Transportstyrelsen alla gånger har tagit beslut som rimmar väl med verkligheten. Men sedan, de flesta har ju anmälts p.g.a. någon har sett problem och helst ska ha satt diagnos som ex. alkoholberoende, känner du dig trygg med att en med alkoholberoende dricker fortfarande och kör bil?

Och ja, jag håller med dig. Tittade på svenska polisjakter å nästan alla gånger det var en gammal Volvo V70 å man släpade ut någon nisse efter utdragen jakt så var det sjunde gången de tagits för olovlig körning och körkortet var ryckt för länge sedan. Säger dock mer om hur klena påföljder vi har i Sverige.
2025-06-08, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är fakta att Transportstyrelsens PM TSG 2023-4745 som ligger till grund för indragning av körkort innehåller fundamentala fel. Därmed har körkort återkallats på felaktiga grunder.

Det är märkligt att du anklagar andra för att vara ”dumma i huvudet” när du fortfarande inte förstår att Transportstyrelsens egenmäktiga ”praxis” baseras på felaktiga grunder.
Felaktiga grunder är ju sanning med modifikation.

De absolut flesta har eller åtminstone BORDE ha diagnos skadligt bruk, beroende eller missbruk. Är det beroende (enligt gällande kriterier) är de flesta överrens om att man inte kan ha en påtaglig alkoholkonsumtion (PEth 0.3) och vara säker i trafiken. Om anmälan BARA gäller PEth-värde som inte är påtagligt förhöjt (0.33 istället för 3.3) och personen i fråga säger att denne vill leva så och inte vill kontrolleras av läkare eller myndigheter, då är det ju mer tveksamt. Här tydligt att Transportstyrelsen i åtminstone några fall gjort tveksamma bedömningar.

Att det dock skulle vara en fråga om att kreti och pleti åker dit för att läkaren tog PEth då han var bekymrad över avvikande leverprover är ju inte i närheten av sant.
2025-06-08, 18:36
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
nej det är inte så prejudikat fungerar, du kan inte bli retroaktivt straffad men om lag/praxis ändras men du absolut bli friad för något du tidigare blivit dömd för. exempelvis har transportstyrelsen nyligen uppdaterat sina krav för syntest, mer specifikt synbredden, ett tidigare körkortsingripande där du enligt den tidigare mätstickan misslyckades kan omprövas och du får tillbaka körkortet. hade det varit omvänt, att kravet skärps, så hade inte transportstyrelsen gjort ingripande mot folk som lämnat in intyg som enligt dom nya reglerna inte uppfyller kraven.

När det gäller syntest är det ju enklare då en ändring ger att man kan ompröva tidigare beslut mot nuläget, den syn personen har idag. Det är möjligt att en ändring öppnar upp för överklagande av pågående ärenden men vi får avvakta och se hur det blir med det.
2025-06-08, 18:58
Avslutad
Citat:
Enligt Statens folkhälsoinstitut [10] bedöms en konsumtionsnivå av alkohol som riskfylld om den för män överstiger 168 g ren alkohol och för kvinnor 108 g per vecka. För CDT motsvarar ett förhöjt värde en genomsnittlig konsumtion på minst cirka 420 g per vecka (60 g/dag) och för B-PEth anges ett värde på cirka 2,0 lmol/l motsvara en genomsnittlig konsumtion på cirka 350 g per vecka (50 g/dag). Med andra ord indikerar förhöjda värden av CDT och ett B-PEth på cirka 2,0 lmol/l en klart skadlig alkoholkonsumtion.

Observera att detta avser Total-PEth så man behöver räkna om enligt 2,0*0,45 = ~0,9 µmol/l PEth 16:0/18:1

Enligt Bo Bjerre kan en genomsnittlig konsumtion på cirka 350 g per vecka (50 g/dag) resultera i ~0,9 µmol/l PEth 16:0/18:1. Länk https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldWebArticlePdf/1/11791/LKT0915s1099_1103.pdf

Låter rätt rimligt förutsatt att man även tänker in individuella variationer här. Transportstyrelsen "överdriver" alltså nödvändig konsumtion för att nå ~0,3 µmol/l PEth ca 3 gånger om man jämför med Bo Bjerres information i Läkartidningen.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-06-08 kl. 19:02.
2025-06-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Observera att detta avser Total-PEth så man behöver räkna om enligt 2,0*0,45 = ~0,9 µmol/l PEth 16:0/18:1

Enligt Bo Bjerre kan en genomsnittlig konsumtion på cirka 350 g per vecka (50 g/dag) resultera i ~0,9 µmol/l PEth 16:0/18:1. Länk https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldWebArticlePdf/1/11791/LKT0915s1099_1103.pdf

Låter rätt rimligt förutsatt att man även tänker in individuella variationer här. Transportstyrelsen "överdriver" alltså nödvändig konsumtion för att nå ~0,3 µmol/l PEth ca 3 gånger om man jämför med Bo Bjerres information i Läkartidningen.
50g (ca 4st 50cl folköl) dagligen rimma ganska väl med min egna erfarenhet och skildringar som jag har fått från patienter som varit öppna med sitt drickande. Endast en anekdot.
2025-06-08, 19:16
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
50g (ca 4st 50cl folköl) dagligen rimma ganska väl med min egna erfarenhet och skildringar som jag har fått från patienter som varit öppna med sitt drickande. Endast en anekdot.

Och givet den berättelsen, vilka PEth-värden har du sett?

Ligger det inte i sakens natur att folk kanske inte berättar hela sanningen och uppger en lägre konsumtion än den riktiga?
2025-06-08, 19:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda

Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork

båda era beräknade siffror är med råge fel, till och med transportstyrelsen (som vi klagar på här) säger att det behövs 350-500g ren alkohol per vecka (beroende på personliga förutsättningar) för att ens komma upp i 0,3 umg
jag tror ni helt enkelt läser skalan och/eller värdena fel
2025-06-08, 19:30
Medlem
Citat:
Och givet den berättelsen, vilka PEth-värden har du sett?

Ligger det inte i sakens natur att folk kanske inte berättar hela sanningen och uppger en lägre konsumtion än den riktiga?
0.3 - 0.5 därnågonstans.

Proffsalkisarna ligger samtliga på 0.7+ och bland de LVM-mässiga för att de super livet av sig har det ofta värden på omkring 3 eller mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in