2025-06-06, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Han är ju utanför där han får vara eller har de hävts?

Nej. Antingen har han fått tillstånd av åklagare för detta tillfälle eller så har han brutit mot reseförbudet och kan omhäktas.
Citera
2025-06-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Han är ju utanför där han får vara eller har de hävts?

Antingen har han fått tillåtelse av Åklagaren eller brutit det.

Edit: Banal hann före.
Citera
2025-06-06, 17:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av frason
Preskriberas bara om man inte kan bli delgiven. Inte så svårt när det gäller idioten som måste inställa sig på en polisstation två ggr i veckan och inte får lämna länet.

Inget komplicerat på något sätt.
https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/du-ska-betala-eller-gora-nagot-verkstallighet/det-har-galler-for-en-preskriberad-skuld#iw-accordion-0

Dessutom;
Skulder till staten
De flesta skulder till staten preskriberas efter fem år. Men Skatteverket kan begära att preskriptionstiden ska förlängas när det gäller skatteskulder.

Preskriberas en skatteskuld kan du aldrig någonsin få skatteåterbäring. Pengarna går till skulden.

Man måste väl också visa en vilja att göra rätt för sig kan jag tänka mig.
I den kategorin kan vi avskriva Chrippa.
Citera
2025-06-06, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Det behövs inte. Det är mer för skuldsanering, för att få det måste man ha visat att man försökt betala av sina skulder.

Oavsett, ointressant att prata om preskribering kring idiotens skulder då alla är så pass färska att det inte är aktuellt.
Citera
2025-06-06, 17:56
Medlem
granny-pantiess avatar
Citat:

Problemet är att om du visar god vilja så sker ett preskribitionsavbrott vilket är dumt om du har så stora skatteskulder att du ändå inte kan betala dom.

Så krass är verkligheten.
Citera
2025-06-06, 18:04
Medlem
Citat:

Jag tror att SKV gör en bedömning i de enskilda fallen. I Miltons fall visste man att det fanns uppenbart utmätningsbara tillgångar - han bodde öppet i solen medan ungarna gick på prestigeskolor - och SKV valde då att återkommande att förlänga preskriptionstiden, och KFM kunde fortsätta indrivningen.

Är man en fattig råtta utan några framtidsutsikter så länge det finns en aktuell skatteskuld, så kan man låta den preskriberas för att råttan ska få en möjlighet till en vettig tillvaro. Ungefär som med skuldsanering.
Citera
2025-06-06, 18:20
Medlem
Citat:
Preskriberas bara om man inte kan bli delgiven. Inte så svårt när det gäller idioten som måste inställa sig på en polisstation två ggr i veckan och inte får lämna länet.

https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/du-ska-betala-eller-gora-nagot-verkstallighet/det-har-galler-for-en-preskriberad-skuld#iw-accordion-0

Dessutom;
Skulder till staten
De flesta skulder till staten preskriberas efter fem år. Men Skatteverket kan begära att preskriptionstiden ska förlängas när det gäller skatteskulder.

Preskriberas en skatteskuld kan du aldrig någonsin få skatteåterbäring. Pengarna går till skulden.
Vem har inbillat dig det? Preskriberas en skuld så kan den inte drivas in och det går inte att ta skatteåterbäring som kommer efter det.
Jag har haft skatteskulder som blivit preskriberade och jag får skatteåterbäring varje år. Om du ska leka kunnig så borde du kolla vad som gäller innan du skriver.
Citera
2025-06-06, 18:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av blicka364
Det finns inga bevis alltså.

Vad är det du inte fattar? Varför är det så viktigt för just DIG att det inte skulle vara sant?
Den enda som tjänar på att det inte skulle vara sant är väl Chrippa.

Chrippa hotar en kille med DS. Det finns ingen anledning för killen att hitta på. Om du är det minsta insatt i hur människor med DS fungerar så hade du fattat att det som sägs är sant.
Citera
2025-06-06, 18:50
Medlem
Precis! Skulden ligger kvar hos skatteverket, men kronofogden kan inte längre driva in skulden när den väl preskiberats, så se bara till att aldrig betala för mycket skatt = aldrig få skatteåterbäring så är den mer eller mindre avskriven.
Så du får tex inte löneutmätning efter att den preskiberats.

