2025-05-31, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Anders Helander som var med att sätta gränsvärdet på 0,3 år 2013 har ju förtydligat att det handlar om att indikera om någon ligger nära eller över Socialstyrelsens gräns om riskbruk. Att sen Transportstyrelsen hävdar att det behövs 28-42 glas vin i veckan för att nå > 0,3 är ett major fuckup från deras sida.

Transportstyrelsen lutar sig mot felaktig information som togs fram under "Consensus for the use of the alcohol biomarker phosphatidylethanol (PEth) for the assessment of abstinence and alcohol consumption in clinical and forensic practice (2022 Consensus of Basel)". Hur fasen kunde de komma fram till det som de kom fram till? En riktigt stor gåta enligt mig.

De har alltså likställt > 0,3 i PEth med det som WHO menar är "chronic excessive alcohol consumption". Dvs > 60 gram ren alkohol om dagen för män och > 40 gram ren alkohol om dagen för kvinnor. Och det kan vem som helst som har IQ över 80 räkna ut att det är felaktigt. Det finns många studier som motbeviser det Transportstyrelsen hävdar.

Hur ska de slingra sig ur detta? Vända blad som knugen?

Mvh Kalle Andersson

#PEth-gate
Bra jobbat Kalle Andersson!

Uppskattar ditt tålamod och dina seriösa efterforskningar.

Respekt!
Citera
2025-05-31, 11:57
Medlem
bunjackens avatar
Jag anser peth proverna är helt fel i sig det handlar om att personen inte kör rattfull som är det viktigaste och sen att sjukvården är de som utför åtgärden folk kommer inte söka läkarvård i samma utsträckning och dö eller bli mer invalida då det fördröjs viljan att avstå blodprover ökar också

En fråga bara till alla vad händer om läkaren tar peth på mig som visar tex 0.8 men jag har varken fordon eller körkort blir jag fortfarande rapporterad?
Citera
2025-05-31, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Jag anser peth proverna är helt fel i sig det handlar om att personen inte kör rattfull som är det viktigaste och sen att sjukvården är de som utför åtgärden folk kommer inte söka läkarvård i samma utsträckning och dö eller bli mer invalida då det fördröjs viljan att avstå blodprover ökar också

En fråga bara till alla vad händer om läkaren tar peth på mig som visar tex 0.8 men jag har varken fordon eller körkort blir jag fortfarande rapporterad?

Det beror nog på vilken läkare man träffar på men i teorin skulle eventuella vapenlicenser kunna ligga pyrt till. Kanske en orosanmälan på det?
Citera
2025-05-31, 20:33
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Det beror nog på vilken läkare man träffar på men i teorin skulle eventuella vapenlicenser kunna ligga pyrt till. Kanske en orosanmälan på det?

Så även om jag har noll saker som kan dras in varken körkort eller vapenlicens .

riskerar jag ändå en orosanmälan om det genom peth kan konstateras att jag dricker extremt mycket och kanske andra tecken också såsom röda utslag och kombinerat med skakningar korrekt uppfattat?
Citera
2025-05-31, 22:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Så även om jag har noll saker som kan dras in varken körkort eller vapenlicens .

riskerar jag ändå en orosanmälan om det genom peth kan konstateras att jag dricker extremt mycket och kanske andra tecken också såsom röda utslag och kombinerat med skakningar korrekt uppfattat?

Ja det skulle kunna ske. Speciellt om du har minderåriga barn.
Citera
2025-06-01, 09:52
Medlem
Kan dom ta testet utan att man vet om det..tog blodprov på akuten härromdagen
Citera
2025-06-01, 10:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Kan dom ta testet utan att man vet om det..tog blodprov på akuten härromdagen

Kan kan dom, dock tveksamt om det görs på akuten iom att analysen troligen tar längre tid än tiden du är på akuten. Du kan logga in på 1177.se och titta under "Journalen" och sedan "Provtagningar" för att se vilka prover som togs.
Citera
2025-06-01, 11:00
Avslutad
Har ni läst på om "Consensus of Basel" 2022? Det där är en riktig godbit. Jag håller på att spåra referenserna därifrån... 6 led neråt hamnar man på WHOs definition om riskbruk. Dvs +60 gram ren alkohol om dagen. Det är alltså det som Transportstyrelsen syftar på med sina 28-42 glas vin om dagen. Plus att de även lutar sig mot studien "Formation of Phosphatidylethanol and Its Subsequent Elimination During an Extensive Drinking Experiment Over 5 Days"

36 internationella deltagare från 25 olika organisationer tog ett jävligt dåligt beslut under eftermiddagen av dag 2 på konferansen "PEth in mind" 2022.

