2025-05-31, 20:51
Medlem
[QUOT=gärningsmannen|92056386]
Det får du tycka förstås.
Jag är glad varje gång du svarar mig. Dina svar genererar intäkter och gör mig rikare.
[/quote]

Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker

INGEN jag känner fick information om risker för biverkningar när de blev "vaccinerade" med mRNA-"vaccinet"...

Dick-Jerker har du någon aning om vad gärningsmannen menar med att han får intäkter på svar?
Citera
2025-06-01, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Enligt svensk lag och medicinsk etik måste du bli informerad om eventuella biverkningar innan du blir vaccinerad.

Det kallas informerat samtycke och betyder att du som patient har rätt att få tydlig och begriplig information om:

* Vad vaccinet är till för
* Vilka fördelar det har
* Eventuella biverkningar och risker
* Alternativa behandlingsmöjligheter om det finns några)

Om du inte har fått denna information innan vaccineringen är det ett brott mot dina rättigheter som patient.

INGEN jag känner fick information om risker för biverkningar när de blev "vaccinerade" med mRNA-"vaccinet"...

I början av hysteri när covid vaccin kom det var till o med tomt på sedel med info om biverkningar, alltså TOMT, hur kunde folk injektera sig fattar jag inte, och hur läkare kunde injektera det till folk fattar jag ännu mindre... De visste inte ens vad det var.... det har funnits för länge en blid tro på läkemedelsindustri och nu äntligen folk börjar fatta, det ät inte deras största intresse din och min hälsa, utan tjäna pengar...
Citera
2025-06-01, 00:39
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toskana
I början av hysteri när covid vaccin kom det var till o med tomt på sedel med info om biverkningar, alltså TOMT, hur kunde folk injektera sig fattar jag inte, och hur läkare kunde injektera det till folk fattar jag ännu mindre... De visste inte ens vad det var.... det har funnits för länge en blid tro på läkemedelsindustri och nu äntligen folk börjar fatta, det ät inte deras största intresse din och min hälsa, utan tjäna pengar...
Nej, det var inte tomt. Däremot var det vaccintillverkare som på bipacksedeln angav hur man kunde hitta informationen på bolagets hemsida. Anledningen var att man ville försäkra sig om att man hela tiden kunde uppdatera och ge kunden den absolut färskaste informationen som fanns.

Nej, jag tror inte folk börjar fatta, det är alldeles uppenbart att de inte VILL fatta.
Citera
2025-06-01, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, det var inte tomt. Däremot var det vaccintillverkare som på bipacksedeln angav hur man kunde hitta informationen på bolagets hemsida. Anledningen var att man ville försäkra sig om att man hela tiden kunde uppdatera och ge kunden den absolut färskaste informationen som fanns.

Nej, jag tror inte folk börjar fatta, det är alldeles uppenbart att de inte VILL fatta.

Fint att försvara bipacksedeln när vaccinet inte längre går att ställa sig bakom
Citera
2025-06-01, 10:29
Medlem
prodigy123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Skulle vaccinerade dö i högre utsträckning än icke vaccinerade?
Kan du belägga något sådant?
Varför skulle det vara en underdödlighet efter en pandemi?

Du behöver titta på faktisk data angående dödligheten hos vaccinerade vs. ovaccinerade. Inte ställa massa dumma frågor.

Det som hänt är att man har vilselett svenska folket angående vaccinens effektivitet, man har inte angett korrekta siffror.

Du behöver inta en mer vetenskaplig vinkel.

https://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1727568&dswid=-2763

"distorted mortality rates"

https://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1727568/FULLTEXT02.pdf
Citera
2025-06-01, 10:44
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prodigy123
Du behöver titta på faktisk data angående dödligheten hos vaccinerade vs. ovaccinerade. Inte ställa massa dumma frågor.

Det som hänt är att man har vilselett svenska folket angående vaccinens effektivitet, man har inte angett korrekta siffror.

Du behöver inta en mer vetenskaplig vinkel?

https://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1727568&dswid=-2763

"distorted mortality rates"

https://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1727568/FULLTEXT02.pdf

Nä men lite läkaruppropet. Littorin, Engwall et. al.
De var underhållande på sin tid. Blir nära på nostalgisk.
På vilket sätt är den här artikeln en ”vetenskaplig vinkel”.

Skydd av vaccin får man först när kroppen utvecklat ett immunsvar.
Detta vet till och med de här foliehattarna. Men de skrev sånt för att sådana som du ska tro det är rimligt och använda det i en debatt.

Diskuterar gärna mer om detta i en tråd om den här artikeln. Jag har diskuterat den förr.
Citera
2025-06-01, 10:45
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaxenLarsson
Fint att försvara bipacksedeln när vaccinet inte längre går att ställa sig bakom

Hur menar du nu?
Citera
2025-06-01, 10:51
Medlem
prodigy123s avatar
Citat:
Du behöver inte lita på mig eller myndigher.
Men jag rekommenderar att du läser på om den långtgående vetenskapliga forskning som ligger till grund för regulatoriska myndigheters bedömningar.

Jag vågar nog påstå att det skulle vara mer bekvämt att utelämna källkritiken och köpa allt vad Elsa Widding och hennes gelikar säger rakt av. Likt ett får som bara följer utan att tänka. Men allt är inte bekvämt här i livet.

Nej, kritik är inte samma sak som en konspiration. Mycket underligt påstående.

Är det så enkelt att det bara är att läsa på? Att all vetenskaplig forskning är absolut sann? Finns inga ekonomiska och politiska agendor i världen?

Jag tror att du behöver läsa på lite hur det faktiskt fungerar inom forskningen, att det faktiskt förekommer falsk forskning, och att det är ett stort problem, men man talar tyst om det.