Se nedan:
Låt mig omformulera detta på ett mer akademiskt sätt:

Preskriptionstiden om fem år avser den tid inom vilken Skatteverket har rätt att aktivt driva in skatteskulden, exempelvis genom exekutiva åtgärder initierade via Kronofogdemyndigheten, såsom löneutmätning. Efter att preskriptionstiden har löpt ut, upphör denna exekutiva indrivningsrätt.

Emellertid kvarstår den underliggande fordran hos Skatteverket även efter preskription. Detta innebär att trots att Kronofogdemyndigheten inte längre kommer att vidta aktiva indrivningsåtgärder, kan Skatteverket fortfarande beakta den obetalda skulden vid framtida skatteåterbäringar. En eventuell överskjutande skatt kan således komma att kvittas mot den preskriberade skatteskulden.

Följaktligen är det korrekt att konstatera att även om Kronofogdemyndighetens aktiva indrivningsåtgärder upphör efter fem år, så fortlever fordran hos Skatteverket, vilket kan påverka framtida skatteåterbäringar för den skattskyldige.

Citat:

Dessutom;
Skulder till staten

Citera
2025-06-06, 18:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Jag tror att SKV gör en bedömning i de enskilda fallen. I Miltons fall visste man att det fanns uppenbart utmätningsbara tillgångar - han bodde öppet i solen medan ungarna gick på prestigeskolor - och SKV valde då att återkommande att förlänga preskriptionstiden, och KFM kunde fortsätta indrivningen.

Är man en fattig råtta utan några framtidsutsikter så länge det finns en aktuell skatteskuld, så kan man låta den preskriberas för att råttan ska få en möjlighet till en vettig tillvaro. Ungefär som med skuldsanering.

Ahh då förstår jag. Tack 😊
Citera
2025-06-06, 18:55
Medlem
granny-pantiess avatar
The Chripp Drip (Camo-mix)

https://youtu.be/MXbgJ5kh12E?si=5rcDCD1IQECh60eM
Citera
2025-06-06, 18:59
Medlem
granny-pantiess avatar
Citat:
Vad är det du inte fattar? Varför är det så viktigt för just DIG att det inte skulle vara sant?
Den enda som tjänar på att det inte skulle vara sant är väl Chrippa.

Chrippa hotar en kille med DS. Det finns ingen anledning för killen att hitta på. Om du är det minsta insatt i hur människor med DS fungerar så hade du fattat att det som sägs är sant.

Då är du väldigt dålig på att lyssna. Jag lyssnade två gånger för att vara säker på vad jag hörde.

Mycket bra inlägg nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Marrier
Gjorde inte Anjo exakt det han anklagade Lokal för, dvs han kommer med underliggande hot till den förståndshandikappade mannen genom att säga " jag är inte arg om det var så att lokal hotade dig att säga att det var jag som tvingade dig att strika hans kanal, han lägger ord i mannens mun och textar deras samtal, men på frågan om " har jag tvingat dig att strika hans kanal" textar han inte mannens svar där han säger ja, det har du gjort, Anjo fortsätter "för det stämmer ju inte" mannen svarar jo. Det är exakt vad du anklagade lokal för fast värre, dessutom lägger du tyngd bakom dina påståenden med att säga att du ska visa riktiga bevis. Och du manipulerar dina tittare genom att styra samtalet och dessutom underlåta att texta en del av mannens svar.

Och att kritiker inte kritiserat Lokal stämmer inte, däremot har dom förlåtit honom, precis som du förlåtit tex Rask och Jocke för deras dåliga beteende back in the days.

Att folk drar upp gamla saker angående er, är för att ni inte bett om ursäkt eller tagit avstånd ifrån det och uppvisar samma betende än idag och många övertramp är alldeles nygjorda.

Att Anjo har mage att påvisa folks hyckleri är ett hyckleri i sig. Han har en talang, och det är förmågan att lyckas sänka andra människors trovärdighet genom att analysera deras beteende eller valda ord. Och sedan använda exakt samma ord och betende för stt bevisa och stärka sin egen sak. Det är fascinerande

Genom att anslysera och konspirera ordens egentliga betydelse och sedan återkomma till dina slutsatser flera gånger, görs spekulationerna till en sanning för många. Makeituntilyoubrakeit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in