Citat:
Ursprungligen postat av
Rikskrim08
Det är en jäkla tur att det inte är Måns som skriver här för då hade man ju trott att han inte varit i närheten av första steget i tolvstegsprogrammet. Man hade nästan trott att han inte ens gick i behandling.
Men med tanke på Måns "vinnarskalle" har han säkert kommit långt i sin behandling. Han sätter ju barnen främst och är säkert helt fokuserad på sin rehabilitering. Det värmer säkert alla, inte minst hans barn och närmsta familj.
Vi får helt enkelt hoppas att MånsPetter har ett mer seriöst och moget förhållningssätt till sitt missbruk än vad till exempel
Sagotradapplet ger uttryck för. Om han skulle vara i det stadiet i sitt missbruk att han fortfarande fönekar det med att det bara handlar om kokainkonsumtion och inte ett missbruk så finns det nog inte grogrund för en rehabilitering.
Om man lever med förhoppningen att gränsen för ett missbruk går vid att man inte längre kan leva utan produkten, utan måste ha den för att fungera överhuvudtaget och därför måste konsumera den regelbundet, och det är kriteriet för när en konsumtion gått över i ett missbruk så finns det inte heller grogrund för en rehabilitering. När man väl hamnat i det beskrivna stadiet så finns det inte längre förutsättningar för frivillighet i rehabiliteringen, då krävs tvångsvård.
Men är man medveten om att man har en beroendepersonlighet så vore det rent ut sagt korkat att fortsätta konsumera kokain och annat för att man ännu inte fullt ut kvalificerat sig för ett tvångsomhändertagande. Det man definitivt förlorar under resan mellan konsumtion och missbruk är relationer till nära och kära eftersom det är en smygande process där relationerna trängs undan av drogen.
Det borde vara uppenbart för alla som deltar i den här tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sagotradapplet
Jag skulle säga att en av de viktigaste punkterna i ett beroende är att du inte längre kan leva utan den produkten, dvs. att du är beroende av den substansen för att kunna fungera överhuvudtaget och därför MÅSTE konsumera den regelbundet.
Beteende som jag nämnde ovan i typ C skulle därför inte vara ett klassiskt beroende för mig.
Och en rättelse: Jag tycker inte alls att det är skitfult att han öppet berättade om sitt droganvändande. Med tanke på hans offentliga ställning kan det inte ha varit ett lätt steg. Förhållandena kring intervjun kan ifrågasättas. Men å andra sidan, gjorde inte CJ samma sak? Hon skrev något i stil med att hon inte hade något annat val än att göra ett offentligt uttalande innan hennes syn skulle manipuleras. Det är väldigt nära det, skulle jag hävda.
Och vad gäller skillnaden mellan missbruk och konsumtion, så betonade han väl alltid uttryckligen efter intervjun att det handlade om konsumtion och inte missbruk, så att det inte skulle missförstås igen?