Och nej, all forskning är inte dålig, men det är oerhört svårt att upptäcka då de är oerhört skickliga. Du vet att man har försökt replikera flertal studier med samma metoder och inte kan nå samma resultat?

Så att säga som du gör är en sanning med modifikation.

Finns massor av artiklar som belyser detta om du vill läsa mer.

https://www.msn.com/sv-se/vetenskap/sociologi/falska-studiers-inverkan-p%C3%A5-vetenskaplig-forskning/ss-AA1zkHBn?ocid=msedgntp&pc=HCTS&cvid=07733981f2fd43 579ccc32b6a54929ee&ei=70#image=1

"Dessvärre finns det ett växande problem med publicering av falska akademiska studier. Särskilt inom medicinområdet lyckas illvilliga aktörer publicera falskt innehåll och undergräver därigenom forskningen som genomförs av riktiga forskare vars arbete har mycket stor betydelse."

Det här är ett problem vid just "regulatoriska myndigheters bedömningar". Tvärtom vad du påstår alltså! Så du behöver öka din kunskap.
Citera
2025-06-01, 10:55
Medlem
prodigy123s avatar
Citat:
Nä men lite läkaruppropet. Littorin, Engwall et. al.
De var underhållande på sin tid. Blir nära på nostalgisk.
På vilket sätt är den här artikeln en ”vetenskaplig vinkel”.

Skydd av vaccin får man först när kroppen utvecklat ett immunsvar.
Detta vet till och med de här foliehattarna. Men de skrev sånt för att sådana som du ska tro det är rimligt och använda det i en debatt.

Diskuterar gärna mer om detta i en tråd om den här artikeln. Jag har diskuterat den förr.

Du menar från ett välrenommerat svenskt universitet? Som du kallar "foliehattar"? Det säger väl lite om vad du går för, du får sluta vara så konspiratorisk! Jag diskuterar helst inte med dig i en annan tråd då du är fakta resistent och har en agenda att vinkla allt åt ett håll.
Citera
2025-06-01, 11:00
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Är det så enkelt att det bara är att läsa på? Att all vetenskaplig forskning är absolut sann? Finns inga ekonomiska och politiska agendor i världen?

Jag tror att du behöver läsa på lite hur det faktiskt fungerar inom forskningen, att det faktiskt förekommer falsk forskning, och att det är ett stort problem, men man talar tyst om det.

Och nej, all forskning är inte dålig, men det är oerhört svårt att upptäcka då de är oerhört skickliga. Du vet att man har försökt replikera flertal studier med samma metoder och inte kan nå samma resultat?

Så att säga som du gör är en sanning med modifikation.

Finns massor av artiklar som belyser detta om du vill läsa mer.

https://www.msn.com/sv-se/vetenskap/sociologi/falska-studiers-inverkan-p%C3%A5-vetenskaplig-forskning/ss-AA1zkHBn?ocid=msedgntp&pc=HCTS&cvid=07733981f2fd43 579ccc32b6a54929ee&ei=70#image=1

"Dessvärre finns det ett växande problem med publicering av falska akademiska studier. Särskilt inom medicinområdet lyckas illvilliga aktörer publicera falskt innehåll och undergräver därigenom forskningen som genomförs av riktiga forskare vars arbete har mycket stor betydelse."

Det här är ett problem vid just "regulatoriska myndigheters bedömningar". Tvärtom vad du påstår alltså! Så du behöver öka din kunskap.

Givetvis finns dåliga forskning. Forskningsfusk etc.

Jo Men här jämförde jag Elsa Widdings ovetenskapliga påstående med data från en stor mängd forskning där det råder en stor koncensus om att resultat och metoder håller hög kvalitet.

Det har ju som väntat visat sig att antivvaxxarna hade fel om det mesta kring Covid-19 vaccin. Tomtarna i läkaruppropet exempelvis. I synnerhet galenpannan Hanna Åsberg.
Citera
2025-06-01, 11:03
Medlem
prodigy123s avatar
Citat:
Givetvis finns dåliga forskning. Forskningsfusk etc.

Jo Men här jämförde jag Elsa Widdings ovetenskapliga påstående med data från en stor mängd forskning där det råder en stor koncensus om att resultat och metoder håller hög kvalitet.

Det har ju som väntat visat sig att antivvaxxarna hade fel om det mesta kring Covid-19 vaccin. Tomtarna i läkaruppropet exempelvis. I synnerhet galenpannan Hanna Åsberg.

Ja, det finns forskningsfusk, och givetvis är du den som kan veta exakt vilken forskning som stämmer, du är ju den duktiga här.

Du känns väldigt välutbildad, du använder ord som "antivaxxarna", "Tomtarna" och "galenpannan", jag läser en hel del forskning, jag har aldrig hört de uttrycken innan. Bor du i orten? Har du läst på om personlighets syndrom?
Senast redigerad av prodigy123 2025-06-01 kl. 11:05.
Citera
2025-06-01, 11:13
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ja, det finns forskningsfusk, och givetvis är du den som kan veta exakt vilken forskning som stämmer, du är ju den duktiga här.

Du känns väldigt välutbildad, du använder ord som "antivaxxarna", "Tomtarna" och "galenpannan", jag läser en hel del forskning, jag har aldrig hört de uttrycken innan. Bor du i orten? Har du läst på om personlighets syndrom?

Jag står för de epiteten när det handlar om personer som sprider skadlig desinformation.
Hanna Åsberg och Glenn Dormer är exempel på sådana. Deras dumheter ska källkritiskt granskas. När det visar sig att de ljuger, ja då kallar jag dem vad jag vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in