Citat
Citat:
Harmonization Session 3
Cut-off concentrations
-What are valid cutoff-concentration
-How do we interpret results/cut-off concentrations?
-What is the value of PEth and how not to overuse it?

Man kom alltså fram till att
Citat:
≥200 ng/ml Strongly suggestive of chronic excessive alcohol consumption

är lika med
Citat:
Chronic excessive alcohol consumption corresponds to an average consumption of 60 g or more of pure ethanol on a single drinking day over a prolonged duration for men and 40 g for women (according to the World Health Organization4)

200 ng/ml är alltså ~0,285 µmol/l i svenska PEth-mått. Helt sjukt! Hur kan så många "experter" ta ett sådant beslut? Namnen på varenda en av dem finns i dokumentet som är kraftigt mörkat. Jag har dokumentet men det är lite klurigt att få tag i om man inte betalar för det.

#PEth-gate
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-06-01 kl. 11:04.
Citera
2025-06-04, 17:03
Avslutad
Intressant läsning:

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=5253199

"Modellen visar otvetydigt att majoriteten av befolkningen sannolikt inte kommer att klara testet (dvs. ett PEth-värde under 0,3 µmol L⁻¹ eller 210 ng mL⁻¹ eller µg L⁻¹) och metoden i sig kan inte användas för att kvantifiera en individs alkoholkonsumtion."

"PEth-värden kan inte användas för att bestämma det långsiktiga absoluta alkoholintaget för en individ eller användas som ett jämförelsemått mellan olika individer. De nuvarande tendenserna att genomdriva de individuella PEth-värdena som den "sanna indikatorn" på alkoholkonsumtion med ett fast gränsvärde är felaktiga och skadliga för befolkningens psykiska hälsa. Denna katastrof kunde potentiellt ha undvikits om kliniska experiment hade utförts på högre alkoholkoncentrationer i blodet. Ytterligare en utmaning är att när PEth-värdena överstiger gränsen, kommer i verkligheten endast fullständig avhållsamhet från alkohol under en längre tid att sänka värdena, vilket lätt kan observeras från de grafiska illustrationerna. Dessutom medför detta betydande negativa samhällseffekter som t.ex. konkurs för restauranger, barer och pubar, brist på chaufförer för leverans av varor, taxibilar eller kollektivtrafik, konkurs för t.ex. byggentreprenörer, kollaps av landsbygdsmarknaden, allvarligt störda familjelivsrutiner etc. när människor förlorar sina körkort. Om en individ inte har den moraliska kodexen att inte köra rattonykter, som vissa individer med allvarliga alkoholproblem, kommer de att köra bil oavsett om de har körkort eller inte – ett dolt förbud kommer inte att lösa problemet. Rattfylleri är sannolikt ett resultat av komplexa och allvarliga individuella och samhälleliga, psykologiska och/eller mentala problem (t.ex. fattigdom, emotionell obalans) och en normal person kommer, åtminstone avsiktligt, inte att göra det – såvida de inte är under psykos."
Citera
2025-06-05, 09:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonfisk
Intressant läsning:

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=5253199

"Modellen visar otvetydigt att majoriteten av befolkningen sannolikt inte kommer att klara testet (dvs. ett PEth-värde under 0,3 µmol L⁻¹ eller 210 ng mL⁻¹ eller µg L⁻¹) och metoden i sig kan inte användas för att kvantifiera en individs alkoholkonsumtion."

"PEth-värden kan inte användas för att bestämma det långsiktiga absoluta alkoholintaget för en individ eller användas som ett jämförelsemått mellan olika individer. De nuvarande tendenserna att genomdriva de individuella PEth-värdena som den "sanna indikatorn" på alkoholkonsumtion med ett fast gränsvärde är felaktiga och skadliga för befolkningens psykiska hälsa. Denna katastrof kunde potentiellt ha undvikits om kliniska experiment hade utförts på högre alkoholkoncentrationer i blodet. Ytterligare en utmaning är att när PEth-värdena överstiger gränsen, kommer i verkligheten endast fullständig avhållsamhet från alkohol under en längre tid att sänka värdena, vilket lätt kan observeras från de grafiska illustrationerna. Dessutom medför detta betydande negativa samhällseffekter som t.ex. konkurs för restauranger, barer och pubar, brist på chaufförer för leverans av varor, taxibilar eller kollektivtrafik, konkurs för t.ex. byggentreprenörer, kollaps av landsbygdsmarknaden, allvarligt störda familjelivsrutiner etc. när människor förlorar sina körkort. Om en individ inte har den moraliska kodexen att inte köra rattonykter, som vissa individer med allvarliga alkoholproblem, kommer de att köra bil oavsett om de har körkort eller inte – ett dolt förbud kommer inte att lösa problemet. Rattfylleri är sannolikt ett resultat av komplexa och allvarliga individuella och samhälleliga, psykologiska och/eller mentala problem (t.ex. fattigdom, emotionell obalans) och en normal person kommer, åtminstone avsiktligt, inte att göra det – såvida de inte är under psykos."

