Olyckligt resultat fr Polen om den nya presidenten fortstter som Duda och med sitt veto frsker frhindra att Polens nedmonterade rttsvsende terupprttas. Politiskt tillsatta domare hr fan till, oberoende av politisk frg.
Men demokratiska val r demokratiska val, och nu fr Polen st sitt kast. De fick ju (sannolikt, det finns inget officiellt resultat nnu) den president de ville ha. Litet som att man i Sverige vlja statsministern frn det block som frlorade senaste riksdagsval, det r inte vidare effektivt fr landet.
Vad PiS vinner p det hr r litet oklart fr mig, eftersom Tusk nu ftt tidernas urskt infr nsta polska riksdagsval serverad p en bricka, i form av en veto-viftande, EU-hatande, Trump-lskande och Putin-kramande president.
S smningom kanske polackerna lr sig vad som fr landet framt, och vad som frsker fra landet bakt...
D vntar vi bara p att EU ska pst att valet ska ogiltigfrklaras med hnvisning till pverkan frn osynliga rysstroll.
Idag r det ltt att skylla p rysstroll och det sjuka r att alla svljer det
Frskte p det igr nr jag skulle panta, maskinen funkade inte s jag sa till personalen att det skert r rysstrollen som vart i farten. Fr en maskin kan vl inte bara sluta funka
Olyckligt resultat fr Polen om den nya presidenten fortstter som Duda och med sitt veto frsker frhindra att Polens nedmonterade rttsvsende terupprttas. Politiskt tillsatta domare hr fan till, oberoende av politisk frg.
Men demokratiska val r demokratiska val, och nu fr Polen st sitt kast. De fick ju (sannolikt, det finns inget officiellt resultat nnu) den president de ville ha. Litet som att man i Sverige vlja statsministern frn det block som frlorade senaste riksdagsval, det r inte vidare effektivt fr landet.
Vad PiS vinner p det hr r litet oklart fr mig, eftersom Tusk nu ftt tidernas urskt infr nsta polska riksdagsval serverad p en bricka, i form av en veto-viftande, EU-hatande, Trump-lskande och Putin-kramande president.
S smningom kanske polackerna lr sig vad som fr landet framt, och vad som frsker fra landet bakt...
Du tror att domare i Sverige eller t.ex. Tyskland i Hgsta domstolen inte r "politiskt tillsatta"? Hela Sveriges rttsvsende r politiserat och det gr inte vara domare om man har fel sikter. Polen har mindre politiskt tillsttning av domare n andra motsvarande lnder.
Det var ju trevligt att SVTs svartmlning av hger kandidaten inte medfrde valseger.
Han framstlldes oftast som f d fotbollshuligan som ev frsrjde sig en gng i tiden som hallick.
Lter som utmrkta grundvrden fr ett P3 guld pris om inte annat.
I Polen vinner den konservativa presidentkandidaten Karol Nawrocki i omvalet mot den liberale borgmstaren i Warszawa, Rafał Trzaskowski, i ett val som MAGA-media behandlar som en symbol fr Europas politiska hger. CPAC hll just sitt frsta evenemang ngonsin i Polen, dr minister fr inrikes skerhet Kristi Noem stdde Nawrocki och frdmde Trzaskowski som "ett fullstndigt tgavbrott".
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!