2026-06-18, 22:28
Medlem
semen.12s avatar
På 80 talet var lite onykter 1.0 promille då blev man inte ens av med körkortet sedan 1990 är det NOLL tolerans eller 0,2 promille det är ingenting
Citera
2026-06-18, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Nu gissar jag bara men en sak vet jag. I PEHt kan se om man druckit inom några månader,
är inte det en bra början om person som åkt dit kan visa nykterhet i plus 3 månader?
Missbruk brukar ta år att bli fri från så ett PEHt varje månad är väl bättre än det som skedde på 90-talet? Då gick man till vårdcentralen och fick antabus i en mugg att dricka varje vecka?

När jag var ung 20 - 25 år fick man gå till jobbet och blåsa för att få jobba varje morgon.
det var på 80-talet

Alltså, denna tråd handlar inte om att folk som åkt dit (för rattfylla?) får ta PEth-prov för att bevisa nykterhet. Denna tråd handlar om att PEth-provet i sig inte kan bevisa ett skit om hur mycket någon druckit eller när. Detta pga otroligt stor individuell variation både kring bildandet och elimineringen av PEth i kombination med det faktiska dryckesintaget.
Citera
2026-06-18, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
På 80 talet var lite onykter 1.0 promille då blev man inte ens av med körkortet sedan 1990 är det NOLL tolerans eller 0,2 promille det är ingenting

Det är inte det som denna tråd handlar om.
Citera
2026-06-18, 22:39
Medlem
semen.12s avatar
Du har nog rätt i sak i det du säger. Men tänk att någon säger person X luktar sprit var fjärde gång vi jobbar ihop och personen säger
- jag dricker aldrig eller extremt sällan
Då är PEth en nytt instrument som ger en ny vägledning det sätter en press på folk som inte fanns för 20 år sedan.
Man kan alltid överklaga, jag är FÖR PEth tills vi får något bättre.
Citera
2026-06-18, 22:47
Medlem
semen.12s avatar
Perth är ett effektivt instrument för vården när folk vill ha starka mediciner som BENZO eller Opiater för värk. Har man ett högt PEth värde är läkaren rent olaglig när han skriver ut Xanor eller Oxikodon till exempel.

Före peth proven fanns möjligheten för läkaren att kolla leverstatus ifall man hade ett pågående misstänkt missbruk. Folk som har supit varje dag i 25 år kunde ha bra svar på levern. De proven var inte säkra,

Jag vet folk som betalat andra och dom har blåst för att starta fordonet
Senast redigerad av semen.12 2026-06-18 kl. 23:04.
Citera
2026-06-22, 11:34
Medlem
I en ny studie från Belgien kom de fram till att PEth-värden korrelerade starkt med AUDIT-C-poäng. Men stämmer det verkligen? Se speciellt figur 4 som är direktlänkad nedan. Länkar till studien https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/42293424/ och https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC13264116/

Titel
Reference values for the alcohol biomarker phosphatidylethanol (PEth) in the Belgian population: Insights from a nationwide microsampling study

Citat av studiens resultat
Results: PEth concentrations in the general Belgian population ranged from <10 to 1400 ng/mL. Overall, 35.7% had concentrations between 20 and 200 ng/mL and 10.7% exceeded 200 ng/mL. PEth correlated strongly with AUDIT-C scores, with Spearman's rank correlation coefficients of 0.61 in males and 0.64 in females. Agreement between PEth and AUDIT-C for identifying hazardous drinking was moderate in males and substantial in females (Cohen's kappa: 0.55 and 0.63, respectively). The median PEth concentration in the general population was 17 ng/mL (95% CI: 15-18), compared with 32 ng/mL in a non-abstinent adult population and 122 ng/mL in individuals enrolled in a driver's license regranting program.

Direktlänken till figur 4 i studien är https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC13264116/figure/fig0020/

Kommentar: Som ni ser på bilden kan i princip samtliga AUDIT-C-poäng mellan 0-12 ge ett PEth-värde över 200 ng/mL (ca 0,3 μmol/l PEth). Ytterligare ett bevis för att PEth är ett allt för trubbigt verktyg för att avgöra om någon har ett riskbruk eller skadligt bruk av alkohol. Den individuella variationen kring både bildande och eliminering av PEth är alldeles för stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in