Tack för tipset! Den där ska jag kika lite närmare på vid tillfälle.

Det påminner om "Providing context for phosphatidylethanol as a biomarker of alcohol consumption with a pharmacokinetic model" av Ted W Simon

Länkar
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29408287/
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S027323001830045X?via%3Dihub

Stämmer ganska väl överens med den modellen som jag filar på när det finns lite tid över.
Citera
2025-06-05, 09:39
Avslutad
Jag har en pågående mejlväxling med Transportstyrelsen angående deras påstående att det behövs "28-42 glas vin i veckan" för att nå 0,3 µmol/l om det intresserar er andra. Dock tar det lång tid att få svar mellan mejlen så det kanske blir en uppföljning senare.

Fråga
Citat:
Hej,

jag har en fråga som gäller era uppgifter om att det behövs 28-42 glas vin i veckan för att nå PEth-gränsvärdet 0,3 µmol/l.

Hur har ni kommit fram till att det behövs just denna alkoholmängd för att nå eller komma över gränsvärdet?

Mvh Kalle Andersson

Svar
Citat:
Hej Kalle

Tack för din fråga.

PEth är en etablerad alkoholmarkör i hälso- och sjukvården som upptäcktes i början av 1980-talet. Redan 2013 utarbetade en expertgrupp för läkemedel och toxikologi ett förslag om nationell harmonisering av PEth-mätning och gemensamma svarsrutiner vid bedömning av testresultat. Det finns flera vetenskapliga studier som har lett till den slutsatsen. PEth > 0.3 µmol/l uppnås om man dricker tillräckligt för att ha en promille alkohol i blodet under en vecka – några veckor. Omräknat till glas, krävs det för en medelstor konsument ca 4-6 standardglas alkohol/dag (28-42 standardglas/vecka) för att uppnå PEth > 0,3 µmol/l. Det finns dessutom en vetenskaplig konsensus om PEth där man lyfter fram just gränsen 0,3 µmol/l som korresponderande till ”chronic excessive alcohol consumption” (se den bifogade artikeln av Luginbühl et al.; i artikeln finns koncentrationen i ng/ml, 200 ng/ml motsvarar 0.3 µmol/l) som enligt WHO är för men minst 60 g alkohol/dag och för kvinnor minst 40 g alkohol/dag.

Med vänliga hälsningar
Transportstyrelsen
Telefon: 0771-503503

Referens ” Consensus for the use of the alcohol biomarker phosphatidylethanol (PEth) for the assessment of abstinence and alcohol consumption in clinical and forensic practice (2022 Consensus of Basel)”
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35851997/

Fråga
Citat:
Hej igen,

ett stort tack för ditt/ert svar.

Tolkar jag ditt svar rätt gällande att ni menar att en person behöver dricka motsvarande 28-42 standardglas i veckan för att nå just 0,3 µmol/l. Detta då baserat på information som de kom fram till under "PEth in Mind Conference" som gick av stapeln under 19-20/5 2023.

Har ni vidimerat detta kring nödvändig alkoholmängd för att nå 0,3 µmol/l på något vis? Tex genom att titta på olika studier eller liknande. Jag är nyfiken på om ni har någon mer källa/referens att hänvisa till.

Mvh Kalle

Svar
Citat:
Hej Kalle

Det råder en god korrelation mellan alkoholintag och PEth värde. Som för alla biologiska prover finns det däremot en individuell variation varför man inte kan säga exakt vilken mängd en person behöver dricka för att uppnå ett visst PEth-värde.

Både nationellt och internationellt råder en enighet om detta. Det finns många studier på området. Bifogat har du några artiklar/studier som stödjer resonemanget.
Du kan även läsa mer kring detta i en debattartikel i läkartidningen skriven av Sveriges ledande forskare på området.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2025/01/forvanande-att-kritik-riktas-mot-en-saker-och-vardefull-alkoholmarkor/

Här finner du en länk till de PM som beskriver Transportstyrelsens tillämpning av reglerna:
PM alkoholmarkörer

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/vag/trafikmedicin/pm-om-alkoholmarkorer-peth-och-cdtt.pdf

Med vänliga hälsningar
Transportstyrelsen

Referenser
”Phosphatidylethanol as an outcome measure in treatment aimed at controlled drinking”
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39367532/
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11452308/

“The alcohol biomarker phosphatidylethanol (PEth) - test performance and experiences from routine analysis and external quality assessment”
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37697976/

“The PEth Blood Test in the Security Environment: What it is; Why it is Important; and Interpretative Guidelines”
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30005144/
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1556-4029.13874

Fråga
Citat:
Hej igen,

fast ni skriver på er hemsida följande
"Gränsvärdet för en långvarig alkoholöverkonsumtion med PEth-tester är 0,3 mikromol/l. För att uppnå ett sådant värde krävs hög alkoholkonsumtion under lång tid.
28-42 glas vin i veckan
I den bild som spridits har det påståtts att Transportstyrelsen likställer sin definition av ”missbruk” med Socialstyrelsens definition av ”riskbruk”. Det motsvarar 10 standardglas i veckan (120 gram ren alkohol). För att uppnå gränsvärdet 0,3 i ett PEth-test krävs en mängd om cirka 28-42 standardglas vin eller cirka 21-28 burkar* starköl (340 – 500 gram ren alkohol) i veckan. Det är en stor skillnad.
"

Gränsvärdet på 0,3 µmol/l är enligt Anders Helander (han som var med om att ta fram gränsvärdet 2013) framtaget för att indikera om en person ligger nära eller över Socialstyrelsens gräns om riskbruk. Denna gräns var 14 glas i veckan 2013.

Har du/ni ens läst studierna som du/ni bifogat? I dem framgår nämligen att det ni skriver på er webbsida är felaktigt. I princip misskrediterar och förtalar ni de som dricker färre än 28 standardglas i veckan men som ändå, pga individuell variation, når upp till 0,3 µmol/l PEth.

Det ni helt missat är de stora individuella variationerna när det gäller både bildandet och elimineringen av PEth vilket gör att er estimering om att det behövs motsvarande "28-42 glas vin i veckan" för att nå gränsvärdet på 0,3 µmol/l är helt felaktigt. Ett mer korrekt spann hade varit något i stil med 10-42 glas i veckan.

Mvh Kalle

Svar
Citat:
Hej

Här kommer en bekräftelse på att vi har tagit emot ditt mejl som inkom den 2 juni.

Om du har frågor som berör medicinska tester som används inom hälso- och sjukvården hänvisar vi dig till Socialstyrelsen.

Med vänliga hälsningar
Transportstyrelsen

Fråga
Citat:
Hej igen,

det är inte Socialstyrelsen som skriver "För att uppnå gränsvärdet 0,3 i ett PEth-test krävs en mängd om cirka 28-42 standardglas vin eller cirka 21-28 burkar* starköl (340 – 500 gram ren alkohol) i veckan." utan det är ni på Transportstyrelsen som skriver det. Ni måste ju kunna förklara hur ni kommit fram till just detta samt hur ni har verifierat så att det stämmer.

Så, hur har ni kommit fram till detta och hur har ni verifierat att det stämmer med verkligheten?

Mvh Kalle

Uppföljning kommer...
Citera
2025-06-05, 10:58
Avslutad
Citat:
Uppföljning kommer...
Spännande 😁

Hittade detta remisssvar från STMF (Lars Englund, Transportstyrelsens tidigare överläkare) Här rådfrågas faktiskt Helander som lite försiktigt nämner att det kan vara riskabelt att ensamt förlita sig på PEth.

https://www.stmf.nu/2025/03/05/remissvar/

"Svensk Trafikmedicinsk Förening vill efter konsultation av professor Anders Helander på Karolinska Institutet dock ha synpunkten att det kan vara riskabelt att enbart förlita sig på PEth, eftersom det finns en fördel med att använda två specifika, oberoende tester (PEth + CDT) med olika halveringstid, åtminstone initialt i en alkoholutredning. Det är dessutom lättare att
relativt snabbt ”få ned” sitt PEth-värde innan nästa test, om man vet ungefär när det ska
ske.
Samtidigt förstår STMF att det kan skapa tolkningsproblem i fall där markörerna indikerar olika men det kan öka rättssäkerheten för den enskilde. Det kan också ses som en kostnadsfråga och om bara en enda markör ska vara obligatorisk är Peth det självklara valet. Den kliniskt verksamme läkaren som har högre ambitioner än Transportstyrelsens minimikrav kan även fortsättningsvis använda fler markörer."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in